SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2751
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-03-09, 22:16   

jaki masz obecnie zasięg?
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-10, 00:02   

wik6 napisał/a:
Pozostaje czekać na cieplejsze dni i wtedy okaże się ile wyższa temperatura poprawia pojemność.

Zgodnie z moimi obserwacjami masz taka dośc nielinową zależność.
Badania robiłem na Akumulatorach SAFT STM 5-100MR ( bez płaszcza wodnego - chłodzone powietrzem) które mam w skuterze Peugeot Scootelec.
Przy czym SAFT pojemność podaje bardzo konserwatywnie bo miały one pojemności przy temperaturze ok 20 stopni od 107 do 115 Ah
Przy 0 stopni Celsjusza masz ok 87 % pojemności
Przy 10 stopni Celsjusza masz ok 94 % pojemności
Przy 20 stopni Celsjusza masz ok 100 % pojemności
Przy 25 stopni Celsjusza masz ok 107 % pojemności
Przy 28 stopni Celsjusza masz ok 110 % pojemności
Przy 30 stopni Celsjusza masz ok 105 % pojemności
Przy 35 stopni Celsjusza masz ok 97 % pojemności
Tak że możesz liczyć się z wzrostem zasięgu w zależności od temperatury.
Ale pamiętaj przy poborze prądu ponad 0,5C następuje dość gwałtowny wzrost temperatury - dlatego pod żadnym pozorem nie zatrzymuj obiegu chłodniczego.
Tak naprawdę te akumulatory powinno się testować właśnie prądem minimum 0,5 C a najlepiej 1C .
Koledzy z Francji do testowania używają nagwintowanych prętów stalowych długości około 1m , osiągają wtedy prąd ok 1C i na tej podstawie oceniają akumulatory ( lepiej by było mieć skalibrowane oporniki dużej mocy ) ale trudno o takie - bo tylko wtedy można mieć pewność co do każdego akumulatora .
Można też sprawdzać je pod obciążeniem obserwując przez kamerę termowizyjną ( ale nie każdy ma takie urządzenia)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-10, 07:07   

Do highend.
Całościowo jeszcze nie testowałem z powodu, że ciężko mi wygospodarować auto na cały dzień.
Więc testy są robione przy okazji jakiś wyjazdów.
Narazie rekord to 100km i pozostało 20% energii.
W tej chwili jak wyjeżdżam to liczę że przyjadę conajmniej 100km.
Widzę z danych podanych wyżej, że mogę liczyć na 10% poprawę, ponieważ tamta jazda odbywała się przy 0C. Wtedy jeszcze nie mieżyłem temperatury ale jak teraz temperatura akumulatorów wynosi średnio 6C. przy 9C w dzień i 3C w nocy to w tamtym czasie mogły mieć nawet 0C.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-10, 07:23   

Do jas_pik.
Fajnie , że podałeś te dane.
Myślałem, że przy 0C akumulatory mają niższą sprawność, więc specjalnie nie będę kombinował poosłaniam chłodnice dokładnie i czekam na ciepło.
Marzy mi się 100W/1km.
Tak swoją drogą to jakie to śmieszne jedni płaczą, że mają za ciepłe akumulatory a inni , że za zimne.
 
     
piotrasta

Dołączył: 06 Mar 2017
Posty: 14
Wysłany: 2017-03-11, 21:37   

nie wiem czy masz czas/możliwości by auto pokryć woskiem/powłoką+ może polerka bo skoro na wosku woda się nei trzyma to powietrze też ma mniejsze opory ale czy to widocznie wpłynie na pobór prądu?
[youtube]https://youtu.be/PJ1A-QW_IhY?t=2m37s[/youtube]
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-12, 06:02   

Ja w swoich rozważaniach pomijam opory aerodynamiczne, ponieważ moje średnie przejazdu 100km przekraczają 3h a samochód powierzchnię czołową ma gigantyczną.
Przejazdy odbywają się wąskimi krętymi ulicami gdzie dodatkowo samochody z przeciwnego pasa mocno zaburzają przebieg powietrza.
Wydaje się, że najwięcej zużywam energii na zmianę prędkości jazdy. Zastanawiam się czy lepiej przyspieszać energicznie czy powoli, oczywiście jak na możliwości Berlingo. Na pewno należy unikać zatrzymań tu straty energii są gigantyczne szczególnie w pierwszej fazie przyspieszenia i nie służy to dobrze silnikowi szczotkowemu.
Na razie nie wiem w jaki sposób przyspieszać by zużyć mniej energii. Wydaje się, że lepiej wolniej to wtedy prądy są mniejsze i mniejsze straty na rozgrzewające się akumulatory związane z poborem prądu. Widzę tu również przyczynę braku wzrostu temperatury akumulatorów u mnie w czasie jazdy a wzrost ten występuje w innych samochodach opisywanych przez was. Natomiast jeśli chodzi o zatrzymywania to kolejność energooszczędności jest następująca segregując od najlepszego sposobu luz, hamowanie odzyskowe, hamulec.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-12, 15:45   

wik6 napisał/a:
Na razie nie wiem w jaki sposób przyspieszać by zużyć mniej energii. Wydaje się, że lepiej wolniej to wtedy prądy są mniejsze .

Dobrze Ci sie wydaje.
Popatrz się na funkcje pojemności akumulatorów SAFT przy rozładowywaniu różnymi prądami.Im mniejszy prąd pobierasz tym masz więcej energii użytecznej czyli większy zasięg

_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Lolek electric 
Motoparalotniarz

Wiek: 63
Dołączył: 12 Kwi 2013
Posty: 150
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-03-14, 06:22   

I najważniejsze "tak prowadź by się nie zatrzymywać", ja tarcze hamulcowe mam permanentnie zardzewiałe, a jak już muszę kopnąć w pedał, to mam sam do siebie żal że czegoś nie przewidziałem.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-14, 07:42   

To jeszcze dwa pytania, ponieważ jeszcze tego nie rozumiem.
1. Czy wodę destylowaną muszę przygotować przed dolaniem.
2. Czy jak chcę mieć naładowany samochód gotowy do jazdy to ładować do 90% i tak może czekać 6h.
A po doładowaniu do 100% należy od razu jechać i zejść conajmniej do 95% energii.
Czy taki sposób postępowania chroni akumulatory?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-14, 08:00   

Największym wrogiem SAFT-ów są dwie rzeczy
- użycie wody z rozpuszczonym CO2
- matalizacja separatorów
Aby jak najmniej CO2 było w wodzie ja osobiście używam wody zdemineralizowanej bo ona jest całkowicie pozbawiona rozpuszczonego CO2, woda destylowana niestety zawiera go dużo jeśli jest produkowana przez procedurę parowania, wtedy warto ją przegotować
A metalizacja następuje gdy masz w pełni naładowane akumulatory a nie jeździsz.
Tak planuj ładowanie aby wyjeżdżać tuż po wyłączeniu ładowarki.
Jeśli z jakiś względów jednak nie jedziesz a naładowałeś do pełna , przejedź co najmniej 2 km ( pojedź po bułki do sklepu)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1051
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-14, 08:05   

To woda demineralizowana zawiera CO2, bo powstaje na "zimno", ja na wszelki wypadek obie gotuję przed dodaniem.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-14, 11:01   

Czy po ładowaniu do pełna wystarczy przejechać dwa kilometry czy lepiej ładować do 90% i niech czeka bez jazdy max 6h.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-14, 11:16   

Ja używam zwykłego programatora mechanicznego - zegara - w jego opisie obciążalność zestyków 16A.
Ustawiam zegar tak aby naładowanie kończyło sie +/- w chwili wyjazdu.
Po co się bawić i tracić czas , przecież samochód jest dla Ciebie a nie Ty dla samochodu.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-14, 12:29   

Ja potrzebuję mieć samochód w 90% naładowany i gotowy do jazdy. Nie jestem wstanie wszystkiego zaplanować.
Chodzi mi o to czy akumulatory w taki sposób są właściwie użytkowane i nie szkodzi im to.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-14, 12:59   

Jeśli nie wiesz kiedy masz wyjeżdżać to ładuj tak aby mieć 95 - 99 % wtedy nie ma ryzyka metalizacji.
I tutaj sa dwie szkoły - że przez to nie będziesz miał przeładowań balansujących co 10 ładowań co powoduje podobno problem z rozjeżdżaniem się napięć akumulatorów - wtedy uruchamiał ładowanie balansujące raz na miesiąc - wymuszone.
Albo to że nie będzie ci prawidłowo zliczał przeładowań do uzupełniania wody.
Dlatego myślę że tu najlepszą szkołę wymyślił Lolek_electric, żebyś robił procedury ładowań wodnych i uzupełniania wody w ściśle określonych momentach wg licznika
Czyli 3333 km ->6666 km- > 9999km ( itd)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-15, 20:45   

Mam wodę destylowaną czy mogę ją przegotować w czajniku elektrycznym.
Czy wystarczy jednokrotne przegotowanie.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-18, 05:42   

Ostatnie odkrycia.
Przy ładowaniu lepiej mieć maskę podniesioną to ładowarka się nie grzeje i nie uruchamia wentylatora. Ta obserwacja jakby potwierdzała o braku potrzeby chłodzenia w czasie jazdy, to ładowarka akumulatoów trakcyjnych się grzeje a nie komputer i zasilacz 12V.
Druga obserwacja t brak tempomatu w samochodzie i to mi najbardziej w nim przeszkadza. Stopa od ciągłego bezruchu w czasie dalszej jazdy wysiada.
Na razie zrobiłem z płaskownika 40cm na 2,5cm wygiętego na końcu w hak protezę pedału przyspieszenia. Hak wsuwam pod stopkę pedału i zachaczam o pręt pod nim. Korzystam z tego w czasie długiej monotonnej jazdy , pozwala to trzymać stopę w bardziej przyjazny sposób i nie przeszkadza podczas normalnej jazdy.
Skutek uboczny to bezproblemowo utrzymywany pedał przyspieszenia co powoduje brak falowania prędkości co jest przyczyną nie ekonomicznej jazdy na odcinkach prostych. A zwiększenie i spadanie prędkości jest spowodowane pochyleniem drogi.
Ostatnio przejechałem 105km i pozostało 15% energii, więc zakładam zasięg z rzędu 115km.
Akumulatory miały 8C tu jest miejsce na 10% poprawy.
Samochód był ładowany poprzedniego dnia i ładowanie było przerwane po osiągnięciu 100 % wiec zakładam , że nie było pełne. Przejazd odbył się w trzech osobnych przejazdach, tu jeśli by trafić w ładowanie wyrównujące to można by wyciągnąć plus 10km. Z moich obserwacji wynika, że po tym ładowaniu jest większy zasięg. Zakładając, że akumulatory mają w tej chwili około 15Kw to wychodzi około 130W/km.
Tak więc mam do urwania jeszcze 30W.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-18, 09:54   

Pomysł na tempomat :)

A teraz do rzeczy .
Sprawdź takie ustawienie ładowania za pomoca zegara żeby ruszać tuż po wyłaczeniu ładowarki, wtedy temperatura akumulatorów jest największa.
W trakcie ładowania bardzo grzeje się ładowarka zaudowana w Sagemboxie - sprawdź patent z dołożeniem małego wentylatora komputerowego pod górną obudową Sagemboxa
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-22, 07:27   

Ponawiam pytanie na temat gotowania wody.
Czy w czajniku elektrycznym może to się odbyć, jeśli tak to ile razy?
Sprawdzałem PH mojej destylowanej wody wyszło 5,3 a wcześniej wyczytałem, że jeśli woda destylowana nałykała.się CO2 to będzie miała odczyn kwaśny. Powinna mieć około 7 PH. Wiec muszę ją przygotować tylko zastanawiam się jak to zrobić, by całego dnia nie stracić.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-25, 06:03   

Zrobiłem próby z gotowaniem.
Gotowałem wodę destylowaną w czajniku elektrycznym po jednokrotnym przegotowaniu PH zmieniło się z 5,3 na 6,5.
Wynika z tego, że gotowanie pomaga usunąć CO2.
Dalsze gotowanie tej samej wody już nie zmienia PH.
Znaczy wystarczy tylko raz przygotować wodę i zamknąć w szczelnym pojemniku, zalewają go do pełna, aby w nim nie było powietrza.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-25, 06:21   

Wracając do grzejącek się ładowarki , problem ten znika całkiem kiedy podczas ładowania mamy podniesioną maskę a i przyokazji akumulatory mają przewiew.
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1097
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-03-25, 15:40   

Temperatura ładowarki zależy od temperatury baterii przede wszystkim a co za tym idzie w głównej mierze temp.otoczenia. Otwarcie maski nie zmienia aż tak wiele. Ale pi co chcesz wychodząc sagem? Ciepło idzie w baterie dopóty zezwala na to temp. płynu. Otwieranie maski bez sensu. Skracasz zasięg.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-25, 16:02   

Paweł - tylko w P106/Saxo jest jeden układ chłodzenia ( wspólny dla SagemBoxa i akumulatorów).
Berlingo ma dwa niezależne obwody. Co prawda jest jedna chłodnica ( ale są to dwie chłodnice w jednej obudowie) połączone sa wyłącznie przelewem pomiędzy chłodnicami.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-03-25, 16:56   

Może z tą maską brzmi śmieszne ale różnica w temperaturze pracy ładowarki wynosi 20C więc dość sporo. Podczas ładowania z podniesioną maską również nie uruchamia się wentylator chłodnicy. Teraz to co napiszę to już może herezja ale wydaje się, że proces ładowania przebiega szybciej. Ciekawe dlaczego, sam nie wiem.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-25, 17:05   

To nie jest herezja tylko normalne działanie układu - ładowarka ma wbudowany czujnik temperatury który zmniejsza moc ładowania w celu obniżenia temperatury ładowarki aby jej nie przegrzać, następny stopień zadziałania czujnika to właśnie zadziałanie wentylatora zmniejszający temperaturę, gdyby z jakiegoś powodu wentylator nie zadziałał to ładowarka by się wyłączyła.
Dlatego zaprezentowany wcześniej pomysł ( poprawienie konstruktorów) jest niskokosztowy ale działa bardzo dobrze.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12