SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2016-12-22, 11:13
Nowy Projekt - Elektryczny Motocykl
Autor Wiadomość
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-21, 21:38   Nowy Projekt - Elektryczny Motocykl

Witam,
jako nowy użytkownik pragnę się przywitać.
Czytam was od jakiegoś czasu a ponieważ podjąłem decyzję o budowie elektrycznego motocykla to postanowiłem się zarejestrować.
Zakupiłem ramę motocykla plus zawieszenie i koła o taka:


I teraz mam pytanie jakiego silnika szukać, jaki sterownik?
A może ktoś coś ma do sprzedania?

Ogólnie nie zależy mi na osiągach F1 a spokojnej jeździe, średnio dziennie w pracy robię 50 km i takiego zasięgu oczekuję. Jazda raczej spokojna ok 80 km/h ale mile widziany zapas do 120 km/h przy wyprzedzaniu.

Dzięki ślicznie za wszelkie podpowiedzi i uwagi.
Paweł
 
     
Issac

Dołączył: 23 Gru 2015
Posty: 5
Wysłany: 2016-12-22, 10:33   

Podpinam się do tematu.

Posiadam GS500E i może to być też dobra platforma do zrobienia małego moda...
Na zasięgu mi nie zależy, ma być na dojazdy do pracy + zapas wystarczy mi ~40km jazdy po mieście.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 912
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-22, 10:59   

Na razie jestem zbyt zajęty moimi projektami ale polecam literaturę idealna dla Was na moim chomiku ( z bezpłatnym transferem)
Budowa własnego motocykla elektrycznego (język angielski)
Mam na zbyciu do takich projektów:
1. silnik (sepex) o mocy nominalnej 2,4 kW producent Leroy Somer ( chwilowa do 2 minut 7,2 kW) przy 24 V wraz z kontrolerem ZAPI SEM-1 24V/300A
napęd na koło przez przekładnię pasową oraz przekłądnię stałą pomiędzy kołem pasowym a kołem naędzanym tylnym - koło z hamylcem bębnowym średnica 10 cali ( od skutera)
Przy napięciu 48 V moc nominalna silnika 4,8kW ( chwilowa do 2 minut 9,6kW) ale nie mam takiego kontrolera
2. Silnik w kole ( koło ogumione 12 cali z hamulcem tarczowym sterownym hydraulicznie) plus oczywiście klamki do sterowania ,producent EVT , moc 4 kW nominalna , chwilowa 8,6 kW z kontrolerem Elektrosistem 48V/180A przy napieciu 48 V ,
kontakt na priv lub 606 252818
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 16:40   

Dzięki za informacje, nr zapisałem plik pobrałem.
Pytanko czy na silniku 3 - 4 kw to motocykl ok 160 kg będzie jeździł?

Ja wygląda sprawa zalegalizowania takiej przeróbki?
Motor jest zarejestrowany w PL i ma ważne wszystko.
Zaprzyjaźniony kierownik okręgowej stacji mówi że nie ma problemu.
Robi opinie rzeczoznawcy, zdjęcia plus przegląd rozszerzony i wystawia kwity do UK o zmianie silnika na Elektryczny z dopuszczeniem do ruchu.

Macie jakieś doświadczenia z zmianą silnika spalinowego na EV ale motocykli?
 
     
zinho

Wiek: 22
Dołączył: 25 Sie 2015
Posty: 40
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-12-22, 17:29   

Najprościej to znajdź motocykl o podobnej masie sprawdź jaki ma maksymalny moment i przy jakiej prędkości, jeśli Cie satysfakcjonuje to znajdź silnik elektryczny o podobnych parametrach. Dobierz przełożenie i tyle. Chyba że chcesz zastosować skrzynię, która już jest.

Problemem może być to wszystko upchnąć, rozważ silnik w kole tylko dla większych mocy jest to dosyć kosztowne.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 912
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-22, 17:49   

pabblo_pl napisał/a:

Pytanko czy na silniku 3 - 4 kw to motocykl ok 160 kg będzie jeździł?

A dlaczego by miał nie jeździć, takie silnik są w pojazdach o masie ponad 600 kg.
Problemem raczej będzie prędkość maksymalna do osiągnięcia bez dodatkowej przekładni

pabblo_pl napisał/a:
Ja wygląda sprawa zalegalizowania takiej przeróbki?
Motor jest zarejestrowany w PL i ma ważne wszystko.
Zaprzyjaźniony kierownik okręgowej stacji mówi że nie ma problemu.
Robi opinie rzeczoznawcy, zdjęcia plus przegląd rozszerzony i wystawia kwity do UK o zmianie silnika na Elektryczny z dopuszczeniem do ruchu.
Macie jakieś doświadczenia z zmianą silnika spalinowego na EV ale motocykli?

Żaden problem to jest taka konwersja jak samochodu.Rozszerzony przegląd i zmiana zapisów w dowodzie rejestracyjnym.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 19:17   

jas_pik napisał/a:

A dlaczego by miał nie jeździć, takie silnik są w pojazdach o masie ponad 600 kg.
Problemem raczej będzie prędkość maksymalna do osiągnięcia bez dodatkowej przekładni
Żaden problem to jest taka konwersja jak samochodu.Rozszerzony przegląd i zmiana zapisów w dowodzie rejestracyjnym.


Nie potrzebuje większej prędkości niż ok. 100 - 120 km/h i to chwilowo bo przelotowa to bardziej 80km/h.

Jakie macie na rozwiązanie wskazywania prędkości i przebiegu?
Jest jakaś szansa na wykorzystanie fabrycznego licznika, czy szukać elektronicznego na podstawie czujnika hall?
Mogę kupić tanio sterownik Curtis 1204x wersja na 24-36V plus styczniki i silnik ok 2kv.
Cena w granicach 400-500 zł za komplet z gwarancją sprawności.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 912
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-22, 20:01   

A jak jest rozwiązany prędkościomierz w standardzie dawcy?
Najpowszechniej spotykane jest połączenie linka z czujnikiem ( przetwornikiem mechanicznym) na przednim kole.
Silnik 2 kW może być trochę za małej mocy.
Musiałbyś sprawdzić jaką moc będzie miał przy napięciu 36V, chociaż dla prędkości rzędu 80 km/h potrzebował byś wg mnie szukania napięć rzędu 48V , chyba że wykorzystasz skrzynię biegów motocykla.Ale wg mnie aby stalle jechać z prędkością rzędu 80 km/h potrzebujesz więcej mocy niż 2 kW
Pokazuję Ci przeróbkę z wykorzystaniem oryginalnej skrzyni biegów a tak naprawdę odcięcia części silnika od skrzyni biegów ( dawca Yamaha XS400) oraz silnik 1,6 kW.
Chociaż nie wiem czy nie lepiej by było włożyć silnik elektryczny na miejsce usuniętego spalinowego - ale to tylko moje zdanie.





_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 20:34   

Dzięki kolega jest nie zawodny, niestety ale nie dysponuje silnikiem i skrzynią a kupowanie żeby wycinać to bez sensu.
Chyba że znajdę coś tanio, może uszkodzony silnik sprawna skrzynia.
Faktycznie można by się wtedy pokusić o montaż silnika elektrycznego w miejsce spalinowego.

Co do prędkościomierza to pogadam z sprzedającym.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 912
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-22, 20:45   

To jeszcze musisz pokombinowac z przełożeniem za pomoca zębatek i łańcucha
Ale musisz policzyć przełożenia i dobrać zębatki odpowiednio i zrobić napęd bezpośrednio z osi silnika na tylną zębatkę



Jak nie masz prękościomerza standardowego na linkę od przedniego koła to możesz zastosować licznik rowerowy
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 21:28   

Prędkościomierz wyjaśniony jest to standard na linkę na przednie koło czyli jeden problem mniej.

Właśnie tak chcę zrobić i tylną zębatką dopasować, jak wyczytałem na forum to ten motorek z 125 cm3 jedzie max 120 po równym. Z tym iż ramę mam od 250cm3 i ona ma inne przełożenie na kole jest troszkę szybsza.
Ale to już próby pokarzą.
Na tą chwilę szukam silnika na 24V z mocą ok. 4kw to po przewoltowaniu na 48V da prawie 8kw.
To już powinno w miarę jechać.
Edit:
Znalazłem informację że zębatka z tyłu jest na 46 zębów a przód kupiłem 15 zębów.
Ostatnio zmieniony przez pabblo_pl 2016-12-22, 21:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 898
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-22, 21:31   

Stosowanie małego silnika i skrzyni jest (moim zdaniem) bez sensu, bo masowo, kosztowo niewiele, albo nic nie zyskujemy. Dużo łatwiej przegrzać silnik o mniejszej masie. Możesz użyć silnika na 48V, a wysterować go z 36V sterownika (tego curtisa 1204,w razie w możesz go łatwo sprzedać), ale sprawdzić czy to jeździ jak się zbiera i czy da radę pod górkę. Będziesz miał niższą prędkość przy 36V (z grubsza).
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 21:36   

gienek333 napisał/a:
Stosowanie małego silnika i skrzyni jest (moim zdaniem) bez sensu, bo masowo, kosztowo niewiele, albo nic nie zyskujemy. Dużo łatwiej przegrzać silnik o mniejszej masie. Możesz użyć silnika na 48V, a wysterować go z 36V sterownika (tego curtisa 1204,w razie w możesz go łatwo sprzedać), ale sprawdzić czy to jeździ jak się zbiera i czy da radę pod górkę. Będziesz miał niższą prędkość przy 36V (z grubsza).


A czy tym Curtisem wysteruje silnik fiata 24v 4kw który kolega ma do sprzedania?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 912
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-22, 21:44   

Sprawdź jakie ma obroty przy 24 V.
Na początku możesz też użyć tego silnika i tego kontrolera.
Pamiętaj jeszcze że przed tobą zbudowanie baterii .
Możesz to rozłożyć na raty, czyli w pierwszym etapie robisz wszystko na 24 V napięcie pokładowe do świateł i tak musisz mieć 12V .
A później dokładasz jeszcze jeden zestaw 24V baterii, podmieniasz kontroler i jeździsz szybciej.
Oczywiście już teraz będziesz musiał odpowiednio przygotować miejsce na akumulatory
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 21:48   

Info z działu ogłoszeń:

2-Fiat obcowzbudny 4kW (s2-60min) 24V 1600 obr./min, masa 30kg, dł. całkowita 40cm, przekrój 17x17cm

Nadał by się pod ten sterownik Curtisa?
W sumie ten silnik 2kw w zestawie wychodzi 100 zł więcej.
Mam zrobione dwie baterie 6s9p z ogniw Samsunga INR18650-29E czyli 6s18p lub 12s9p bo mogę je przepinać stycznikiem 80A tylko cewka stycznika pod 48V
Edit:
Na forum arbiter w podobnym temacie wielka dyskusja że taka przeróbka jest nie legalna.
Ostatnio zmieniony przez pabblo_pl 2016-12-22, 21:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 898
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-22, 21:57   

Nie, fiat jest obcowzbudny, tzw. Sepex. Curtisem wysterujesz Boscha 3 kW i Fiata 9kW. Bosch 3 kW ciągłej powinien dać radę. Masę lepiej przeznaczyć na aku.
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 22:06   

Tylko 3kw przy 48W jak go zasilę 24 lub 36 to mniej.
Ten bosch cały czas mnie interesuje tylko wtedy inny sterownik pod wyższe napięcie.
Ok, mam trochę informacji szukam dalej.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 898
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-22, 22:24   

To nie jest tak, jak myślisz. Różne silniki mają różne możliwości i charakterystyki pracy. W silniku szeregowym moment rośnie w kwadracie prądu, więc jak silnik ma nominalnie 60A i 15Nm, to jak puścisz w niego 240A, to możesz uzyskać nawet 16x15Nm=240Nmx4 na zębatkach, daje 960 na kole. Moc jest potrzebna do dużych prędkości, do przyśpieszania jest potrzebny moment i aku który wydoli.
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-22, 22:34   

A co powiesz na silnik Juli 14v, 2.5 kw, S2 60 min, 140A, 3500 obrotów
jakby go puścić na 24 V z odpowiednim chłodzeniem?

Cena też ciekawa.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 912
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-22, 23:01   

O tym silniku Ci nie odpowiem , ale musisz dokładnie policzyć zębatki( przełożenie ) i wziąć pod uwagę obwód koła tylnego do obliczenia prędkości przy danych obrotach silnika
aby dokładnie policzyć szybkości i momenty.
Moment [w Niutonometrach] na kole to jak dobrze pamiętam wyjdzie ze wzoru Moc [watt]/Szybkość[radiany/sek]
A jak różne moga być zębatki to zobacz na innym projekcie

Co do dyskusji o legalności - to pisał pewnie ktoś kto nie jest zorientowany.
Tak można zrobić taka konwersje - dokładnie tak samo jak w samochodach.
Jeśli masz ramę ze znakami identyfikacyjnymi oraz silnik elektryczny z danymi (tabliczką znamionową) to nie ma problemu.
Oczywiście technicznie musi być sprawny oraz tak zbudowany aby nikt nie miał zastrzeżeń co do bezpieczeństwa elektrycznego.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 416
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-22, 23:11   

gienek333 napisał/a:
W silniku szeregowym moment rośnie w kwadracie prądu, więc jak silnik ma nominalnie 60A i 15Nm, to jak puścisz w niego 240A, to możesz uzyskać nawet 16x15Nm=240Nm


Rzadko doradzam bo sam się dopiero uczę budować EV, ale w fizyce nikt mnie nie oszuka.
Herezja... policzmy żeby nie być gołosłownym :-D

Silnik 15Nm i powiedzmy 1500obr/min, moc na wale 2335W (pobiera niech 2500W z aku)

Załóżmy że zwiększamy prąd 4x w góre, moc pobierana z aku rośnie 4x (np z 2,5kW do 10kW) pomijam sprawność i spadki bo teraz to nie ważne.

Silnik 240Nm (przeamperożowany 4x) nadal 1500obr/min, moc na wale z wzoru 37680W (i to przy poboże 10kW).

Piękny wzrost mocy, prawie 40kW na wale i to tylko z 10kW pobieranych z aku. Sprawność pi razy oko ze 400% :-D

A teraz na poważnie moment w silnikach DC szeregowych jest prawie proporcjonalny do płynącego prądu a nie do kwadratu jak kolega wzpomniał.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
Ostatnio zmieniony przez Carcik 2016-12-23, 08:37, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 898
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-22, 23:12   

Ten silnik Juli, jest na 24V (to silnik trójfazowy indukcyjny), musi być zasilany z falownika, który jest zasilany z 24V.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 898
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-23, 00:33   

"Kolego" Carcik nie wiem jaką "uczelnię" ukończyłeś, ale to co wytłuściłeś to bym szybko usunął, bo Ci dyplom odbiorą. Przykładowy silnik ma 3kW mocy ciągłej, 1800 rpm i powiedzmy 15Nm, 48V, ok. 60A, to przy stałym obciążeniu i prądzie zasilania jego moc jest proporcjonalna do obrotów, tzn. przy 900rpm, 60A ma moc 1500W (jest zasilany z 24V przez regulator, sterownik, czy jak ktoś sobie to nazwie). Jeżeli zaczniemy mu zwiększać obciążenie (np. 60Nm przy zasilaniu 48V), to obroty nam spadną do 900, prąd wzrośnie do 120A (moc ok 6 kW). Wszystko w uproszczeniach, ale chodzi o zasadę. Cudów nie ma :-( .
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 898
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-23, 08:57   

http://gwawrety.cba.pl/in...i-pradu-stalego
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-23, 10:06   

Kupiłem ten sterownik do testów za te pieniądze w sam raz.
Silnik będę chciał już jednak porządniejszy, tzn. odpowiedniej mocy.
Rozważam tego BOSCHa 3kw ciągłej i docelowo sterownik na 72 V to powinno dać ok 5-6 kw.
Na tą chwilę muszę posprzedawać silnik bionxa do roweru wersja slim, wielobieg sunrace 11-32t i sterownik nie potrzebne do roweru.
Tu uzbiera się kasa na odpowiedni silnik.
I działam dalej.
Gienek333 a może ten twój Fiat 9 kw by się nadał? raptem 9 kg więcej od boscha.
Na 36v trochę mniejsza moc ale i obroty mu spadną troszkę.

Który byś polecił?
Bosch czy Fiat?

Czy możecie pomóc z wyliczeniem przełożenia i prędkości?
Znalazłem taką stronkę http://www.gearingcommander.com
tam wybieramy motocykl Hyosung model GV 250.
moje zębatki to 15 przód 46 tył czy to daje 0.32 ratio?
Wstępnie wychodzi mi że prędkość 840 rpm daje ok. 100 km/h.
Dobrze to policzyłem i interpretuje?
15:46

15:52
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 12