Opony Nissan Leaf 2 |
Autor |
Wiadomość |
Hermes
Dołączył: 07 Kwi 2020 Posty: 337
|
Wysłany: 2020-04-27, 11:28 Opony Nissan Leaf 2
|
|
|
Co prawda w innym wątku tak trochę OT pytałem - przytaczając jako przykład opony zamontowane fabrycznie dla Acenta czyli 205/55-16 91V - odnośnie niższego indeksu prędkości, ale napiszę tutaj, również dla potomnych. Niektórzy pisali, że "nie można niżej niż V" - otóż można. I to dużo niżej.
Praktyka jest taka, że na kołach przyjeżdżają opony 205/55-91V, a ja zastawiałem się - bo będę zmieniał na całoroczne - czy bez problemów można zmienić na indeks H? Oczywiście ma to swoje plusy i minusy - wszystko zależy od kryteriów jakie obierzemy.
Otóż homologacyjnie auto ma opony 205/55-16 86P Czyli indeks prędkości do 150 km/h. Zamiennie 215/50-R17 86P.
Wnioski: można stosować każdy indeks prędkości od P wzwyż. Homologację mam dla wersji 150 KM |
|
|
|
 |
hsd
Nissan Leaf II
Dołączył: 20 Sie 2020 Posty: 4
|
Wysłany: 2020-10-11, 20:01
|
|
|
Właśnie zakupiłem GOODYEAR Ultra Grip 9+ 205/55R16 91T. Czyli jak będę jechał z ostrej góry to może wykorzystam A tak na poważnie to co jest pakowane w zestawie z autem - letnie opony - już się ślizgałem na nich w deszcz |
|
|
|
 |
lipsky
Dołączył: 10 Cze 2020 Posty: 3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-10-13, 11:51
|
|
|
Czy ktoś z was może zakładał wyższy profil ?
Rozumiem negatywny wpływ na prowadzenie itd., jednak zadupie rządzi się swoimi prawami.
Czytałem u sąsiadów , do jedynki wkładali 205/65/16.
https://www.drom.ru/revie...af/83316/81501/
ok 2cm wyżej auto stoi |
|
|
|
 |
Hermes
Dołączył: 07 Kwi 2020 Posty: 337
|
Wysłany: 2020-10-13, 12:07
|
|
|
Nie wiem, czy nie będzie haczyć o nadkole - niemniej jak założysz z niższym indeksem plus całoroczna (ja tak zrobiłem), to opona jest wyraźnie bardziej miękka, choć nie za miękka, rzecz jasna.
Oblicz sobie obwód oryginalnej 16" i porównaj z 17" - a potem porównaj wyniki z tymi niestandardowymi, co chcesz założyć. Przy czym NIE polecam |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1994 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-10-13, 13:06
|
|
|
Ale co to w zasadzie daje? Silnik elektryczny musi nadal wykonać taką samą pracę i zużyje tyle samo energii. Wprawdzie na jeden obrót silnika przypadnie większy przejechany dystans, ale tenże silnik będzie mocniej obciążony (mniejsze przełożenie w stosunku do drogi), więc zużyje tyle samo energii. Więc na zużyciu raczej nie zyskamy nic. Coś źle kombinuję?
Chyba, że chcesz auto wyżej usadowić, żeby było pseudo-terenowe. To wtedy rozumiem |
|
|
|
 |
Hermes
Dołączył: 07 Kwi 2020 Posty: 337
|
Wysłany: 2020-10-13, 13:38
|
|
|
Koledze chyba właśnie o dziury i jazdę pseudoterenową chodzi
Choć ja uważam to za ryzykowny pomysł - jak przy większym skoku amortyzatorów przyszoruje koło o nadkole lub zderzak, to może być więcej szkód niż potencjalnego pożytku |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1789 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-13, 13:51
|
|
|
Licznik przekłamie, bo jest wyskalowany na fabryczny rozmiar.
Po opisanej zmianie, różnica wskazań prędkościomierza: minus 6.5 % (dla 205/65R16)
Większe koła mają większą średnice i obracają się wolniej zyskasz na zasięgu (tylko wg licznika)
co do rozmiaru, prosty rachunek:
-205 to mm szerokości
-16 cali to felga
-55 to % z profilu
Jak chodzi o dziury to 195/65R15 będzie więcej gumy mniej felgi i minus 0.5 % |
Ostatnio zmieniony przez Apolonia 2020-10-13, 14:42, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Hermes
Dołączył: 07 Kwi 2020 Posty: 337
|
Wysłany: 2020-10-13, 14:03
|
|
|
Ale Kolega pisał o 205/65 czyli profil opony będzie wyższy o jakieś 9%, czyli niecałe 5% na wysokość koła wyżej. Prześwit na pewno będzie większy o tę wartość, ale pytanie czy od góry albo na boki przy skręcie nic nie będzie haczyć...? |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1789 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-13, 14:41
|
|
|
licznik minus 6.5 % dla 205/65R16
Hermes napisał/a: | pytanie czy od góry albo na boki przy skręcie nic nie będzie haczyć...? |
niech sprawdzi to się dowiemy |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3729 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-10-13, 19:13
|
|
|
vwir napisał/a: | Ale co to w zasadzie daje? | Większe koło to mniejsze opory toczenia - mniejsze ugięcie opony, popatrz na rowery. Mniejsza prędkość obrotowa to chyba też mniejsze opory łożysk, przekładni w oleju itp. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Hermes
Dołączył: 07 Kwi 2020 Posty: 337
|
Wysłany: 2020-10-13, 19:43
|
|
|
Rower ma cienkie opony jak dwa papierosy, więc stąd niższe opory toczenia. Co do reszty - zgoda.
Ale każdy kij ma dwa końce - to tak jak dopomoować opony zamiast np. zalecanych 2,5 atm do 3 atm, to rzeczywiście opory toczenia będą niższe. Ale jednocześnie wyraźnie mniejsza będzie powierzchnia styku opony z podłożem a tym samym przyczepność. Coś za coś! I zużycie będzie głównie czoła bieżnika, a nie całej powierzchni bieżnika.
Zasadniczo uważam, że profil dla rozmiaru 205/55 nie jest jakoś strasznie niski - w drugim aucie mam 205/60 i nie ma jakiejś drastycznej różnicy. Jakby miał 50...45 i mniej to już co innego. |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1789 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-13, 20:04
|
|
|
No i trzeba jeszcze wyhamować tą masę auta i roweru.
W obu przypadkach ktos to jakos policzył, aby bylo bezpiecznie.
Wyhamowac auto na oponach roweru bedzie racze trudno. |
Ostatnio zmieniony przez Apolonia 2020-10-13, 20:29, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Hermes
Dołączył: 07 Kwi 2020 Posty: 337
|
Wysłany: 2020-10-13, 20:23
|
|
|
...ale jakie opory będą niskie! |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1994 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-10-13, 20:25
|
|
|
PatrykS napisał/a: | vwir napisał/a: | Ale co to w zasadzie daje? | Większe koło to mniejsze opory toczenia - mniejsze ugięcie opony, popatrz na rowery. Mniejsza prędkość obrotowa to chyba też mniejsze opory łożysk, przekładni w oleju itp. |
Mniejsze ugięcie, ale na dłuższym odcinku. Więc wychodzi na jedno - punkt styku z asfaltem (a to tak naprawdę powoduje tarcie i straty) jest taki sam. Z łożyskami się zgodzę, ale to ma znaczenie przy malutkich siłach, jakimi dysponuje rowerzysta. W przypadku samochodu to przestaje mieć aż takie znaczenie. Dużo większy zysk jest z mocniejszego napompowania kół. Zresztą to dobrze widać - straty tak naprawdę emitują się w postaci ciepła. Opony mocno się rozgrzewają w czasie jazdy, a łożyska praktycznie wcale. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3729 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-10-13, 21:21
|
|
|
Hermes napisał/a: | Rower ma cienkie opony jak dwa papierosy, więc stąd niższe opory toczenia. | Że rower ma mniejsze opory niż samochód to oczywiste Ale mi chodziło o porównanie rozmiarów kół w rowerach - ta sama opona na składaku 24" i miejskim 28" daje zupełnie inne prędkości. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Hermes
Dołączył: 07 Kwi 2020 Posty: 337
|
Wysłany: 2020-10-13, 21:49
|
|
|
Zależy od przełożenia i mocy nóg - a raczej nie od samej średnicy kół |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3729 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-10-14, 22:09
|
|
|
Hermes napisał/a: | Zależy od przełożenia i mocy nóg - a raczej nie od samej średnicy kół | Tak jak w samochodzie od mocy silnika Przejedź się różnymi rowerami - im większe koła tym lżej. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
|