Zlot 2020
SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zna ktos dobrych (ale i tanich) instalatorow fotowoltaiki?
Autor Wiadomość
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1518
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-03-20, 23:33   

Wydaje mi się że przekroczenie prądu dostępnego nie uszkodzi inwetera, bo to on decyduje ile wziąć (może nie zabrać wszystkiego), więc dwa jednakowe stringi (jak pisał Patryk) przez diody i powinno działać.
 
 
szkutnik 
Tesla S 85D 2015

Dołączył: 24 Lis 2017
Posty: 106
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-21, 10:37   

Oczywiście że będzie działać i bez diod . Diody nie maja tu nic do rzeczy to tylko zabezpieczenie przed prądami wstecznymi. Ktoś mądry opracował wzory na dopasowanie falownika do generatora(paneli). moc modułów/max moc falownika= nominalny współczynnik mocy. i powinien on się zawierać w przedziale 80%-125%. Biorąc pod uwagę warunki w Polsce (ilość godzin słonecznych w warunkach STC) i spadek wydajności modułów w czasie. prawidłowo dobrany falownik powinien być przeciążony 20%-25% mocy nominalnej dla nowych paneli. Oczywiście biorąc do wzoru moc paneli należy uwzględnić lokalizację, azymut , nachylenie parametry paneli, straty na kablach.
Większe przewymiarowanie to czyste straty więc wydatki bez sensu.
Dodatkowo w instrukcjach jest określony poziom max przewymiarowania grożący utratą gwarancji. Z reguły jest to poziom 150%-200% ale są dodatkowe warunki: maksymalny prąd zwarcia na wejściu DC nie może przekraczać 1,5x maksymalny prąd wejściowy DC falownika (ograniczenie rozłącznika DC) - To cytuję z warunków gwarancji. Dlatego pisałem ,że nie można bezkarnie dokładać równolegle kolejnych stringów zwiększając natężenie prądu roboczego bo zwiększamy też ewentualny prąd zwarciowy.
Pisanie, że falownik nie weźmie więcej niż moc znamionowa to prawda. Falownik nie weźmie tylko jak przesadzisz to wywalisz zabezpieczenia i stracisz gwarancję .
Podsumowując falownik powinien być dobrany optymalnie do danej instalacji. Wszelkie odstępstwa to strata pieniędzy bo nie wykorzystamy optymalnie mocy paneli. A nawet nie duża strata dzienna przekłada się na duże wartości w skali roku.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-21, 20:43   

szkutnik napisał/a:
Falownik nie weźmie tylko jak przesadzisz to wywalisz zabezpieczenia i stracisz gwarancję .
A w którym momencie te zabezpieczenia mają niby wywalić? Bp jak mowa o rozłączniku DC to przychodzi mi do głowy tylko awaria falownika polegająca na powstaniu zwarcia na jego wejściu, wtedy rozłącznik musi być w stanie rozłączyć prąd zwarciowy paneli, no ale o czym my tu mówimy - 10A przy dwóch stringach? No może 20?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
szkutnik 
Tesla S 85D 2015

Dołączył: 24 Lis 2017
Posty: 106
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-21, 21:26   

I tu wchodzimy w typową dla większości forów dyskusję dwóch lub może zaraz wiecej ignorantów co dyskutują na tematy o których nie mają pojęcia.
Ja wychowałem się na transformatorach i lampach i innych zabytkach. Teraz mamy inną technologię, której nie pojmuję. Ale czy to znaczy, że
Skoro producent pisze wyraźnie, że nie wolno przekraczać napięcia np. 800V oraz np. 16A natężenia prądu wejśćiowego to należy rozumieć że producent jest idiotą i nie wie jak działa falownik który zbudował i po co dawał zabezpieczenia na wejściu DC bo przecież falownik nie weźmie więcej niż może. I dla czego różne modele tego samego producenta mają różne dopuszczalne przewymiarowanie generatora skoro to nie ma znaczenia . Nie prościej było by napisać 200% dla wszystkich, a nie bawić się w różne instrukcje i gwarancje dla poszczególnych modeli.
Zapraszam na stronę FONIUSa gdzie piszą dokładnie jak dobierać falownik aby nie stracić gwarancji podpinając za dużo paneli
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-22, 15:31   

szkutnik napisał/a:
Skoro producent pisze wyraźnie, że nie wolno przekraczać napięcia np. 800V
To jest jak najbardziej zasadne.

szkutnik napisał/a:
oraz np. 16A natężenia prądu wejśćiowego
Tylko sprecyzujmy, o który prąd chodzi:
a) Max. input current (Idc max 1 / Idc max 2)
b) Max. array short circuit current (MPP1/MPP2) - w notkach o przewymiarowaniu piszą: maksymalny prąd zwarcia na wejściu DC nie może przekraczać 1,5x wartości maksymalnego prądu wejściowego DC falownika (ograniczenie rozłącznika DC)
Na a) nie masz wpływu - inwerter weźmie tyle ile uzna za stosowne, nie więcej niż ta wartość. Na b) już masz i tu rzeczywiście chodzi o sytuacje awaryjne, żeby zabezpieczenie DC dało radę taki prąd rozłączyć w przypadku zwarcia w falowniku. To zawsze można rozwiązać dodatkowym zabezpieczeniem - przecież bezpieczniki w rozdzielnicy DC przed falownikiem jakąś rzadkością nie są, a jak przyoszczędzili instalatorzy to zawsze można dołożyć za kilkanaście zł oprawkę 32A i dwie wkładki po 10zł.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
szkutnik 
Tesla S 85D 2015

Dołączył: 24 Lis 2017
Posty: 106
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-22, 16:32   

Na prąd wejściowy też masz wpływ w kartach katalogowych masz podany max prąd wyjściowy w maxymalnym punkcie mocy (np. dla panela JST 380M wynosi on 9,5A) jak podłączysz drugi string/panel równolegle to będziesz miał 19A a jak trzeci to 28,5A. i tak można przekroczyć max prąd wejciowy falownika. I tak do falownika Fronius SYMO 3 możesz podłączyć tylko jeden szeregowy string i zero równoległych bo max I wej. =16A a w modelu SYMO 10.0-3-M masz dwa wejścia 27.0 A i 16.5 A pierwsze z wejść może być zdublowane równolegle. drugie nie
a w modelu SYMO 17.5-3-M prąd wejściowy dla 2 wejść wynosi 33.0 A / 27.0 A więc3 równolegle+ dwa równolegle dla mocniejszych paneli lub 3+3 dla słabszych 9amperowych.
Dla jasnośći maksymalny prąd zwaciowy paneli dołączonych do tego ostatniego falownika nie może przekroczyć odpowiednio 49.5 A / 40.5 A
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-22, 17:27   

szkutnik napisał/a:
Na prąd wejściowy też masz wpływ
No nie bardzo masz, możesz go jedynie ograniczyć podłączając panele o mniejszym prądzie MPP, ale chyba nie o to tu chodzi :-) Jak podłączysz panele o większym prądzie MPP to falownik weźmie tylko tyle, ile ma podane w a), zakładając oczywiście niską wartość napięcia paneli, tj. krótki string (falownik 3kW po podłączeniu paneli dających razem 600V w MPP weźmie raptem 5A).

szkutnik napisał/a:
i tak można przekroczyć max prąd wejciowy falownika
No nie bardzo - przekroczyć możesz tylko parametr b) falownika, inna sprawa, że a) i b) są związane zwykle zależnością b = 1,5a.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-22, 20:05   

Bronek napisał/a:
wodnik7 napisał/a:
drogo, Bronek, ciebie tna. I naprawde pomysl, czy chcesz wiecej niz 10kW na jednym domu. 30% prowizji dla Energi to duzo.

Spokojnie da sie zbudowac instalacje za 3000 od kWp. za 4000 za kWp masz bardzo dobra. Pryz takim "hurcie" jak Ty, powinienes sie targowac. Optymizer to sobie mozesz miec, jak wezmiesz SolarEdge, innego bym nie doplacal.

A kurs walut sie dzis nie liczy, bo sprzedaja, to co maja teraz na magazynie.


Dwie instalacje jedna nadmiarowa i przyszłosciowa 7 kw ( przy zuzyciu obecnym bez elektryka itd ... ok 4000 kwh / 12 mcy).
Druga "moja" ok 10 Kw . Tu albo zaczne oszcedzac albo "przez droge" bede ładował w tej nadmiarowej ;-)
Na Solar Edge
W sumie 48 paneli 350 ..
Obie na zone to odbierzemy 10 000 zł plus odliczy 53 tys od przychodu . A przychód mamy i jest od czego odliczać. Troche to ulży
Tu takie kalkulacje , oczywiście pod publikę ale z mojego doswiadvzenia odzwieciedla obecny rynek

https://globenergia.pl/koszty-instalacji-fotowoltaicznej-o-mocy-ok-7-kwp-przeglad-ofert/
A jeśli o falownik chodzi - myślałeś żeby chodził Ci też jak prąd wyłączą? Bo to musi nieźle frustrować jak się zdarzy w dzień i słońce świeci pełna parą, kupa paneli na dachu, a nawet samochodu nie naładujesz nie mówiąc o kawie z ekspresu :-) A ile śmiechu sąsiadów jak bramę ręcznie trza otworzyć :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1485
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-03-22, 21:09   

To zupełnie jak z elektrykiem. Gdy padnie akumulator 12V to mimo iż siedzisz na kilkudziesięciu kWh naładowanych do pełna, to nie zrobisz nic ;) Wiem, bo już to przeszedłem. Na szczęście można wtedy 'odpalić' elektryka na kablach, tak samo jak spaliniaka.

A wracając do paneli - sam się nad tym zastanawiałem. Ale u mnie takie awarie to zdarzają się raz na rok, może na pół roku i trwają kilka godzin. Zdecydowanie prostszym, tańszym i bardziej bezproblemowym rozwiązaniem jest kupno spalinowego (fuj!) agregatu i odpalenie raz na te pół roku.
 
 
Bronek 
Leaf40/TM3AWD/LR


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 1220
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2020-03-22, 21:31   

Nie wku.... :mrgreen: bo mialem zawal ... :mrgreen:

mam Hondę ( nie motocykl bo lepiej miec siostre w burdelu niz brata na Hondzie ) :mrgreen: .... Agregat
Zamontuja i będzie działało, to fajnie . Nie za bardzo, to się pomyśli .
Gdybym sie przejmował to bym byl smutny . A że nie jestem, to zobaczymy? .
Zawsze idzie przerobić

Nie bardzo chce mi sie wnikać w ten temat . Jakos nie ma do niego "filingu" Nie kręci mnie to. To dla mnie nie jest atrakcja . Nudziarstwo ...

Zamontują to podam szczegóły

PODDAM SIĘ KRYTYCE .
Wyraże zal i popytam co zrobić aby było lepiej ???
czasy ciężkie ida , więc hgw czy chgw co będzie ????

AAAA bym zapomnial kamper pod parą . gaz prąd itd....

ps niby gosciu mówił ze ma niby iść do sieci domowej w pierwszej kolejnosci ale to byl naganiacz firmowy i cos mi nie pasuje
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD
 
 
szkutnik 
Tesla S 85D 2015

Dołączył: 24 Lis 2017
Posty: 106
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-22, 22:12   

PatrykS napisał/a:
szkutnik napisał/a:
Na prąd wejściowy też masz wpływ
No nie bardzo masz, możesz go jedynie ograniczyć podłączając panele o mniejszym prądzie MPP, ale chyba nie o to tu chodzi :-) Jak podłączysz panele o większym prądzie MPP to falownik weźmie tylko tyle, ile ma podane w a), zakładając oczywiście niską wartość napięcia paneli, tj. krótki string (falownik 3kW po podłączeniu paneli dających razem 600V w MPP weźmie raptem 5A).

Dlaczego jako przykład dajesz za mały generator 3kW paneli dla 3kW falownika?
Instrukcja dopuszcza 200% normy. to weźmy 7,2kW. 24panele po 300W /8A dwa stringi równolegle. Napięcie stringu 444V . MPP tracker szuka punktu pracy symuluje impedancję na wejściu włącznie ze zwarciem obwodu i mierzy prądy dla różnych napięć w tym prąd zwarcia. Już tu widać , że przy trzech równolegle prąd zwarcia będzie3x9=27A i bezpieczniki 20A na wejściu polecą a falownik jeszcze nie zaczął pracować . Zmieniamy na dwa równolegle. i zwarcie nie wywala bezpiecznika MPP szuka punktu pracy. i przy 200V dostaje 36A

Myślę, że pomyłką jest branie mocy falownika za moc obciążania paneli. Gdyby to była grzałka to 3kW jest 3kW.
Tu sytuacja jest inna. To układ MPP decyduje jak obciąży panele i ile mocy odbierze.
Impedancja falownika po stronie DC nie jest stała. dlatego zmieniając ją falownik może zmieniać napięcie generatora i tym samym znaleźć takie przy którym moc jest optymalna .
Falowniki Fronius 10kW i 12,5kW mają takie same limity wejściowe Napięcia i prądu.
Ale elementy użyte w konstrukcji pozwalające na wyższe prądy, pozwalają wysterować drugi falownik do większych wartości
Zwracam uwagę, że podczas szukania punktu MPP falownik nie generuje prądu AC czyli nie pracuje. W starszych modelach szukanie trwało nawet do kilkunastu sekund. Urządzenie szumi i buczy a prundu AC nima.
A jednak w tym czasie następują pomiary napięć oraz prądów które muszą płynąć aby je zmierzyć i nie mogą spalić MPP trakera - a falownik śpi i czeka aż mu się jakieś dobrane przez MPP napięcie pojawi na zaciskach.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2742
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2020-03-23, 08:45   

vwir napisał/a:
Ale u mnie takie awarie to zdarzają się raz na rok, może na pół roku i trwają kilka godzin.

Takie awarie będą się zdarzały coraz częsciej. Dobrze jeśli zdarza się w dzień to człowiek da radę się przygotować , gorzej jesli zdarzają się w nocy /w deszczu/zamieci/wichurze.
Wg mojego doświadczenia lepiej mieć wtedy jednak chociażby mały UPS który zabezpieczny popy obigowe pieca/kominka monitoring/internet minimalne oświetlenie awaryjne .

vwir napisał/a:
Zdecydowanie prostszym, tańszym i bardziej bezproblemowym rozwiązaniem jest kupno spalinowego (fuj!) agregatu i odpalenie raz na te pół roku.

Agregat pomoże jak będziesz wiedział o zaniku. Ja miałem takie przypadki zazwyczaj w nocy w zimie . Wtedy bardziej się sprawdzają jednak UPS-y .
_________________
http://bit.ly/2Nuk7Fs
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1485
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-03-23, 09:37   

UPSy do pompki CO i do internetu jak najbardziej mam, ale to się ma nijak do fotowoltaiki. O to mi chodziło - w obecnych warunkach nie ma sensu inwestycja w akumulatory dla instalacji fotowoltaicznej. Może to się kiedyś zmieni, ale na dzisiaj nie ma sensu.

A malutkie UPSy można bez problemu kupić za 30-50PLN, do tego nowy akumulator i u mnie śmiagają od ok. 10 lat bezawaryjnie.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2742
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2020-03-23, 09:56   

Tak o tym trąbię od dawna. Ja byłem zmuszony ze względu na OSD o nazwie PGE który mi na hacjendzie zaśpiewał ponad 100 kzł za podwyższenie mocy umownej. Kupiłem obiekt od gminy w którym ta moc wynosiła ok 6 kW (oświetlenie). A że zaplanowałem ogrzewanie elektryczne to mi tak zaśpiewali. Rozwiązanie wydawało się proste ( ale nie w 2014 roku) zainstalowałem sobie PV a PGE nie chciało mnie podłączyć do sieci bez zrobienia nowego przyłącza i kabla na mój koszt. Dlatego aby sobie ogrzewać musiałem zrobić dość skomplikowaną instalację oraz spory pakiet akumulatorów. Uzbierałem tego na 56 kWh i odpaliłem na napięciu 48 V . I dało się przeżyć chociaż sprawność nigdy nie przekroczyła 60%. Dopiero rok później po wprowadzeniu ustawy o prosumencie udało się włączyć PV do sieci . I OSD na własny koszt zrobił mi kabel napowietrzny bezpośrednio do trafo - ok 750 mb.
_________________
http://bit.ly/2Nuk7Fs
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-23, 13:14   

szkutnik napisał/a:
Dlaczego jako przykład dajesz za mały generator 3kW paneli dla 3kW falownika?
To nie był przykład tylko wyjaśnienie, dlaczego string musi być krótki, żeby zacząć rozmawiać o ograniczeniach prądowych.

szkutnik napisał/a:
MPP tracker szuka punktu pracy symuluje impedancję na wejściu włącznie ze zwarciem obwodu i mierzy prądy dla różnych napięć w tym prąd zwarcia.
W jakim celu falownik miałby próbować zwiększać prąd wejściowy ponad swój prąd maksymalny w czasie szukania MPP na starcie jest dla mnie zagadką, no ale skoro producent tak zrobił to zostaje się do niego dostosować tak jak piszesz albo go zmienić.

szkutnik napisał/a:
Myślę, że pomyłką jest branie mocy falownika za moc obciążania paneli. Gdyby to była grzałka to 3kW jest 3kW.
Tu sytuacja jest inna. To układ MPP decyduje jak obciąży panele i ile mocy odbierze.
No falownik robi co się da, żeby być dużo lepszy od grzałki :-) W końcu 3kW grzałka będzie brała przeszło 3,1kW przy 240V i ledwo 2,6kW przy 200V, a nawet przeciętny współczesny falownik w obu przypadkach wyciągnie praktycznie tą samą moc.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
szkutnik 
Tesla S 85D 2015

Dołączył: 24 Lis 2017
Posty: 106
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-23, 13:43   

Falownik musi zmierzyć prąd zwarciowy paneli więc ten prąd musi gdzieś przepłynąć. i nic nie spalić. stąd ograniczenie
Prąd zwarciowy jast jakoś ściśle powiązany z prądem MPP
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-23, 15:29   

szkutnik napisał/a:
Falownik musi zmierzyć prąd zwarciowy paneli więc ten prąd musi gdzieś przepłynąć.
No własnie nie wiem czemu musi - przecież potem w czasie normalnej pracy śledzi na bieżąco bez zwarcia. Na logikę to zwiększasz obciążenie aż moc przestanie rosnąć lub osiągniesz prąd maksymalny, a potem ciągle lekko zmniejszasz i zwiększasz na zmianę prąd upewniając się, że jesteś w MPP. Pomiar prądu zwarciowego może być do niczego nieprzydatny jak Ci akurat stado małych chmurek przelatuje albo jakaś gałąź na wietrze rzuca kawałek cienia raz tu raz tam.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
szkutnik 
Tesla S 85D 2015

Dołączył: 24 Lis 2017
Posty: 106
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-23, 15:59   

Metoda szukania MPP opisana przez ciebie jest jedną z kilku, chyba 5, metod bezpośrednich szukania MPP. ( są jeszcze metody pośrednie). Literatura podaje, że jest to wolna metoda a dodatkowo falownik ciągle oscyluje w koło punktu mocy bo brak tu logiki która mogła by przewidzieć w którą stronę jechać.
 
 
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 346
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2020-03-23, 16:17   

Panowie temat nam się rozjechał i choć ciekawie Was się czyta to może darujmy sobie w tym temacie.
_________________
Opel Ampera, Nissan e-NV200
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-23, 16:43   

bodix napisał/a:
Panowie temat nam się rozjechał i choć ciekawie Was się czyta to może darujmy sobie w tym temacie.
Przytomny głos rozsądku :-) Może moderator przeniesie do osobnego wątku?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Bronek 
Leaf40/TM3AWD/LR


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 1220
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2020-04-06, 14:54   

Mam dwie wielkie palety przywiezione dzisiaj z Niemiec .czekam na kolejne cztery
Bede podcinal drzewa jednak ale najpierw zobaczymy jaka bedzie sprawność ?

tempFileForShare_20200406-145221_copy_800x544.jpg
Plik ściągnięto 18 raz(y) 120,54 KB

_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD
 
 
wodnik7
teslanacodzien.pl

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1452
Wysłany: 2020-04-06, 19:15   

Zawsze zdroweij dla paneli, jesli nie beda zacieniane. Obojetnie, jakie bedziesz mial optymizery itp.

Uwazaj tez, by wieszali je tak, by jedne nie zacienialy drugich.. no i rozne stringi na rozne strony, ale to juz na pewno wiesz.
_________________
https://www.teslanacodzien.pl - rzetelnie o teslach, ktorymi jezdzimy. Porady, informacje, technika. Warto czytac!
 
 
Bronek 
Leaf40/TM3AWD/LR


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 1220
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2020-04-06, 19:32   

Zobaczymy? Po prostu zrobią najpierw u mnie i potestuję z dwa dni.
Drugi dach to prostokąt bez cienia.
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD
 
 
wodnik7
teslanacodzien.pl

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1452
Wysłany: Wczoraj 1:12   

a u mnie, tzn. tesciow, 3,1kWp, i zamontowane dzisiaj, dziala. Za 12600, ale kompleksowo ze wszystkimi papierami. Taka wielkosc, aby jak najwiecej wziac z dotacji (emeryci), jesli bedziemy kiedys powiekszac..jest miejsce:)
_________________
https://www.teslanacodzien.pl - rzetelnie o teslach, ktorymi jezdzimy. Porady, informacje, technika. Warto czytac!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 13