Zlot EV 2017
SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Saxo Electrique - Budowa pakietu 18650
Autor Wiadomość
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 977
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-10-16, 19:59   

No to kiedy pierwsze jazdy?
Pozwoliłem sobie sprawdzić Twoje obliczenia
Carcik napisał/a:

Dodając że pakiety są zgrzewane od + i od - i jest ich w szeregu 34s to otrzymujemy całkiem spore spadki napięć dla całego akumulatora:
Stal - 20,209V = i prąd 160A daje ~3,233W strat ciepła w taśmach
Nikiel - 14,124V = i prąd 160A daje ~2,259W strat ciepła w taśmach
Cu - 1,884V = i prąd 160A daje ~301W strat na ciepło w taśmach

I wygląd że machnąłeś się z przecinkiem a winno być jak poniżej

Stal - 20,209V = i prąd 160A daje ~3233W strat ciepła w taśmach
Nikiel - 14,124V = i prąd 160A daje ~2259W strat ciepła w taśmach
Cu - 1,884V = i prąd 160A daje ~301W strat na ciepło w taśmach
Dlatego też oryginqalne łączniki akumulatorowe w PSA są miedziane
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-10-17, 13:26   

Może mój błąd że użyłem przecinka jako oznaczenie tysięcy czyli kW zamiast W.

Postępy ostatni miesiąc prawie w miejscu stoją, zrobione 21 z 34 planowanych pakietów więc na razie 75,6V a w bliskim przygotowaniu następne 4 sztuki. Więc do końca tego miesiąca powinno być 90V i 90Ah.

Strasznie się ociągam z tym wszystkim, powoli zaczynam mocować te pakiety na stałe z kablami już w kufrach.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Pitersen

Dołączył: 15 Lis 2016
Posty: 2
Wysłany: 2016-11-19, 21:55   

Witam, gratuluję wykonania i pomysłu. Chciałbym zapytać skąd bierzesz ogniwa i ile wyniósł Ci całkowity koszt. Pozdrawiam Pitersen
 
     
Marek S 

Wiek: 62
Dołączył: 02 Sie 2014
Posty: 42
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-12-09, 18:40   

Mnie zastanawia balansowanie ogniw np. w laptopach zajmuje się tym procesor pakietu w modelarstwie ozywałem balanserów a tu ogniwa są narażone z jedne są niedoładowane a inne przeładowane . Jak nadal potrzebujesz układ PWM z czestotliwością taktowania to napisz prześle schemat .
 
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-10, 09:50   

Balansowanie będzie zrealizowane na bazie tego schematu:

http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm

Jednak zmodyfikowany przeze mnie i prąd/ciepło balansowania nie będzie wydzielać się na tranzystorze lecz na dodatkowym 5W-atowym rezystorze.

Propo wspomagania, na razie odpiąłem bezpiecznik i wydaje się kręcić w miarę lekko (wcześniej nigdy nie miałem samochodu ze wspomaganiem to nie zaznałem tego luksusu a ręce wyćwiczone o kręcenia na parkingu)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Marek S 

Wiek: 62
Dołączył: 02 Sie 2014
Posty: 42
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-12-10, 10:42   

To balancer równoległy kiedyś z 5 lat temu albo więcej robiłem balancery ale teraz juz sa tanie mowie tu o modelarstwie, jak na oporniku ? tranzystkor jest kluczem a spadek napiecia jest na tych 4 diodach , trochę idiotyczne ale ... to ile przewidujesz takich balancerów ?
 
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-11, 18:21   

Lekka zmiana koncepcji pakietu, będzie 30s z tyłu i 3s w tym małym pakieciku pod maską.

Aktualny postęp prac: 23 z 30 pakietów (77%)

Wrzucam zdjęcie pakietów ze wspólnymi szynami Cu 20mm^2 bo ktoś kilka stron wcześniej zasugerował że bałby się puścić 200A tymi cieniutkimi więc dla rozwiania wątpliwości:


_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Marek S 

Wiek: 62
Dołączył: 02 Sie 2014
Posty: 42
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-12-11, 18:33   

jak rozumiem teraz składasz równolegle a potem szeregowo zepniesz ? . Jaki przewidywany jest koszt całości ?
 
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-11, 18:43   

Na zdjęciu 2s, równolegle 38-45 ogniw daje pojemność 90Ah (różne rodzaje więc czasami 38 czasami 45 daje te 90Ah) i dopiero 30 takich "zgrzewek" 90Ah idzie w szereg i daje 108V + ten pakiet z przodu samochodu.

Koszt całego pakietu czyli 90Ah 119V (10,7kWh) to około 2500zł + 700zł bo cześć ogniw z lenistwa kupiłem żeby przyspieszyć budowę bo już ciągnie się i dobije rok czasu a miedzy pracą a domem mam mało wolnego czasu na to specyficzne "hobby".
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Marek S 

Wiek: 62
Dołączył: 02 Sie 2014
Posty: 42
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-12-11, 19:04   

no to relatywnie nie dużo ciekawy jestem efektów
 
 
     
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 30
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 382
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2016-12-11, 20:16   

Carcik napisał/a:
Koszt całego pakietu czyli 90Ah 119V (10,7kWh) to około 2500zł + 700zł

jakiej marki te ogniwa, to jakies uzywki? niewiarygodnie tanio

ja liczylem z nowych, najtaniej z markowych model:
SAMSUNG ICR18650-26H Li-ion 3,7v 2600mAh 47g za 11,99zl sztuka
wychodzi na pakiet 10kWh ~ 1040sztuk ~ 49kg ~ 12470zL
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-11, 20:26   

głównie polaptopowe, jedyna wada to nie wielki prąd ciągły (często 2C) co nie pozwala pociągnąć z takiego pakietu (10kWh) nawet pełnej mocy PSA czyli około 30kW i muszę to ograniczyć do czasu rozbudowy maksymalny prąd o 180A puki 15kWh nie będzie na pokładzie.

O testowaniu i segregacji ogniw już sporo pisałem. Wybierane są ogniwa nie wiele odstające od parametrów znamionowych.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 977
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-11, 21:03   

Carcik napisał/a:
Posiadam ładowarki 120V z ograniczeniem prądowym, pełna regulacja CC i CV, Zasilacze mają 0-120V 0-13A (1550W) i ważą może z 6kg

Zdradzisz co to za ładowarki, szukam czegoś takiego
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 913
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-11, 22:20   

Ciekawi mnie jak Saxo zniesie ładowanie obcą ładowarką, co zrobi jak przyjdzie czas "nawadniania".
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 977
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-11, 22:47   

Ładowarka Saxo/P106E w odróżnieniu od UCE Scooteleca nie zablokuje jazdy.
Wystarczy skasować lampkę usługi wodnej i nic się nie będzie świecić.
Można tez jej nie kasować tylko wyjąć żarówkę - nie wpływa na działanie Sagemboxa
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 913
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-11, 23:10   

A wskaźnik naładowania Aku?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 977
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-11, 23:38   

Wskaźnik "Energy" w Saxo/P106E działa zupełnie inaczej niż wskaźnik w Scootelecu.
On mierzy energię pobrana z ładowarki do akumulatorów i energie oddaną z akumulatorów do silnika . Wskaźnik ECO działa jak typowy amperomierz mierząc prąd oddawany lub pobierany.
Sygnalizacja lampką naładuj informuje o spadku napięcia akumulatorów poniżej 110V zaś kontrolka ECO o spadku napięcia poniżej 102 V. Uruchomienie trybu ECO ( zmniejszenie prądu pobieranego z akumulatorów do max 60A uruchamia się gdy napięcie spadnie poniżej 100V
To są takie drobne acz poważne różnice.
To są moje dane z moich pomiarów napięć i prądów i nie wiem czy do końca zgodne z tymi ustawionymi przez fabrykę .
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-12, 22:10   

Ładowarki 120V 13A to zasilacze laboratoryjne, stosowanie ich do ładowania aku to wręcz grzech. Kosztują grubo ponad 1000zł ale był na złomie to je wykorzystuje. Inaczej bym nawet w takie koszty się nie pakował.

Sprawa wskaźnika, chce ładować pakiet wbudowaną ładowarką jeśli uda mi się Sagemboxa przestawić w tryb pracy akumulatorów ołowiowych (stałe napięcie ładowania 145V zamiast jakiś balansowań NiCd wyższymi napięciami) tak że posiadam 90Ah a fabrycznie jest 100Ah więc powinien w miarę dobrze pracować i pokazywać prawdę. Jak rozbuduje pakiet to przerobię ten wskaźnik.

Zastanawiam się czy będzie różnica miezy NiCd-Saxo a LiIon-Saxo które jest lżejsze o 200kg (waga mojego pakietu 60kg + zdemontowany cały system wodno-chłodzący)

Pewnie różnice będzie mógł wyczuć ktoś jeżdżący na odzień NiCd, ja Saxo na oryginalnych bateriach jechałem kilka minut tylko więc już nie pamiętam osiągów.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 977
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-12, 23:58   

Sagemboxa powinieneś bez problemu przestawić Lexią na Pb.
Rożnica 200 kg to różnica taka jak pomiędzy jazdą samemu a jazdą z kompletem 4 pasażerów . Czyli jak będziesz podróżował w czwórkę ( ale ty chyba masz dwójkę) to będziesz miał odczucia jazdy z NiCd a to spora różnica.
PS. Mam komplet siedzeń ( przód i tył do od Saxo) jak dla klubowicza za 100 zł z Twoim odbiorem z Warszawy.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
MOTORASTA

Dołączył: 17 Lut 2012
Posty: 66
Wysłany: 2016-12-13, 00:06   

Jest jakiś klub ? bo też chcę być klubowiczem :-D
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 977
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-13, 00:20   

MOTORASTA napisał/a:
Jest jakiś klub ? bo też chcę być klubowiczem :-D

Skoro jesteś na tym forum to też jesteś:)
Czasami mam tanie rzeczy i sprzedaję je taniej tu na klubie aby nie wystawiać na portalach gdzie zginą w zakamarkach chłamu.
A tak przydadzą się komuś a może i ja skorzystam z pomocy.
A ten komplet mam bo kupowałem cały zestaw do swojego P106 bo nie mogłem zarejestrować bez zagłówków na tylnych siedzeniach.Ten zestaw ma zagłówki , poprawić trzeba tylko siedzenie kierowcy. A przednie fotele maja też napinacze pirotechniczne ale nie wiem czy da się je podpiąć.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-13, 09:02   

90% Przebiegu raczej będę robił w pojedynkę więc odelżenie wagi mam nadzieje poprawi osiągi :)

Fotele mam, mam Saxo 4 osobowe. Chciałem brać od Pawła to P106 2-osobowe ale zdecydowałem się na to jednak.

Bardziej bym potrzebował bezpiecznika do kufra NiCd i kabla łączącego przedni dolny kuferek z górnym małym, posiadasz ?
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 977
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-13, 10:34   

Na razie tych części zamiennych nie mam, ale może coś uda się zdobyć po Nowym Roku.
Myślę że prędzej znajdziesz takie elementy u highenda.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-23, 14:31   

Wrzucam dane podane przez kolegę jas_pik dotyczące zachowania Sagemboxa na napięcie. Dla kogoś montującego inne aku bardzo ważna informacja ile minimalnie eSów wrzucić.

Ustawienia Sagemboxa:
- 110 V wyświetla się lampka DOŁADUJ
- 105 V zapala się lampka ECO
- 103 V włącza się tryb ECO oraz ograniczenie prądowe do około 35A
- 100 V blokuje pobór prądu na silnik, samochód się zatrzymuje

Używając Li-ion minimum to 33s:
Lampka ECO zapali się przy 3,18V/ogniwo (jakieś 10-11% pozostałego ładunku)
Tryb ECO odpali się przy 3,12V/ogniwo (jakieś 8-9% pozostałego ładunku)
Samochód powinien się zatrzymać się przy spadku do 3,03V/ogniwo czyli dosyć głębokie rozładowanie (góra 5% ładunku pozostanie w aku)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 463
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-23, 22:03   

Czy ktoś wie jaki najlepiej kabel do podłączenia do PC kupić. Wiem tylko że Lexia ale wyczytałem że różne wersje, różnie współpracują z oprogramowaniem, szczególnie tym starszym.

I drugie pytanie jaki soft, nazwę programu będę potrzebował żeby się skomunikować z Sagemboxem.

Jakieś dedykowane oprogramowanie + Lexia czy uniwersalny program do Citroena/Peugota coś na wzór ala' PolskiVAG
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12