SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Saxo Electrique - Budowa pakietu 18650
Autor Wiadomość
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-27, 22:12   

Już 3 pakiety gotowe, zastanawiam się na nadlutowaniem wzdłuż taśm pręta srebrzonego fi-0,6mm albo drut miedziany 1,5mm^2. Te mosiężne taśmy po testach okazują się bardziej kruche niż niklowe i wyginanie szybciej pękają. Dodatkowo zwiększy prąd bo realnie z 5 ogniw (1 taśma) mogę pociągnąć 20A a przekrój (0,2mm x 6mm) to tylko 1,2mm^2 mosiądzu. Więc trochę duża gęstość, za duża.

Tutaj fotka gotowych 3 pakietów, dodane przekładki z papieru do izolacji transformatorów (pod taśmami miedzy ogniwami)



10,8V 90Ah (0,98kWh) już czeka do montażu w boxie.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1022
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-07-27, 23:11   

Kiedyś był temat nt bezpieczeństwa takich pakietów. Nawet w Tesli są "bezpieczniki" do każdego ogniwa. Łącząc ogniwa srebrzanką lekko pofalowaną unikniemy naprężeń i mamy bezpieczniki.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1264
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-07-28, 00:49   

A chłodzenie?
W Tesli jest to sprytnie zrobione .
A u Ciebie brak tego rozwiązania.
Jeszcze możesz ten wąż SNAKE wpleść pomiędzy zlutowane pakiety.
Masz dużo przestrzeni do wykorzystania w oryginalnych kufrach.
Masz cały system gotowy do wykorzystania - to wykorzystaj go.

Jak już wszystkie pakiety zespawasz to na pewno nie będziesz ich rozbierał.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 215
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-07-28, 08:38   

Tesla dodatkowo ma zrobiony bezpiecznik na każdej z cel na wypadek gdyby w jednej doszło do zwarcia. Wtedy bezpiecznik się przepala i cela będzie bezpiecznie zdezaktywowana bez możliwości uszkodzenia reszty cel.



Mam jeszcze pytanie odnośnie tych cel co używasz, czy one wyglądają tak metalicznie bo zerwałeś ze wszystkich te plastikowe osłonki?

W jaki sposób dokonujesz selekcji cel?
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-28, 12:00   

Pojawiło się sporo teorii więc pora rozwiać wątpliwości.

1. Temat bezpieczeństwa kolegi gienka:

Każde markowe ogniwo (LG,Panasoic itp) posiada wbudowany bezpiecznik pod dodatnim biegunem, prąd zadziałania tego bezpiecznika jest różny (miedzy 20A a 40A), każde ogniwo posiada taki bezpiecznik. Wyjątkiem są wysoko prądowe ogniwa stosowane w tesli.
Brak tego bezpiecznika umożliwia oddanie przez 2-3sek ogromnego prądu bez ryzyka wysypania ogniw. A łatwiej dozwolony prąd ograniczyć tym magicznym drucikiem.

Myślę że to tyle w temacie bezpieczeństwa, uszkodzone ogniwo samo przepali swój wewnętrzny bezpiecznik.

2. Temat chłodzenia kolegi jas_pik:

Znowu ta Tesla... W tesli ogniwa są katowane niemal 4C do 5C. U mnie jak będzie 1.25C i to tylko przy przyspieszaniu, Saxo nie pochłania takich ilości prądu. Testy rozładowania wykazały że pełne rozładowanie prądem 1.25C następuje wzrost temperatury pakietu do około 40^C, następnie ładowanie 0,5C już powoduje ochłodzenie pakietu. Nie ma u mnie sensu stosować chłodzenia chyba że porwę się na ten własny SC o mocy 18kW to pewnie jakiś nadmuch zrobię w boxach.

Nie wydaje mi się żeby było w domowych warunkach tak ławo zbudować te cienkie miedziane rękawy z płynem chłodzącym, jeszcze tak dobrze dolegające do ogniw. Tylko Tesla stosuje ciecz w bateriach więc ja nie widzę w tym rozwiązaniu swojej baterii gdyż więc co od niej wymagam i na co ją stać.

3. Temat "koloru" ogniw i selekcji.

Ogniwa są metaliczne ponieważ zostały pozbawione koszulek, dzięki temu są dużo większe szpary między nimi przez co chłodzenie powietrzem/dmuchawą już ma sens. Dodatkowo plastik stanowi jakomś izolację cieplną i wydaje mi się że szybciej oddają ciepło gołe ogniwa.

Kwestia estetyki, tęcza kolorów często oklejona taśmami i innymi klejami powoduje u mnie odruchy wymiotne :) jestem estetą i kręci mnie taki jednolity wygląd. Oczywiście jest więcej pracy z zabezpieczaniem dodatniego plusa (bliskość ujemnej krawędzi).

Segregacja... już wiele o niej pisałem... Ogniwa ładowane do 4,2V (ogniwa grzejące się/niechcące się naładować od razu do kosza), leżakują około 3 dni. Dozwolony spadek do 4,15V, rozpoczynam rozładowanie prądem 3A do spadku napięcia do 3,0V z pomiarem mAh. Ogniwa wybieram tylko te które mają pow 80% katalogowej pojemności czyli:

LG 2,2Ah z pojemnością 2100mAh jest OK
LG 2,6Ah z pojemnością 2150mAh to już ZŁOM

Oczywiście złom jest segregowany na kolejne grupy, wewnętrzne samo-rozładowania tak że osiągam finalnie 5 kategorii ogniw. I odpad którego jest 60% (aktualnie mam 30kg 18650 do wywiezienia na złom).
Ogniwo po teście, leży naładowane 2tyg i po tym czasie nie może spaść poniżej 4,05V.

Dodatkowo w czasie rozładowania jest kontrolowana temperatura ogniwa, są babole które się mocno grzeją i automatycznie tracą kategorie I.

Więc finalnie mam tylko idealne ogniwa, o wręcz katalogowych pojemnościach i parametrach co też rozwiązuje temat chłodzenia.
Podsumowując nie jestem osobą z pierwszej łapanki i nie idę na żywioł tylko wszystkie działania są dokładnie przemyślane i policzone.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 215
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-07-28, 12:33   

Faktycznie bardzo profesjonalne podejście.
A czym ładujesz i rozładowujesz te cele? Jakaś ładowarka modelarska? Pytam bo przymierzam się do budowy pakietu do roweru i pomimo znacznie mniejszej skali niż Twoja też chciałbym dobrze posegregować cele których mam raptem troszkę powyżej 100 sztuk.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-28, 12:43   

http://www.hobbyking.com/...ce_Charger.html
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 215
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-07-28, 12:57   

Dzięki
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-07-28, 22:40   

Carcik napisał/a:
Tylko Tesla stosuje ciecz w bateriach
Nie tylko Tesla - jeszcze przynajmniej GM w Amperach i Voltach, ale tam są totalnie dedykowane ogniwa.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-30, 17:31   

Sobota, kolejny dzień pracy przy pakiecie.

Zmieniłem trochę koncepcje, w tylnim boxie będzie 30s (108V) a nie tak jak pierwotnie 34s (122V). Zmusiło mnie do tego zbyt gęste upakowanie holderów, za duże ryzyko zwarcia (bliskość 2-3mm) szyn do ogniw.



Usunięcie jednej wieży 3s z tego ciągu 7 wież daje spore odstępy, już bezpieczne i na dodatek sporo miejsca na cyrkulację powietrza. Dodatkowo topologia 30s jest znacznie łatwiejsza do wbudowania do przedniego boxa który jest znacznie mniejszy.

Brakujące 4s (14,4V) wędruje do tego malutkiego boxa w górnej części komory silnikowej żeby napięcia nadal się zgadzały (108V tył + 14,4V góra = 122V nominalne).

Dodatkowo wykonałem dzisiaj wszystkie przekładki izolacyjne między pakiety z plexy 4mm (20szt) i dolne/górne z poliwęglanu 6mm (25szt) które ścisną i usztywnią te wieże 3s (10,8V).



Pakiety będą skręcane 5 prętami M3, wszystkie razem i do dna boxa.
Brakuje jeszcze miedzianych szyn (2x5) do połączenia tych wszystkich mosiężnych taśm, narazie muszę zamówić blachę Cu 2mm, koszt wyjdzie prawie 250zł za samą miedz. Koszt blachy mosiężnej z której zrobiłem taśmy do zgrzewania to 55zł z lekkim zapasem materiału. Za niklową wyszło by mi notabene ponad 1tys zł i to taśmy 0,13mm x 4mm, a swoją mosiężną mam 0,2mm x 6mm więc rezystancja niebo a ziemia tego paska.

Ze względu na grubość szyn (2x10) 20mm^2, efektywnie 40mm^2 (2 punkty montażu). Planuje ograniczyć wstępnie prąd silnika do 150A, albo rezystorami w pedale gazu albo wkręcić śrubę w pedał co by nie wciskać go do podłogi (taka fizyczna blokada). Spowodowane jest to moimi obawami żeby nie przeciążać pakietu co by mógł pracować ze znośnymi prądami.

Mam nadzieje że Saxo przy 150A da się spokojnie użytkować i pokona kilka górek :)

Ograniczenie to będzie do czasu aż wsadzę 108V 75Ah w przedni box i połączę go równolegle do tylnego. Wtedy prąd 230A (max Sagema) będzie oznaczał tylko 3,3A/ogniwo więc całkiem znośnie bez większego przegrzewania. Na razie 230A na sam tył to okropne 6A/ogniwo co oznacza szybkie zajechanie ogniw więc nie mogę na to pozwolić.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-08-01, 22:24   

Kolejny dzień walki ze zgrzewarką, niestety albo stety wykonałem tylko jeden pakiet.

Wszystkie otrzymały cienki drucik (0,75mm^2) miedzi i wzmocniłem cyną. Trochę się nalutowałem.

Walczyłem z ustawieniami zgrzewarki, czasu, kształtu elektrod. Nadal zgrzewy były takie se, odbiegają od fabrycznych pakietów. A nie mam zamiaru lutować następnych, pożera to ogromne ilości czasu. Szukałem rozwiązania tego problemu i chyba znalazłem błąd w materiale...

Używam Mosiądzu czyli stopu Cu i Zn i to ta druga spora domieszka powoduje kruchość zgrzelin, Cynk ma tendencje do parowania i tworzenia pęcherzy w materiale które znacznie obniżają wytrzymałość połączeń. Przewertowałem fora i trochę starych materiałów i szkoda że dopiero teraz do tego doszłem ale wszędzie jest odradzane zgrzewanie Mosiądzu ze względu na temperaturę wrzenia Cynku.

Wstrzymuję pracę, wzmocnie pakiety które mam i czekam na dostawę Brązu. Brąz jako stop miedzi i cyny nie posiada wady mosiądzu w postaci niewdzięcznego cynku. Niestety Brąz jest droższym materiałem i dodatkowo zostało mi mosiądzu za 40-45zł który już do niczego mi się nie przyda.

Tak że rada dla potomnych którzy będą zgrzewali pakiety w domowych warunkach.
Mosiądz to złom - nie używać, do zgrzewania i spawania.

Taśmy niklowe są "drogie" przy takiej ilości. Na dodatek słaba przewodność prądu już przy 15-20A powoduje grzanie i pewnie spadki napięcia. Aktualne mosiężne zgrzewy znoszą prąd 12,5A (2,5A/ogniwo) praktycznie bez wzrostu temperatury, pewnie tyle co ogniwo się ogrzewa i taśma od nich. Przewodność jest super lecz strach jak od wibracji coś pęknie i szybko zaczną pakiety tracić pojemność.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1022
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-08-01, 22:39   

A co z miedzią? Nie sprawdzałem jak to się zgrzewa.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-08-01, 22:42   

Miedzi nie chce stosować ze względu że trochę wilgoci i szybciej pokrywa się tym nalotem. Brąz/Mosiądz są pozbawione tej wady. Ten zielony nalot chyba powoduje szybsze pękanie miedzi, coś jak w starych kablach zawilgoconych.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1022
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-08-01, 22:52   

A srebrzona?
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-08-01, 22:57   

Alpaka czy coś takiego ?

To znowu cena dochodzi, zresztą nie wiem jak grzanie Cu będzie przebiegać. Prądu pewnie z 3x większe niż na niklu. Mosiądz grzałem chyba coś koło 1,5kA do 2kA. Nie mam aż takich amperomierzy.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1264
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-08-01, 23:19   

Carcik napisał/a:
Miedzi nie chce stosować ze względu że trochę wilgoci i szybciej pokrywa się tym nalotem. Brąz/Mosiądz są pozbawione tej wady. Ten zielony nalot chyba powoduje szybsze pękanie miedzi, coś jak w starych kablach zawilgoconych.

Miedź jest najlepsza. Nalot czyli patyna w niczym nie przeszkadza i nie zmienia parametrów jakości połączenia. Jest dużo lepsza od brązu bo zgrzewy nie są tak narażone na pękanie.
A przewodnictwo jest najlepsze, same zalety.
Oczywiście trzeba przed zgrzewaniem oczyścić miejsce zgrzewu bo patyna jest jednak izolatorem.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-15, 00:59   

PatrykS napisał/a:
Carcik napisał/a:
Tylko Tesla stosuje ciecz w bateriach

Nie tylko Tesla - jeszcze przynajmniej GM w Amperach i Voltach, ale tam są totalnie dedykowane ogniwa.
I jeszcze FIAT w 500e.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 278
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-18, 15:28   

Wracając jeszcze do tematu zabezpieczenia poszczególnych cel polecam niniejszy filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=RAfMq_EZ4oA
 
     
mibars

Dołączył: 27 Kwi 2014
Posty: 26
Wysłany: 2016-08-20, 14:06   

Muszę coś od siebie dorzucić:
Carcik napisał/a:
1. Temat bezpieczeństwa kolegi gienka:

Każde markowe ogniwo (LG,Panasoic itp) posiada wbudowany bezpiecznik pod dodatnim biegunem, prąd zadziałania tego bezpiecznika jest różny (miedzy 20A a 40A), każde ogniwo posiada taki bezpiecznik. Wyjątkiem są wysoko prądowe ogniwa stosowane w tesli.
Brak tego bezpiecznika umożliwia oddanie przez 2-3sek ogromnego prądu bez ryzyka wysypania ogniw. A łatwiej dozwolony prąd ograniczyć tym magicznym drucikiem.

Myślę że to tyle w temacie bezpieczeństwa, uszkodzone ogniwo samo przepali swój wewnętrzny bezpiecznik.

Nie każde markowe ogniwo posiada "bezpiecznik" (zwany CID - Current Interrupting Device). Ba - Nie każde posiada nawet PTC. Są też ogniwa, które posiadają takie zabezpieczenia... A i tak lubią sobie wystrzelić zanim zabezpieczenia zadziałają.
Carcik napisał/a:
2. Temat chłodzenia kolegi jas_pik:

Znowu ta Tesla... W tesli ogniwa są katowane niemal 4C do 5C. U mnie jak będzie 1.25C i to tylko przy przyspieszaniu, Saxo nie pochłania takich ilości prądu. Testy rozładowania wykazały że pełne rozładowanie prądem 1.25C następuje wzrost temperatury pakietu do około 40^C, następnie ładowanie 0,5C już powoduje ochłodzenie pakietu. Nie ma u mnie sensu stosować chłodzenia chyba że porwę się na ten własny SC o mocy 18kW to pewnie jakiś nadmuch zrobię w boxach.

Nie wydaje mi się żeby było w domowych warunkach tak ławo zbudować te cienkie miedziane rękawy z płynem chłodzącym, jeszcze tak dobrze dolegające do ogniw. Tylko Tesla stosuje ciecz w bateriach więc ja nie widzę w tym rozwiązaniu swojej baterii gdyż więc co od niej wymagam i na co ją stać.

Wydajność prądowa ciepłych ogniw minimalnie rośnie, ale za to spada żywotność. No i co w sytuacji, gdy auto zostawione na zewnątrz na słońcu nagrzewa się nam do 40-50*C w środku? Dalszy wzrost temperatury byłby niewskazany. P.S. większość ogniw można ładować w temperaturze 10-45*C, poza tym zakresem też się naładują, ale tracą stabilność... Pomysł z przedmuchiwaniem skrzynki za akumulatorami wyglada fajnie!

Podoba mi się twoje podejście do kwestii selekcji ogniw i ogólnie bezpieczeństwa, te uwagi powyżej to tylko dodatkowe sugestie i dodatkowa informacja, które może pomogą w tym, by pakiet był bezpieczniejszy.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1264
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-08-20, 23:01   

Chłodzenie możesz zrobić w podobny sposób jak hobbysci robili w Kangoo Electric

_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-08-26, 13:53   

Prace trwają



Zacząłem zgrzewać już na brązie, efekty są fenomenalne. Zgrzewy są mocne i elastyczne.

Przez urlop i odpoczynek nad morzem trochę wolno postępują prace. Ale już powoli znowu się rozpędzam. Na zdjęciu 9s42p czyli 378 ogniw z pojemnością lekko ~2,9kWh.

Do środy powinienem mieć 16s już zgrzane czyli 50% planowanego pakietu

Jeszcze pewne obliczenia które wykonałem dla potwierdzenia wyższości taśm Cu(brąz) nad niklowanymi i pure-nickiel.

Przekrój:
Stal+Ni - 5mm x 0,13mm (przekrój 0,65mm^2)
Nikiel - 5mm x 0,13mm (przekrój 0,65mm^2)
Miedz - 6mm x 0,2mm (przekrój 1,20mm^2)

Spadek napięcia na odcinku 5cm i dla prądu 18,75A
Dla Stali - 297,20mV
Dla Niklu - 207,74mV
Dla Cu - 27,69mV

Dodając że pakiety są zgrzewane od + i od - i jest ich w szeregu 34s to otrzymujemy całkiem spore spadki napięć dla całego akumulatora:
Stal - 20,209V = i prąd 160A daje ~3,233W strat ciepła w taśmach
Nikiel - 14,124V = i prąd 160A daje ~2,259W strat ciepła w taśmach
Cu - 1,884V = i prąd 160A daje ~301W strat na ciepło w taśmach

Stal i nikiel mają dużo mniejszy przekrój (0,65mm^2 vs 1,20mm^2) a i tak są droższe niż Cu w większym przekroju.

Zwiększanie ilości ogniw wpłynie znacząco na spadek gęstości prądu w pojedynczych taśmach, obliczenia są przeprowadzone dla pracy całego pakietu z obciążeniem 2C więc warunki takie będą utrzymywać się krótko i sporadycznie.

Jeśli ktoś nie wierzy w te obliczenia proponuje puścić przez odcinek 30cm prąd 30A, po chwili zrozumiecie skąd takie straty. Nikiel jest słabym przewodnikiem prądu i tylko przegrzewa ogniwa.

Warto dodać że nawet zwykłe taśmy niklowane i cieńsze są dużo droższe od brązu czy czystej miedzi więc można całkowicie uznać że taśmy "Pure Nickiel" są doskonałe ale tylko dla kieszeni osób je sprzedających.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-26, 15:33   

Carcik napisał/a:
Warto dodać że nawet zwykłe taśmy niklowane i cieńsze są dużo droższe od brązu czy czystej miedzi więc można całkowicie uznać że taśmy "Pure Nickiel" są doskonałe ale tylko dla kieszeni osób je sprzedających.
Niewykluczone, ale hop będziesz mógł powiedzieć dopiero po paru latach jazdy w różnych temperaturach, wilgotnościach i nawierzchniach (wstrząsy, wibracje) - okaże się, czy coś się gdzieś nie utlenia, nie kruszy itp. W każdym razie gorąco kibicuję - sam chciałbym coś takiego zrobić :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-09-26, 23:06   

Aktualny postęp prac to 19 pakietów z 34 planowanych.
Zgrzane już ponad 700 ogniw.

Aktualna pojemność akumulatora to 90Ah i 68,4V więc ~6,1kWh.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1264
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-09-27, 00:03   

Carcik napisał/a:

Dodając że pakiety są zgrzewane od + i od - i jest ich w szeregu 34s to otrzymujemy całkiem spore spadki napięć dla całego akumulatora:
Stal - 20,209V = i prąd 160A daje ~3,233W strat ciepła w taśmach
Nikiel - 14,124V = i prąd 160A daje ~2,259W strat ciepła w taśmach
Cu - 1,884V = i prąd 160A daje ~301W strat na ciepło w taśmach

Nie machąłeś się w tych przeliczeniach?
A tak ogólnie to gratulacje.
Czyli całkiem niedługo ruszasz?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-09-27, 10:06   

Takie duże straty wynikają z tego że całe 122V jest w tylnym kufrze i dosyć gęsto upakowany prąd na 1 ogniwo.

W planach ma dołożenie 65Ah 122V równolegle do tego, wtedy też prąd na 1 ogniwo spadnie z maksymalnych 4A do 2.5A. Dodatkowo cześć prądu popłynie z tylnego i z przedniego pakietu.

Aktualnie 1 taśmę z tyłu (5 ogniw) obciążam (4A x 5 = 20A), to bardzo dużo jak na 1,2mm^2 Cu/0,65mm^2 Niklu. I to dla mocy 20kW, tyle planuje max dla tylnego kufra.

Finalnie prąd rozłoży się na tył+przód więc 1 taśma będzie przenosić przy max mocy 30kW (230A) tylko (2.5A x 5 = 12,5A i to x2 bo przód+tył).

Jak widać takie straty wystąpią tylko w tej podstawowej wersji pakietu ~9,5kWh którą pierw planuje zbudować aby już móc czymkolwiek jeździć :)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12