SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ciśnienie opon w skuterze vs bezpieczeństwo
Autor Wiadomość
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2012-01-17, 16:23   Ciśnienie opon w skuterze vs bezpieczeństwo

Uwaga! Temat został wydzielony z wątku Skuter elektryczny Hydrogen 3000.

siux napisał/a:
Nie daj się nikomu namówić na nabicie ciśnienia w oponach do 3atm lub podobnie. Lepszy zasięg niby będzie ale... To ani nie rower ,ani nie samochód i może Cię to drogo kosztować i to nie tylko plastiki ze skuta.


Z tym ciśnieniem przesadzasz. Jeśli na oponie jest napisane 4 atm, to do takiego ciśnienia należy pompować koło, bo opona jest obliczona do pracy przy takim ciśnieniu. Mniejsze ciśnienie spowoduje szybsze zużycie opony i mniejsze zasięgi. A wypadki się zdarzają przy każdym ciśnieniu w oponie.
Ostatnio zmieniony przez RaveN 2012-01-20, 17:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Danski88 

Dołączył: 01 Sty 2012
Posty: 35
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-01-17, 17:32   

zeeltom napisał/a:
Jeśli na oponie jest napisane 4 atm, to do takiego ciśnienia należy pompować koło, bo opona jest obliczona do pracy przy takim ciśnieniu.

Opony skuterowe są zazwyczaj obliczane do pracy ze standardowym ciśnieniem (nie więcej niż 2Atm).
Ciśnienie potraktujmy jak wartość zakresową, np.indeks prędkości. Jak opona ma indeks do 190 to i 200 wytrzyma, ale zdecydowanie lepiej czuje się przy np. 150.
Ostatnio zmieniony przez RaveN 2012-01-17, 17:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2012-01-17, 20:44   

Jeśli chodzi o opony do elektryków, to mają one specjalne bieżniki, zazwyczaj na środku są gładkie. I one wymagają maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia, by tę gładkość do jazdy wykorzystać. Jeśli będzie mniej, to opona będzie pracowała również z bocznym bieżnikiem i spowoduje duże straty. Z doświadczenia powiem, że w rowerze z właśnie takimi oponami, napompowanymi do dopuszczalnych 3 atm przejeżdżałem około 40 km. Gdy miałem 2 atm nie mogłem przejechać więcej, niż 25 km. A to jest duża różnica.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
siux

Dołączył: 12 Sty 2012
Posty: 17
Skąd: Kielce
Wysłany: 2012-01-18, 10:27   

@zeeltom nie przesadzam z ciśnieniem w oponach. Widać ,że nie masz w ogóle pojęcia o czym piszesz. Nie porównuj roweru do motoroweru czy motocykla. Ta sama opona w różnych pojazdach ,a nawet zależnie od załadunku może mieć różne ciśnienia zalecane przez producenta pojazdu . Ja nie podważam tezy jakie ciśnienie wytrzyma dana opona ,bo mnie to tak na prawdę nie interesuje. Mnie interesuje bezpieczne przemieszczanie się i wyhamowanie w każdych warunkach. Jest wiele opon od spalinowych jednośladów które na samym środku są gładkie ,ale żaden producent nie zaleca ładować ciśnienia do 4 atm przy niewielkim jednośladzie. Jasne ,że w przypadku kiedy naładujemy te 3 czy 4 atm pojazd będzie mniej palił/rozładowywał aku ,ale tak się nie da bezpiecznie jeździć. Sporo też ucierpi zawieszenie i my sami zresztą też. Wytrzęsie nas ,a przy większych prędkościach i nierównościach możemy nawet coś sobie ostro nadwyrężyć(np.kręgosłup) Wszystko zależy również od konkretnych tras którymi się przemieszcza użytkownik. Po drogach publicznych uświadomiony użytkownik nie powinien przesadzać z ciśnieniem w oponach ,bo istnieje duże prawdopodobieństwo że to się źle skończy.
 
 
Danski88 

Dołączył: 01 Sty 2012
Posty: 35
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-01-18, 13:28   

zeeltom napisał/a:
Jeśli chodzi o opony do elektryków, to mają one specjalne bieżniki, zazwyczaj na środku są gładkie. I one wymagają maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia, by tę gładkość do jazdy wykorzystać.

Dobra zwracam honor, jeśli chodzi o specjalne opony do elektryków to nie miałem jeszcze styczności z takimi i pewnie jest jak mówisz.
ALE wątpię czy większość chińszczyzny ma specjalne opony. Nawet jeśli na nich napisane coś w stylu 'electric vehicle competition' to i tak jest to produkt chiński. http://www.youtube.com/watch?v=ceYtBXUKc3w
Co innego jeśli kupiłbyś coś markowego np http://www.samochodyelekt...redshift_sm.htm tam bedą opony OBLICZONE na ten motocykl. Przy pojazdach do 10kPLN (3'000 USD) to jest raczej loteria.
 
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2012-01-18, 22:09   

siux napisał/a:
Widać ,że nie masz w ogóle pojęcia o czym piszesz.


Dobra, nie wypowiadam się :-P
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-01-19, 11:05   

Bezpieczna jazdy w zależności od ciśnienia w oponie się kończy, gdy to ciśnienie będzie większe od dopuszczalnego opisanego na oponie lub niższe niż przewiduje producent pojazdu.
Jeśli pojazd mocniej obciążymy lub nagrzeją się opony, to musimy ppodnieść ciśnienie, bo tak przewidują wszelkie instrukcje.
Czyli "zeeltom" ma całkowitą rację.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Andrzej 

Dołączył: 31 Sty 2009
Posty: 77
Skąd: Wschodnie Mazowsze
Wysłany: 2012-01-19, 17:59   

Niestety w naszych elektrykach staramy się zachować możliwie dużą ilość energii i ostre pompowanie kół jest jedną z metod na oszczędzanie. Jeździmy średnio szybkimi rowerami wyobrażalna (możliwa do osiągnięcia) przeze mnie prędkość na drodze to 35 km/h, koła pompuję do 4,5 atm. dzięki czemu udaje mi się w dziennym dystansie pokonać 150 km (sprawdzone i pokazane na trzech takich samych maszynach - zlot EV w Żyrardowie). Skutery i motorynki (macie chyba zamiar jeździć z prędkością 60-45 km/h) być może wymagają innego podejścia, zmniejszenie ciśnienia w oponach na pewno spowoduje ogarniczenie zasięgu pojazdu.
_________________
SDG
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2012-01-19, 18:38   

O tym pisałem, ale widocznie jestem w błędzie. Może za dużo testowałem i jeździłem i dlatego nie mam już pojęcia o czym piszę ;) Motorynka, samochód itp też powinny mieć wąskie koła i pompowane do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia, by zmniejszyć opory toczenia, bo to zwiększa zasięg, ale jak komuś zależy na miękkich gumach i małym zasięgu, to może spuścić powietrze do minimum ;)
 
 
siux

Dołączył: 12 Sty 2012
Posty: 17
Skąd: Kielce
Wysłany: 2012-01-19, 22:27   

Wszystkim rowerzystom proponuję usiąść na motorowerze osiągającym 60 km/h ,napompować koła do 4 atm i jazdę na takim sprzęcie. Wiem ...60 km/h to już teoretycznie nie motorower ,a jednak motorower ;) Jednoślady o tej wadze powinny mieć mniej więcej 1,9 atm przód i 2,2-2,4 atm na tyle. Może mi wytłumaczycie dlaczego wszyscy producenci markowych motorowerów i motocykli się mylą i nie proponują 4 atm na koło ?
Tu tylko kilka linków dzięki którym może do niektórych zapaleńców coś dotrze
http://opony.wieszjak.pl/...jest-wazne.html
http://www.opony.com.pl/a...paliwa/?id=1155
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2012-01-20, 07:28   

Nie wiem kolego, czy czytałeś to, co poleciłeś. Tam trąbią o szkodliwości zbyt niskiego ciśnienia w oponach. Tu mamy forum pojazdów elektrycznych i z racji tego musimy pompować koła, do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia, by zwiększyć zasięg, bo to największa bolączka tego typu pojazdów. Jedyną wadą którą opisują przy zbyt wysokim ciśnieniu w oponach, jest zmniejszenie komfortu jazdy (wstrząsy) i mniejsza przyczepność, o ile opona się wybrzuszy w środku bieżnika. W przypadku jednośladów opona musi być wybrzuszona, ze względu na pochylanie pojazdu w zakrętach.
http://www.opony.com.pl/a...zkodzi/?id=1139
I ten temat znają wszyscy, ale to dla nas jest zaletą, a nie wadą, o ile nie przekraczamy ciśnienia dopuszczalnego dla danego typu opony, podanego przez producenta na jej obwodzie. Jeszcze raz powtórzę, że piszemy tu o pojazdach elektrycznych, gdzie zasięg ma największe znaczenie dla ekonomii jazdy.
Podaj mi markowych producentów elektrycznych motocykli, motorowerów, skuterów i modele tych pojazdów. Chętnie sprawdzę, jakie ciśnienia tam zalecają.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-01-20, 08:19   

I znowu "zeeltom" ma rację.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
siux

Dołączył: 12 Sty 2012
Posty: 17
Skąd: Kielce
Wysłany: 2012-01-20, 10:32   

zeeltom napisał/a:
... Jedyną wadą którą opisują przy zbyt wysokim ciśnieniu w oponach, jest zmniejszenie komfortu jazdy (wstrząsy) i mniejsza przyczepność, o ile opona się wybrzuszy w środku bieżnika. W przypadku jednośladów opona musi być wybrzuszona, ze względu na pochylanie pojazdu w zakrętach ...

Przecież mnie chodzi właśnie o mniejszą przyczepność o nic innego. Wydaje mi się że każdy chyba wie co to znaczy mniejsza przyczepność i czym może skutkować. Nikomu nie każę zaniżać ciśnienia w oponach. Trąbią o dopompowywaniu opon do właściwego ciśnienia ,bo większość nie zwraca wcale uwagi na koła ,dopiero jak już gołym okiem widać ,że opona jest za bardzo spłaszczona. Opona powinna być założona takiego typu i rozmiaru jaką zaleca producent pojazdu. Powinna być napompowana ciśnieniem jakim zaleca producent motoroweru/motocykla ,on dobiera je do konkretnego przypadku. Głównymi czynnikami wpływającymi na zalecane ogumienie, ciśnienie są prędkości z jakimi się może poruszać dany pojazd i jego wagę. Nie będę szukał co zalecają producenci pojazdów elektrycznych ,myślę tu o motorowerach i motocyklach ,bo ze względów bezpieczeństwa powinni zalecać ciśnienia takie same jak cała reszta markowych producentów skuterów z silnikami spalinowymi. Jeżeli tego nie ma w instrukcjach to najwyraźniej nie są to zbyt poważne firmy lub też skrzętnie ukrywają to że ich pojazdy przy bezpiecznym (zachowujące max. przyczepność na danej oponie) ciśnieniu nie mają osiągów/zasięgów jakie podaje producent. Pragnę zauważyć również że nigdy nie twierdziłem ,że nabicie ciśnienia do 4 atm w oponie skróci zasięg elektryka. Przedłuży go tylko trzeba się zastanowić jakim kosztem ,o zdrowiu myślę oczywiście.
I panowie rowerzyści to nie jest wątek o rowerach przypominam więc nie sugerujcie się Waszymi dotychczasowymi doświadczeniami na nich ,bo nie na darmo ktoś wprowadził uprawnienia A.
Na tym kończę w tym temacie chyba. Nie chcę Was zniechęcać do elektryków ,nie taki był mój cel lecz wskazać pewną "okoliczność" która może mieć niebagatelne dla Was samych skutki. Rower to co innego ,tu jest fajnie choć niektórzy i tak przeginają jak na mój gust z prędkościami. Mam swobodny dostęp do dwóch elektrycznych motorków/motorynek ,nie wiem nawet jak je nazwać ,chyba na 10 calowych kołach takie wozityłki i owszem jeździ się na tym fajnie ,ale raczej w ramach relaksu. Mam osobiście również ekologiczny pojazd jakim jest kajak i nim również się przemieszczam czasami. Zapomniał bym też o płetwach i ubrankiem podwodnym dzięki któremu można sobie pływać nawet po 6-7 godzin czego niejednokrotnie doświadczyłem zresztą ;) Wszystko to jest również ekologiczne z punktu widzenia ,że nie zanieczyszcza środowiska podczas ruchu ,ale nie wszystko da się stosować na co dzień.
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-01-20, 10:43   

"Mam dostęp", to jest daleko od wykonania samemu EV, a jeszcze do tego od wprowadzenia własnych przemyślanych samemu swoich konstrukcji. Już trochę wiesz, to szybko przerób coś sam na EV (chociaż jakiś OGAR).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2012-01-20, 11:17   

siux napisał/a:
Nie będę szukał co zalecają producenci pojazdów elektrycznych ,myślę tu o motorowerach i motocyklach ,bo ze względów bezpieczeństwa powinni zalecać ciśnienia takie same jak cała reszta markowych producentów skuterów z silnikami spalinowymi...

Nie wiem czy zauważyłeś, że jest to forum poświęcone pojazdom elektrycznym, głównie samochodom, ale inne pojazdy elektryczne też tu się opisuje. I przemyślenia na temat pojazdów spalinowych i ich eksploatacji są tu chyba zbędne. Inne są potrzeby przy eksploatacji pojazdu spalinowego, gdzie nie dba się o straty spowodowane oporami toczenia a inne elektrycznego, gdzie to jest podstawowy parametr (pomijając moce silników i pojemności akumulatorów).
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-01-20, 11:47   

I tak one wszystkie muszą jeździć z prędkościami określonymi w przepisach, a wówczas ciśnienie w oponach nie przekraczające dopuszczalnego nie wpływa na bezpieczeństwo. Aby to ciśnienie minimalne w oponach nie było niższe niż przewiduje producent auta.
Innej amortyzacji jest pełno w aucie, chociaż jest problem z amortyzacją wibracji i mikrodrgań od silnika spalinowego, ale to też zaczyna objawiać się wpływem na bezpieczeństwo przy prędkościach przekraczających przepisowe na danym odcinku drogi.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
siux

Dołączył: 12 Sty 2012
Posty: 17
Skąd: Kielce
Wysłany: 2012-01-20, 12:16   

Nie ważne czy to elektryczny czy spalinowy jednoślad. Jeżeli masa któregokolwiek z nich jest w granicach 145 kg+kierowca ,to oba zachowują się bardzo podobnie przy hamowaniu i pokonywaniu zakrętów ,a tego właśnie dotyczą moje rozważania.

ps. Szanowny panie Zbyszku proszę się nie produkować z przepisami które obowiązują w PL. Jestem zmuszony ponownie dać link do zdjęcia pojazdu który wcale nie powinien być dopuszczony do ruchu chociażby ze względu na sposób zamocowania akumulatorów ,jest to oczywiście pana pojazd z 2004 roku http://www.pg.gda.pl/~jarguz/erower/f6.jpg
Jednoślad który jest omawiany w tym temacie potrafi osiągnąć prędkość 60 km/h i tego należy się trzymać. Papier wszystko przyjmie ,rzeczywistość jest inna.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13