SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Saxo Electrique - Budowa pakietu 18650
Autor Wiadomość
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-06-27, 19:04   Citroen Saxo Electrique - Budowa pakietu 18650

Witam wszystkich Forumowiczów !

Za sprawą naszego kolegi Pawła stałem się szczęśliwym użytkownikiem Citroena Saxo, od bardzo długiego czasu przymierzałem się do budowy takiego pojazdu ew hybrydy lecz koszty i rozsądek wygrał dlatego na początek postawiłem na fabryczne rozwiązania. Spowodowane jest to chęcią zdobycia doświadczenia w budowaniu ogromnych pakietów z ogniw 18650.

Już od ponad roku segreguje ogniwa na cele budowy pakietu. Zakupione Saxo jest bez akumulatorów i tylko tego elementy brakuje w pojeździe. Dlatego pora zakasać rękawy i rozpocząć budowę pakietu.

Postawiłem wstępnie na pakiet 34s, napięcie nominalne 122V, napięcie końca ładowania 144V więc tyle co fabryczne Ni-Cd i dlatego też wykorzystam fabryczną ładowarkę z Sagemboxa.

Wstępnie buduje pakiet o pojemności 88Ah, podyktowane to jest ilością ogniw jakie posiadam na tą chwile posegregowanych lecz wolne miejsce w Holderach pozwolą na bezproblemową rozbudowę pakietu do 143Ah.

Pakiet 88Ah 122V składa się z około 1350 ogniw w rozmiarze 18650, docelowa pojemność 143Ah zmusi mnie do włożenia 2150 ogniw. Wszystkie ogniwa zmieszczę w tylnym boksie.

Li-ion 18650
Waga 122V 88Ah - 68 kg
Waga 122V 143Ah - 102kg
Waga 122V 221Ah - 154kg
Waga oryginalnych Ni-Cd coś ~250kg

Bez przeróbek przymierzałem da się w oryginalne boxy upchać 3200 ogniw 18650 co da około 27kWh pojemności takiego pakietu (122V 221Ah)

Postaram się wrzucić jakieś zdjęcia tych holderów 3,6V 88Ah
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1384
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-06-27, 20:06   

Gratulacje.
Ale zauważ jakie jest rozłożenie mas przy NiCd.
Masz z przodu pod spodem 6x13 kg= 78kg
Przód u góry 3x13=39 kg
Tył 11x13=143 kg

Czyli przed przednią osią 78 kg
Miedzy osiami 39 kg
Za tylną osią 143 kg
A jak planujesz rozwiązać chłodzenie - też cieczą z wykorzystaniem oryginalnego obiegu przez chłodnicę /sagembox i akumulatory?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 240
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-06-27, 20:42   

Nie zapominaj też o prądzie jaki będziesz pobierał z pojedynczej baterii pakietu. Pewnie to są ogniwa polaptopowe których max. prąd pewnie wynosi 2C. Czyli żeby nie zajechać tych aku to należy z nich nie brać więcej niż 1C.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-06-27, 20:51   

Rozłożenie mas... Na razie stoi jeszcze na pustych boxach i widać że stoi za wysoko i przód i tył. Planuje na początek tylko tył dociążyć tymi 70kg, jak to będzie wyglądało to wyjdzie w praniu.

W najgorszym przypadku dociążę przód ołowiowymi tymczasowo jak by sterowność byłą słaba.

Chłodzenie fabryczne pakietów zostało zdemontowane całkowicie, krótki obieg Chłodnica-Sagembox. Testy pakietów wykazały że przy 2C temperatura jest jeszcze bezpieczna, ładowanie mocą 3kW to prawie zerowy wzrost temperatury będzie (ledwo 0,2-0,3C).

W planach jest budowa własnego superchargera 14-16kW (będzie ważył koło 50kg więc raczej stacjonarny będzie ew dalszy wyjazd z zapewnioną ładowarką 3f)

I w trakcie takiego ładowania (ok 1C) już będe myślał o chłodzeniu bo już się przegrzewają ale myślałem o zmyślnym ułożeniu pakietów i montaż dmuchaw 110W. Dodatkowo ogniwa są gołe bez koszulek i zmodyfikowany Holder ma ciut większe odstępy umożliwiające swobodny opływ powietrza. Więc chłodzenie będzie aktywne raczej tylko przy pracy szybkiej ładowarki (14-16kW) rozładowanie jak i ładowarka 3kW nie jest w stanie zaszkodzić ogniwom nawet bez chłodzenia.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1384
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-06-27, 21:12   

Carcik napisał/a:
ładowanie mocą 3kW to prawie zerowy wzrost temperatury będzie (ledwo 0,2-0,3C).

Wbudowana ładowarka jest trochę za słaba na dalsze wyjazdy.
Oprócz pojemności ważne jest szybkie ładowanie.
Nawet proste i tanie ładowarki telekomunikacyjne zwiększą Ci szybkość ładowania.
Ale lepiej upolować ładowarkę ZIVAN NG7 ( 3f) ( łaczy zalety niskiej masy/niewielkiej objętości i stosunkowo dużej mocy a do tego w miarę prosto można zrobić jej krzywą ładowania odpowiednią do akumulatorów.


Carcik napisał/a:
W planach jest budowa własnego superchargera 14-16kW (będzie ważył koło 50kg więc raczej stacjonarny będzie ew dalszy wyjazd z zapewnioną ładowarką 3f)

To może być super pomysł bo każdy słupek publiczny zazwyczaj jest 3f.
Carcik napisał/a:
I w trakcie takiego ładowania (ok 1C) już będe myślał o chłodzeniu bo już się przegrzewają ale myślałem o zmyślnym ułożeniu pakietów i montaż dmuchaw 110W. Dodatkowo ogniwa są gołe bez koszulek i zmodyfikowany Holder ma ciut większe odstępy umożliwiające swobodny opływ powietrza. Więc chłodzenie będzie aktywne raczej tylko przy pracy szybkiej ładowarki (14-16kW) rozładowanie jak i ładowarka 3kW nie jest w stanie zaszkodzić ogniwom nawet bez chłodzenia.

Szybko się przekonasz że prędkość ładowania przy 3kW jest za wolna do komfortowego użytkowania samochodu.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-06-27, 21:22   

jas_pik napisał/a:

Carcik napisał/a:

W planach jest budowa własnego superchargera 14-16kW (będzie ważył koło 50kg więc raczej stacjonarny będzie ew dalszy wyjazd z zapewnioną ładowarką 3f)


To może być super pomysł bo każdy słupek publiczny zazwyczaj jest 3f.


Słupki których nie ma poniżej 200km odemnie :) Jednak Wielkopolska mimo statusu Polski "A" to słabo z ładowarkami stoi. Wawa jest lepsza pod tym względem.

Posiadam ładowarki 120V z ograniczeniem prądowym, pełna regulacja CC i CV, wystarczy w szereg dać zasilacz 24V i mamy piekny zasilacz 144V z ograniczeniem CC ustawianym recznie lub zdalnie wejściami analogowymi (łatwo dostosować się do 3f 16A albo popuścić wodze fantazji na słupku 32A).

Zasilacze mają 0-120V 0-13A (1550W) i ważą może z 6kg
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1384
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-06-27, 23:20   

Carcik napisał/a:
Słupki których nie ma poniżej 200km odemnie :)

Oj tam, oj tam, czarny defetyzm siejesz.
Masz pod nosem ale pewnie o tym nie wiesz , podjeżdzasz na stację (Państwowej firmy kraju który nie jest w UE) ( Statoil) albo na stację tych co wychodzą z UE ( Brexit Petroleum) mówisz obsłudze że chcesz zatankować prąd i podają Ci przedłużacz od tyłu przez okno managera stacji ( zazwyczaj 3f). I masz jak w "Tey-u" - od tyłu. :-D
Carcik napisał/a:
Jednak Wielkopolska mimo statusu Polski "A" to słabo z ładowarkami stoi. Wawa jest lepsza pod tym względem.

I znów, oj tam. Mam hacjendę na Roztoczu ( lubelskie) czyli Polska C - i też nie ma problemu - u każdego gospodarza na wsi masz 3f. A ja u siebie na hacjendzie 10kW ze słońca :-D
Carcik napisał/a:
Posiadam ładowarki 120V z ograniczeniem prądowym, pełna regulacja CC i CV, wystarczy w szereg dać zasilacz 24V i mamy piekny zasilacz 144V z ograniczeniem CC ustawianym recznie lub zdalnie wejściami analogowymi (łatwo dostosować się do 3f 16A albo popuścić wodze fantazji na słupku 32A). Zasilacze mają 0-120V 0-13A (1550W) i ważą może z 6kg

to jak zrobisz pierwszy kompletny pakiecik to już możesz wyruszać w trasę - ale koniecznie z szybką ładowarką.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-03, 07:42   

Wiatrak + Saxo



Wiatraczek fi 3,2m
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jerzyz 

Dołączył: 02 Sie 2011
Posty: 46
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: 2016-07-03, 12:45   

Podejrzewam, że ta względna łatwość ładowania na stacjach benzynowych jest skutkiem "niedogadania się" z obsługą.
No bo co mówi nasz kolega? Mówi: chciałbym podładować akumulator.
A co myśli obsługa? Wiem, wiem, sam często ładuję - to kilka groszy.
Gdyby wiedział, o jaki akumulator chodzi, to nie byłoby tak łatwo :lol:
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1650
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-07-03, 21:44   

jerzyz napisał/a:
Podejrzewam, że ta względna łatwość ładowania na stacjach benzynowych jest skutkiem "niedogadania się" z obsługą.
Zgadzam się - moje "czy mógłbym skorzystać z tego gniazdka do naładowania samochodu elektrycznego" w wielu przypadkach tak właśnie jest początkowo interpretowane, ale zawsze to uściślam i dodaję, że to będzie ok. 10zł wg stawek dla firm. Jeszcze nigdzie mi nie odmówiono - ale to się zmieni wkrótce, gdy elektryki spowszednieją :-) I póki co tylko w dwóch przypadkach nie odmówili mojej chęci zapłaty, ale to nie były stacje benzynowe. Tak czy siak wolałbym bez żadnego pytania podjechać i zapłacić te 10 czy 20zł w automacie - żeby tylko wszędzie były takie automaty, parę latek trzeba jeszcze na to poczekać.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-04, 11:13   

Powróćmy na właściwe tematy i nie róbmy z tego tematu śmietnika :D

Lista czynności (przeróbek) do zrobienia:

- Pierwszy pakiet 122V 88Ah (chyba najważniejsza czynność żeby już ruszyć z miejsca pojazdem)
- Zaadoptowanie ładowarki pokładowej do chęci ładowania 18650

W dalszych planach na pewno:

- Uszczelnienie podciśnienia (pompka długo pracuje nim się wyłączy i na dodatek dosyć głośno)
- Budowa prostego sterownika PWM do pompki płynu obiegowe (teraz mam krótki obieg i pompka robi małą Niagare w zbiorniku wyrównawczym i czuć że płyn zdrowo zapierdala w wężach aż syczy - szkoda prądu na taki ogromny przepływ i zwiększy się żywotność pompki)
- Budowa inteligentnego sterowania wspomaganiem (aktualnie pożera całkiem sporo prądu (wstępny pomiar pokazał coś koło 250W bez dotykania kierownicy - PWM płynnie będzie zmniejszał obroty silnika pompy od 20km/h żeby całkiem wyłączyć wspomaganie przy 60km/h - oszczędność prądu i trochę pompy)
- Dodanie świateł do jazdy dziennej (wiadoma oszczędność 120-130W)

- Budowa super-ładowarki z posiadanych zasilaczy 120V 13A i 45V 140A docelowa ładowarka 130A z możliwością ograniczenia mocy do 10kW (70A) (gniazdo 3f 16A) lub pełny but 18kW (130A) (gniazdo 3f 32A)
Waga tej ładowarki będzie w okolicach 60kg więc raczej stacjonarna albo szybki wypad (i zajęte pół bagażnika).

- Budowa pompy ciepła tak żeby była klimatyzacja w pojeździe a zimą żeby webasto można było usunąć (ekologia bo bez grama paliwa)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1384
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-07-04, 17:07   

Carcik napisał/a:

- Budowa prostego sterownika PWM do pompki płynu obiegowe (teraz mam krótki obieg i pompka robi małą Niagare w zbiorniku wyrównawczym i czuć że płyn zdrowo zapierdala w wężach aż syczy - szkoda prądu na taki ogromny przepływ i zwiększy się żywotność pompki)

Zrób zwykłą przetwornicę step down - i sterowanie ręczne - użyj potencjometru jak do regulacji wysokości światel - masz idealne miejsce do montażu.

Carcik napisał/a:
- Budowa inteligentnego sterowania wspomaganiem (aktualnie pożera całkiem sporo prądu (wstępny pomiar pokazał coś koło 250W bez dotykania kierownicy - PWM płynnie będzie zmniejszał obroty silnika pompy od 20km/h żeby całkiem wyłączyć wspomaganie przy 60km/h - oszczędność prądu i trochę pompy)

A może zwykły wyłącznik ? będzie prosto i tanio

Carcik napisał/a:
- Dodanie świateł do jazdy dziennej (wiadoma oszczędność 120-130W)


Koniecznie
Carcik napisał/a:
- Budowa pompy ciepła tak żeby była klimatyzacja w pojeździe a zimą żeby webasto można było usunąć (ekologia bo bez grama paliwa)

A jak chcesz to zrobić ?
Webasto + zbiornik + pompa paliwa + zbionik ceiczy + nagrzewnica w środku trochę gratów się pozbędziesz.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-04, 18:40   

Prosty PWM na NE555 to kilka elementów, niezniszczalne i niezawodne (+ regulacja wypełnianie prkiem). Przetwornica musi być już przemyślana, żeby głupie przepięcie jej nie uwaliło. Stawiam na prostotę.

Włącznik wspomagania to nie dla mnie, nie tylko ja będę jeździł tym pojazdem więc musi być całkowicie bezobsługowy a z programowaniem u mnie całkiem dobrze więc zrobię sobie z automatu płynne zmniejszanie siły wspomagania.

Pompa ciepła to prostota, mamy 2 wymienniki w Saxo (ogrzewania z webasta i chłodzenia sagembox-nicd) Sprężarka + 2 wymienniki płytowe + dodatkowy zawór 4-drożny do zmiany kierunku pracy chłodzenie/grzanie.

Latem grzejemy Sagemboxa który chłodzi się zewnętrzną chłodnicą, w zamian mamy lodowaty płyn w obiegu nagrzewnicy. Zimą na odwrót, chłodzimy okropnie Sagembox a w zamian otrzymujemy cieplutki płyn w obiegu nagrzewnicy.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
brat_hanki 
amateur

Wiek: 35
Dołączył: 02 Wrz 2015
Posty: 3
Wysłany: 2016-07-07, 10:18   

Carcik napisał/a:
Prosty PWM na NE555 to kilka elementów, niezniszczalne i niezawodne (+ regulacja wypełnianie prkiem). Przetwornica musi być już przemyślana, żeby głupie przepięcie jej nie uwaliło. Stawiam na prostotę.


Jak mogę coś zasugerować - ja już się wyleczyłem z NE555, w tej chwili 8 nózkowy AVR kosztuje ~6pln i w 10 min robi się PWM'a i ustawia wszystko jak się chce i też FireAndForget.

pozdrawiam
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1384
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-07-16, 23:23   

Jak tam postępy w pracach?
Pochwal się , najlepiej ze zdjęciami.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-18, 18:28   

Akurat przebywam na delegacji daleko po za domem. Jedyne co postępuje to segregacja ogniw 18650, udaje się ok 5szt dziennie ze względu na nawał pracy. Za kilka dni będą zgrzewane pierwsze pakiety to pod koniec tygodnia zarzucę fotki.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-23, 19:46   

23 sierpnia 2016r.

Dzisiaj poświęciłem trochę czasu w usunięcie problemów z podciśnieniem. Objawy były takie że pompka pracuje 30sek - 2 do 3 sek pauzy i znowu 30sek pracy. Strasznie irytujące tym bardziej że pompka dosyć głośno chodzi (czyżby łożyska ?).

Standardowo zacząłem od wymiany wężyków, miałem nowe więc szybko się wziąłem za wymianę + zmianę opasek na takie ze śrubka. Efekt ? 30sek pracy - 5 do 6 sek pauzy i znowu 30 sek pracy.

Nie wielka poprawa więc wziąłem sprężarkę od lodówki i wakuometr. Łatwo dobija nawet -0,98bar i zacząłem pomiary. Mierzyłem pierw instalacje wielokrotnie instalacje i czujniki, szkoda że na końcu zmierzyłem szczelność samej pompy bo na niej był największy spadek.

Pomiar podciśnienia mojej pompy:
- po kilku sekundach: -0,54bar
- pod koniec 30sek cyklu: -0,57bar
- załączenie czujnika poniżej: -0,46bar

Po dobiciu pompa próżniową do -0,98bar hamulec jest mega mięciutki :)

Wracają do nieszczelności nie mam pomysłu jak uszczelnić pompkę i boje się ją rozbierać więc postawiłem na proste i skuteczne rozwiązanie a mianowicie zawór zwrotny ze zwykłego spalinowego auta. Teraz po cyklu 30sek pracy następuje pauza która trwa do mojego znudzenia czyli ponad 10min, zapewne pompa włączy się dopiero po kilku godzinach. Oczywiście wciśnięcie hamulca powoduje spadek (do ok -0,4bar przy wduszeniu w podłogę hebla) i załączenie pompy lecz ciśnienie -0,56bar osiąga wtedy już po około 3sek a resztę 27sek pracuje niemal na marne więc mam zamiar zmniejszyć ten czas do 4-5sek. Wg poradnika kolegi z innego tematu.



Problem uważam za rozwiązany + w miedzy czasie zmienię rezystor odpowiedzialny za te 30sek.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1384
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-07-23, 21:41   

Możesz opisać dokładnie ten zawór zwrotny?
Więcej info - to bardzo dobry trick ( możesz to opisać w temacie tips & tricks)
PS Co to za data 23 sierpnia ?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1097
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2016-07-23, 22:54   

Pompkę możesz śmiało rozbierać.
Może trzeba zaworek zwrotny umyć?
Gumka, w jedną stronę się otwiera,w drugą przymyka otworki. Klucz torx t20.
Przepuszczać może także na zaworze załaczajacym( tam gdzie elektronika)..a nie na pompie.
Chalasuje membrana. To nie pompa łopatkowa grafitowa.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-24, 11:12   

Witam

Zawór pochodzi z samochodu Golf II (taki sam jak w większości grupy VW od lat te same), malutki zaworek pewnie kilka złotych.

http://www.saabix.pl/pl/p...00-9-3-9-5/1575

Po nabiciu próżni i wyłączeniu pompy blokuje możliwość ucieczki ciśnienia przez pompę, mam szczelny trójnik czujnik i serwo więc tak odcięte ciśnienie może godzinami mieć prawidłową wartość. Największe straty miałem na tej pompce, mimo rozebrania jej i wyczyszczenia (czarny nalot jakby smaru w środku) nadal przepuszczała, pewnie ta czerwona membrana już nie trzymała.

I ciekawostka, nabicie zewnętrzną pompą do pełnej próżni uszczelnia moja pompę, zapewne duża próżnia mocno dociska membranę która jest wtedy już szczelna jednak przy normalnych ciśnieniach (ok -0,55bar) efekt ten nie występuje i puszcza lewe powietrze do układu.

Zaworek zwrotny zaraz za pompką załatwia ten odwieczny problem, teraz pompa może mieć nawet dziury postrzałowe, byle pompowała w te kilak sekund odpowiednie ciśnienie a zawór już je utrzyma w układzie do następnego wciśnięcia pedału hebla.

Na drugi dzień pedał jest miękki czyli można uznać że podciśnienie nabite wczoraj było jeszcze dzisiaj w układzie.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-25, 13:01   

Pierwsze przymiarki do układu pakietów w celu dorobienia dystansów.



9 holderów - 65 ogniw
3 holdery - 60 ogniw

W górę jest miejsca na 3 warstwy ogniw. Więc można zrobić 36s65p, ja tylko 34s wykorzystam. A nie wierzyłeś Paweł że lekką ręką wejdzie do tylnego boxa ponad 2200 ogniw.

Przy średniej pojemności używanego ogniwa 8Wh i ilości 2175szt mamy tak pi razy oko ~ 17,5kWh i 115-120kg wagi.

Segregacja trwa, powoli zaczynam zgrzewać ogniwa.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2751
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2016-07-25, 14:54   

Wypas! zarowno z ogniwami jak i pompką :)
ciekawe jak będzie śmigał na tym... :)

120kg wagi ogniw vs. 260kg oryginalny pakiet 20 aku NiCd. To mamy 140kg lżej. Dużo !

Można by się pokusić o więcej ogniw i większy zasięg? :)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-25, 15:48   

W przedni pakiet da się upchnąć jeszcze 1050 ogniw, razem da to 3225 ogniw i pewnie około 27kWh (na używanych ogniwach). Wagowo będzie 120kg + 60kg = 180kg, i tak lżej niż NiCd.

Przy realnym zużyciu energii na poziomie 12kWh/100km (oszczędna jazda) to i 225km jest realne. Przy dynamicznej jeździe (jak na PSA) i 14kWh/100km to nadal mamy 190km zasięgu.

Zostaje jeszcze wolne miejsce w tym górnym pakiecie, można wykorzystać do zwiększenia napięcia i dynamiki lecz ja chce pozostać na 34s ze względu na używanie fabrycznej ładowarki.

Na razie mam 1500 ogniwek więc nie wypełnię nawet w pełni tylnego boxa więc do 200km jeszcze daleka droga, pierwsze uruchamianie będę robił na 1300 ogniwach/10,5kWh i pewnie ze 70km zasięgu.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-07-26, 19:32   

26 lipca 2016

Zgrzewarka okazała się lipna, musiałem odwinąć uzwojenie 400-400V i pozostawić 230V, dodatkowe miejsce w oknie upchnąłem nowe uzwojenie robocze.

Wcześniej: 3 zwoje linką 25mm^2 (2,7V)
Teraz: 4,5 zwoja linką 35mm^2 (3,5V)

Prąd już jest na tyle duży że mogę grzać 100-200ms a nie jak wcześniej 500-700ms (wypalało dziury) no i grzanie mosiądzu wymaga dużo wyższy prąd niż stal/nikiel. Pomiar mocy wykazał około 4kW w momencie zgrzewania, krótki czas (do 200ms) nie wyrzuca bezpiecznika B-16A.

Po ogarnięciu zgrzewarki wziąłem się za grzanie pierwszego pakietu 3,6V 88Ah. Fotki:



Jak widać nadal mam miejsce na przyszłe ogniwa, max wejdzie 65 ogniw czyli około 140Ah, aktualnie waga tego cuda to ~1,9kg ostatecznie przy 140Ah będzie pewnie ze ~3,4kg.

Jak widać brakuje jeszcze płaskowników miedzianych, będą wzdłuż tych odstających taśm. Płaskowniki 2mm x 10mm, więc przekrój 20mm^2, powinno starczyć na 200A chwilowego i 100A ciągłego.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 60
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 216
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-07-26, 19:50   

Pięknie , dokładnie , aż ci pozazdrościłem , mój pakiet w samochodzie Rover 75 ma około 4500szt aku. 18650 , brakuje mi jeszcze ok. 350szt i straciłem natchnienie do dalszej pracy . Mam zasięg 150km i to mi wystarcza . Ale trochę obciach ponad 90% w li - ion i 10% w żelach , po wakacjach idę twoim śladem i dokończę pakiet w 18650
_________________
Rover 75 electric
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12