Gospodarka wodorowa |
Autor |
Wiadomość |
korrek
Dołączył: 10 Cze 2016 Posty: 15
|
Wysłany: 2020-06-21, 20:01 Gospodarka wodorowa
|
|
|
Z tego co czytam w niemieckiej prasie to rząd niemiecki dał zielone światło na przestawienie gospodarki na gospodarkę opartą o wodór jako główny nośnik energii. Tak jak parę lat temu promowali OZE ( panele na każdym dachu, wiatraki ) tak teraz chcą by energia z OZE była magazynowana w wodorze. Kiedyś się śmieliśmy z tych paneli na niemieckich dachach a teraz energia elektryczna w Niemczech w hurcie ( przed opodatkowaniem) jest już o zdrowo tańsza niż w Polsce. Tak samo będzie pewnie z wodorem. Teraz to dla nas może utopia ale za parę lat mina nam zrzednie gdy niemieckie huty będą używały wodoru zamiast węgla koksującego, ciężki tabor drogowy i kolejowy będzie korzystał z wodoru zamiast ropy, itd |
|
|
|
 |
zeeltom

Wiek: 63 Dołączył: 05 Mar 2009 Posty: 1375 Skąd: Żyrardów
|
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1572 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2020-06-25, 20:21
|
|
|
Nauka zna takie przypadki, że gazy "rozpuszczają się". Przykładowo tlen w wodzie, CO2 w wodzie, amoniak w wodzie (popularne w chłodnictwie absorbcyjnym), acetylen w acetonie (butle acetylenowe mają gąbki nasycone acetonem). Wodór można magazynować tworząc wodorki https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_niklowo-metalowo-wodorkowyi. Niby jest to drogie, ale to tylko "depozyt". Kiedyś chciałem zrobić samochód na aku srebrowych (też "depozyt", bo niby drogo, ale srebro nie znika . Do jednego wózka akumulatorowego kupiłem akumulatory ołowiowe po 25 gr/kg (2005-2006r dokładnie nie pamiętam), po około 10 latach sprzedałem po ponad 2 zł/ kg . |
|
|
|
 |
zeeltom

Wiek: 63 Dołączył: 05 Mar 2009 Posty: 1375 Skąd: Żyrardów
|
|
|
|
 |
korrek
Dołączył: 10 Cze 2016 Posty: 15
|
Wysłany: 2020-10-18, 19:05
|
|
|
Uzupełnieniem do mojego postu może być artykuł:
Batterie gegen Wasserstoff - Besser als Tesla? Die neun größten Irrtümer zum Brennstoffzellen-Auto
https://focus.de/12535668
W skrócie, jeśli chodzi o koszty pozyskania wodoru w 2019 r w Niemczech aż 6 482 000 000kWh ( prawie 6,5TWh ) energii elektrycznej pozyskanej z OZE poszło w gwizdek ( za mocno wiało bądź za mocno słonko dawało) bo nie miał kto odebrać tej energii. Dlatego lecą ogromne dotacje dla ośrodków badawczych i firm na projekty przekształcające prąd na wodór, składowanie wodoru oraz dalsze wykorzystanie. Przyjmuje się średnio 53kWh daje 1 kg wodór. Samochód średnio w roku pokonuje 30tyś km co daje zużycie 300kg/rok ( 100km=1kg wodoru ). Czyli energią jak poszła w gwizdek mogła by zaopatrzyć aż 407666 samochodów z ogniwami w rok
Dla przypomnienia w2019r w Niemczech było zarejestrowanych ok.300tyś samochodów elektrycznych |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1904 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-18, 20:22
|
|
|
Zgadza się mozna by ta energie użyć do otrzymania wodoru.
Napewno mimo duzych strat przy produkcji, to lepsze nic stracić tą
energie w całosci, lecz jest kolejny problem, to magazynowanie wodoru.
Tu przychodzi stary pomysl, czyli zmagazynowanie energi w wodzie.
Nie chodzi o zagrzanie jej, ale to co juz robi się od lat, czyli pompami
elektrycznymi wpompowac latem wodę do góry, nastepnie, jesienią zima,
spuści w dół przez parę turbin wodnych. Pewne jest, ze nie odzyskamy
energii tyle, ile zużyto na wpompowanie, ale to zawsze da wiecej niż nic.
Powyzsze to uzupełnienie cytowanych opracowan. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2020-10-18, 20:48
|
|
|
Ale to już od dawna jest i działa nawet w Polsce . Są to klasyczne elektrownie szczytowo pompowe. mamy tez juz magazyny energii ( mój osobisty o energi zacowywanej to aż 56 kWh jest malutki ale jest )
Popatrzzmy się teraz na efejtywnośc w podanym opracowaniu . Do wyprodukowania 1 kg H2 potrzebujemy tylko 53 kWh) .
W najlepszych ( super szczelnych a co za tym idzie bardzo drogich instalacjach tracimy tygodniowo 2,5% zmagazynowanego wodoru )
To już lepiej inwestować w nowoczesne systemy zarządzania energią i systemy V2G .
Wtedy ja sam podstawię pod system 100 kWh w akumulatorach swoich EV jesli będe miał z tego zysk a będe jeżdzić samochodem EV ( czy tez go łądować) wtedy gdy cena energii stanie się ujemna |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2072 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-10-18, 21:08
|
|
|
Dokładnie tak - każdy posiadacz elektryka jeździ takim magazynem energii, który mógłby przyjmować "darmową" energię (którą i tak mielibyśby tracić) a później oddawać tą energię gdy cena wzrośnie. Albo i nie oddawać tylko jeździć - i tak lepsze to niż "wyrzucenie" tejże energii w błoto |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1904 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-18, 22:20
|
|
|
Cytat: | Ale to już od dawna jest i działa nawet w Polsce . Są to klasyczne elektrownie szczytowo pompowe. mamy tez juz magazyny energii |
Ja wiem i tym dodatkiem z artykułu ostudzilem nieco fasynacje wodorem.
Wodor owszem, do przemysłu i ciężkiego transportu, po rozwinięciu tematu
i infrastruktury, bedzie mozna myśleć o osobowych o ile cena się dobrze ustawi.
Wodor kazdy w domu może wytworzyć tylko nie jest w stanie go złapać. |
_________________ Dla chcących zakupić Teslę poniżej link polecający.
https://ts.la/alejan15145 1500 km SC w prezencie. |
|
|
|
 |
lookash_c
lookash_c
Dołączył: 02 Sie 2019 Posty: 242 Skąd: Niecki / Białystok
|
Wysłany: 2020-10-18, 22:25
|
|
|
A siarkowodór to i w domu, i w aucie, i gdziekolwiek. Złapać nie jest łatwo, ale... |
|
|
|
 |
korrek
Dołączył: 10 Cze 2016 Posty: 15
|
Wysłany: 2020-10-18, 22:46
|
|
|
VWIR - to pogoda ma się ciebie wpierw pytać czy akurat masz wolne miejsce w akumulatorze to wtedy mocniej zawieje lub mocniej przyświeci
W lekkich samochodach wodór nie ma szans ale w ciężkim transporcie to akumulatory nie mają szans. Albo zbyt długi czas ładowania, a nawet jak ten czas skrócą to jaka sieć wytrzyma np.20 TIR-ów które naraz będą chciały się naładować na parkingu autostrady bo ilości prądu jakie musiały by dostarczyć takie ładowarki mają się nijak do wydajności ładowarek obsługujących lekkie samochody osobowe. Dlatego wszyscy producenci samochodów ciężarowych ( Mercedes, Mann, Volvo, Skania, itd ) przymierzają się do napędów elektrycznych opartych o wodór.
Jeśli chodzi o elektrownie szczytowo-pompowe to ekolodzy już nie pozwalają na takie niszczenie środowiska i ile takich instalacji trzeba by zbudować przy geometrycznym przyroście energii z instalacji OZE
Co do szczelności zbiorników to macie stare wiadomości. Obecnie produkowane zbiorniki kompozytowe mają zerowe straty i wodór może być przechowywany pod dużym ciśnieniem latami bez strat.
Systemy zarządzania energią oparte o sztuczną inteligencje sprawdzają się już UK ale służą do innych celów czyli do zarządzania gotowością elektrowni opartych o kopaliny które są włączane gdy warunki pogodowe nie sprzyjają OZE. Nie zapobiegają jednak nadprodukcji prądu z OZE w ekstremalnych warunkach pogodowych.
https://www.geekweek.pl/n...ownie-wiatrowe/
PS
Jeśli nie znacie niemieckiego to Google sie kłania. Te video z Focusa jest naprawdę intersujące |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2020-10-18, 23:51
|
|
|
korrek napisał/a: | - to pogoda ma się ciebie wpierw pytać czy akurat masz wolne miejsce w akumulatorze to wtedy mocniej zawieje lub mocniej przyświeci |
korrek napisał/a: | -W lekkich samochodach wodór nie ma szans ale w ciężkim transporcie to akumulatory nie mają szans. | Cały czas o tym pisze że to jest idealne rozwiazanie dla kolei/transportu morskiego czyli super ciężkiego transportu . Może i dużego transortu drogowego.
korrek napisał/a: | -Albo zbyt długi czas ładowania, a nawet jak ten czas skrócą to jaka sieć wytrzyma np.20 TIR-ów które naraz będą chciały się naładować na parkingu autostrady bo ilości prądu jakie musiały by dostarczyć takie ładowarki mają się nijak do wydajności ładowarek obsługujących lekkie samochody osobowe. | Ładowarka dużej mocy do obsługi ciężarówki wystarczy że będzie miała moc 0,3 - 0,5 MW czyli 20 tirów potrzbuje max 10MW. Zwyczajowa mc przyjęta przy projektowaniu MOP-ów na dzień dzisiajszy to 2 MW . Wystarczy wymienić trnsofromatory na większe - gdzie tu widzisz problem ( nawet cenowy nie jest duży) a takie trafa zdemontowane z mocpów znajdą zastosowanie na wielu budujących się osiedlach .
korrek napisał/a: | -Dlatego wszyscy producenci samochodów ciężarowych ( Mercedes, Mann, Volvo, Skania, itd ) przymierzają się do napędów elektrycznych opartych o wodór. |
Lepiej by było gdyby producenci jednostek napędowych d statków się tym zajęli .
korrek napisał/a: | -Jeśli chodzi o elektrownie szczytowo-pompowe to ekolodzy już nie pozwalają na takie niszczenie środowiska i ile takich instalacji trzeba by zbudować przy geometrycznym przyroście energii z instalacji OZE |
I tu wychodzi cś c można okreslić jako indolenctwo tych pesudoekologów . Ale to nie temat na dyzkusję tutaj.
korrek napisał/a: | -Co do szczelności zbiorników to macie stare wiadomości. Obecnie produkowane zbiorniki kompozytowe mają zerowe straty i wodór może być przechowywany pod dużym ciśnieniem latami bez strat. |
Tak sa już zbiorniki które mają małe straty . Ale nie piszemy o jedym z elementów a o całym systemie i statach na całym systemie dystybucji . Do tego koszty ( nie mówiąc juz o utkizacji po okresie ekspolatacjina dzień dzisiajszy jest wciąż nieacetowalny.
korrek napisał/a: | -Systemy zarządzania energią oparte o sztuczną inteligencje sprawdzają się już UK ale służą do innych celów czyli do zarządzania gotowością elektrowni opartych o kopaliny które są włączane gdy warunki pogodowe nie sprzyjają OZE. Nie zapobiegają jednak nadprodukcji prądu z OZE w ekstremalnych warunkach pogodowych.
|
Do zarzadzania cenami energi ( zagospodarwaniem nadzyżek) nie potrzbujemy sztucznej inteligencji . Chodzi o system ( a dokładnie wymuszenie na producentach i dystrybutorach) nie mówiac o systemie podatkowym w Polsce ujemnych cen energii. |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1904 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-19, 07:02
|
|
|
Cytat: | szczytowo-pompowe to ekolodzy |
To spróbujmy pompować w to juz zniszczone, może z i w kopalnie wegla.
korrek napisał/a: | Co do szczelności zbiorników to macie stare wiadomości. | Mi wiadomości nie sa potrzebne, ale efekty zastosowania. Ktoś to zrobił na dużą skale?
Pustyni jest sporo mozna sie tam lokować. Nawet jak łupnie nikt nie poczuje.
.
Z raportów wiemy że PGNiG się bierze za produkcję wodoru.
Tu pytanie czy nie powinna tego robić spółka energetyczna.
Raczej wątpliwe aby takie "pge" oddalo nadmiar energii innej spółce gratis.
Widząc ze to do procesu produkcji np wodoru, czyli produktu sprzedawalnego. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2072 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-10-19, 08:01
|
|
|
korrek napisał/a: | VWIR - to pogoda ma się ciebie wpierw pytać czy akurat masz wolne miejsce w akumulatorze to wtedy mocniej zawieje lub mocniej przyświeci |
Ale po co ktoś by mnie miał o coś pytać? Wiesz, że istnieje coś takiego jak automatyka? Serio, od wielu lat! Ba - sam używam takiej właśnie automatyki w swoim domu, dokładnie do tego celu. Mam EVSE które ładuje auto takim prądem, jaki jest aktualnie generowany przez moją fotowoltaikę. MAGIA!
Pamiętaj o tym, że fotowoltaika rozprasza system generowania prądu na wiele małych "elektrowni". Tak samo ładowarki dla elektryków to wiele punktowych urządzeń, które mają możliwość ładowania określonym prądem. Spokojnie można to ze sobą powiązać, czy to w skali makro czy też w skali mikro (tak jak ja to sobie robię u siebie w domu). Pamiętaj też o tym, że mowimy o setkach tysięcy (czy nawet milionach) aut, z których spora część jest akurat wpięta do ładowarek. To bardzo duży bufor do wykorzystania. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2020-10-19, 08:37
|
|
|
vwir napisał/a: | ............ setkach tysięcy (czy nawet milionach) aut, z których spora część jest akurat wpięta do ładowarek. To bardzo duży bufor do wykorzystania. |
Niestety UE trochę strzeliła sobie w stopę przyjmując standard CCS który jak na razie nie pozwala na zrobienie systemu V2G
Apolonia napisał/a: |
Z raportów wiemy że PGNiG się bierze za produkcję wodoru. |
Bo najtaniej ( najekonomiczniej)jest wyprodukować H2 z ropy naftowej. To po co robić to z pradu skoro będzie to 10 razy drożej. Już szybciej i taniej będzie jesli duże wiatraki ( farmy morskie) będą miały bezpośrednio przy wieżach zamontowane male elektrolizernie które będą
od razu wywarzać H2 i magazynować a raz na miesiąc w ramach konserwacji będą podpływać zbirnikowce i przejmować wyprodukowany wodór. To będzie tańsze ( chyba) rozwiązanie niż budowa linii |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1904 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-19, 10:08
|
|
|
Myślę, że ze względu na logistykę, nadal cenowo będzie to poziom paliwa, więc dla BEV nie tak atrakcyjne.
W omawianym filmie Alex mówi o tym, że dziś nie ma sensu pakować skomplikowanej instalacji do osobówki.
Wszyscy wiemy, że ona jedzie na silniku elektrycznym i ma baterię (małą) Przy dzisiejszych systemach
100 kWh i napęd elektryczny nie ma sensu komplikować układu i inwestować w infrastrukturę dla osobówek.
To ma sens przy transporcie ciężkim, wymusi infrastrukturę np. co 100 km, którą w przyszłości będzie można użyć
również dla tych aut osobowych, których nabywca zdecyduje się na opcje z wodorem (np. handlowcy).
Dziś do miasta mi wystarczy 20 kWh na pokładzie, w trasę 100kWh, a na wakacje parę słupków DC minimum 150kW. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2072 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-10-19, 15:24
|
|
|
jas_pik napisał/a: | vwir napisał/a: | ............ setkach tysięcy (czy nawet milionach) aut, z których spora część jest akurat wpięta do ładowarek. To bardzo duży bufor do wykorzystania. |
Niestety UE trochę strzeliła sobie w stopę przyjmując standard CCS który jak na razie nie pozwala na zrobienie systemu V2G |
Tu nawet nie chodzi o V2G. Generalnie weźmy takie na przykład PGE, czy jakąkolwiek firmę, która zarówno produkuje prąd jak i ma własną sieć ładowarek (wiem wiem, za chwilę PGE ich nie bedzie miało, ale to tylko przykład). Ładowarki już dzisiaj mają wpięte w sieć i można nimi zdalnie zarządzać. Tak samo jeśli mają jakiekolwiek farmy fotowoltaiczne to zapewne mają ich zdalny monitoring. No i teraz przy odpowiedniej skali można spokojnie dostosowywać moc ładowarek do aktualnej produkcji prądu. Jasne, że gdy mówimy o 10 ładowarkach w skali kraju to to nie ma sensu. Ale gdy idziemy w tysiące, z których spora część jest aktualnie używana to już spokojnie można coś osiągnąć. Tym bardziej z podejściem jakie jest coraz częściej stosowane (na przykład w Londynie) gdzie można się wpiąć do latarni ulicznej i ładować sobie auto. U nas zresztą też już są takie rozwiązania. |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1904 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-19, 16:42
|
|
|
Jak już tak sterować, to bardziej ceną, w nocy płatne,
w słoneczny letni dzień gratis, aby odebrano nadprodukcję.
Latarnie uliczne powinny dawac prad, tylko po zmierzchu.
Tak dla porządku, aby się nie przwiazywi do nich na cały dzień.
Miejsca przy nich, powinny być płatne, normalnie w dzien
i symbolicznie po godz 20 do 6, to i rentowność podniesie. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2072 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-10-19, 17:57
|
|
|
Jedno drugiego nie wyklucza. Będąc na zakupach, w urzędzie bądź w pracy podłączam się do darmowego słupka tylko dlatego, że coś tam się podładuję. Czy będzie to moc 2kW czy 7kW to nie ma dla mnie aż takiego znaczenia. Takie punkty jak dla mnie mogą zmieniać moc w zależności od produkcji OZE. Ba - PGE mogłoby takie sterowane punkty instalować w prywatnych domach. Za odpowiednie obniżenie ceny prądu zapewne sporo osób by z tego chętnie korzystało. A PGE miałoby ogromny bufor do dyspozycji. |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1904 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-10-19, 18:37
|
|
|
Ten problem juz mam przerobiony z burmistrzem.
Prąd w lampach podany jest po zmroku, moc nie jest wysoka.
Przerobienie tego może być kosztowne, gmina placi za prąd,
właścicielem i operatorem jest enea i tylko oni cokolwiek mogą. |
_________________ Dla chcących zakupić Teslę poniżej link polecający.
https://ts.la/alejan15145 1500 km SC w prezencie. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2072 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-10-19, 19:57
|
|
|
Jasne, nie zawsze i nie każdy musiałby to stosować. To raczej coś dla enea niż dla lokalnych urzędów. Ot - taka alternatywa dla elektrowni szczytowo-pompowej. Myślę, że znacznie tańsza w stworzeniu a mogłaby być bardzo efektywna. Do tego efektywność rosłaby wraz ze wzrostem ilości samochodów elektrycznych. Wydaje mi się to nieco prostsze w stworzeniu niż elektroliza, magazynowanie wodoru, jego dystrybucja, etc. |
|
|
|
 |
domino
Dołączył: 12 Cze 2008 Posty: 1037 Skąd: Wielka Brytania
|
Wysłany: 2021-01-14, 18:56
|
|
|
Ministerstwo Klimatu i Środowiska 14 stycznia 2021 r. przekazało do konsultacji publicznych projekt „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030.
Podczas konferencji prasowej Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii, wiceminister Ireneusz Zyska oraz sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodorowej Krzysztof Kubów przedstawili założenia.
https://energetyka24.com/rozpoczely-sie-konsultacje-publiczne-projektu-polskiej-strategii-wodorowej
Od dzisiaj rozpoczynają się konsultacje.
W projekcie „Polskiej Strategii Wodorowej” wskazano 6 koniecznych do osiągnięcia celów:
Cel 1 – wdrożenie technologii wodorowych w energetyce;
Cel 2 – wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie;
Cel 3 – wsparcie dekarbonizacji przemysłu;
Cel 4 – produkcja wodoru w nowych instalacjach;
Cel 5 – sprawna i bezpieczna dystrybucja wodoru;
Cel 6 – stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego. |
|
|
|
 |
domino
Dołączył: 12 Cze 2008 Posty: 1037 Skąd: Wielka Brytania
|
Wysłany: 2021-02-05, 13:50
|
|
|
https://businessinsider.com.pl/firmy/wodor-paliwo-na-ktore-stawia-rzad-mateusza-morawieckiego-w-polityce-energetycznej/6z8ze18
Cyt: "Władze chcą przede wszystkich rozwijać wodór na potrzeby transportu".
....
Z uwagi na bezemisyjny charakter napędu wodorowego, gaz ten jest postrzegany jako atrakcyjne paliwo do napędu pojazdów indywidualnych oraz w transporcie zbiorowym. Implementacja wodoru w transporcie, zarówno w postaci czystej (ogniwa paliwowe), jak i bezemisyjnych paliw syntetycznych (paliwa pochodne, w tym N-fuels, wykorzystujących syntezę amoniaku z wykorzystaniem zielonego wodoru), będzie się odbywała za pośrednictwem zorganizowanych flot pojazdów, w tym w transporcie publicznym i usługach komunalnych oraz w logistyce przemysłowej" - czytamy w "Polityce Energetycznej Polski do 2040 r.”
Zdaniem urzędników Ministerstwa Klimatu brak konieczności kilkugodzinnego ładowania stanowi o przewadze pojazdów napędzanych wodorem wobec pojazdów elektrycznych. Jak wskazują, celem umożliwienia rozwoju wodoro-mobliności przygotowywane zostaną regulacje prawne pozwalające na funkcjonowanie wodoru jako paliwa oraz opracowywane zostaną mechanizmy wsparcia dla rozwoju infrastruktury tankowania.
Rząd wyjaśnia, że obecnie wodór znajduje zastosowanie w przemyśle rafineryjnym, hutnictwie i przy wytwarzaniu nawozów, ale popyt na ten gaz ulegnie zwiększeniu, jeżeli możliwe będzie jego transportowanie za pośrednictwem sieci gazowej i wykorzystanie w ogniwach paliwowych do wytwarzania energii elektrycznej.
"Dzięki temu, poza istniejącymi zastosowaniami można będzie go z powodzeniem wykorzystywać nie tylko w sektorze transportowym (samochody osobowe, pojazdy ciężarowe, transport publiczny, żegluga, lotnictwo, kolejnictwo), ale także w ciepłowniczym i elektroenergetycznym (w ogniwach paliwowych i turbinach gazowych)" - wyjaśnia Ministerstwo. |
|
|
|
 |
|