SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Trojaczki - ogrzewanie
Autor Wiadomość
lookash_c
lookash_c

Dołączył: 02 Sie 2019
Posty: 305
Skąd: Niecki / Białystok
Wysłany: 2019-09-05, 10:22   Trojaczki - ogrzewanie

Witam,

szperałem w archiwum w temacie ogrzewania w "trojaczkach" i utwierdzam się w przekonaniu o dość mizernej wydajności rozwiązania fabrycznego. Myślimy o zakupie "elektrycznego Matiza" ;-) a że jak wszystkie nasze auta będzie parkował pod wiatą, to (pod)białostockie chłody mogą dać w kość.
Czy ktoś z tu obecnych przerabiał/poprawiał temat ogrzewania? Kojarzę linki do ocieplanie zbiorniczka i rur oraz norweski pomysł na montaż ogrzewania postojowego.
Jeśli ktoś poczynił jakieś usprawnienia ogrzewania, to chętnie dowiem się o sposobie i szacunkowych kosztach. Przychodzą mi do głowy dwa rozwiązania: 1 - zastąpienie fabrycznego ogrzewania jakimś ogrzewaniem na sok z dinozaurów, 2 - dołożenie jakiegoś dodatkowego ogrzewania (upchnąć pod maską) i wpięcie się w kanały wentylacji.
 
 
olafmt 
OlafMT

Dołączył: 21 Sie 2018
Posty: 35
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2019-09-05, 11:36   

Sam od zeszłej zimy szukam serwisu który podjął by się montażu Eberspeacher d4/5wsc w moim I-miev
zgodnie z wytycznymi
https://300mpg.org/imiev-heater-installation/
_________________
C4GP + MGF + iMiev + IS300h
 
 
lookash_c
lookash_c

Dołączył: 02 Sie 2019
Posty: 305
Skąd: Niecki / Białystok
Wysłany: 2019-09-21, 12:02   

Inne podejście do tematu ogrzania "trojaczka" http://kiwiev.com/install...parking-heater/
Mnie nawet przekonuje.
 
 
Slawek 

Wiek: 47
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 205
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-11-03, 19:59   

Zamontowałem jest bardzo ciasno w opcji all inclusive, czyli pilot, zegar, teraz montuje u siebie w wersji uproszonej czyli tylko on/off Webasto wodne z przełącznika z pozostawieniem oryginalnej nagrzewnicy elektrycznej, czyli hybryda Diesel & EE
 
 
lookash_c
lookash_c

Dołączył: 02 Sie 2019
Posty: 305
Skąd: Niecki / Białystok
Wysłany: 2021-08-28, 19:00   

Slawek napisał/a:
Zamontowałem jest bardzo ciasno w opcji all inclusive, czyli pilot, zegar, teraz montuje u siebie w wersji uproszonej czyli tylko on/off Webasto wodne z przełącznika z pozostawieniem oryginalnej nagrzewnicy elektrycznej, czyli hybryda Diesel & EE

Odgrzeję temat, ponieważ wszedłem w posiadanie mokrego webasto Hydronic (nie pomnę oznaczenia) znów wrócił pomysł zainstalowania dodatkowego ogrzewania. Przez sezon miałem "suchego chińczyka" w bagażniku, ale problemem okazał się brak miejsca w bagażniku. Zeszłą zimę przejeździłem tylko z "fabrycznym" ogrzewaniem i jakoś dało radę, ale komfort mocno słaby.
Montowałeś pod maską? Akumulator 12v zostawiłeś "fabryczny" czy zmieniałeś na większy?
 
 
grzeto 
Grzeto

Dołączył: 13 Gru 2020
Posty: 43
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-10-18, 20:10   

Też jestem zainteresowany. Jakieś rady?
Myślę, że wodne będzie lepiej dopasowane do istniejącego układu.
Podstawowe wątpliwości::
1. Jakie paliwo? Benzyna łatwiej się zapala to mniej energii pewnie na zapłon potrzeba, ale też i mniej bezpieczna, olej napędowy do zapłonu świecy żarowej potrzebuje i dużo Amperów na starcie.
2. Gdzie umieścić samo urządzenie? Gdzieś widziałem filmik, przed chłodnicą ktoś zamontował. Znalazłem chyba lepsze miejsce: w okolicy oryginalnej pompy płynu, koło lewego koła, może się zmieści?
3. gdzie i jaki zbiornik paliwa?

Zauważyłem, że oryginalny układ jest nieekonomiczny. Płyn jest przepychana z tej nagrzewnicy elektrycznej wody pod podłogą do nagrzewnicy powietrza w kabinie, dalej przez pompę do zbiorniczka pod maska - daleko do przodu i do góry - i z powrotem. To jest na oko w sumie chyba ponad 3 m przewodów niczym nie osłoniętych! W czasie mrozów to daje duże straty ciepła. Zacząłem je owijać otuliną i doszedłem do wniosku, że ten obieg powinien być dużo krótszy, myślę że obieg z pompy powinien wracać z powrotem na dół, a do góry do zbiorniczka powinien iść jeden przewód - tylko do odpowietrzenia układu. Ta część byłaby wtedy zimna - nie powodując takich strat ciepła.
_________________
Citroen C-zero, Toyota Auris HSD
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3086
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-10-18, 20:41   

mam nadzieję że ta krótka fotorelacja Ci pomoże gdzie i jak zainstalować Weabasto tzw mokre
















Instrukcja Webasto : https://chomikuj.pl/jas_pik/Citroen+C0+Peg+iON/PH-5LIQ,7854807105.pdf

Inne materiały dotyczace trojaczków są do pobrania na moim chomiku bez konieczności wydawania kasy tzw darmowy transfer : https://chomikuj.pl/jas_pik/Citroen+C0+Peg+iON
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
grzeto 
Grzeto

Dołączył: 13 Gru 2020
Posty: 43
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-10-19, 06:43   

Dzięki, ładnie wygląda, chyba nowe zupełnie?
Nie widzę zbiorniczka na paliwo, i gdzie wlew do niego jest ?
I jakie paliwo?
_________________
Citroen C-zero, Toyota Auris HSD
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3086
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-10-19, 11:09   

Wg mnie najbezpieczniej zbiornik umieścić w przestrzeni pod tylną klapą bagażnika ( chodzi o bezpieczeństwo w przypadku ewentualnego zderzenia) .Pompa oczywiście Webasto .
Webasto z odzysku , najdroższym elementem jest pilot :)
Wlew paliwa tzw jachtowy ( tanie są plastikowe, metalowe znacznie droższe) .
A wybór która ?
Tańsze i łatwiejsze są z do zdobycia Webasto na PB np ze starych PSA elektrycznych . Jest to o tyle dobre że są kompletne i zazwyczaj w pełni sprawne .
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Slawek 

Wiek: 47
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 205
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-10-19, 16:37   

Ja mam zbiornik obok prawej lampy przedniej, ale tylko 1L
 
 
grzeto 
Grzeto

Dołączył: 13 Gru 2020
Posty: 43
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-10-20, 07:13   

Slawek napisał/a:
Ja mam zbiornik obok prawej lampy przedniej, ale tylko 1L

Jakąś fotkę można prosić?
Na jak długo w czasie mrozów wystarcza?
_________________
Citroen C-zero, Toyota Auris HSD
 
 
Slawek 

Wiek: 47
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 205
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-10-20, 18:46   

Mam to zdjęcie, ale nie mogę go dodać, mogę wysłać na mail i możesz tu dodać
 
 
Slawek 

Wiek: 47
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 205
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-10-20, 19:05   

Jeszcze widzę różnicę nie mam dodatkowej pompy, ponieważ korzystam z oryginalnej, mogę grzać na przemian elektrycznie, lub diesel. Nie mam też tłumika, koledze go zamontowałem, ale nie ma zbytniej różnicy.
 
 
grzeto 
Grzeto

Dołączył: 13 Gru 2020
Posty: 43
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-10-20, 19:55   

Slawek napisał/a:
nie mam dodatkowej pompy, ponieważ korzystam z oryginalnej, mogę grzać na przemian elektrycznie, lub diesel.

Też o tym myślałem... Jak elektrycznie połączone są obwody? Przekaźnik odłącza oryginalne zasilanie?
Któryś ze sprzedawców twierdzi, że obecność obu pomp (wody i paliwa) jest kontrolowana i wymagana przez sterownik piecyka.
_________________
Citroen C-zero, Toyota Auris HSD
 
 
Slawek 

Wiek: 47
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 205
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-10-21, 20:31   

Tak jest przekaźnik i sposób podłączenia nieco się różni w lift i przed lift
 
 
grzeto 
Grzeto

Dołączył: 13 Gru 2020
Posty: 43
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-10-24, 16:31   

A jeszcze jeden aspekt ogrzewania postojowego jest:
Trojaczki potrafią chłodzić baterię przy szybkim ładowaniu nadmuchem z kabiny. A może mogą w ten sam sposób baterię ogrzewać, kiedy pracuje nagrzewnica? To byłby dodatkowy argument za instalacją.
_________________
Citroen C-zero, Toyota Auris HSD
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3086
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-10-24, 18:26   

Koledzy z Francji pokazali że można sterować jedna z klap kierujących powietrze . Standardowo wlot kanału do baterii jest zamknięty a otwiera się tylko wtedy gdy w czasie ładowania Chademo temperatura na wszystkich czujnikach ogniw wzrośnie ponad 20 stopni ( wtedy uruchamia się klimatyzacja i otworzy klapa kierująca całe schłodzone powietrze do baterii.
Możemy to wykorzystać mechanicznie kierując tą klapą kierując ciepłe powietrze z systemu ogrzewania ( elektrycznego lub webasto) ( bo nie udało się znaleźć sygnału sterującego siłownikiem)
Mam nadzieje że zdjęcia pokażą jak to działa ( wystarczy nam sztywny kawałek drutu).
Trzeba zdjąć część pokrywy kanału obok nogi kierowcy i rozłączyć siłownik od dźwigni. Ale jak będzie ciepło trzeba przywrócić połączenie siłownika z dźwignią

2.gif
Plik ściągnięto 8 raz(y) 235,31 KB

1.gif
Plik ściągnięto 11 raz(y) 199,83 KB

3.jpg
Plik ściągnięto 18 raz(y) 54,73 KB

4.jpg
Plik ściągnięto 19 raz(y) 96,77 KB

_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 729
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2021-10-26, 07:15   

Nie wiem czy to dobry pomysł. Jak bateria jest chłodzona to działa klimatyzacja która wysusza powietrze.
Grzać natomiast chcemy zimą kiedy w samochodzie zazwyczaj jest sporo wilgoci i tą wilgoć specjalnie kierujemy do baterii... Niech ona nam później zamarznie. Wiemy co się dzieje z objętością wody przy zamarzaniu...
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3086
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-10-26, 08:36   

To akurat wg mnie nie jest problemem bo jest to powietrze bezpośrednio z wymiennika ciepła. które może nam podnieść temperaturę ogniw.
Klimatyzacja nie ma za zadanie zmniejszyć wilgotności w komorze baterii tylko je schłodzić . Jak pisałem w trakcie ładowania Chademo pełna moc klimatyzatora i otwarcie tej klapy następuje gdy wszystkie czujniki temperatur w baterii wskażą temperaturę ponad 20 stopni celsjusza. Przyznam się że na moich dwóch trojaczkach tylko kilka razy zaobserwowałem działanie klimatyzacji ale było to w bardzo upalne dni gdy temperatura nawet w nocy przekraczała 25 stopni .
W baterii nie ma czujników wilgotności .
A propos ogrzewania na FB zamieściłem dwa opracowania dotyczące montażu dodatkowych ogrzewaczy
Jedno z opracowań Stefana Jaracza ( z użyciem chińskiego ogrzewacza z Aliexpres )
https://www.facebook.com/...32026047293418/

Oraz drugie fabryczne - przygotowane przez firmę Eberprecher dla ogrzewaczy tzw mokrych ( diesel lub benzyna) https://www.facebook.com/...31946873968002/
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Edisoniras

Dołączył: 12 Lis 2022
Posty: 4
Wysłany: 2022-11-12, 12:38   

Cześć Wam wszystkim.
Od niedawna jestem posiadaczem c-zero, na tą chwilę moje zadowolenia poruszania się elektrykiem po mieście przechodzi najśmielsze oczekiwania - MEGA ZADOWOLENIE !!!. Zbliża się zima i nie będę ukrywał,że szkoda mi tych kilometrów ujętych z baterii na ogrzewanie więc zacząłem myśleć nad dodatkowym ogrzewaniem na ON, decyzja padła na "suchego chińczyka " . Długo szukałem miejsca na te urządzenie żeby nie zmarnować bagażnika ale i też nie zniszczyć auta szlifierką kątową :-( . Znalazłem miejsce pod tylnym zderzakiem. Jest tam całkiem dużo miejsca, a wyprowadzenie rury ciepłego powietrza zrobiłem przez pokrywę od silnika -w bagażniku. Więc teraz w bagażniku mam małą kratkę z regulowanym kierunkiem wylotu powietrza i to miejsca nie zajmuje - byle czymś nie przykryć. Zbiorniczek paliwa zaś jes z przodu pod maską - żeby w czasie nalewania nie narobić syfu w bagażniku.
 
 
Edisoniras

Dołączył: 12 Lis 2022
Posty: 4
Wysłany: 2022-11-12, 12:47   

Jeszcze teraz rozmyślam nad podłączeniem się z tym ogrzewaniem do systemu oryginalnego ogrzewania z płynem i nagrzewnicą , i mam mały problem z rozpracowaniem pracy oryginalnej pompy wody , czy lepiej dołożyć niezależną dodatkową pompę coby wprowadzała w obieg nagrzany płyn i nie mącić podłączenia się z fabrycznym układem elektrycznym.
 
 
grzeto 
Grzeto

Dołączył: 13 Gru 2020
Posty: 43
Skąd: Łódź
Wysłany: 2022-11-12, 23:34   

Edisoniras napisał/a:
Zbiorniczek paliwa zaś jes z przodu pod maską

Gdzie to zmieściłeś, możesz jakąś fotkę?
_________________
Citroen C-zero, Toyota Auris HSD
 
 
rzepon 

Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 61
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-11-12, 23:36   

No ale napisałeś że masz suchego chińczyka i to na tyle auta, jego nie da się zapiąć do oryginalnej nagrzewnicy. Zamontuj sobie z przodu mokre webasto termotop i ono ma swoją pompkę wody i przegoni glikol po układzie nagrzewnicy jak już glikol się nagrzeje to włączając pokrętło od ogrzewania w kabinie czujnik wykryje że glikol jest gorący i nie włączy grzałek elektrycznych a ciepło będzie z webasto.
_________________
http://www.evalbum.com/4085
 
 
Edisoniras

Dołączył: 12 Lis 2022
Posty: 4
Wysłany: 2022-11-14, 09:09   

rzepon - nie tak do końca "nie idzie podłączyć" z suchym, wystarczy zamontować wymiennik ciepła typu " powietrze/woda " i po problemie . A jak już mam zamontowane "suche" to nie będę wymontowywał i znów przerabiał na inne .
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14