silnik DC bułgar - czy warto kupić i adoptować |
Autor |
Wiadomość |
krzydan
Dołączył: 14 Sie 2013 Posty: 3
|
Wysłany: 2013-08-14, 09:52 silnik DC bułgar - czy warto kupić i adoptować
|
|
|
Witam wszystkich
moje pierwsze pytanie.
mogę kupić taki silnik od bułgara.
Czy da sie to przerobić i zaadoptować do auta elektrycznego
z góry dziękuję za informację
w złączniku zdjęcia
tablica.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 491 raz(y) 33,68 KB |
silnik.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 337 raz(y) 31,02 KB |
|
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2013-08-14, 11:59
|
|
|
Bardzo ciężki, a moc taka sobie, ale można zrobić. |
|
|
|
 |
krzydan
Dołączył: 14 Sie 2013 Posty: 3
|
Wysłany: 2013-08-14, 13:43
|
|
|
a ile za to można dać ?? |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2013-08-14, 14:22
|
|
|
Dać można ile kto chce, ale 200pln to wartość na złomie, a za 700, 800 pln można kupić coś lżejszego. |
|
|
|
 |
krzydan
Dołączył: 14 Sie 2013 Posty: 3
|
Wysłany: 2013-08-14, 20:05
|
|
|
o to mi chodziło. dziękuje za informacje |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
EV jest śliczne
Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 1149 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2013-08-15, 10:13
|
|
|
To nie jest tzw BUŁGAR, to jest silnik jazdy bułgarskiego producenta do sztaplarki.
Silnik BUŁGAR pompy podnoszenia jest lżejszy i lepszy. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2013-08-15, 15:10
|
|
|
Zbyszek, czy nazwę ,,bułgar" opatentowałeś ? Nie wiem czy silnik od pompy jest lepszy, bo ten ma podaną moc ciągłą. |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
EV jest śliczne
Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 1149 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2013-08-15, 16:16
|
|
|
Prawa autorskie nie wymagają patentów, tu chodzi o to, żeby wiedzieć o czym się mówi, taką nazwę kiedyś wymyśliłem dla silnika pompy wspomagania i każdy wie, że mówimy o napędzie auta.
Skoro uważasz, że ciężkie mają zalety do samochodu, to użyj silniki KOMELA o wadze od 150kg do 350kg o mocy ok. 15kW (kiedyś takie mi oferowali do napędu auta, bo twierdzili, że lżejszymi się auta EV nie napędzi). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2013-08-15, 18:53
|
|
|
Sądziłem, że nazwy ..bułgar". ,,suchedniów" wzięły się od producentów wózków widłowych, kiedyś najbardziej popularnych. Firma ,,Balkankar" jest producentem jednego i drugiego silnika, a silników do pomp produkuje wiele (spotkałem od 700W do 10kW). Silnik ten można znacznie przeciążać zarówno obrotowo (na luzie 3000), jak i prądowo (500A) i gdyby podpiąć to ,,bydlę" bezposrednio do mostu to zakładam się o krzynkę piwa, że taki samochód będzie miał lepsze przyśpieszenie niż ze ,,zbykoptkiem". |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
EV jest śliczne
Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 1149 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2013-08-15, 19:02
|
|
|
Przestań być złośliwym, możesz zamontować sobie nawet silnik ten górniczy (np. KOMELA)do auta i mi nic do tego.
Co innego bułgarska produkcja sztaplarki, a co innego nazwa silnika BUŁGAR do celów samochodowych i to nie ma znaczenia co my tutaj sobie pogaworzymy, ważne, że do napędu lżejszego autka waga silnika 37kg o mocy 6,5kW jest ok. i to autko EV będzie jeździć jak samochód z prawem wjechania na autostradę, a waga silnika nie przełamie auta.
Zrób auto i porównamy, albo porównaj z Pawłem-PIRSERWIS, bo na LEMCO jest podobnie. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2013-08-15, 19:20
|
|
|
Przepraszam, ale się pogubiłem, to który ten ,,bułgar" jest właściwy6,5kW, czy 10kW. |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
EV jest śliczne
Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 1149 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2013-08-16, 12:18
|
|
|
Skończ ze złośliwościami. Tak nie chodzi tylko o moc, a o wagę i inne parametry.
Dobrze wiesz po lekturze moich stron, że zaczynałem przeróbki samochodów od BUŁGARÓW i po spaleniu wielu sztuk doszedłem do dobrych rozwiazań, często tanie 40-to letnie jest gorsze od nowych na magnesach neodymowych.
Ty nimi handlujesz, to wstaw coś do auta i pojeździj z 400 tysięcy kilometrów, a potem da się porównać opinie.
Przecież nie chopdzi o samo puszczenie przez drut silnika prądu np. 400 amper, ......... |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
RysiekK

Wiek: 48 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 88 Skąd: Bytom
|
Wysłany: 2019-05-30, 10:07
|
|
|
Witam
Próbuję uporządkować informację o jednym z tych silników bułgarskich , a konkretnie silniku podnoszenia EC 10/7,5/28 o którym pisano to i owo, ale nic do końca jak dotąd nie wiadomo. Nabyłem jeden egzemplarz, przy którym ktoś ponoć majstrował celem odwrócenia obrotów , ale nie wiadomo co konkretnie i czy wogóle w końcu zmajstrował.
Wedle oględzin przypuszczam że układ połączeń jest taki jak na poniższych obrazkach. Proszę o komentarz-zwłaszcza w temacie tego czy to jest ustawienie fabryczne.
Na marginesie :
1. czy ktoś wie jaka część ma taki wielowypust jaki tam pasuje ? średnica 28,5 mm , 24 wpusty (oryginalnie chyba pompa a25x )
2. Czy ktoś mierzył jego max moment ? |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-05-31, 21:52
|
|
|
Nie znam dokładnie tego silnika. Napiszę co mniej więcej wiem. Jest to silnik szeregowo-bocznikowy. Uzwojenie wzbudzania jest podwójne, grubym płaskownikiem jest szeregowo z twornikiem. Cienki drut to wzbudzanie równoległe (podłączane bezpośrednio do zasilania), jego zadaniem jest ograniczenie max obrotów. Silnik ma tzw. bieguny komutacyjne (te wąskie) ich zadaniem jest zmiana kierunku napięcia na komutatorze (druty wirnika wychodząc ze szczotek są zasilane powiedzmy + -, jak wchodzą w następne szczotki odwrotnie i te bieguny zmieniają ten kierunek napięcia). Przy zmianie kierunku powinno być tak, że komutacyjny ma taki sam kierunek strumienia jak nabiegunnik po nim. Co do momentu, to jest prawie nieograniczony (zależy od prądu który wpuścisz w silnik, do upalenia drutów). |
|
|
|
 |
RysiekK

Wiek: 48 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 88 Skąd: Bytom
|
Wysłany: 2019-06-01, 22:25
|
|
|
Dziękuję
gienek333 napisał/a: | Przy zmianie kierunku powinno być tak, że komutacyjny ma taki sam kierunek strumienia jak nabiegunnik po nim. | ...a czy ta zasada nie obowiązuje przy każdym kierunku obrotów ? Bo jeżeli tak to wynikałoby że teraz jest ustawione dla standardowych ( chyba ) obrotów dla tego silnika - czyli "CW" od strony przedniej - przynajmniej tak jest w kwestii biegunowości cewek - czyli że jest fabrycznie ( i tak przypuszczam, bo nie widzę śladów ingerencji przy ich okablowaniu ). Pozostaje pytanie czy orientacja szczotek temu odpowiada ? Obecnie minusowe ( te które podają dalej prąd do uzwojenia szeregowego ) są ok 20 stopni przed cewkami komutacyjnymi. |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-06-02, 21:57
|
|
|
Prosty sposób na zmianę kierunku obrotów, to przestawić (zamienić) szczotki o 90°, ale w przypadku silnika z biegunami komutacyjnymi to działa słabo. Trzeba by chyba odwrócić cewki stojana o 180° przód tył silnika. |
|
|
|
 |
RysiekK

Wiek: 48 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 88 Skąd: Bytom
|
Wysłany: 2019-06-03, 09:07
|
|
|
nie postanowiłem czy wogóle będę zmieniał kierunek ( może dam przekładnię która da przy okazji wzmocni moment ). Pytanie teraz najważniejsze : czy ryzykuję cokolwiek podłączając silnik na próbę w sytuacji gdyby się okazało ze silnik jest częściowo przestawiony ? ( n.p. same szczotki ) |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1470 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-06-03, 13:15
|
|
|
Podłącz silnik na 12 V. |
|
|
|
 |
RysiekK

Wiek: 48 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 88 Skąd: Bytom
|
Wysłany: 2019-08-20, 23:20
|
|
|
próby dokonałem przy 36v . Bieg jałowy, napięcie spadło do ok 33,5 V. Obroty "odwrócone" tzn od strony wielowypustu przeciwne do zegarowych |
|
|
|
 |
|