Zlot EV 2017
SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Komputer pokładowy do PSA
Autor Wiadomość
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 458
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-23, 11:29   Komputer pokładowy do PSA

Witam

Zakładam osobny temat gdyż zaczynam budować komputer pokładowy do swojego Saxo latającego na licie.

Sprzętowo będzie to jakaś Atmega8 ew 16 albo 32 w zależności od rozległości napisanego softu. Program na pewno powstanie w języku Bascom bo taki najczęściej używałem w tych mikro-kontrolerach.

Wyświetlacz jaki zastosuje jeszcze jest w fazie wyboru, mam alfanumeryczne 2 linie po 16 znaków, 4 linie po 20 znaków i graficzne 128x128 pikseli.

Np taki alfanumeryczny mały.


Pierwszą funkcją jaką na pewno zastosuje i będę programował to pomiar poboru prądu, pomiar napięcia i wyliczenie pobieranej mocy. Chce do tego wykorzystać sygnał z ekonometru jednak jest on niewiarygodny w fazie 0-20km/h ze względu na pracę z pełnym wzbudzaniem wirnika i wyższy prąd silnika niż prąd akumulatora.

EKONOMETR

Jak wiemy w naszym pojeździe posiadamy ekonometr który jest wskaźnikiem prądu silnika.


Zera tłumaczyć nie trzeba, prawe zielone pole wskazuje zakres 0A-100A, żółte pole wskazuje zakres 100A-175A a czerwone pole to już tylko wąski zakres 175A-200A.

Lewa strona regeneracji energii wskazuje zakres 0A do -200A.

Jako że nasze pojazdy mogą odzyskiwać maksymalnie -150A i tylko przy 90km/h a później ten prąd spada do -70A przy prędkości 20km/h żeby całkowicie zaniknąć przy 7km/h. Nie mamy okazji widzieć strzałki wychylonej maksymalnie w lewo na -200A.

Sagembox steruje ekonometrem podając na jego wyprowadzenia sygnał PWM, tak naprawdę jest to voltomierz 12V z zamienioną skala na kolorki.

Sygnał PWM ma częstotliwość 122Hz, jego okres wynosi 8,2ms a wypełnienie zmienia się w zakresie 25% (wartość skuteczna napięcie 3,6V) dla odzysku 200A, przez 50% (wartość skuteczna 6,6V) dla stanu bez przepływu energii aż do 75% wypełnienia (wartość skuteczna napięcia 9,6V) dla pełnej kity 200A.

Kąty wychylenia strzałki w stosunku do płynącego prądu i wypełnienia % sygnału PWM wskazuje nam ten wykres:


Programowo będę wykrywał stan wysoki (12V) na wskaźniku, mierząc czas jego trwania. Jest to metoda dokładniejsza niż pomiar napięcia skutecznego który wymaga filtrów i uśredniania przez co jest obarczony pewnym błędem.

Dodatkowo nie jestem pewien czy np pobór prądu przez przetwornice DC/DC jest uwzględniany przez wskaźnik. Przydało by się do dokładnego wyznaczenia zużycia Wh/km w późniejszym czasie. A nie chciałbym mierzyć prądu bocznikiem ze względu na koszty i konieczność przecinania oryginalnych kabli.

Prosiłbym doświadczonych użytkowników aut PSA jakie funkcje by widzieli w takim komputerku, w co warto mieć wgląd ew jaka funkcjonalność.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
  
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 973
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-23, 12:38   

Myślę że najważniejsze będą informacje o napięciach ( całkowite i średnie ) oraz prądach.
Ale skoro to robisz to możesz pomysleć i o użytkownikach z NiCd?
Czyli reset wody. ładowania balansujące, ładowanie wodne , kasowanie błędów?
A może skorzystasz z obecnej pracy jednego z użytkowników z Francji który ma już spore osiągnięcia i robi to z wykorzystaniem tabletu jako wyświetlacza.
Z tego co docztałem robi to na WebMos-ie (dla mnie to czarna magia)
Polega to na wykorzystaniu informacji już dostępnych na linii K złącza diagnostycznego bezpośrednio z SAGEMBOX-a
Jego opracowanie na razie wygląda tak



_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 458
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-23, 18:52   

jas_pik napisał/a:
możesz pomysleć i o użytkownikach z NiCd?

Nie ma najmniejszego problemu zrobić w menu dodatkowy punkt wyboru trybu obliczania napięć np:
- Litowe 33s
- NiCd 20 (100s)
- NiCd 27 (135s)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 14