SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak spopularyzować w Polsce samochody elektryczne?
Autor Wiadomość
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1204
Wysłany: 2015-12-11, 15:11   

Cytat:
Czlonkami ACEA oprocz niemcow i wlochow sa takze PSA i Renault-Nissan wiec mogli lobbowac za swoim, moze dziwi fakt ze jako pierwsi producenci osobowych EV w europie nie stworzyli takiego standardu, pytanie czy bylby lepszy? Japonczycy dalej maja swoj Type 1 ale to w niczym nie przeszkadza, problem zaczyna sie z Combo i jesli bedzie jakis spisek to raczej wlasnie na polu ladowarek DC gdy ACEA zaleci Komisji Europejskiej zaniechanie wspierania chademo kosztem SAE.

Francuzi próbowali coś robić, ale nikt nie ma tak silnej gospodarki jak Niemcy, które wytworzyły wspólny front w całym przemyśle. Standard Typ 2 nie jest zły, na pewno z perspektywy Polski lepszy niż Typ 1, bo odpowiada trójfazowej sieci u większości odbiorców z domami. Pod tym względem dla nas to dobrze, kwestionowałem jedynie że PSA, Renault i Nissan oraz Mitsubishi odpowiadają za Typ 2.
Wszystko na ten temat jest spóźnione i bez znaczenia, bo Niemcy wykonali prawie cały plan. CHAdeMO już jest zdegradowane do roli opcji przy Combo, zdaje się od 2018 z niby prawnym zakazem samodzielnych CHAdeMO (bez Combo) w domenie publicznej. Pełnia planu zakładała całkowitą eliminację, ale Nissan się wybronił i okopał się na pozycji CHAdeMO.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
Vtech 
Leaf, Tesla X P100D

Wiek: 44
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 112
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-11, 15:31   

To ja widzę, że niewiele wiem i muszę siąść i poczytać porządnie jeszcze.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-11, 17:02   

Vtech napisał/a:
.... że niewiele wiem i muszę siąść i poczytać porządnie jeszcze.

Po to dyskutujemy na tym forum aby wiedzieć więcej.
Co do Twojego projektu sieci własnych punktów ładowania - oraz kierunku rozwoju firmy to jestem zwolennikiem takiego działania - ewolucyjnego rozwoju na większa skalę niż większość "nibyprojektów" unijnych które służyły wyłącznie czyimś prywatnym interesikom.
Na dzień dzisiejszy budowa w sumie niskim kosztem ( ze względu na lokalizację na parkingu wewnętrznym) nie musisz robić blokad antywyjęciowym wtyków type2 , a gotowa infrastruktura pozwoli Ci w przyszłości na pobieranie pożytków w chwili wejścia na rynek operatorów obsługujących rozliczanie kart.
Wystarczy stycznik załączający podawanie napięcia na gniazdo w chwili uruchomienia ładowania w pojeździe.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
Arkadiusz 

Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2014
Posty: 72
Skąd: Castleconnell
Wysłany: 2015-12-11, 17:23   

Widzialem kidys pod Warszawa w podziemnym parkingu nowego bloku - o przepraszam 'apartamentowca' - infrastrukture 230V do ladowania EV na scianie przy co drugim miejscu parkingowym, dowiedzialem sie jednak ze sa po to jakby ktos chcial sobie odkurzacz podlaczyc oraz dla firmy sprzatajacej. Na jakim byly zabespieczeniu to nie wiem.
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2015-12-11, 18:29   

Typowe dla gniazd 230V, to 16A.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Vtech 
Leaf, Tesla X P100D

Wiek: 44
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 112
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-11, 19:13   

@jas_pik - to może mała spowiedź:

- nawet palcem bym nie kiwnął w sprawie EV, ale wpadł mi w ręce sterownik do Leafa. Po wypruciu go (co już jest jakby trochę fajne, bo trzeba się w jakieś 5 miejsc przylutować, samemu dochodząc gdzie i jak) przeczytałem go, zrewersowałem (Ida Pro) czyli powiedzmy zrozumiałem jak go napisali. Znalazłem kilka ciekawostek - ograniczenia prądowe (na max moc i na przyspieszenie) i np. sterowanie regeneracją (no i oczywiście limit vmax i inne drobiazgi).
- zajawiło mnie to trochę. Dorwałem pierwszego Leafa fizycznie, 2013, zmierzyłem na hamowni ( 114 KM !!!) i przerobiłem "na chama" tzn pozdejmowałem limity i prąd max ze 210A (taki ma ustawiony przy kickdown, przynajmniej ten z 2013 i ten z 2012 z którego sterownik miałem) dałem na 255A (bo większa liczba nie jest możliwa).
No i na hamowni miał 122 KM. Może niewiele, no ale frajda bo zadziałało.

Ja nie ukrywam, ja jestem taki nowy ruski. Mogę w to zainwestować, zaczęło mi się to podobać, za 2 tyg będę miał do prucia kodu Outlandera PHEV 2015, ogólnie mam zajawkę, że to przyszłość. Na razie stukamy dziesiątki tuningów dziennie dla spalinówek, ale męczy mnie to.

Co do samych systemów ładowania, kabli, wtyczek - to dokładnie zero wiem. Internety i wy na forum mówicie mi co należy robić. Tyle, że nie chcę sie zbłaźnić u moich dealerów no i zależy mi, że jakbym (marzenia marzenia) już miał tą Teslę a Żona Leafa - to żeby gdzieś tym dojechać, a nie bać się, czy do garażu wrócę.

Ktoś musi zacząć rewolucję.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-11, 19:52   

Vtech napisał/a:
Znalazłem kilka ciekawostek - ograniczenia prądowe (na max moc i na przyspieszenie) i np. sterowanie regeneracją (no i oczywiście limit vmax i inne drobiazgi).
- zajawiło mnie to trochę.

W sterownikach silników elektrycznych drzemie sporo różnych możliwości :mrgreen: Takie chwilowe zwiększenie mocy/momentu czasami się przydaje nawet w EV - dobrym pomysłem byłby przycisk "boost" czyli "ridiculous mode"
Vtech napisał/a:
Może niewiele, no ale frajda bo zadziałało.

Możesz pomyśleć o ewentualnych modyfikacjach dotyczących równoległych źródeł prądowych lub super-kondensatorów. Może też trochę zmian w silnikach ( elektryczne nitro)
Vtech napisał/a:
Ja nie ukrywam, ja jestem taki nowy ruski. Mogę w to zainwestować, zaczęło mi się to podobać,

I o to chodzi :mrgreen:

Vtech napisał/a:
Co do samych systemów ładowania, kabli, wtyczek - to dokładnie zero wiem. Internety i wy na forum mówicie mi co należy robić. ..

Wiesz studiowałem trochę tą dziedzinę ale w czasach prehistorycznych (79-83) , co prawda mam uprawnienia SEP do obsługi prawie EJ ale tej wiedzy żadna szkoła mi nie dała ( sam do wszystkiego dochodziłem)
Co do gotowca do instalacji to na forum pojawił się Czech z czymś takim co byłoby ideałem dla Twoich partnerów - sądzę że cenowo też niezłe chociaż estetyka nie powala


Vtech napisał/a:
Ktoś musi zacząć rewolucję.

Dlatego Ci kibicuję
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
Arkadiusz 

Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2014
Posty: 72
Skąd: Castleconnell
Wysłany: 2015-12-11, 21:37   

Chcialbym miec sterownik od Leafa na stole w szopie... :)
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-11, 22:36   

Arkadiusz napisał/a:
Chcialbym miec sterownik od Leafa na stole w szopie... :)

Chyba o taki sterownik łatwiej w Twoich okolicach :mrgreen:
W szczególności z rozbitka - są znacznie tańsze niż w PL i jest ich więcej.
Jak trafisz to chętnie wejdę w spółkę w temacie akumulatora 19 kWh zmieści się w 106-tce a 5 zagospodarowałbym w Scootelec'u
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1306
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-11, 23:00   

Co do "tuningowania" napędów elektrycznych, to szału tu nie będzie. Moc to moment×rpm. W elektryku moment to prąd, rpm to napięcie. Jeżeli aku jest naładowane na full, to mamy większą moc (max, bo wyższe napięcie). Sorry, ale cudów nie ma :-(
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-11, 23:19   

gienek333 napisał/a:
Co do "tuningowania" napędów elektrycznych, to szału tu nie będzie.

Podyskutowałbym - są zawsze pewne zapasy w sterowniku bo producent w pewien sposób to ogranicza - wystarczy zdjąć te ograniczenia

gienek333 napisał/a:
Sorry, ale cudów nie ma :-(

Tu też bym pokonwersował :)
Są pewne tricki w przypadku Scootelec'a - kilka magnesów przyklejonych do wału silnika znacznie zwiększa moment obrotowy - czyli przyspieszenia ( bez konieczności ingerowania w elektronikę )

Zmiana oleju w skrzyni przekłądniowej to zmniejszenie oprów - i pewnie ze 2% mocy więcej na koła ( suma drobiazgów w tuningu gra wielką rolę)
De facto tuning samochodów spalnowych to tak naprawdę pobawienie się w kodzie ( mapowanie danych sterownika paliwa i powietrza)+ trochę zmian w układzie mechanicznym.
W elektrykach do tej pory nikt sie tym nie zajmował bo każdy z nas z zasady stara się być ekokierowcą ze względu na zasięg.
W samochodach klasy Tesli Musk wprowadził tryb supersportowy i wszyscy się tym zachwycają - a przecież to samo można robić i w większości pojazdów elektrycznych - o ile ktoś nie będzie patrzyła na zasięg ale na "fun"
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
MojaTesla 

Wiek: 38
Dołączył: 29 Cze 2014
Posty: 209
Skąd: Bodo
Wysłany: 2015-12-12, 01:36   

Vtech, najlepiej jak byś zainwestował w ładowarki DC ChaDeMo i sae combo2, a nie punkty ładowania AC.
Na DC każdy elektryk naładuje sie w 30 minut (Tesla w 2 godziny), a na AC bedzie to trwało od kilku do kilkunastu godzin. Odpada :( takie numery to w do u jak sie śpi :)
_________________
Tesla Model S 85 VIN54341
fb.com/MojaTesla
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2015-12-12, 05:53   

A kto ładuje akumulatory prądem AC? Od tego są ładowarki, by je zamieniać w prąd DC.
W takim słupku nie ma prądu zmiennego? Różnica polega tylko na tym, że w jednym przypadku ładowarka jest w słupku a w innym, w aucie.
3x400Vx32A=38 kW, mało?
Ale może cały pic EV polega na tym, by budować drogie słupki i stosować drogie kable i złącza?
Ktoś pisał, że jest to niebezpieczne, bo prąd jest w gniazdku. A co za problem by łączność ze słupkiem i sterowanie gniazdem było po BT i się załączało prąd w gniazdku dopiero wtedy, gdy ładowarka nawiąże połączenie ze słupkiem. Moduły BT są tanie jak barszcz i koszt takiego słupka spadał by do normalnego poziomu.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-12, 10:29   

MojaTesla napisał/a:
Vtech, najlepiej jak byś zainwestował w ładowarki DC ChaDeMo i sae combo2, a nie punkty ładowania AC.

Ale wtedy będzie to punkt ładowania wyłącznie niektórych pojazdów, nie zostało to jescze znormalizowane i szybko chyba się nie stanie. Z punktu widzenia ekonomii tańsza powinna być infrastruktura polegająca na tym że stację ładowania są DC a nie ma ładowarek w pojazdach - byłyby tańsze. Ale jeszcze tak nie jest . Każdy pojazd ma ładowarkę czyli przetwornicę AC/DC
MojaTesla napisał/a:
Na DC każdy elektryk naładuje sie w 30 minut (Tesla w 2 godziny), a na AC bedzie to trwało od kilku do kilkunastu godzin. Odpada :( takie numery to w do u jak sie śpi :)
Na DC nie każdy tylko na dzisiaj Tesla i Nissan , na AC wszystkie pozostałe oraz Tesla i Nissan też.

zeeltom napisał/a:
A kto ładuje akumulatory prądem AC? Od tego są ładowarki, by je zamieniać w prąd DC.
W takim słupku nie ma prądu zmiennego? Różnica polega tylko na tym, że w jednym przypadku ładowarka jest w słupku a w innym, w aucie.
3x400Vx32A=38 kW, mało?

jw
zeeltom napisał/a:
Ale może cały pic EV polega na tym, by budować drogie słupki i stosować drogie kable i złącza?

Drogie słupki są z ładowarką AC/DC, pozostałe są tanie jak barszcz
zeeltom napisał/a:
Ktoś pisał, że jest to niebezpieczne, bo prąd jest w gniazdku. A co za problem by łączność ze słupkiem i sterowanie gniazdem było po BT i się załączało prąd w gniazdku dopiero wtedy, gdy ładowarka nawiąże połączenie ze słupkiem. Moduły BT są tanie jak barszcz i koszt takiego słupka spadał by do normalnego poziomu.

BT Technologia BT jest raczej ślepą drogą. Wszystkie zaawansowane typy złączy EV mają 2 przewody piloty do komunikacji, A że UE wybrała monopol type2 to inna śpiewka. Type3 ( francuski) był bardziej uniwersalny i tańszy bo opracowało je konsorcjum wielu firm , ale mleko się już wylało. Na szczęście Chińczycy zalewają nas coraz tańszymi podróbkami.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2015-12-12, 11:37   

BT jest ślepą drogą? To czemu wszystkie urządzenia elektroniczne z komunikacją zewnętrzną są wyposażane w BT? Że o WiFi nie wspomnę.
No, prawie wszystkie. Ale telefony, tablety, słuchawki, głośniki i inne mają BT i zmierzchu tego systemu nie widać.
Oczywistym jest, że dla producenta najlepiej jest zastosować rozwiązania nietypowe, by mógł trzepać na tym kasę. Ale to nie doprowadzi do wzrostu popularności EV, jeśli każde auto będzie wymagało wożenia ze sobą kilkunastu przejściówek na różne typy gniazd. A co z wiejską infrastrukturą? Tam typowe gniazda siłowe są w każdym gospodarstwie, a ładowarek do EV sztuk ZERO. I jak tu pojechać na wieś? Na grzybki, czy do rodziny, albo znajomych?
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-12, 13:31   

zeeltom napisał/a:
BT jest ślepą drogą? To czemu wszystkie urządzenia elektroniczne z komunikacją zewnętrzną są wyposażane w BT? Że o WiFi nie wspomnę.
No, prawie wszystkie. Ale telefony, tablety, słuchawki, głośniki i inne mają BT i zmierzchu tego systemu nie widać.

BT nie jest standardem w sterowniu przeysłowym -nie posiada specjalizowanego protokołu komunikacyjnego , ma niskie możliwości szyfrowania i zabezpieczenia transmisji. Itd...
Prędzej Wi-Fi może być użyte do takiej transmisji tylko po co w połączeniu przewodowym. Wi-Fi jest standardem przy ładowaniu bezprzewodowym indukcyjnym,
zeeltom napisał/a:
Oczywistym jest, że dla producenta najlepiej jest zastosować rozwiązania nietypowe, by mógł trzepać na tym kasę. Ale to nie doprowadzi do wzrostu popularności EV, jeśli każde auto będzie wymagało wożenia ze sobą kilkunastu przejściówek na różne typy gniazd.

Raptem potrzebujesz jednej przejściówki z typowego 16A 3 fazowego -> type2 lub jeszcze jedną na 32A
Co juz pokazywałem , możesz wozić więcej i mieć przejściówki na rózne kraje ( bo wtyczki teź są różne), mieć przejściówkę i na ładowanie się na polach kempingowych gdzie też istnieje specyficzna wersja wtyków i gniazd.

zeeltom napisał/a:
A co z wiejską infrastrukturą? Tam typowe gniazda siłowe są w każdym gospodarstwie, a ładowarek do EV sztuk ZERO. I jak tu pojechać na wieś? Na grzybki, czy do rodziny, albo znajomych?

Każde gospodarstwo wiejskie to stacja ładowania (o ile masz przejściówkę) :mrgreen:
W ten sposób możemy stwierdzić że w PL jest najszerzej rozwinięta infrastruktura dla EV w EU - tylko wciąż nikt o tym nie wie :mrgreen:
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1306
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-12, 19:36   

Ja bym woził kabel i kilka wtyczek, bo zmontować to na miejscu to kilka minut, a każde złącze to "słabe ogniwo".
Co do scootelca, to w jaki sposób te magnesy zwiększają moment?
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-12, 19:56   

gienek333 napisał/a:
Ja bym woził kabel i kilka wtyczek, bo zmontować to na miejscu to kilka minut, a każde złącze to "słabe ogniwo".

Lepiej mieć dwie standardowe przejściówki
gienek333 napisał/a:
Co do scootelca, to w jaki sposób te magnesy zwiększają moment?

Teoretycznie tego nie rozgryzałem - podejrzewam że wytwarzamy pole magnetyczne w wirniku czyli wzmacniamy moment działania siły - to jest takie tajemnice tuningu.
Można oczywiście robić tunng bardzo prosto - znów na przykładzie Scootelec'a
Wzmocnienie prędkości i przyśpieszenia słabsze

i mocniejsze

Ale ten temat powinien być wydzielony do innego wątku.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1306
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-12, 22:27   

W wirniku scootelca prąd się zmienia (jest zasilany ze szczotek), wzbudzanie jest na stojanie i jest regulowane przez sterownik (taka automatyczna skrzynia biegów). Zdjęć nie rozumiem :shock:
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-12, 22:50   

gienek333 napisał/a:
W wirniku scootelca prąd się zmienia (jest zasilany ze szczotek), wzbudzanie jest na stojanie i jest regulowane przez sterownik (taka automatyczna skrzynia biegów).

Oczywiście bo silnik to sepex z obcym wzbudzaniem. Tyle że przyklejając magnesy generujemy stae pole magnetyczne w wirniku - a to które zostanie wygenerowane przez cewki wirnika dodatkowo je wzmocni - ja tak to rozumiem - najważniejsze że działa.

gienek333 napisał/a:
Zdjęć nie rozumiem :shock:

Zdięcie 1 - dołożona 1 cela z udzkodzonego akumulatora czyli mamy napięcie 18V+1,2V=19,2 V @100A
Zdjęcie 2 - akumulatory SAFT 140Ah - przy 18V - oddają znacznie większy prąd = większa moc ( po zmianach w sterowniku)
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1306
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-12, 23:09   

Wirnik jest zbudowany z blach, bo pole w nim zmienia kierunek. Takie umieszczenie magnesów niczego nie zmienia (nie istnieje odosobniony biegun magnetyczny), a linie sił pola magnetycznego muszą się zamknąć (perpetum mobile na magnesach budowałem jak miałem 14 lat).
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-12, 23:27   

Perpetum mobile to nie jest ale czuć wzrost przyśpieszenia :-D
I to jest najważniejsze w tuningu - ( aby tuner zarobił a ten który płaci był zadowolony że zapłacił i dostał to co chciał a że to często placebo to już inna bajka . Na tym chyba polega świat tuningu :mrgreen:
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2015-12-12, 23:31   

gienek333 napisał/a:
... (perpetum mobile na magnesach budowałem jak miałem 14 lat).

I działają ci do tej pory? ;)
Daj na PW na forum arbitra, chcę pogadać ;)
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1306
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-12, 23:45   

Mój nauczyciel od fizyki nauczał również rosyjskiego, "odkryliśmy" wówczas że transformator ts4/x daje 22V i ok 1.5 A (jak podłączyć amperomierz do transformatora) i też był "cud", ale potem poszedłem do dobrej szkoły i trochę się poduczyłem i jakieś "Kesche" itp czary mary mnie nie kręcą.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2015-12-13, 01:24   

@Vtech
jakiś czas temu przygotowywałem projekt zadaszenia parkingowego z dachem zrobionym z paneli fotowoltaicznych jako prywatne źródło energii do ladowania pojazdów.
Może to będzie dla Ciebie pomysł na gotowy obiekt z punktem ładowania dla Twoich partnerów?

Jakby Co mam mały tartak :mrgreen:
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 11