SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Saxo Electrique - Budowa pakietu 18650
Autor Wiadomość
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-18, 10:17   

highend napisał/a:
a czemu chcesz tylko 80km zasięgu?


Give me more 18650 :-D
Mam na ta chwile tylko 1200 sztuk ale bateria jest od początku projektowana w taki sposób żeby bezkolizyjnie dało się dołożyć 750 tworząc w tylnym boxie 30s (145Ah - 15,6kWh)

Na tę chwile najważniejsze zadania:

- dogrzać brakujące pakiety żeby mieć już pełny zasięg nieograniczony niskim napięciem
- wprowadzić do wnętrza pojazdu 31 przewodów balansujących (zapewne przewiercę podłogę i tamtędy wejdę
- montaż alarmów napięcie wraz z balancerami 1,5A, BMS na razie nie będzie (ręczne monitorowanie napięcie + alarmy)

- naprawić szybę (spadła z siłownika a jazda przy -5^C z otwartym oknem jest nie miłe)
- naprawić webasto (uszkodzona świeca) muszę kupić albo dopasować z innego modelu bo to jest bardzo rzadki produkt na benzynę.

i ostatecznie budowa szybkiego ładowania z 3~ 16A o mocy ładowania 11kW (145V 80A) wykorzystując istniejące gniazdo w samochodzie. Budżet max 600zł na to mam.
Jakoś na zlot trzeba się dostać bez 10h ładowań a mam kawałek drogi do Żyrardowa.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2636
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-01-18, 12:47   

webasto itd... mam przecież 2 angliki na części (peugeoty 106)
wpadaj po co tylko potrzebujesz, podnosnik szyby itd... :)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-18, 14:14   

Nadal czekam aż znajdziesz czas na bezpiecznik i kabel ;)

A co dopiero części webasto albo coś grubszego. Musimy się w końcu zgadać.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-18, 18:26   

Carcik napisał/a:
- wprowadzić do wnętrza pojazdu 31 przewodów balansujących (zapewne przewiercę podłogę i tamtędy wejdę

Po co wiercić podłogę skoro masz zaślepkę gumową nad zbiornikiem paliwa - ulokowane na wysokości tylnego prawego pasażera w wersji osobowej. Przeprowadzasz tamtędy do środka.
Carcik napisał/a:
- naprawić webasto (uszkodzona świeca) muszę kupić albo dopasować z innego modelu bo to jest bardzo rzadki produkt na benzynę.

Mam jedno sprawne

Carcik napisał/a:
i ostatecznie budowa szybkiego ładowania z 3~ 16A o mocy ładowania 11kW (145V 80A)

Może za pomoca tych zasilaczy Eltek Flatpack?
Carcik napisał/a:
wykorzystując istniejące gniazdo w samochodzie. Budżet max 600zł na to mam.

Masz dodatkowe styki do wtyku Marshal ?
Wg mnie łatwiej będzie pociągnąć kabel bezpośrednio do Sagemboxa , ładowarki do bagażnika i kabel 3F idzie do bagażnika .
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 200
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-01-18, 22:15   

A ile cel Tobie brakuje do ostatecznego pakietu? I nie masz ich przetestowanych czy nie masz ich w ogóle?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1170
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-01-18, 23:49   

Carcik napisał/a:
Give me more 18650
Przyłączę się do pytania EVgarage - jeśli masz nieprzetestowane to mogę wspomóc, dysponuję włąsnoręcznie zmajstrowaną mikroprocesorową ładowarką/rozładowarką, mogę dowolnie ustawiać napięcie początkowe i końcowe, prąd od +1mA/-1mA do +2A/-2A, również ilość cykli. Jako że jednokanałowa to może wielkiej przepustowości nie uzyskam, ale kropla drąży skałę :-) Do tego od czasu do czasu mógłbym załatwić darmowego kuriera między Piłą a Gdańskiem.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-19, 00:03   

jas_pik napisał/a:
Masz dodatkowe styki do wtyku Marshal ?

Chciałbym zaryzykować i jeśli w samochodzie są styki 2 i 3 (nie ma ich w zwykłej wtyczce, a skoro 1 to 230V to to są na pewno następne fazy niewykorzystane) to tam podać kolejne 2 fazy i wyrzucić je na tył do ładowarek.

W ostateczności we wtyczce są 2 piny dodatkowe chyba K i L które robią jako mostek, czyżby Sagembox rozpoznawał że ma zacząć ładować dzięki temu sygnałowi ? Można je wykorzystać jako 2 i 3 fazę a wymagany mostek do rozpoczęcia ładowania zrealizować przekaźnikiem na 230V już w środku samochodu, zwierający NO styk tylko te dwa piny. Jest 230V to jest zwarcie pinów i zaczyna ładować.

Zapewne te piny działają jak te w Type2 które są krótsze i odłączą prąd/pobór zanim styki prądowe się rozewrą (taki zabezpieczenie anty łukowe żeby dłużej piny żyły nawet jak ktoś w trakcie ładowania wyrwie wtykę)

jas_pik napisał/a:
Wg mnie łatwiej będzie pociągnąć kabel bezpośrednio do Sagemboxa , ładowarki do bagażnika i kabel 3F idzie do bagażnika .

Wolałbym uniknąć widoku wtyczki tablicowej czerwonej 3f 16A gdzieś w zderzaku, tak samo przeciągania kabla przez drzwi/bagażnik czy uchylone okno. To takie nie profesjonalne.

EVgarage napisał/a:
A ile cel Tobie brakuje do ostatecznego pakietu? I nie masz ich przetestowanych czy nie masz ich w ogóle?

PatrykS napisał/a:
Przyłączę się do pytania EVgarage

Ogniwa mam, powoli mierze ale brakuje mi mocy przerobowej w stosunku do tego jak bym chciał powiększać pakiet.

PatrykS napisał/a:
dysponuję włąsnoręcznie zmajstrowaną mikroprocesorową ładowarką/rozładowarką, mogę dowolnie ustawiać napięcie początkowe i końcowe, prąd od +1mA/-1mA do +2A/-2A

Z chęcią bym pożyczył lecz już zostało 200 ogniw to poradzę sobie swoją (też jeden kanał ale prąd dowolny od 0-7A)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1170
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-01-19, 00:14   

Carcik napisał/a:
Z chęcią bym pożyczył
O, na to nie wpadłem, chodziło mi bardziej o selekcję ogniw, czyli wspomożenie własnymi rencami i ładowarką po otrzymaniu ogniw :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-19, 00:48   

Złącze i wtyczka Marechal jest przystosowane do 3 faz po 16 A oraz do DC 150A .
Ale nie jedocześnie 3f i DC . Wraz z DC mogło byc tylko 1f.
Jeśli masz gniazdo z opisemna klapce fast charge to oznacza że w gnieździe sa już zainstalowane piny do DC i grube kable poprowadzone do Sagemboxa.
Problem jest tylko z wtyczkami w wersji 3f i DC. Są prawie niedostępne . Tzn kiedyś widziałem ogłoszenie chyba Evana Tuera ( tego od evlite) na jego stronie dopóki istniała, który podobno wykupił wszystkie takie wtyczki i je sprzedawał. Ale nie był to tani element.
Jeśli znalazłbyś same piny które sa stosowane we wtyczkach Marechal to powinno sie udać samodzielne przerobienie na 3fazy czy tez DC , wystarczy tylko przewiercić zaślepione i nieużywane otwory na piny.
Fazowe i sygnałowe są takiej samej wielkości zaś grubsza od Uziemienia i styki DC sa takie same.
Styk K stosowany był do sterowania szybkiej stacji ładującej sygnałem z SAGEMBOX-a przekazującego rozkaz odłączenia zasilania po przekroczeniu 80% naładowania , lub tez wyłączeniu ładowania po przekroczeniu temperatury cieczy 50 stopni lub tez zatrzymania się silnika pompy cieczy chłodzącej obwody SAGEMBOX-a czy tez akumulatorów.
Myślę że jeśli już dostosowywać go do dzisiejszych czasów to warto by było zamontować gniazdo type2
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-19, 04:18   

jas_pik napisał/a:
Myślę że jeśli już dostosowywać go do dzisiejszych czasów to warto by było zamontować gniazdo type2


W mojej okolicy Type 2 jak na lekarstwo

jas_pik napisał/a:
Jeśli znalazłbyś same piny które sa stosowane we wtyczkach Marechal to powinno sie udać samodzielne przerobienie na 3fazy

Do tego chciałbym poświęcić jedno wtyczkę ładowania bo standardowa wtyka to 4 cienkie piny i 1 gruby. Rozbebeszając jedną mam piny na 2 i 3 faze + 2 sterownicze które mogę w Sagemboxie odciąć i wykorzystać do czegoś innego.

Bo to K już mi nie potrzebne bo nigdzie nie znajdę w europie superchargera do PSA :mrgreen:
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-23, 01:26   

Potrzebuje schemat ew wiedzę na temat potencjometru przyspieszania(gazu). Ile kOm ma i czy da się zmienić zakres pracy potencjometru a mianowicie ograniczenie mocy.

Z punktu elektrycznego wystarczy rezystor wpiąć w dobrą nóżkę. Ale trzeba znać wartość i czy jest dostęp łatwy do ew lutowania.

Bardzo interesuje mnie zmiana prądu w dół z bodajże 200A (max) na 120A(max bezpieczny długotrwały dla ogniw)

EDIT

Szybka symulacja w programie wskazała właściwe rozwiązanie. Zasilanie przyjąłem 5V. Jeden rysunek dla każdego skrajnego wychylenia potencjometru. Potencjometr 10kOm. Jak widać ładnie pracuje w zakresie 0-3V zamiast 0-5V.

_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 955
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-23, 08:56   

Obawiam się że to tak nie działa, raczej trzeba ograniczyć prąd w sterowniku.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-23, 09:33   

Niewiele jest informacji o tym potencjometrze.
Najwięcej danych masz w serwisówce AX-a (pierwowzoru)
http://chomikuj.pl/jas_pi...,4607239405.pdf
strony 73 i 83 oraz 142.
@gienek333 - nie doszedłem czy można przeprogramować Sagembox za pomocą komputera. Nie mogę uruchomić sondy diagnostycznej na Windows 7 ( może ktoś w Warszawie wie jak to zrobić)

Przy okazji ( bo stare opracowanie wyparowało ze strony)
Projekt ładowarki szybkiej ( do pojazdów PSA - uniwersalna - przełączana dla wersji Saxo/Berlingo - czy tez P106/Partner) do zrobienia na ELTEK FlatPack - trójfazowa z zabezpieczeniami ( masa powinna się zamknąć w 8 kg a wielkość to jak rack 2U)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1170
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-01-23, 15:24   

Carcik napisał/a:
Szybka symulacja w programie wskazała właściwe rozwiązanie.
Ten sam efekt można uzyskać jednym rezystorem ~6,7kOhm między plusem a potencjometrem. Jeżeli faktycznie jest to prosty potencjometr (w co trochę wątpię) to takie rezystory od plusa i od minusa zapewne już tam są i wystarczy podmienić na inną wartość.

gienek333 napisał/a:
Obawiam się że to tak nie działa, raczej trzeba ograniczyć prąd w sterowniku.
Też przypuszczam, że sterownik będzie różnie reagował na wychylenie potencjometru, np. przy różnej prędkości, ale jakieś ograniczenie na pewno można w ten sposób uzyskać.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-23, 17:10   

Dzięki jas-pik. Dzięki temu schematowi z Tojego pdf wszystko już wiem. Pomierzę sobie wartości ścieżki i tego rezystora zabezpieczającego.

_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 72
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-01-23, 20:11   

Ale czy w ten sposób nie ograniczysz max prędkości, a nie tego że sterownik poda 100A zamiast 200A?

Takie ograniczenia robi się w rowerach żeby sterownik nie pozwalał szybciej jechać niż dozwolone 25km/h, ale nie zmienia to poboru A.

Jasiu nie wiem jak na win7 ale na win10 działa ale DiagBox, pp2000 czy lexia to tylko winxp lub wirtualna maszyna z XP.
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-23, 21:10   

pabblo_pl napisał/a:
Takie ograniczenia robi się w rowerach żeby sterownik nie pozwalał szybciej jechać niż dozwolone 25km/h, ale nie zmienia to poboru A.


W samochodach (PSA czy jakichkolwiek) stosuje się sterowanie wyłącznie momentem obrotowym(mocą) a więc poborem prądu a nie zadaną prędkością. Tak jak sterowniki rowerowe z dopiskiem FOC albo zwane wektorowymi.

Pół gazu to połowa mocy silnika więc pod górę 40km/h, z przepaści 140km/h.
W rowerze pół gazu pod górę to nadal 40km/h przy ogromnym poborze prądu, a górki nadal 40km/h bo hamuje i odzyskuje prąd.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 72
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-01-23, 21:16   

Dzięki za info, może kiedyś się przyda :)
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-27, 00:09   

Udało mi się zdobyć manual serwisowy starych pojazdów PSA( niestety w języku duńskim) aż 326 stron z dużą ilością interesujących grafik i wykresów.
Jak zwykle na moim chomiku http://chomikuj.pl/jas_pi...,5735456354.pdf
Jest dla Ciebie kilka interesujących informacji dotyczących działania pedału gazu oraz SAGEMBOX-a.
Najbardziej interesujące są wykresy zależności prądu na silnik od wychylenia kątowego pedału oraz napięć sterujących i prądów wzbudzenia i komutatora.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-03, 16:55   



Trwają prace nad balanserem 1,25A, w wekkend jak dokończę budowę zamieszczę garść informacji jak działa ten balanser i jaki ma prąd spoczynkowy.

Równolegle buduje całkowicie od podstaw własny BMS, oparty na mikroprocesorach i całkowicie cyfrowy. Ma zarządzać ładowarką i przesyłać trochę informacji na wyświetlacz który wmontuje gdzieś w kokpit.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 59
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 212
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-02-03, 16:58   

Jakie informacje planujesz umieszczać na wyświetlaczu ?
_________________
Rover 75 electric
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-03, 17:04   

Mam wyświetlacz graficzny, BMS będzie miał dostęp bezpośrednio do informacji o napięciu pakietu i każdej celi. Zapewne będzie wyświetlał wszystkie napięcia ze wszystkich cel. Na początku da to świetny obraz czy któryś pakiet nie jest wadliwy, później można do programować jakiś przyjazny graficznie wskaźnik kondycji aku.

Nadal krąży mi w głowie pomysł pomiaru prądu, napięcia, mocy i prędkości(dystansu z kół) i zrobienia prostego komputera pokładowego wskazującego zasięg + zużycie Wh/km lecz to na tą chwile jest na etapie myślowym bo 100% czas poświęcam na balansery+Bms bo bezpieczeństwo przede wszystkim. Bajery można pobudować później.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 59
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 212
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-02-04, 16:23   

U mnie informacje I, U silnika , U aku , P , energię pobraną przez silnik podaje wyświetlacz falownika , i wiele innych . Brakuje mi napięcia chwilowego każdego pakietu i dobrego BMS.
_________________
Rover 75 electric
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-06, 13:52   

Balancer ukończony


Kompleksowo pomierzony więc dla potomnych i ciekawskich podaje kilka informacji.

Prąd pobierany w spoczynku:
3,60V - 0,2mA
4,00V - 0,4mA
4,20V - 0,45mA

Dla mnie przy 90Ah takie prądu upływu są pomijalne, większe jest chyba samo-rozładowanie ogniw.

Napięcie przy którym wyzwala proces balansowania 4,21V (można dowolnie zmienić)
przy 4,21V prąd 80-120mA
przy 4,22V prąd już 500+
przy 4,23V następuje pełne otwarcie tranzystora i prąd wynika z rezystancji tego dużego rezystora (u mnie 5,1Ohm więc prąd około 850mA)

Pomęczyłem układ pod dużym prądem tj 800mA i temperatura po 30min stabilizuje się rezystora około 85^C, tranzystora około 60^C. W miarę ciepło więc dodałem wentylator od PC zasilany z 5V i już temperatury pospadały, rezystor może 45-50^C a tranzystor ledwo ciepły więc koło 35^C (temperatura w pomieszczeniu 20^C).

Wydaje mi się że układ może pracować do 1A bez nawiewu (pasywnie), dalsze zwiększenie prądu (zmniejszenie rezystancji) to już wymóg aktywnego chłodzenia chociaż lekkim wiaterkiem.

Chyba rozpoczynam budowę 10 takich płytek. Temat balansowanie ogniw w czasie ładowania miałbym już rozwiązany. Jedno z głowy :lol:
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-07, 18:07   

Wykonałem pomiary lepszymi miernikami i wyregulowałem próg działania na 4,20V.

Aktualnie zachowuje się balanser tak:

4,197V - 0,4mA
4,200V - 0,6mA
4,201V - 1,5mA
4,202V - 11mA
4,204V - 50mA
4,207V - 100mA
4,215V - 500mA
4,220V - 800mA (pełne otwarcie tranzystora)

Wydaje mi się że na prostotę schematu stromość narastania prądu jest znakomita. Bez komparatorów i wzmacniaczy udało się stworzyć układ działający wręcz binarnie :-D
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12