SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie Aku podczas jazdy panelem foto.
Autor Wiadomość
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 207
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2018-08-12, 10:24   Ładowanie Aku podczas jazdy panelem foto.

Ciekawi mnie temat ładowania samochodu podczas jazdy. Podłączając samochód w garażu - jasnym jest że się nie uruchomi i nie odjedzie. Ale ładowanie DC z hamowania itp działa podczas jazdy. Czemu w takim wypadku samochody takie nie mają dachu z paneli w standardzie. Przecież nawet jak taki panel nie ma za dużej mocy to bardzo często samochody stoją na parkingach, jadą w słońcu -a to by było dodatkowe ładowanie.
Tylko ile taki panel powiedzmy 1x2m potrafi dać energii? Czy miałoby to sens?
_________________
500e
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1195
Wysłany: 2018-08-12, 10:57   

Karwoś napisał/a:
Tylko ile taki panel powiedzmy 1x2m potrafi dać energii? Czy miałoby to sens?

Ciepło, ciepło, cieplej... ;)
Na m2 powierzchni pada około 1000 W mocy ze Słońca. Przy sprawności np. 20%, czysty, dobrze oświetlony panel dostarczy około 200 W. Przez godzinę 200 Wh (0,2 kWh).
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1143
Wysłany: 2018-08-12, 11:03   

Bez jakiegokolwiek cienia, bez jakichkolwiek chmur.. poza tym nie taki kat padania promieni.. nie ma to sensu ekonomicznego wcale; lepiej wlozyc na dach domu panele, produkowac ciagle, i ta energia zasilac auto.

Sonomotors (startup uniwersytecki) chce mimo wszystko takie auto sprzedawac; pisalem tu na forum o tym.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1957
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-08-12, 11:28   

Przy takiej powierzchni dachu może to wygenerować około 300 W . Czyli przez godzinę stania na słońcu 300Wh ( jesli będziesz delikatnie jeździł to może 3 km zasięgu) .
To juz lepiej mniejszy panel i doładowywać akumulator pokładowy 12V ( tak jak opcja w Leafie) . Dlaczego - bo to idealne lekarstwo na samorozładowanie aku Pb.
Wystarczy sprawdzić jak często włącza się konwerter DC/DC na doładowywanie tego właśnie aku.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 207
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2018-08-12, 15:34   

I wszystko jasne. Gdyby to było 1kW na godzinę można byłoby ciągle jeździć na słońce. Może ten nowy wynalazek polskiej pani naukowiec kiedyś pozwoli na produkcję farb produkujących prąd :)
_________________
500e
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1143
Wysłany: 2018-08-12, 16:14   

Karwos, nie wiem, jak liczysz:) poza tym znajdz mi dni, w ktorych slonce jest nonstop. I wtedy, gdy akurat chcesz jechac:))
 
 
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 207
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2018-08-12, 16:44   

Pisząc ciągle nie znaczy że bez przerwy jeżdżę a on się ładuje - ale jadę do pracy - 8h stoi i się ładuje. Jadę godzinę - ładuje się mało, ale jak się zatrzymam to znowu ładuje. Nie chodzi o ładowanie nonstop. Jeżeli technologia byłaby tania to ładowanie odbywałoby się bez naszego udziału. Czasami samochód stoi na parkingu 3 dni - byłoby miło gdyby się wtedy ładował.
_________________
500e
 
 
aviator 
i3 94Ah rex

Wiek: 39
Dołączył: 13 Maj 2018
Posty: 22
Skąd: celomS
Wysłany: 2018-08-12, 17:25   

Dobry pomysł. W i3 mam czarna maskę, klapę i dach. Dach ma inny odcień czarnego i taka delikatna fakturę, można się pomylić, ze to jakiś panel, może kiedyś będzie można tam coś dokleić i będzie to miało praktyczne zastosowanie :-)
_________________
https://zapodaj.net/f03730de8b0b8.jpg.html
 
 
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1208
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-08-12, 17:58   

Nie mamy paneli o sprawności 20%. Typowo jest około 15% przy pełnym słońcu i prostopadłym kierunku oświetlenia. W słoneczniku mam około 3 m2 i daje mi to około 7A przy napięciu 60V. Czyli jakieś 400W. Mogę na tym jechać z prędkością około 20 km/h. Ale Polska, to nie California. Słońca mało. W Oplu mam panel 12V 2A, doładowuje mi to akumulator w aucie, gdy nie jeżdżę dłuższy czas. Dobre na zimowe warunki, tylko trzeba pamiętać o odśnieżaniu panela.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1143
Wysłany: 2018-08-12, 18:24   

Zgadzam sie z zeeltomem. U nas nie mozna na tym polegac, ze bedzie slonce bez chmur. A jak bedzie, to bedzie za goraco, i slabnie wydolnosc panela. To jak ze zdjeciami Google- nigdzie nie ma hmur. A codziennosc wyglada calkiem inaczej. Ale sie powtarzam:)

Chcesz miec prad ze slonca, przyczep chocby i na balkon, podlacz do sieci przez najtanszy falownik, i bedziesz mial z tego wiecej. Duzo wiecej.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2498
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-12, 22:59   

wodnik7 napisał/a:
poza tym znajdz mi dni, w ktorych slonce jest nonstop. I wtedy, gdy akurat chcesz jechac:))
No tej wiosny i tego lata akurat takich dni nie brakowało :-) A nie musi być wtedy, gdy akurat chcesz jechać - szczęśliwie nasze samochody mają spore akumulatory i po tygodniu stania na słońcu będą naładowane przynajmniej w połowie, czyli co któreś tam ładowanie jest gratis.

wodnik7 napisał/a:
Chcesz miec prad ze slonca, przyczep chocby i na balkon, podlacz do sieci przez najtanszy falownik, i bedziesz mial z tego wiecej. Duzo wiecej.
A czemu to niby na balkonie ma być więcej niż na dachu samochodu? Może i balkon wyżej, i potencjalnie mniej przeszkód terenowych będzie panele zacieniać, ale samochód jest mobilny i zawsze można go postawić na słońcu.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Drobny

Dołączył: 12 Lut 2018
Posty: 57
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2018-08-12, 23:10   

Prius plyg-in w obecnej generacji posiada dach solarny w jednej z mozliwych konfiguracji. Oczywiscie trzeba za to doplacic. a efekt jest mizerny. sprawnosc panela na 4 bus-barach to ok 14-15% wiec nawet mniej niz te 200w.
praktycznie testowalem te rozwiazanie zeszlego lata i...auto aby moglo cos zaczerpnac ze slonca zostawialem na otwartej przestrzeni. oczywiscie w srodku zawsze byl piekarnik i cala ta produkcje energi zrzerala klima aby schlodzic auto wiec wlasciwie efekt oszczednosci odwrotny do zalozen.

po 4 probach i pomiarach powrocilem do cienia :)
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2498
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-12, 23:19   

Drobny napisał/a:
zostawialem na otwartej przestrzeni. oczywiscie w srodku zawsze byl piekarnik i cala ta produkcje energi zrzerala klima
Ja nie mam wyboru - tylko słońce, a jednak klimy nie używam, bo stanięcie tyłem do słońca (w sensie ma tam być gdy będę ruszał), uchylone na 4cm wszystkie okna i otwarcie ich wszystkich zdalnie parę minut przed przyjściem spokojnie wystarcza. Trzeba tylko czuwać i zamknąć zdalnie szyby, gdyby zaczęło padać :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-08-13, 06:14   

jas_pik napisał/a:
To juz lepiej mniejszy panel i doładowywać akumulator pokładowy 12V ( tak jak opcja w Leafie) . Dlaczego - bo to idealne lekarstwo na samorozładowanie aku Pb

Nawet do tego jest za mały. Osoby z tą opcją również skarżą się na rozładowujący się akumulator 12V.

PatrykS napisał/a:
Trzeba tylko czuwać i zamknąć zdalnie szyby, gdyby zaczęło padać :-)

Wrzuć arduino, czujnik deszczu, kawałek kodu i niech się samo zamyka ;)
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2498
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-13, 14:00   

vwir napisał/a:
Wrzuć arduino, czujnik deszczu, kawałek kodu i niech się samo zamyka
To jest myśl :-) Tylko czasu na to na pewno nie znajdę.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1957
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-08-13, 17:14   

PatrykS .
Sprawdź jak dużo może dać zamiana akumulatora Pb na LiFePO4 .
U mnie w starym p106 electrique by o to prawie 9 km zasięgu.
To samo będę niedługo robił w "trojaczkach"
Nie trzeba żadnego BMS-a wystarczy ewentualnie mały chiński podglądacz z buzzerem

_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2498
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-13, 19:10   

jas_pik napisał/a:
Sprawdź jak dużo może dać zamiana akumulatora Pb na LiFePO4 .
4 ogniwa - jak widać wytrzymują 14,4V, ile wtedy mają zapasu napięcia do fulla?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1957
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-08-13, 19:34   

Te akurat mają napięcie graniczne górne 4,25V czyli 17V oraz dolne 2,5V czyli 10V . A w starych PSA przetwornica DC/DC ładuje do max 14,4V ale właśnie w starych elektrykach prądem 70A .
Nie doszedłem jeszcze jakiej mocy jest przetwornica w "trojaczkach" ale sprawdziłem że napięcie konwertera DE/DC jest również stabilne 14,4 V.
Jesli moc jest również spora jak i w staruszkach to instalacja takiego akumulatora da wymierne wydłużenie zasięgu - bo zbyt częste działanie przetwornicy znacząco zmniejsza zasięgi
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2498
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-13, 19:39   

jas_pik napisał/a:
Te akurat mają napięcie graniczne 4,25V czyli 17V .
LiFePo4 aż tyle mają? A od ilu zaczynają?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
rarek 
rarek

Wiek: 45
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 98
Skąd: http://egear.pl/
Wysłany: 2018-10-11, 21:13   

Wstawiłem do leaf-a LiFE tak zasięg wzrósł ale ładowanie przekraczało 100A i wymontowalem
Max. Jest 3,65 co daje 14,6V
Ale nie mam pojęcia dlaczego tak duże prądu i utrzymywały się przez kilka minut nawet przy wysokim napięciu początkowym
Może za dużo Ah dałem
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1957
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-10-11, 21:36   

A jakie ogniwa dałeś ?
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
rarek 
rarek

Wiek: 45
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 98
Skąd: http://egear.pl/
Wysłany: 2018-10-11, 21:42   

~1kWh cylindryczne a123
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/
 
 
rarek 
rarek

Wiek: 45
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 98
Skąd: http://egear.pl/
Wysłany: 2018-10-11, 21:43   

Spodziewałem się przetwornica cc ale chyba taka nie jest
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 13