SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-01, 11:03   

Opory ok.
Olej wymieniony.
Ciśnienie 3,8
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-01, 11:54   

No to jeszcze ten smar w łożyska

I pomyśl czy przypadkiem nie musisz czegoś wyrzucić ( masa) z samochodu co wozisz niepotrzebnie ( fotele. podnośnik. koło zapasowe)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-01, 14:21   

Nie mam nawet klucza do kół.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-01, 14:48   

A musisz codziennie wozić kanapę z tyłu?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-01, 16:30   

Tak, rano zbieram pracowników , popołudniu dzieci odbieram, później zajęcia dodatkowe.
Nawet śmieci pozbierałem.
Jedyne dodatkowe wyposażenie to mata grzewcza i kartka z rozpisanymi odległościami między odwiedzanymi punktami , kompresor do pompowania kół.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-04, 06:57   

Zastanawiam się czy lepiej rozpędzać samochód do 50 km/h prądem 1C (do końca zielonego pola), cz prądem 0,5C ( połowa zielonego pola).
Specjalnej różnicy nie ma w czasie.
Ciekawe w którym sposobie zostanie zużyte mniej energii. Ja obstawiam 0,5C. Zazwyczaj akumulatory przy obciążeniu mniejszym prądem potrafią oddać więcej energii sumarycznnie. Dodatkowym plusem jest wydłużenie trwałości akumulatorów, silnika,szczotek. To byłby sposób na zaoszczędzenie energii. Poprawcie mnie jeśli się mylę.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-03-04, 17:24   

wik6 napisał/a:
Ja obstawiam 0,5C.
Ja też, bo w każdym samochodzie daje to oszczędności. W mieście w normalnym codziennym ruchu jednak nie bardzo daje się zastosować, bo stajemy się zawalidrogą.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-06, 06:30   

Termometr podłączony oto wyniki.
Temp. przed jazdą płynu 15C jazda 60-70 km/h obwodnicą, prawie bez zatrzymań, odległość 60km.
Tempo jak na Berlingo dość dynamiczne.
Temperatura na zewnątrz 10C, temperatura płynu spadła do 14C.
Po ładowaniu nocnym temperatura 24C.
Podczas jazdy natychmiast spadła do 15C.
Temperatura na zewnątrz 5C, odległość 10km.
W czasie postoju przy włączonej stacyjce, temperatura spada o 1C co godzinę.
Wydaje się, że obieg płynu podczas jazdy przy temp. do 15C jest zbędny, działa na naszą niekorzyść.
Nie mam komputera ale warto by to potwierdzić z odczytami z komputera. Jeśli ktoś robił takie obserwacje podczas jazdy, to gdyby się nimi podzielił pomógł by mi.
Jeśli by się to potwierdziło to na krótkich odcinkach, cyrkulacja płynu jest zbędna. Wyłączenie pompy chłodzącej akumulatory pozwoliło by utrzymać bardziej optymalną temperaturę, co znacznie wpłynęło by na zasięg.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-06, 10:10   

Akumulatory i tak będą się ochładzać chociażby ze względu na owiewanie powietrzem.
Ale całkowicie cyrkulacji nie możesz wyłączyć.
Dlaczego , otóż gdy nawet jeden z powodu słabszych parametrów osiągnie temperaturę ponad 50 stopni to zostanie totalnie uwalony - może w tym momencie odciąć Ci prąd w całym szeregu , nie mówiąc o tym że w wyniku gwałtownej reakcji chemicznej ( uwolnienie olbrzymiej ilości wodoru) może wtedy nastąpić wybuch i zniszczyć pozostałe akumulatory w tym kufrze.
Dlatego lepiej jest zastosować np genialne rozwiązanie Gienka333 i zainstalowanie w pompie obiegu akumulatorów regulatora napięcia z wkrętarki i ustawić przepływ pompy na minimalny w czasie jazdy a włączać max tylko na proces ładowania akumulatorów.
Na szczęście w Berlingo są rozdzielne obwody chłodzenia na Sagembox i akumulatory.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-06, 13:37   

Widzę, że z tym wnioskiem się pospieszyłem.
Twoje raz a moje skoro akumulatory przy ładowaniu miały 24C to przecież w ciągu 10km temperatura nie spadła do 13C.
Wydaje się że temperatura akumulatorów tak szybko nie spadnie a tylko płyn chłodniczy się tak wyziębia.
Po czterech godzinach temperatura ustabilizowała się na 12C.
Można by zrobić jeszcze mały obieg płynu z pominięciem chłodnicy. A duży obieg włączać gdy temperatura płynu wzrośnie powyżej 24C.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-06, 14:23   

Pamiętaj że akumulatory się rozgrzewają w czasie pracy - przy oddawaniu większych prądów - nawet 50 A a takie zużycia masz co chwilę.
Myślę że zrobienie jakiegoś systemu przełączania będzie bardziej skomplikowane niż wstawienie w przewód zasilający pompę chłodzenia takiego regulatora od wkrętarki. To koszt kilku zł .
Inne rozwiązanie na naciągnięcie na prawą część chłodnicy jakiegoś worka foliowego aby osłaniał chłodnice z obu stron i nie powodował tak znacznego wyziębiania - ale wtedy musisz ostro pilnować temperatury akumulatorów i pewnie kupić termometr z alarmem aby nie doprowadzić do wzrostu temperatury ponad 45 stopni. Lub dołażenie LED-a aby wskazywał kiedy uruchamia się chłodnica bo jak dobrze pamiętam to wentylator włącza się gdy temperatura ( czyjnik na akumulatorze w górnej czwórce ) przekroczy 40 stopni
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-07, 14:28   

Dzisiaj rano temperatura płynu to 6C.
Samochód nie był jeszcze ładowany.
Po godzinie ładowania temperatura płynu wynosi 24C. Przecież akumulatory w godzinę ładowania tak się nie rozgrzały. Wczoraj po ładowaniu i rozpoczęcieu jazdy z 24C spadło na 15C w minute. Wygląda na to jakby w czasie jazdy akumulatory tylko traciły temperaturę. Mam ochotę wyłączyć na czas jazdy chłodzenie ale boję się przestrogi jas_pik.
Czy poprawnie liczę pobór prądu w czasie jazdy
100A podzielić prze 27 akumulatów =4A na jeden akumulator. Czy taki pobór prądu może rozgrzewać akumulator. Czy jednak należy liczyć, że przez każdy akumulator musi przejść 100A?
Ostatnio zmieniony przez wik6 2017-03-07, 14:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-07, 14:43   

W czasie ładowania grzeje się bardzo ładowarka w Sagemboxie oraz nagrzewają się akumulatory.
Na szczęście w Berlingo te dwa obiegi są rzołaczone mają co prawda jedną chłodnice ale podzieloną na dwie cżesci 1/3 z lewej strony obsługuje Sagembox a druga część 2/3 chłodnicy akumulatory.
Te dwa obiegi naprawdę są niezależne jeden jest tylko korek wlewy płynu gdzie widać podział chłodnicy na dwie części.
Którą cześć masz opomiarowaną?
Oprócz tego w górnym kufrze z 4 akumulatorami masz wpięty w obudowę akumulatora czujnik temperatury akumulatorów - ta temperaturę możesz zobaczyć na EVlite czy też w Lexii.
Jest jeszcze jeden czujnik temperatury w silniku który mierzy temperaturę uzwojeń i jeśli przekroczy 80 stopni włącza drugi bieg wentylatora nadmuchującego powietrze na komutator.
A że akumulatory w czasie ładowania się grzeją to jest normalne, dlatego też nie możesz zatrzymać obiegu płynu chłodniczego prze akumulatory aby ich nie ugotować.
Dlatego myślę że pomysł z regulatorem obrotów będzie najlepszy.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-07, 14:50   

Sprawdzam wlot płynu do chłodnicy z lewej strony stojąc twarzą do samochodu, patrząc na silnik.
Może to nie ten wlot jest z akumulatora?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-07, 15:00   

Stojąc na wprost chodnicy po lewej stronie to jest część chłodzenia Sagembox-a a z prawej akumulatory.
Czyli do tej pory mierzyłeś temperaturę chłodzenia obiegu Sagemboxa ( w czasie ładowania ładowarki a w czasie jazdy kontrolera jazdy tzw choppera)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-07, 15:25   

Ale wtopa, to tłumaczy rozrzut wyników.
Pierwszy poprawny odczyt to 10C i temperatura na zewnątrz 10C.
Wszystko co pisałem do tej pory o pomiarze temperatury jest odwołane.
Jak zbiorę trochę odczytów to się odezwę, chwilowo spalam się ze wstydu.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-07, 16:30   

Każdemy może zdarzyć się .
Najwaźniejsze że się uczysz , zwłaszcza jak wcześniej nie miałeś z czymś takim do czynienia.
\Na moim chomiku jest sporo dokumentacji technicznych ( zrobiłem tam darmowy transfer ) to możesz pościągać i poczytać ( niestety najwieksza częśc dokumentacji jest po francusku/niemiecku i duńsku) , zaś róznice pomiędzy Berlingo a Saxo są niewielkie.
http://chomikuj.pl/jas_pik/electrique+PSA
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-03-07, 20:32   

wik6 napisał/a:
100A podzielić prze 27 akumulatów =4A na jeden akumulator. Czy taki pobór prądu może rozgrzewać akumulator. Czy jednak należy liczyć, że przez każdy akumulator musi przejść 100A?
Z reguły łączone są szeregowo, więc przez wszystkie płynie ten sam prąd, sumuje się za to napięcie.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-09, 07:42   

Nowe pomiary temperatury.
Temperatura akumulatorów po nocy 4 do 6 C.
Podczas ładowania temperatura akumulatorów wzrasta do 9C.
Podczas jazdy temperatura zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej.
Jak temperatura na zewnątrz jest niższa niż temperatura akumulatorów to podczas jazdy tracą około 1C na godzinę.
A gdy jest cieplej podgrzewaną się o wartość temperatury zewnętrznej.
Wygląda na to, że akumulatory są przeważnie zbyt zimne. W cieplejsze dni występuje pozytywny efekt.
Postaram się szczelnie okryć chłodnice może to coś pomoże. Widzę tu miejsce na optymalizację i wciśnięcie dodatkowej energii z akumulatorów.
Będę chciał podciągnąć temperaturę w okolice 15C.
Przeczytałem ostatnio, źe Leaf zużywa minimalnie około 100W/1KM. To może i mnie się uda osiągnąć taki wynik ca może się przełożyć na zasięg w okolicach 160Km. Myślę , że Berlingo ma nawet lepsze predyspozycje do osiągnięcia takiego wyniku.
Testy w jakich warunkach odbyły się są idealnymi parametrami dla jazdy moim samochodem.
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2751
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-03-09, 11:36   

anglicy na swoim forum już dawno pisali, żeby zimą zakrywać część chłodnicy odpowiadającej za akumulatory... tylko jaka u nich zima :)
ale to na pewno coś pomoże :)
można samemu wyważać otwarte drzwi, można skorzystać z ogromnej wiedzy na forach norweskich czy angielskich... nie wiem czy cokolwiek nowego można odkryć.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-09, 14:34   

Cz mógłbyś podać adresy.
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2751
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-03-09, 15:42   

wik6 napisał/a:
Cz mógłbyś podać adresy.


http://www.batteryvehicle...ewforum.php?f=6
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-09, 20:13   

Dziękuję za link.
Wracając do temperatury akumulatorów , to w końcu akumulatory w czasie jazdy potrzebują chłodzenia czy nie. Bo z obserwacji wynika, że w trakcie jazdy tylko tracę temperaturę.
Wyłączając pompę zyskam dodatkową energiię i może lekki wzrost temperatury akumulatorów.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-09, 21:04   

Jeden słabszy akumulator może się zagotować przy braku chłodzenia.Dlatego przepływ nawet niewielki przez akumulatory musi być.
Zainstaluj regulator ze starej wkrętarki w celu regulacji obrotów pompy.
Koszt to będzie kilka złotych, połączenie bardzo proste - rozepnij po prostu złącze pompy i wstaw szeregowo ten regulator ( najlepiej gdybyś wyprowadził pokrętło do kabiny)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-09, 21:23   

Miałem nadzieje, że tego nie napiszesz.
Dzięki , jak przyjdzie natchnienie to zrobię co piszesz a narazie pozasłaniam dokładnie chłodnice. Pozostaje czekać na cieplejsze dni i wtedy okaże się ile wyższa temperatura poprawia pojemność. Jak teraz mam średnio 7C. to przy 20C. można liczyć na +5% pojemności.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13