SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Poziomy rower elektryczny 10kW
Autor Wiadomość
msws


Dołączył: 24 Gru 2014
Posty: 1
Wysłany: 2014-12-25, 16:35   Poziomy rower elektryczny 10kW

Witam
Po prawie roku prób i przeróbek możemy się w końcu pochwalić poziomym rowerem elektrycznym o mocy 8kW. Jako,że zawodowo zajmujemy się naprawą elektrycznych wózków widłowych i innych pojazdów elektrycznych (Melexy i wózki inwalidzkie) postanowiliśmy zbudować rower elektryczny i sprawdzić wytrzymałość części rowerowych. Obecna wersja jest jak na razie niezawodna, przejechała już ponad 100km bez żadnej awarii mechanicznej (w poprzednich coś urywało się już po kilku km).

Dane techniczne obecnej wersji
Silnik: Zbykoptek 15kW i 37Nm ( 34kW przez 15s )
Kontroler silnika: Curtis 1207 ograniczony do 200A
Akumulator: GP LiFePO4 12cel 30Ah czyli 40V
Prędokość maksymalna 75km/h
Przyspieszenie: 6.5s do 75km/h
Masa roweru: 65kg
Przełożenie: 11/42
Zasięg zależny od stylu jazdy: agresywnie 26km, spokojnie ponad 40km, są jeszcze pedały

Rama wykonana ze stali, rura główna to cienkościenna rura konstrukcyjna fi 60mm, wachacz profil 18x25x2. Wszystko pospawane metodą Tig. Piasty kół 24” na łożyskach maszynowych. Z przodu hamulec tarczowy 180mm, z tyłu Vbrake (zdecydowanie zbyt słaby). Amortyzatory tylne od motoroweru Romet. Tylna zębatka została ściśnięta w kanapce z dwóch płyt aluminiowych grubości 8mm by znacznie podnieść jej sztywność i jednocześnie nie dopuścić do wypadnięcia łańcucha i zablokowania tylnego koła. Poprzednia zębatka bez płyt wzmacniających przy ruszaniu krzywiła się w ósemkę. Natomiast łańcuch przy dużych prędkościach wpadał w dziwny rezonans z ruchem wachacza i spadał. Skończyło się to jazdą 15m na zablokowanym kole, pogięciem zębatki i porwaniem łańcucha.
Tanie łańcuchy rowerowe mają siłe zrywającą 10kN, teoretycznie powinno to zapewnić współczynnik bezpieczeństwa równy 5. Jednak dopiero trzeci łańcuch od markowego producenta wytrzymuje maksymalne przyspieszenie, poprzednie tanie łańcuchy rwały się przy podjazdach i zostawały na asfalcie.

Instalacja elektryczna wyknana przewodem 25mm2 (lekko się grzeje przy pełnym przyspieszeniu) to standardowa aplikacja kontrolera. . Manetki przyspiszenia i hamulca pochodzą od chińskiego skutera elektrycznego. Naciśnięcie hamulca rozłącza stycznik silnika. Dla bezpieczeństwa zastosowano wyłącznik grzybkowy ze zintegrowanym stycznikiem sterowanym przez kontroler i dodatkowy stycznik przełączający silnik z zasilania na przyszłe hamowanie odzyskowe. Oświetlenie przednie to 5x XP-E Cree 1W z soczewkami 2x55 stopni i 2x35 stopni, pracują w dzień na 175mA a w nocy na 400mA. Oświetlenie tylne to 2czerwone diody 1W (175mA pozycja, 350mA STOP).
W planach kierunkowskazy i hamowanie odzyskowe (tu będzie potrzebna przetwornica boost z regulowanym prądem wejściowym o mocy minimum 2kW).

Rower jest bardzo wygodny i mimo wysoko położonego środka ciężkości prowadzi się bardzo dobrze. Płaska charakterystyka momenu obrotowego silnika zapewnia takie samo przyspieszenie aż do osiągnięcia maksymalnej prędkości. Gwarantuje to niesamowite wrażenia z jazdy.

Po przejechaniu kilkuset km podniosłem moc maszyny do 10kW. To już górna granica wytrzymałości materiałów i mojej odwagi.

Dla bezpieczeństwa rozdzieliłem manetkę gazu na dwie oddzielne manetki. Klasyczna obrotowa rączka dysponuje tylko 4kW mocy co odpowiada ok 40km/h a druga manetka pod kciukiem otwiera kontroler silnika na 250A co daje 33Nm na wałku silnika i 77km/h.
Pomiary drogowe (linie na drodze co 10m i stoper) dały następujące wyniki :
1. 50m ze startu zatrzymanego już po 5.4s co daje 66km/h
2. 65m - prędkość maksymalna po 6.5s


Pozdrawiam

link do dyskusji na elektrodzie gdzie opis roweru został zamieszczony w lipcu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2865101.html

Filmy:
http://youtu.be/2uug0napkzY
http://youtu.be/wd27g0-jq0U
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1301
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2014-12-26, 02:00   

Temacik raczej na forum arbitra, gdzie trwają dyskusje na temat takich potworów i chłodzeniu silnika olejem ;)
Nie nazwał bym tego potwora rowerem, raczej coś w stylu mocnego motocykla ;)
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 12