Rozważania - Seicento |
Autor |
Wiadomość |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2474 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2018-12-26, 23:45
|
|
|
Nie bardzo tego wudzę na tym rysunku ale wg moje wiedzy i tak jak pisał EVGarage .
łaczysz szeregowo po 5 pakietów a na początku i na końcu je zrównoleglasz.
+ p1+p2+p3+p4+p5 -
glowny plus głowny -
+p6+p7+p8+p9+p10 - |
_________________ http://bit.ly/2Nuk7Fs |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-12-27, 00:10
|
|
|
Może teraz będzie czytelniej.
Zrobię uniwersalną ramę i tylko przełożę poprzeczki, w momencie przejścia na 35s56p. |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 523 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-12-27, 08:59
|
|
|
Teraz dużo lepiej.
Jeśli w tych modułach jest dostęp terminali poszczególnych grup równoległych cel to sugeruję również je połączyć, nawet jakimś nieszczególnie grubym przewodem - nie będą się rozjeżdżać. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-12-27, 11:01
|
|
|
No i można kontrolować poszczególne S. |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-12-27, 12:24
|
|
|
EVgarage napisał/a: | Teraz dużo lepiej.
Jeśli w tych modułach jest dostęp terminali poszczególnych grup równoległych cel to sugeruję również je połączyć, nawet jakimś nieszczególnie grubym przewodem - nie będą się rozjeżdżać. |
Tak, każdy moduł ma wyprowadzone podłączenia na balancer lub bms i każdy moduł ma czujnik temp.
W planie miałem dać aktywny balancer na każdy moduł czyli 9x7s, ale może faktycznie zrównoleglenie ich i danie w ten sposób balancera będzie lepszym rozwiązaniem. |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-12-27, 20:10
|
|
|
Finalna wersja układu baterii i skrzynki na baterię.
Zmierzyłem i taki układ wchodzi Mi idealnie pod maskę.
W środku miejsce na radiator 33x23x10cm wraz z sterownikiem i resztą.
Moduły łączone równolegle i potem przejście w szereg, zastanowię się czy przewody czy listwy zbiorcze. Na każdym łączeniu P "+" i "-" bezpiecznik 100A co da odpowiednik max. poboru z ogniwa ok. 7,14A.
 |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-12-28, 20:03
|
|
|
Dotarł radiator i tak to będzie wyglądało.
Ponawiam pytanie czy dobrze rozrysowałem przełączanie obrotów przód - tył?
Może lepiej przełączać M-, zamiast B+?
A B+ dać na stałe, czyli wyjście z baterii bezpiecznik 500A, główny stycznik, potem sterownik i ze sterownika podwójne podpięcie do silnika.
 |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-12-28, 23:51
|
|
|
Jeżeli chodzi o schemat, to powinno być tak (idąc od + aku); bezpiecznik, grzyb (to silnik szeregowy, ja bym dał), stycznik główny, + sterownika i np. A1 silnika, z silnika wychodzimy A2 do stycznika zmiany kierunku (do styków połączonych piętrowo nazwijmy to x1), drugi styk połączony piętrowo (nazwijmy go x2) łączymy do M-. Styki połączone poziomo (na zdjęciu jest tylko górna zwora, a trzeba też zewrzeć dolne styki) i te zwory łączymy z zaciskami pola (D1, D2, albo E1,E2). Minus aku do M- sterownika. Ps radiator przerost formy, sterownik- nędza. Jakie śruby są w stycznikach (jak M8 to za mało). Schemat https://cdn.curtisinstruments.com/products/manuals/MSeries_manual_en.pdf |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-12-29, 00:19
|
|
|
Jeśli chodzi o stycznik to śruby 10,
znalazłem taki schemat tylko u mnie brak zacisku A2 w sterowniku.
Co do grzyba nie znalazłem nic co wytrzyma 500A.
Co do sterownika, jakość wykonania ok, wielkość waga też.
Co w środku nie wiem nie otwierałem. Ma być to kopia curtis 1253 80V 600A
Ważne pytanie jeszcze jakie przekroje kabli do silnika i sterownika 50mm2 czy 70mm? |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-12-29, 00:58
|
|
|
Może to tylko złudzenie optyczne (nie miałem skali), ale radiator zacny . A2 to dioda do B+ (przewodzenie od A2 do B+), taka kilkaset A (może działać bez niej, ale dla zabezpieczenia sterownika warto ją dać, można pewnie kupić za kilkadziesiąt zł). |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-12-29, 01:38
|
|
|
Jak możesz daj linka do diody, przeszukałem ale nic nie widzę.
Szukałem diody 600A 100V, znalazłem Dioda 600A 35V MBRP60035CTL SCHOTTKY, ale ona ma podane 35V.
Lub 140v 500A |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-12-30, 18:04
|
|
|
Siedzę i liczę i mam wątpliwości.
Wymontuje silnik, skrzynia chłodnica wody, wydech, bak.
Niech to wszystko razem waży 180kg.
Muszę zamontować silnik 100 - 120kg, baterie ok. 120 kg.
Czy aby nie za mocno dociążę przód auta?
Silnik dam jak najbardziej do tyłu w miejsce skrzyni, ale 120 kg baterii muszę dać pod maskę centralnie.
Może tak być czy kombinować z rozłożeniem masy baterii na dwie części? |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2019-01-01, 13:25
|
|
|
Zastanawiam się nad wyborem odpowiedniego BMS.
Potrzebuje BMS do pilnowania ładowania, aktywny Balancer mam już wybrany 1A prąd balancowania.
Ktoś coś podpowie? |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-01-01, 18:36
|
|
|
Przy dobrych ogniwach wystarczy kontrola cel. Są takie stabilizatory równoległe (popularnie zwane "omezowac"). Moim zdaniem trzeba uważać, bo tandetny BMS może być gorszy od jego braku. Generalnie można to zrobić samemu. Zamiast tranzystorów steruje się stycznikiem głównym. |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2019-01-01, 19:20
|
|
|
Wiem, wiem,
jako aktywny balancer użyje tego produktu.
Działa on na zasadzie przepompowania między celami dla wyrównania, ma podgląd na Smartfona i prąd 1A.
bms
Zastanawiałem się też nad BMS z Leafa, ale nie wiem czy sam sobie poradzę z jego montażem. |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 523 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2019-01-01, 22:03
|
|
|
Hua, to jest przykład BMSa, któremu ja bym nie ufał. Gienek db mówi, że jak ma być byle co to lepiej żeby nie było. Jeszcze kilka lat temu, gdy nie było tylu fabrycznych elektrowozów to wiele samochodów się spaliło nie przez problem z akumulatorami tylko przez kiepski BMS, w którym zepsuł się tranzystorek za pół grosza...
W normalnych okolicznościach potrzebowałbyś po prostu ładowarkę dobraną do pakietu lub sterowaną z BMSa (czyli tak czy siak dobraną do pakietu). |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
Ostatnio zmieniony przez EVgarage 2019-01-01, 22:06, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 523 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2019-01-01, 22:05
|
|
|
A jeszcze dodam, że BMSy w seryjnych autach potrafią się zepsuć niszcząc akumulatory. Np znam 2 przypadki Fluence'a, w których taka awaria nastąpiła i auta stoją bo nie za bardzo jest je jak naprawić. Wybór tego elementu jest zatem bardzo ważny. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2019-01-02, 09:39
|
|
|
Ładowanie będzie zrobione na ELTEK FLATPACK 1500, 48V/30A, w planach mam użycie 4 szt.
dwóch równolegle i dwóch w szeregu co da mi ładowanie21s *4.15v = 87,15 i 60A.
Ładowarki będą podłączone z gniazda 3f 3x16A. Jedna ma pobór 9,5A.
Co przy 60A da mi ok. 0.7A na ogniwo czyli prąd poniżej 1C.
Coś na wzór @jas_pink
 |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-01-02, 10:35
|
|
|
Osobiście rozważył bym ładowanie 2x 48V (doprowadził łączenie ładowarek do aku). |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2019-01-02, 13:24
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Osobiście rozważył bym ładowanie 2x 48V (doprowadził łączenie ładowarek do aku). |
Pawle wyjaśnij co masz na myśli bo 2x48V = 96V czyli 4,57 na ogniwo.
FlatPacki mają regulację od 30V do 60V, jak dam dwa szeregowo i ustawie oba po 43.50 to będę miał na ogniwie ok. 4.15V. To da mi 30A ładowanie.
O czymś takim myślałem, z możliwością osobnego załączania drugiej pary ładowarek.
Nawet można się pokusić o zrobienie układu na np. stc100 z czujnikiem temp. i jak przekroczy temp. na ogniwach powyżej zadanej. to jedną parę odłączy i prąd ładowania z 60A spadnie na 30A. Można też zrobić zwłokę czasową i po zadanym czasie układ rozłączy drugą parę, pewnie można to wysterować przez pomiar pobieranego prądu przez pakiet.
Czasowo lub temp. najprościej. Do 80% baterii 60A, a potem 30A. |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-01-02, 21:33
|
|
|
Pisząc 48V miałem na myśli 14S (z tego co pamiętam, to masz pakiety 7S), ale to tylko jak nie masz klasycznego BMS-a no i doczytałem że chcesz 21 S, moim zdanie to mało, aku się rozładowuje do 3V, albo niżej (ja bym szedł w nawet 2,5V), to przy 21 S będziesz miał 63V i będzie to słabo jechać. Prąd to moment (przyśpieszenie), a napięcie to prędkość (moc= UxI). |
Ostatnio zmieniony przez gienek333 2019-01-02, 21:45, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2019-01-02, 21:44
|
|
|
Tylko że 4x7s = 116,2 V mój sterownik ma odcięcie na 102V, musiał bym go oszukać o ile wytrzyma 116V.
Dla tego dam 3x7s=21s, choć skłaniam się ku wyższemu napięciu. Z tym iż chciałbym zrobić testy zanim rozleci się sterownik i będę musiał kupić lepszy.
Inaczej księgowa zarżnie Mi projekt;) |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-01-02, 22:08
|
|
|
Na próby po co Ci BMS? Wyrównaj S-y jakąś ładowarką modelarską, a potem daj 3 alarmy (takie 8S po kilka zł). |
|
|
|
 |
pabblo_pl
początkujący
Dołączył: 21 Gru 2016 Posty: 141 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2019-01-05, 21:12
|
|
|
gienek333 docelowo auto będzie na 35s - 144V, szukam sterownika.
Kupiłem płaskowniki miedzi 15x3mm i one posłużą do łączenia biegunów akumulatorów.
Ponawiam prośbę o podpowiedź jaką grubość kabla zastosować?
Przymierzam się do tego: kabel
Mogę go mieć z zniżką pracowniczą i cena jest mocno przystępna.
Ponieważ udało mi się za 80 zł kupić wałek mostu od tego silnika.
Zdecydowałem że skrzynia zostanie, z tym iż na początek bez sprzęgła.
Wykorzystam starą tarczę sprzęgłową do dorobienia mocowania na wałek sprzęgłowy silnika.
Już w przyszły weekend będę miał auto bez silnika i innych zbędnych rzeczy,
więc pojawią się nowe zdjęcia o ile pogoda pozwoli. |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1477 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-01-05, 22:12
|
|
|
Myślę że spokojnie powinien dać radę (duże prądy są przez sekundy). Tanio to nie jest . |
|
|
|
 |
|