SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
LiFePo4 vs reszta litowców
Autor Wiadomość
perszing1800

Wiek: 30
Dołączył: 17 Lis 2015
Posty: 24
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2016-01-07, 18:25   LiFePo4 vs reszta litowców

Jak w temacie;)
Czy nie zastanawia Was fakt że montowane w seryjnych samochodach EV są akumulatory o niższej trwałości cyklicznej i nie rzadko temperaturowej.
Dlaczego montuje się akumulator który zrobi ~800 cykli jak można taki co wytrzyma ~3000 cykli.
Jednak nie spotkałem się z seryjnym samochodem z LiFePo4 na pokładzie.
Jako powód można by przypuszczać mniejszą gęstość energii ale myślę że nie jest aż tak ważne,przynajmniej dla aut miejskich.
Zapraszam wszystkich do dyskusji ponieważ moim zdaniem temat wart omówienia.
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-01-07, 18:32   

Chyba nikt jeszcze nie potwierdził żywotności tych ogniw.

LiFePo4 z 3000 cyklami (100% DoD) toż to są lata ciągłej eksploatacji i chyba z tego powodu wejdą do masowej produkcji dopiero gdy ktoś w pełni potwierdzi i odporność na cykle i długowieczność (więc za kilka lat bedą dostępne szczegółowe informacje).

Jednak Li-ion (szczególnie 18650) są świetnie sprawdzone i wiadomo co można od nich się spodziewać za 5-10lat pracy. No i chyba produkcja ogniw (szczególnie 18650) rozpędza się ostatnimi latami w ekspresowym tempie, dostawiają ciągle nowe fabryki więc i cena spada.

EDIT

LiFePo4 na podstawie danych ze strony 3xE mają gęstość 91-92Wh/kg
Li-Ion 18650 patrząc na charakterystyki kolegi Arkadiusze i karty katalogowe wychodzi 185Wh/kg

A co dopiero ogniwa używane przez tesle które nie są dostępne dla nas cywili tylko na specjalne zamówienie Tesli. Jednak tam bateria ponad 500kg waży. LiFePo4 ważyła by 1tone.
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 441
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-01-07, 20:54   

Właśnie chodzi o gęstość energii a żywotność i tak jest dobra. Jakby nie patrzeć żadne obecnie produkowane auto nie jest przewidziane na więcej niż 10 lat eksploatacji
_________________
Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-01-07, 21:12   

Załóżmy że jakaś fura ma 160 km zasięgu:

800 cykli (100% DoD) - 160 km x 800 = 128,000km
2000 cykli (50% DoD) - 80 km x 2000 = 160,000km
4500 cykli (25% DoD) - 40 km x 4500 = 180,000km

A pamiętaj że żywotność podaje się do spadku sprawności (pojemności) do 80% więc po takim przebiegu masz nadal furę która robi ~130km na ładowaniu.

PureEV nie robi takich kosmicznych przebiegów jak diesel kombi Passat (tylko głupi polak myśli że 7 letnie ma 150tys km przebiegu z Niemiec).

Znowu żywotność LiFePo4:

3000 cykli (80% DoD) - 128 km x 3000 = 384,000km
5000 cykli (70% DoD) - 112 km x 5000 = 560,000km

I tak naprawdę pytanie - PO CO ?
Żeby przekładać akumulatory do następnego auta jak to już rdza pochłonie po 15 latach ? :)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
 
highend 


Wiek: 41
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2970
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2016-01-08, 10:37   

ale jaka rdza? co wy z tymi nowymi autami?

25 letni golf - zero rdzy, oryginalny silnik - 330.000km przebiegu, działa.

20 letni mercedes sprinter, 800 tys przebiegu, rdza była ale została wyeliminowana - działa,
silnik, turbo, pompa wtryskowa - nigdy nie remontowane. btw - dziś go odbieram od lakiernika/mechanika - już widziałem, normalnie jak auto z salonu :shock:

i gdzie te niby 10 lat eksploatacji?

4 letni Nissan Leaf - 33.500km przebiegu, nigdy nic nie popsute, nigdy nic nie wymieniane (nie licząc płynu hamulcowego i filtra pyłkowego), rdzy brak, działa. 85% pojemności akumulatorów ma nadal, zasięg latem 130-140km da się nadal zrobić. DZIAŁA ;)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
 
z_power

Dołączył: 15 Kwi 2013
Posty: 70
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-01-08, 12:35   

Carcik napisał/a:
I tak naprawdę pytanie - PO CO ?
Żeby przekładać akumulatory do następnego auta jak to już rdza pochłonie po 15 latach ? :)


Po to, żeby użyć ich jako stacjonarnego bufora energii gdy nie będzie się już opłacać dalej ich używać w EV. Taka DIY Tesla Powerwall :)
_________________
DIY EV - nie ukończone w 100% ale jeździ.
27000km...
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-01-08, 13:06   

Z tymi 15 latami przesadziłem, faktycznie w Polsce większość fur ma po 25 lat ale jednak już wygląd zaczyna straszyć niektórych modeli gorzej zabezpieczonych przed rdzą albo garażowanych pod gołym niebem.

Słyszałem że wyeksploatowane LiFePo4 są odkupowane za ciekawą cenę właśnie jako ogromne bufory energii dla elektrowni słonecznych itp. Jak już gęstość spadnie do wartości "nieporozumienia" dla zastosować mobilnych.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
 
KGB 
Antypartyzant

Wiek: 36
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 543
Skąd: z łona matki
Wysłany: 2016-01-08, 17:05   

Carcik napisał/a:
polak
co to jest polak ?

Carcik napisał/a:
Z tymi 15 latami przesadziłem, faktycznie w Polsce większość fur ma po 25 lat
srednio ma 12lat ,a takich w eieku co najmniej 25lat jest malo ,a wiec nie jest to wiekszosc
_________________
dużo jeżdżę i lubię jeździć, ale jak jeżdżę po autostradach, to czasami zdarza się, że widzę takich wariatów co zapierd...a, aż głowa puchnie....
ledwo co ich wyprzedzam
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1307
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-01-08, 17:32   

Nie musicie się niczym martwić. Mafia już się tym zajęła. Nie można demontować części z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Mam nadzieję że to gówno UE się kiedyś rozpadnie :mrgreen: .
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-01-08, 19:54   

gienek333 napisał/a:
Mafia już się tym zajęła.

Mówisz o mafii urzędniczej?
Bo jesli o innej to poproszę o kontakt potrzebuję magazynów energii dla swojego gospodarstwa rolnego. Każdy brak energii ponad 4 godziny to dla mnie jest strata w moim gospodarstwie . Niestety jako rolnik nie mogę uzyskać odszkodowania od zakładu energetycznego. Wybudowałem własne przyłącze energetyczne ciągnąc kabel od transformatora , niestety do niego też często nie dochodzi SN. Mam już magazyn na kwasówkach alei wolę mieć więcej w zapasie niż teraz.

gienek333 napisał/a:
Nie można demontować części z pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Ale ja potrzebuję magazynu energii - chyba że UE chodzi o nabijanie kabzy Muskowi za jego Power Wall'e?
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-01-08, 20:10   

gienek333 napisał/a:
Mafia już się tym zajęła. Nie można demontować części z pojazdów wycofanych z eksploatacji.


Nie można:
- części układów hamulcowych
- części układu kierowniczego
- systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy

Sam zaopatruje się na szrotach gdzie ludzie kasują pojazdy w rożne plasticzki, zagłówki i szmatki czy rózne guziki/przełączniki. W życiu nie dadzą mi tylko zacisków hamulcowych, tarcz czy jakiegos ABS kompletnego.

Myślę że akumulatory nie podlegają pod ten przepis.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1307
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-01-08, 22:17   

A akumulator Ci sprzedadzą :?: NIE . My Polacy jesteśmy "debilami". Jak kupimy taki aku to natychmiast go wywieziemy do lasu, albo wrzucimy do rzeki, chociaż mamy taki śmieć jak tzw. "Konstytucja".
 
 
jatko 


Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 353
Wysłany: 2016-01-08, 23:45   

gienek333, Możesz rozwinąć myśl? Jestem zaintrygowany związkiem przyczynowo skutkowym połączenia akumulatora i konstytucji.
 
 
z_power

Dołączył: 15 Kwi 2013
Posty: 70
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-01-09, 01:26   

Akurat w przypadku akumulatorów ołowiowych rynek pięknie reguluje sprawę recyklingu - odzyskiwane jest grubo ponad 90% ołowiu i produkowane z niego są nowe akumulatory. Cena skupu starych jest na poziomie nieco ponad 2 zł/kg więc każdy akumulator większy niż ~45Ah jest więcej warty w skupie niż 30 zł opłaty recyklingowej. Przepis jest w tych realiach niepotrzebnym bytem...
Opłata tego typu jest uzasadniona dla odpadów "nierynkowych" - radykalny ale rozsądny przykład to dopłata np. 20 zł do m^3 wody dostarczonej wodociągiem, zwracana w chwili oddania 1m^3 ścieku z przydomowego szamba; nikt by już nie wypompowywał szamba do rowu... ale rozsądek nie jest w modzie.
_________________
DIY EV - nie ukończone w 100% ale jeździ.
27000km...
 
 
zinho

Wiek: 24
Dołączył: 25 Sie 2015
Posty: 47
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-09, 07:34   

Mafia czy nie mafia. Dzięki ich limitom CO2 rozwijają się samochody elektryczne i hybrydowe. W 2020 limit CO2 dla nowo wyprodukowanych samochodów osobowych ma wynosić 95g/km gdzie w 2012 r najmniejszą średnią emisję z tych większych marek miał FIAT 117g/km. Wiadomo jakie to będzie miało odbicie na rozwój elektryków i hybryd. Ciekawe jak do tej pory rozwinie się infrastruktura w Polsce.
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-01-09, 11:35   

Nie off-topujmy w tym temacie. Rozmawiajmy na temat akumulatorów.

LiFePo4 jak i każdy inny Litowiec nie może być ładowany poniżej 0^C więc z trwałością temperaturową to nie był bym taki hop do przodu.

Chyba większość samochodów z litowcami ma ich podgrzewanie, gorzej z chłodzeniem to już nie wiele modeli. Zresztą jeden czujnik temperatury i kilka metrów przewodu grzewczego to jest żaden koszt przy baterii wartej dziesiątki tysięcy.

Dopiero system chłodzenia komplikuje budowę baterii i samochodu (chłodnica, pompki, węże)

Nowe ogniwa Li-ion mają bardzo niskie rezystancje wewnętrzą więc ciężko zagrzać taką baterie dużym prądem. Rozładowanie 3C-4C większości dobrych 18650 nie prowadzi do zagotowania pakietu.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
 
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 39
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 399
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-09, 11:57   

zinho napisał/a:
Mafia czy nie mafia. Dzięki ich limitom CO2 rozwijają się samochody elektryczne i hybrydowe. W 2020 limit CO2 dla nowo wyprodukowanych samochodów osobowych ma wynosić 95g/km gdzie w 2012 r najmniejszą średnią emisję z tych większych marek miał FIAT 117g/km. Wiadomo jakie to będzie miało odbicie na rozwój elektryków i hybryd. Ciekawe jak do tej pory rozwinie się infrastruktura w Polsce.


Mądry wniosek! Zgadzam sie w pełni.
_________________
 
 
perszing1800

Wiek: 30
Dołączył: 17 Lis 2015
Posty: 24
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2016-01-09, 16:03   

Według specyfikacji na stronie 3xe zakres pracy LiFePo4 od-45 do 85 st C zarówno ładowania jak i rozładowania;)
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-01-09, 17:24   

Znalazłem jakąś charakterystykę 1,1Ah LiFePo4

dopuszczalny zakres temperatur przechowywania [°C]: od -50 do + 60
dopuszczalny zakres temperatur ładowania [°C]: -10 ÷ + 45
dopuszczalny zakres temperatur rozładowania [°C]: -20 ÷ + 60

Nie jestem pewny teraz informacji. Ale -45^C ładowanie wydaje się chyba zbyt piękne żeby było prawdziwe.

EDIT

Znalazłem ciekawą aukcje ogniwa LiFePo4 w obudowie 18650

http://allegro.pl/ShowIte...&ars_source=ars

Tutaj naocznie można sprawdzić dużo niższą gęstość energii tej technologii

Li-ion 18650 osiągają:
-wysokoprądowe 2400-2600mAh
-wysokopojemnościowe 3200-3500mAh
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1307
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-01-09, 20:02   

Mamy tzw."Konstytucję", która gwarantuje prawo własności, prawo do ochrony środowiska, jak również zabrania obrażania. Są instytucje (banki, szpitale i różne inne firmy), posiadające tzw. zasilanie awaryjne akumulatorowe, w których co kilka lat wymienia się aku. Niestety, starych nie można kupić, ponieważ tzw. ustawodawca uważa nas za "idiotów".
 
 
KGB 
Antypartyzant

Wiek: 36
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 543
Skąd: z łona matki
Wysłany: 2016-01-10, 02:27   

z_power napisał/a:
radykalny ale rozsądny przykład to dopłata np. 20 zł do m^3 wody dostarczonej wodociągiem, zwracana w chwili oddania 1m^3 ścieku z przydomowego szamba; nikt by już nie wypompowywał szamba do rowu... ale rozsądek nie jest w modzie.

hola hola zly czlowieku,
tak sie sklada,ze mam szambo i nie zapelnia sie ono proporcjonalnie do zuzytej wody - zima okolo polowy wody trafia do szamba,
ostatnio zapisuje,bo rura pekla i 40m^3 wody poszlo pod dom, 140pln rachunek za wode,a Ty bys chcial mi to jeszcze w sciek wliczyc ? To juz laduje wiatrowke teflonowym pociskiem i nacieram solą, zeby mocniej pieklo,
to ze w kanale licza po wodzie,bo nie ma licznika scieku to kwestia umowna,
jezeli dolozysz oplate 20pln za m^3 scieku i go zabierzesz to prosze bardzo : beczkowoz 4.5m^3 kosztuje 95pln,
ale jezeli nie masz zamiaru zabrac tego goowna, to z jakiej paki chcesz 20pln/m^3 ?
_________________
dużo jeżdżę i lubię jeździć, ale jak jeżdżę po autostradach, to czasami zdarza się, że widzę takich wariatów co zapierd...a, aż głowa puchnie....
ledwo co ich wyprzedzam
 
 
z_power

Dołączył: 15 Kwi 2013
Posty: 70
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-01-10, 12:30   

KGB, masz rację; tzn. nie może to być w takim kształcie jak napisałem - błąd tkwi w tym, że woda nie jest odpadem sama w sobie, wręcz przeciwnie. Co innego gdyby to był jakiś czynnik toksyczny, wtedy groźba opłat za straty "awaryjne" motywowałaby do profilaktycznego dbania o instalację (próby ciśnieniowe itp.)
A wogóle to odbiór ścieków i śmieci sortowanych z gospodarstw domowych powinien być na koszt gminy, z "ciasnymi" limitami ale tak ustawionymi aby chciało się w nich zmieścić.
Hold your fire! :)
_________________
DIY EV - nie ukończone w 100% ale jeździ.
27000km...
 
 
perszing1800

Wiek: 30
Dołączył: 17 Lis 2015
Posty: 24
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2016-01-10, 18:56   

Wracając do akumulatorów;)
Pakując LiFePo4 do np:Think City mamy auto z 120-140 km zasięgu i można nim jeździć wiecznie bo tylko rama aluminiowa i tworzywo sztuczne ABS o ile mnie pamięć nie myli.
Rdza tego nie łapie chyba?
 
 
KGB 
Antypartyzant

Wiek: 36
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 543
Skąd: z łona matki
Wysłany: 2016-01-11, 00:53   

z_power, no wlasnie woda nie zagraza srodowisku i jest calkowicie biodegradowalna :-P
kupujesz ja wcale nie tak tanio,bo ~4pln/m^3 w perspektywie mozliwosci pozyskania samodzielnego i zuzycia to nie tanio,
dodatkowa oplata niby jak mialaby zmuszac do konserwacji instalacji - peklo chyba kolanko zabetonowane w scianie (odcinek jest odlaczony i nie sprawde do lata,bo trzeba kuc),a moglo do tego sie przyczynic napier... zageszczarkami 3m od domu - skoro sie trzesly meble to i rurze moglo pomoc - niestety krawcowa za plotem jest bardzo bogata i sadzenie sie z nia lub firma budowlana w realiach naszego kraju jest nieplacalne

naprawdę z woda bardzo zle trafiles (wlasciwie spudłowałeś),
lepiej prowadzic rozkmine wlasciwa nad akumulatorami i bateriami - duza rozpietosc wagowa i cenowa gwarantuje temat na owocna dyskusje

perszing1800 napisał/a:
Pakując LiFePo4 do np:Think City mamy auto z 120-140 km zasięgu i można nim jeździć wiecznie bo tylko rama aluminiowa i tworzywo sztuczne ABS o ile mnie pamięć nie myli.
Rdza tego nie łapie chyba?
powiedzmy,ze rdza nie lapie, tylko skopcic sie moze dosztetnie jak Tesla, wiec z wiecznoscia to roznie bywa :-P
nie wiem,czy jakiemus producentowi zalezy na dlugowiecznosci produktu
_________________
dużo jeżdżę i lubię jeździć, ale jak jeżdżę po autostradach, to czasami zdarza się, że widzę takich wariatów co zapierd...a, aż głowa puchnie....
ledwo co ich wyprzedzam
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-01-20, 19:04   

48Wh/kg - Aku Pb (Trojan)
50Wh/kg - Aku Pb (Rozruchowy)
65Wh/kg - NiMh
92Wh/kg - LiFePO4
122Wh/kg - NiCd Saft

155Wh/kg - Liion 18650 (używane z laptopów)
210Wh/kg - Liion 18650 (wysoko prądowe)
260Wh/kg - Liion 18650 (wysoko pojemnościowe)

Nie wiem jak wypadają Lipol używane w rowerach na potęgę (w samochodach fabrycznych chyba istnieje zakaz ze względu na wybuchowość)
Ostatnio zmieniony przez Carcik 2016-01-20, 20:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 11