SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie w garażu podziemnym
Autor Wiadomość
Balon

Dołączył: 05 Sie 2020
Posty: 2
Wysłany: 2020-08-05, 19:32   Ładowanie w garażu podziemnym

Cześć, planuje kupić hybrydę plug-in. Mieszkam w budynku wielolokalowym z 2014r z wspólnym garażem podziemnym. Mam w nim dwa swoje własnościowe miejsca parkingowe.
Napisałem prośbę do administracji i zarządu o możliwość wykonania instalacji do ładowania swojego przyszłego auta z dodatkowym podlicznikiem. Nie mam sprecyzowanego jeszcze sposobu ładowania akumulatorów (pojemność 15,6 kWh). Prawdopodobnie będę chciał je ładować ze zwykłego gniazda 230V, rozważam jednak też ładowanie z wallboxa o mocy 7,4 kW.
Administrator twierdzi, że do ładowania pojazdów elektrycznych w garażu wielostanowiskowym garaż musi mieć wyznaczone strefy ładowania pojazdów elektrycznych z zainstalowanymi grodziami ogniowymi które w razie pożaru odetną taką strefę od pozostałej części garażu. Instalacja musi być umieszczona w planach technicznych budynku wykonanych przez głównego projektanta osiedla i musi uzyskać akceptację straży pożarnej.
W związku z powyższym odmówiono mi zgody ładowanie samochodu plug-in.
Czy spotkaliście z takimi problemami?
Czy macie wiedzę czy powyższe przepisy odnoszą się tylko do stacji ladowania czy dotyczą też ładowania ze zwykłego gniazdka 230V?

Wielki dzięki za wszelaką pomoc.
 
 
Hakun 

Dołączył: 27 Lut 2019
Posty: 61
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2020-08-05, 20:18   

To jest sposób żeby zniechęcić do takich inwestycji. Poproś o wymagania jakie musisz spełnić na piśmie z podanymi przepisami.

Czy to jest budynek wspólnotowy czy spółdzielnia mieszkaniowa?
 
 
Balon

Dołączył: 05 Sie 2020
Posty: 2
Wysłany: 2020-08-05, 20:45   

Hakun napisał/a:

Czy to jest budynek wspólnotowy czy spółdzielnia mieszkaniowa?

Wspólnotowy.
Hakun napisał/a:
To jest sposób żeby zniechęcić do takich inwestycji. Poproś o wymagania jakie musisz spełnić na piśmie z podanymi przepisami.

W kuluarach dostałem informację, że problemem jest strażak który jednoznacznie wyraził się, że nie da zgody na taką instalację.
Zarząd i administrator budynku są na tak. W garażu na co piątym słupie jest ogólnodostępne gniazdko 230V.
Poprosiłem o konkretne przepisy.
 
 
Hakun 

Dołączył: 27 Lut 2019
Posty: 61
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2020-08-05, 21:26   

Ja wiem że strażacy to państwo w państwie ale niech powoła się na przepisy. Co ma strażak do przyłącza prądu w garażu? Żaden szanowany administrator nie pyta o wszystko strażaka. wietrzę w tym podstęp administratora. Zorganizuj to tak żeby Wspólnota mieszkaniowa przegłosowała zgodę na licznik i przyłącze. W takim przypadku to Zarząd wspólnoty mieszkaniowej będzie musiał wykonać tą uchwałę.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2964
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2020-08-05, 21:52   

Widzę tu pewne zagadnienia które zostały pomieszane przez wszystkich ( oprócz tego są w tym prywatne interesiki pewnych osób) .
Zacznijmy od tego jaki jest stan prawny posiadanych przez Ciebe miejsc parkingowych .
Czyj jest lokal garażowy ( kto jest właścicielem w KW)
Bo prawdopodobnie Ty jesteś tylko współwłaścicielem wyznaczonych ( w ułamku ) na zasadzie tzw "quad usum"
W tym przypadki masz dwa wyjścia - uzyskać zgodę większości współwłaścicieli na zainstalowanie swojego osobistego punktu ładowania pojazdu elektrycznego. W formie uchwały współwłaścicieli
W przypadku gdy nie uzyskasz takiej zgody albo będzie to długotrwałe i uciążliwe - na podstawie posiadanego prawa własności zgłaszasz się do operatora systemu dystrybucyjnego ( powszechnie zakładu elektrycznego ) w celu uzyskania warunków przyłączenia - wybudowania przyłacza.
W tym przypadku OSD dociągnie do Twoich miejsc parkingowych przyłacze - dowolne .
I zarząd wspólnoty możesz w tym momencie olać
_________________
http://bit.ly/2Nuk7Fs
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1885
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-08-06, 05:51   

Swoją drogą - interesujące sobie wymyślili wymagania. Wypadałoby ich zapytać czy kiedykolwiek widzieli stację ładowania na stacji benzynowej lub przy centrum handlowym. Nawet tam nie ma takich wynalazków.
 
 
bro

Dołączył: 11 Lis 2014
Posty: 285
Wysłany: 2020-08-06, 11:21   

administrator do wymiany..
 
 
kazikczerniecki
Fireman

Dołączył: 17 Lis 2017
Posty: 39
Skąd: MAcierzysz
Wysłany: 2020-08-06, 13:56   

Na chwilę obecną nie ma wytycznych co do warunków techniczno-budowlanych dla punktów ładowania w garażach dla samochodów osobowych w budynkach użyteczności publicznej lub budynkach wielorodzinnych. O ile przy projektowaniu budynku można przewidzieć wydzielenie pożarowe miejsc postojowych z punktami ładowania, to w budynku istniejącym w przestrzeni garażu podziemnego nie wolno budować ścian wydzielających bo naruszamy strukturę budynku, a konkretnie należało by przerobić wentylację ogólną, wentylację pożarową, instalację sygnalizacji pożaru, detekcji tlenku węgla, ewentualnie instalację tryskaczową. To o czym mówi zarząd wspólnoty to są pobożne życzenia strażaka, którego zatrudniają. W tym temacie zależy od dobrej woli. Mój kolega mieszka w budynku wielorodzinnym gdzie w garażu jest zainstalowanych 60 punktów ładowania, bo tyle właściciele mieszkań sobie zażyczyli, a budynek wybudowany przed wejściem w życie ustawy o elektromobilności.... Na pisz na Priv to może uda mi się jakoś pomóc.
_________________
Renault ZOE
 
 
Aranahav

Dołączył: 12 Kwi 2020
Posty: 33
Wysłany: 2020-08-07, 13:20   Ładowanie w domach wielorodzinnych jest możliwe ale ...

Właśnie kończę po prawie rocznej walce z administracją i elektrykami montaż licznika i gniazd 400 i 230V do ładowania samochodu w podziemnym garażu.
Podstawowa rzecz jaką musiałem uzyskać to uchwała wspólnoty, że każdy posiadacz miejsca garażowego może zamontować na własny koszt instalację elektryczną, licznik energii i gniazda dla ładowarek. Uchwała przeszła przez głosowanie pozytywnie. Potem trzeba ustalić jaka jest rezerwa mocy przyznana przez dostawcę energii elektrycznej. Jeśli rezerwa jest wystarczająca można zaczynać procedurę. W Warszawie, w budynku z 2018 roku trwało wszystko od listopada 2019 do sierpnia 2020. Instalacja elektryczna musi być prowadzona zgodnie z warunkami przyłącza określonymi przez dostawcę (zabezpieczenia, grubości kabli, licznik, lokalizacja, sposób montażu) do głównej rozdzielni budynku.
Warto wziąć do tych prac firmę która zrobi projekt dokumentacji, uzyska zgodę dostawcy energii, potem pomiary, odbiory, montaż licznika. Koszty są uzależnione jak daleko znajduje się główna rozdzielnia w budynku od miejsca parkingowego.
Dostałem przydział mocy 22kW, odległość około 20 metrów. Trzeba liczyć się z kosztami rzędu 5000-7000 zł, bez kosztów samej ładowarki.
Droga przez mękę ale finalnie warto
 
 
Krecik_Gdynia

Dołączył: 17 Wrz 2020
Posty: 11
Wysłany: 2020-09-17, 14:58   

Hej.

Mój przykład sprzed miesiąca.

Zleciłem montaż najpierw wewnętrznej firmie we wspólnocie, ale się nie mogli zebrać, więc potem zewnętrznej, wyprowadzenie zza mojego licznika mieszkaniowego, który mam ujęty w akcie notarialnym jako 3x 25A kabla do mojego miejsca postojowego i tam zamontowanie bezpiecznika i gniazdka.
Administrator nie robił problemów, że położyli mi kabel w rurce podpięty pod sufitem (wygląda identyko jak inne), a że to mój prąd to mogę z nim robić co chce, więc wyprowadzenie ma 3x 16A i na końcu jest 2x gniazdko 230V i 1x 400V wszytko na bezpiecznikach 16A właśnie.
Koszt za 28 metrów kabla w rurce, przejście przez ścianę przeciwogniową, licznik i 2x bezpiecznik (jeden w szafie z licznikami i jeden koło auta) to 1700 PLN netto i 8% VAT.

Wg tego co mi wiadomo, taka opcja jest w pełni legalna i nie do podważenia przez nikogo.

Jedynie to, że nie mogę gotować na indukcji na 4 palnikach i ładować auta jednocześnie 😂 no ale ładowanie głównie w nocy 😉


Pozdrawiam
Robert
Ostatnio zmieniony przez Krecik_Gdynia 2020-09-17, 15:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Ekolega 
BMW i3 94ah


Wiek: 42
Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 214
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-17, 15:47   

Super ze sie udalo, a ze juz 3 fazy to wogole rewelacja, w razie co masz 11kW a to juz naprawde spoko w nocy zeby naladowac, ja zazwyczaj i tak laduje 3x6A :D
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3636
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-09-17, 20:23   

Krecik_Gdynia napisał/a:
Wg tego co mi wiadomo, taka opcja jest w pełni legalna i nie do podważenia przez nikogo.
A widzicie miny tych strażaków czy przeglądających instalację, jak wyłączą zasilanie hali garażowej, a Kia jak by nic się nie stało dalej sobie mruga lampką, że się ładuje? :-) Nie wiem jak to jest w przepisach, ale te gniazdka i może przewód powinny być chyba jakoś oznaczone - że zasilanie mają z innego miejsca?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Bronek 
Leaf40/TM3AWD/LR


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 1823
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2020-09-17, 20:27   

Podobnie jest ze skrzynkami przy domach jak jest fotowoltaika. Jest tabliczka ekstra informującą o podwójnym zasilaniu aby po wyjęciu BeMów elektryk się przed śmiercią nie zdziwił skąd go kopnęło?
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3636
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-09-17, 20:31   

Bronek napisał/a:
Podobnie jest ze skrzynkami przy domach jak jest fotowoltaika. Jest tabliczka ekstra informującą o podwójnym zasilaniu aby po wyjęciu BeMów elektryk się przed śmiercią nie zdziwił skąd go kopnęło?
A widziałem u sąsiada na działce. W sumie to tak na wszelki wypadek, bo po wyjęciu BMów falownik się wyłączy, już prędzej kondensator z pralki lub lodówki Cię tą drogą popieści :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1559
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-09-17, 20:37   

Ja naprawiam różne maszyny i jak jest zakład wielokrotnie rozbudowywany, to czasem pół dnia trzeba szukać skąd jest zasilanie ;) .
 
 
Krecik_Gdynia

Dołączył: 17 Wrz 2020
Posty: 11
Wysłany: 2020-09-17, 20:40   

Przekazałem info do firmy administrującej budynek, jeśli przepisy tego wymagają to niech to nawet na k******i róż pomalują 😂 to już nie po mojej stronie w sumie.
_________________
Kia Optima MY19 PHEV
 
 
Bronek 
Leaf40/TM3AWD/LR


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 1823
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2020-09-17, 20:42   

Mam sąsiada z małym magazynem tak by mu brak zasilania solarów nie wyłączał, bo grzeje basen Nieważne niemniej zasady widocznie w ENERDZE są takie, że tabliczke dają o dodatkowym źródle
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3636
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-09-17, 22:54   

Bronek napisał/a:
Mam sąsiada z małym magazynem tak by mu brak zasilania solarów nie wyłączał, bo grzeje basen Nieważne niemniej zasady widocznie w ENERDZE są takie, że tabliczke dają o dodatkowym źródle
Magazyn nie ma nic do tego - falownik ma osobne wyjście bezprzerwowe, na nim faza będzie po zaniku zasilania, ale do "zanikniętej" sieci falownik nic nie wrzuci. Chyba że sąsiad jakiś własny wynalazek zastosował. A tabliczka nie przeszkadza - jak ma podnieść poziom ostrożności osoby zaglądającej do skrzynki to czemu nie?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Bronek 
Leaf40/TM3AWD/LR


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 1823
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2020-09-18, 05:07   

Cholera go tam wie? Jest też Prosumentem dłużej jak ja. Ma ok 7 KWp. Czyli i tak i tak i z jednych i tych samych paneli.

Przerost formy nad treścią taki magazyn jak u nas wyłączenia są może kilka razy w roku i trwają krótko. Facet pływa i twierdzi, że jak go nie ma to po takiej awarii mu się wszystko w domu rozkalibrowuje. basenik rolety itd??? A może lubi mieć?
Czyli pewnie taki UPSik?
Ad tabliczki czy chodzi o bezpieczeństwo realne czy przepisy??? Niemniej nitują tabliczki do skrzynek
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD
 
 
Cav 
Zoe ZE40 2018

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 732
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-09-18, 06:24   

Bronek napisał/a:
Podobnie jest ze skrzynkami przy domach jak jest fotowoltaika. Jest tabliczka ekstra informującą o podwójnym zasilaniu aby po wyjęciu BeMów elektryk się przed śmiercią nie zdziwił skąd go kopnęło?


Takie instalacje są nielegalne.
Powinny się wyłączać wraz z zanikiem napięcia z sieci.
 
 
Bronek 
Leaf40/TM3AWD/LR


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 1823
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2020-09-18, 09:19   

No nie mów? :mrgreen:
Kochany do niedawna dwóch innych ciągnęło bezpośrednio ze słupa.
Plomb na wielu licznikach wody nie było jeszcze z 8 lat temu, a jak były to " Zdejmowalne", co drugi odwracał na jakiś tydzień w miesiącu lub jak staw napełniał....
To jest Polska... na szczęście coraz mniej i co raz trudniej robić takie rzeczy

A no i na na nie legalu bzykałem przed slubem :lol:
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD
 
 
Cav 
Zoe ZE40 2018

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 732
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-09-18, 09:43   

Bronek napisał/a:

A no i na na nie legalu bzykałem przed slubem :lol:


To akurat nie jest prawnie zakazane. ;-)
Przynajmniej na razie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12