SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2016-12-22, 11:13
Nowy Projekt - Elektryczny Motocykl
Autor Wiadomość
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-24, 21:13   

Zobaczymy na tą chwilę jestem bez silnika.
Będzie silnik będę wiedział co robić.
Wyliczenia które przytoczyłem to są wyliczenia tas z arbiter i jestem zdania że warto tego się trzymać. Co do prędkości to nie oczekuję średniej 70, 70 - 80 to ma być po za miastem a 110 chwilowa możliwa przy wyprzedzaniu maruderów. Prowadzę ostrożnie i delikatnie, dziennie robię 40 - 50 km, na paliwo wydaje w skali miesiąca 700 zł. Od nowego roku 2x w tygodniu będę robił ok 120km dziennie ale z możliwością podładowania na obiektach. Więc na paliwo pójdzie ok. 1000zł miesięcznie.
Jeśli pogoda pozwoli to troszkę się zwróci w paliwie. A moto dla tego że jest wyg. od roweru.
Dodatkowo jadę w takich godz. że omijam korki.
Stosując silnik 9kw zawsze mogę go dać do seicento które też mogę wykorzystać, to samo sterownik i baterię. Więc w razie czego wymontuj to wszystko i dam do auta. A rama za 600 zł pójdzie na złom.
P.S
Rower mam gotowy, bionx slim ( sam przerabiałem) do tego ster. 48V 450W 22A max i bateria 12s9p na samsungach icr18650-29-E właśnie z arbitra.
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 36
Wysłany: 2016-12-24, 21:20   

W takim razie widzę że masz plany konkretne na użytkowanie sprzęta . Niestety widzę też że nazbyt optymistycznie zakładasz zużycie Wh/km przy tej masie , tym zasięgu i jeździe co planujesz potrzebujesz sporo więcej ogniw niż zakładasz. Kolega też doszedł do wniosku że potrzebuje więcej Wh w mniejszej objętości dlatego w nowym projekcie (motorower) zakłada już nie mocnoprądowe SONY a max pojemnościowe Sanyo NCR18650GA (480szt zdaje się) a planuje też jakieś 70-80km zasięgu przy prędkości max 70km/h. Tak więc powodzenia .
 
     
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 30
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 378
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2016-12-25, 08:23   

Przy tej masie musisz sie liczyc z zuzyciem pradu 6kW/100km. Ja na twoim miejscu szukal bym jakiegos silnika 11kW, mocy nigdy nie za dosc ;)

Co do napedu to lepiej bylo by na jakis pasek, bezobslugowo, bez smarow, duzo ciszej od lancucha i bez drgan. Na szrocie znajdziesz tego mase, paski i kola zebate z starych rozrzadow


Tylko wtedy bedziesz mial bezszelestny motocykl, dla przechodniow zamontowal bym fajny system audio jak w Harley Road Glide 8-)
https://youtu.be/v-CQz5VSZYY
https://youtu.be/Y6RFBjowvGU
Bajer co nie?
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-25, 11:03   

Nawet nie głupi pomysł, dodatkowo można wykorzystać napinacz paska do prawidłowego naciągu.
Ale to już tylko szczegóły.
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 404
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-25, 11:13   

Pasek z rozrządu przekazuje 2-3KM, nie wiadomo jak się zachowa przy 11kW. Chyba że pasek będziesz miał z jakiegoś amerykańskiego V8 5.0L to może być mocniejszy.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
 
     
wwojciech 
pasjonat

Wiek: 30
Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 11
Wysłany: 2016-12-25, 12:41   

Sa motory z napedem na pasek...i jest kilka razy szerszy wiec konstrujcyjnie rama musi byc do takiego napedu przystosowana.
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-25, 14:00   

To jest ciekawostka, na początku i tak zostawię łańcuch bo jest.
Są trudniejsze rzeczy do rozwiązania np. Bms na 300A Ciągle.
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 404
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-25, 16:19   

BMS w samochodzie/motorze działa inaczej niż rowerowy z jakim zapewne się spotkałeś (skoro wcześniej rower skladałeś).

Nie musi on przepuszczać 300-400A, no bo po co.

Najważniejsze zadanie to dbanie o poziom rozładowania żeby za głęboko nie spadł i odpowiednio szybkie zdjęcie obciążenia. W rowerkach cały prąd idzie przez BMS i ten go blokuje jak któreś ogniwo spadnie poniżej iluś tam np 3.00V/ogniwo.

W samochodzie BMS może monitorować tak samo, ale zamiast odciąć 500A setkami MOSFETÓW może wysłać cienkim kabelkiem sygnał "STOP" do sterownika/komputera czegokolwiek i nadal spełnia jego najważniejszą funkcje.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-25, 18:15   

Czyli można dać np. Bms 50 A? Który służy do ładowania i balansowania cel? A kabel do silnika wyprowadzamy po za bms z baterii? Na arbiter sugerują bez bms.
Tylko monitoring cell, bo 40P i tak nie wybalansuje bms.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 842
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-25, 18:39   

BMS ma pilnować cel , musi zasygnalizować poziom niebezpieczny, następnie krytyczny i dopiero wtedy może odciąć zasilanie.Nie może odcinać prądu bez wcześniejszego ostrzeżenia - np w wypadku gdy kierowca właśnie rozpoczął manewr wyprzedzania, lub mógł zjechać bezpiecznie na pobocze.
Część balansująca BMS-u zazwyczaj musi mieć parametry pozwalające na balansowanie poszczególnych ogniw - i to bardziej zależy od charakterystyki ogniw oraz parametrów ładowarki, najlepiej aby BMS mógł balansować prądem równym prądowi ładowania .
A połączenie przez kontroler może być tak wprowadzone aby sygnał z BMS-u o konieczności zmniejszenia poboru prądu mógł ograniczyć prąd pobierany z ogniw .
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 36
Wysłany: 2016-12-25, 18:55   

Właśnie jestem po teście rozładownia VTC4 ostatnim już 70-tym z tym że teraz nie rozładowywałem jak zawsze do 30A tylko dałem mu 40A do 2,5V . Efekt oddało 1999mAh w czasie 3:27 .Ogniwo gorące jak diabli zapewne miało ze 100 stopni C bo nie dało się na otwartej dłoni utrzymać dłużej jak pół sekundy (przy 30A dochodzi do 80-ciu). Wysokoprądowe Sony mnie zadziwiają .
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-25, 18:58   

A jakiś przykład takiego bms? Szukam i nie mogę nic znaleźć.
Dzięki za każdą pomoc.
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-25, 18:59   

Palo teraz je sprawdź po 7 dniach. Zobaczymy czy padło.
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 404
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-25, 19:07   

jas_pik napisał/a:
...najlepiej aby BMS mógł balansować prądem równym prądowi ładowania...


Bez przesady, jak zbudować balanser na np 30A. Przecież on nie ma bocznikować całego prądu ładowania trybu CC tylko pracować w końcowej fazie trybu CV gdzie 300mA jest wystarczające.

Ja w swoim Saxo nadal się wacham czy jest sens pakować 1A czy pozostać na 500mA balanserze. I to przy 90Ah a później 180Ah.

Zawsze można w monitoringu ustawić że przekroczenie na jakimś ogniwie 4,25V wyłącza ładowarkę. Dobrze zabezpiecza przed przeładowaniem i da więcej czasu na zbalansowanie.

Przy pierwszym rozruchu ważne jest żeby ogniwa ręcznie zbalanować a nie na start dawać 3,2v/3,6v/4,1v/4,2v
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 842
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-25, 20:17   

Carcik napisał/a:
Bez przesady, jak zbudować balanser na np 30A. Przecież on nie ma bocznikować całego prądu ładowania trybu CC tylko pracować w końcowej fazie trybu CV gdzie 300mA jest wystarczające.

A masz ładowarkę 30A ? Czy jednak mniejszą?
Budowa balansera podobna jak na 0,3A.
Tez miałem ten dylemat ale po sprawddzeniu tego jak robią to wielcy tego świata widze że jednak wszyscy robia balancery o prądzie balansowania równym prądowi ładowania standardowego z wbudowanej ładowarki ( czyli do max 32A)

Carcik napisał/a:
Zawsze można w monitoringu ustawić że przekroczenie na jakimś ogniwie 4,25V wyłącza ładowarkę. Dobrze zabezpiecza przed przeładowaniem i da więcej czasu na zbalansowanie.

Jak wyłączy ładowanie to wtedy jak będziesz balansował?
Carcik napisał/a:
Przy pierwszym rozruchu ważne jest żeby ogniwa ręcznie zbalansować a nie na start dawać 3,2v/3,6v/4,1v/4,2v

Tak to jest podstawa i duzi producenci robią to w najprostszy możliwy sposób łącząc wszystkie równolegle
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 404
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-25, 20:20   

jas_pik napisał/a:
A masz ładowarkę 30A ? Czy jednak mniejszą?
Budowa balansera podobna jak na 0,3A.


Ładowarka fabryczna 20A (PSA) + myślę nad dołożeniem 25A tak żeby ładować to chociaż 45A (2 fazy po 13-14A z sieci)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 842
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-26, 02:14   

Wyjśnienie dlaczego takie prądy balansujące warto stosować masz na rysunku

Oczywiście w Twoim przypadku nie musisz iść aż tak wysokoprądowe balansowanie ale mininum dla Ciebie to 1A a optimum pod względem kosztowym a czasem balansowania to by było 10A.
Bo nie musisz za każdym razem balansować ale przy dłuższym - wolnym ładowaniu będzie to dobre rozwiązanie.
Stąd zalecenia producentów aby co któreś ładowanie robić standardowe - wolne bo wtedy ogniwa mają czas i możliwość wybalansowania.
Tłumaczy to również dlaczego producenci wolą iść w kierunku ciągłego zwiększania napięcia pakietu a nie jego pojemności oraz powody stosowania małych mocy ( prądów) ładowania wbudowanych ładowarek.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 404
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-26, 08:39   

Myślę też nad aktywnym balanserem, nie takim co przepompowuje ładunek między ogniwami jakie dostępne w handlu lecz bardzo drogie.

Lecz coś na wzór 30 ładowarek 4,2V 1A, każda zasilana z separowanego galwanicznie obwodu. Taki aktywny balanser działał by w czasie ładowania i w czasie gdy zwykła ładowarka skończy ładować (spadek poniżej xA). Wtedy ma np całą noc żeby doładować najniższe ogniwa prądem 1A do równych 4.2V.

Takie rozwiązanie jest tańsze niż aktywny balanser a będzie naprawdę bardzo równo balansował. Takie balanowanie będzie bardziej przypominać ładowanie całego pakietu równolegle.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 36
Wysłany: 2016-12-26, 11:48   

Po co się męczyć i kupować 30 ładowarek i może jeszcze zasilaczy jak można obsłużyć pakiet 30s 8-10 gotowymi urządzeniami . Podłącza się takie ładowarki przez złącza do balansowania i ładuje się je przez te złącza prądem 1-1,5A w zależności ile cel obsługuje. Ja użytkuję z powodzeniem od kilku lat. https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-dc-4s-balance-charger-cell-checker-30w-2s-4s.html
U ciebie rozwiązuje to Twoje problemy a masz gotowy produkt . Powiedzmy potrzebujesz 8-10szt po 10$ i tyle samo zasilaczy 30W na allegro można tanio kupić. Mogą pracować równolegle z innym zasilaczem (ładowarką) .No i dodatkowo masz podgląd napięcia wszystkich obsługiwanych cel . :)

W sumie to muszę sprostować użytkuję ale sporadycznie by nie powiedzieć użytkowałem do czasu jak kupiłem gotowy balancer 16s który jest w stanie odbalansować 1,5A a jeśli ogniwo (ładowarka calościowa) jednak przebija napięcie do np 4,28V/cela to już zmierzony prąd balansowania wchodził na ponad 2,3A (tyle u mnie zmierzyłem) . Taki balancer można u chińczyka kupić za jakieś 20$ . Wiec jak widać jest to nawet dużo wygodniejsze rozwiązanie , mniej skomplikowane , wydajniejsze no i nawet sporo tańsze od powyższego. :) inna sprawa że balancery zaczynają z reguły balansować przy 4,17-4,2V a ja zwyczajnie dla przedłużenia żywotności aku ładuję je do 3,9-4V/cela a rozładowuję do 3,3-3,5V . Tym samym nawet nie zawracam sobie głowy balansowaniem (przynajmniej na długi czas) a ogniwa żyją znacznie dłużej .
Ostatnio zmieniony przez palo 2016-12-26, 12:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 404
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-26, 12:05   

ale na tył potrzebuje wtedy 8 takich i 1 na przód. Razem 9 sztuk to 90$. To x 4,2zł daje już 380zł a jeszcze ładowarek nie mam.

Kupując taką ładowarkę: https://www.google.pl/sea...XyNAkkQ_AUIBigB

Koszt 2,5zł więc 34s wyjdzie mnie 85zł i do tego 34 ładowarki 5V 1A, może uda się coś złomowego wyrwać. Mam praktycznie to samo co podałeś tylko bez balansera który i tak będzie zewnętrzny. Pewniejszy na 1A zapewne albo ciut więcej (kwestia rezystora + wiatraka)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 36
Wysłany: 2016-12-26, 12:11   

Pisząc ładowarki masz na myśli zasilacze ? Bo to co podałem to są właśnie ładowarki z tym że ładują przez złącza balancera . W takim razie wystarczyłby taki balancer jak mam (100zł max) i jakaś ładowarka (zasilacz z ograniczeniem prądowym) i jazda . Ostatnio takie zasilacze 30A 37-60V 1,5kW na alledrogo szły jak woda po 95zł. Oczywiście kupiłem :mrgreen: 6szt :lol:
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 842
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-26, 12:46   

palo napisał/a:
Ostatnio takie zasilacze 30A 37-60V 1,5kW na alledrogo szły jak woda po 95zł. Oczywiście kupiłem :mrgreen: 6szt :lol:

Mówisz o Tebechop ?
Czy o czymś innym?
Możesz sie pochwalić czego szukać bo mam taką właśnie potrzebę.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 842
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-12-26, 13:33   

Dokonywałem ostatnio pomiarów dotyczących balansowania mojego pakietu 100Ah i odkryłem iż wykorzystanie tanich ultracap-ów znacząco przyśpiesza balansowanie przy użyciu BMS-a z małym prądem balansującym.
Można bardzo tanio nabyć ultracapy (wystarczy 1F) , oczywiście im większe tym lepsze na napięcie 5,5V co jest zupełnie wystarczające.
Np taki:http://www.elektroniksc.com.pl/pliki/00/11/30/001130.1.pdf
Ze względu na to że ich impedancja wewnętrzna jest o dużo mniejsza niż impedancja ( opór wewnętrzny ogniw) balansowanie trwa nawet po zakończeniu ładowania . Jednocześnie zabezpiecza ogniwa przed uderzeniem prądowym w przypadku hamowania regeneracyjnego.
Koszt około 4 zł na portalach aukcyjnych .
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
pabblo_pl
początkujący

Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 71
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-12-26, 13:50   

Jasiu a jakiś schemacik byś wrzucił bo czytam co piszecie ale to czarna magia dla mnie ;d

Szukam w sieci i nie mogę znaleść ile A mogę puścić przez pasek blachy Cu 0,5mmx10mmx50cm(gr/szer/dł)?
 
     
Carcik 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 404
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-12-26, 14:05   

pabblo_pl napisał/a:
ile A mogę puścić przez pasek blachy Cu 0,5mmx10mmx50cm(gr/szer/dł)?


Czyli 5mm^2 przekroju. Jeśli jest na "wolnym powietrzu" to można się nawet na 10A/mm^2 pokusić ale coś wspominałeś o zabudowie baterii to zmniejsz do 8A/mm^2 więc 40A.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Budowa pakietu z ogniw 18650
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13