SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2636
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-03-26, 12:30   

w instrukcji serwisowej jest napisane aby ładowanie inicjacyjne baterii robić przy otwartej masce - więc słusznie odkryłeś, że obniża to temperaturę :)

przy czym tego typu ładowania nie polecam robić, ja kiedyś raz zrobiłem i rozpadły się 2 baterie NiCd
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-03-29, 11:27   

Z serii ciekawych obserwacji.
Samochód parkuje w słonecznym miejscu, wiec niższe temperatury akumulatrów mam gdy parkuje tyłem do słońca. Będzie przydatne w cieplejsze dni.
Dla Nissana można by poszukać miejsca gdzie występują przeciągi, to pewnie by mu pomogło utrzymać niższe temperatury akumulatorów.
Z doświadczenia wiem, że prawie każdy budynek ma takie miejsce gdzie zawsze wieje i dodać dyfuzor to by było rozwiązanie.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1096
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-29, 11:40   

Porób zapiski dotyczące temperatury akumulatorów ( płynu chłodzącego ) i zasięgu jeśli codziennie robisz podobne trasy nim.
To będzie ciekawa lektura dla posiadaczy oraz wyciąganie wniosków , a może dla jakiegoś studenta temat pracy inżynierskiej którą się u nas pochwali ?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-03-30, 07:11   

Berlingo zadomowił się znalazł swoje miejsce.
Samochód z realnym zasięgiem 100km jest całkowicie wystarczający, pod warunkiem że czeka w rezerwie spalinowy.
Co dalej, czy zmiana spalinowca na elektryka ma sens jak spalinowca będę używał sporadycznie, zbiornik paliwa średnio starczy na dwa miesiące.
Jeśli tak to jak będą się kształtować ceny Lifa z przebiegiem 100kkm i ile będzie miał zasięgu, ile jeszcze przejedzie? A może trzy?
.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-03-30, 10:40   

wik6 napisał/a:
Co dalej, czy zmiana spalinowca na elektryka ma sens jak spalinowca będę używał sporadycznie
Od grudnia mam w domu dwa elektryki i w sumie zawsze w którymś jest prąd - przyjedzie się rozładowanym, można wziąć drugiego, a pierwszy się w tym czasie naładuje :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-03-30, 10:54   

Problem jest z wypadami na odległość 200-500 km.
Z planowaniem jazdy samochodem wokół domu w zakresie 100km już opanowałem.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-03-30, 11:15   

wik6 napisał/a:
Problem jest z wypadami na odległość 200-500 km.
Tu w zasadzie tylko Tesla wchodzi w grę, albo PHEV. Przynajmniej na dzisiaj.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-03-30, 13:57   

Z serii ciekawe obserwacje.
Jak Life zapobiec przegrzania się akumulatora w słoneczny dzień +35 parkując na asfalcie lub innym podłożu gdy w pobliżu nie ma cienia.
Wbrew pozorom temperatura może być naszym sprzymierzeńcem. Wystarczy co jakiś czas pod samochodem rozlać trochę wody, a parująca woda znacznie obniży temperaturę pod samochodem.
W Indiach funkcjonują takie lodówki pracujące bez prądu.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-01, 23:30   

Podczas czytania postu o ładowaniu w garażu czy na zewnątrz , wpadła mi taka myśl czy czasem ładowanie w garażu już przy +10C nie robi się krzywdy akumulatorom ze względu na zbyt mały obieg powietrza co może powodować punktowe przekroczenia temperatury dopuszczalnej ze względu na zbyt słaby czynnik chłodzący?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-03, 13:25   

Mam pomysł na bezkosztową weryfikację pomysłu z niezależnym akumulatorem dla instalacji 12V. Wystarczy pożyczyć na próbę UPSa o mocy ~1kW i mocny prostownik (lub kilka mniejszych) - podniosą napięcie do 14-15V i przetwornica w samochodzie powinna się wyłączyć, albo przynajmniej przestanie być obciążona. Muszę to sprawdzić w Amperze :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-03, 14:39   

To czekam z niecierpliwością.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 954
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-04-03, 22:10   

Jest to totalnie bez sensu :-( . Możemy użyć pakietu li-ion 4S i prostej przetwornicy step-down mieszczącej się w pudełku od zapałek i sprawności powyżej 90%.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1096
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-03, 22:46   

A poco przetwornica :)
Wystarczy 4S i mamy napiecie wyższe niż standardowe i wbudowana przetwornica DC/DC nie będzie w nią pompować. Ale warunek jest taki że niewiele zużywamy i
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-04, 06:04   

Do gienek333
Co gdzie kupić jak podłączyć.
I tak proszę tłumaczyć jak dla dziecka.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-04, 08:57   

gienek333 napisał/a:
Możemy użyć pakietu li-ion 4S i prostej przetwornicy step-down mieszczącej się w pudełku od zapałek i sprawności powyżej 90%.
No ale pakietu i przetwornicy 1kW na 15V byle gdzie nie pożyczymy, w dodatku przetwornica 1kW w pudełku od zapałek średnio się mieści. UPS + prostowniki są łatwo dostępne do sprawdzenia - a jak się sprawdzi to możemy pomysł usprawniać do woli :-)

jas_pik napisał/a:
Wystarczy 4S i mamy napiecie wyższe niż standardowe i wbudowana przetwornica DC/DC nie będzie w nią pompować. Ale warunek jest taki że niewiele zużywamy
No niestety nie dlatego powstał ten pomysł, że mało używamy - używamy ok. 1kW przez godzinę lub dwie, i żeby zobaczyć oszczędność musimy choć przez kilkanaście minut dostarczać ten 1kW.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-09, 08:49   

Dzisiaj ruszyłem dalej z tematem max zasięg.
Znalazłem, że bezpiecznik 2 wyłącza pompy chłodzenia ale o dziwo również ładowarkę.
Niestety samochód nie chce się uruchomić.
Przeprowadziłem ten test ponieważ jest prawie pewny , że chłodzenie podczas jazdy przy obecnych temperaturach jest nie potrzebne.
Zezłoszczony niepowodzeniem zdecydowałem się na odłączenie ładowarki. Samochód uruchomił się, jeździ i wszystko jest zasilane z akumulatora pomocniczego a akumulatory trakcyjne jedynie zasilają silnik trakcyjny.
Test oczywiście natychmiast przerwałem w celu przemyślenia.
Nurtują mnie następujące pytania :
Czy ładowarka właściwie to jest zasilacz musi mieć choćby mały odbiornik prądu?
Czy nieobciążony zasilacz pobiera prąd?
Na ile wystarczy pojemność akumulatora 55Aha gdy mój pobór to około 300-400wat?
Czy to bezpieczne?
Czy nieobciążony zasilacz potrzebuje chłodzenia?
Ile mnie to polepszy zasięg, już teraz wyciągnąłem 110km i pozostało 20% energii.
 
     
zeeltom 


Wiek: 59
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1020
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-04-09, 09:47   

wik6 napisał/a:
...
Czy ładowarka właściwie to jest zasilacz musi mieć choćby mały odbiornik prądu?
Czy nieobciążony zasilacz pobiera prąd?
...
Czy nieobciążony zasilacz potrzebuje chłodzenia?
...

Ładowarka, to zasilacz. Jak każdy inny nie musi mieć obciążenia. Wtedy na zaciskach masz napięcie samego zasilacza.
Nieobciążony zawsze pobiera jakiś prąd, tylko wtedy będzie to prąd jałowy o małej wartości, ale zawsze coś tam pobiera.
Nieobciążony nie potrzebuje chłodzenia, bo pracuje w trybie jałowym, gdzie nie jest pobierany duży prąd i nie ma strat na elementach wykonawczych powodujących grzanie ustrojstwa ;)
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-09, 10:13   

Rozumiem,, że ładowarce nic się nie stanie jak będzie odłączona od układu.
 
     
zeeltom 


Wiek: 59
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1020
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-04-09, 10:40   

A ładowarkę od telefonu wyjmujesz z gniazdka po naładowaniu? ;)
Oczywiście, że się nic nie stanie. Będzie pobierała jedynie mały prąd do zasilania samej ładowarki.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-09, 12:40   

Zrobiłem pierwszą jazdę , była krótka na 10% energii przejechałem 12 km. Na pierwszy rzut oka nie ma specjalnej poprawy.
Na pierwszych 10%E przejeżdżam 25km na następnych 80%E teoretyczne przyjadę 96km ,ostatnich 10 %E nie liczę. Razem daje 121km zasięgu i to jest chyba kres możliwości.
Liczę jeszcze na wzrost temperatury akumulatorów, teraz mam średnio 12C jak dobije do 25C to może będzie plus 10% na zasięgu.
Trochę mnie to nie satysfakcjonuje bo jak Lief zużywa 100W/km to ja powinienem dobić do 160km zasięgu. Teraz to muszę potwierdzić tylko w realu.
Akumulator pomocniczy wydaje się, że da radę.
W ciągu 20 min jazdy oddał tylko 0,2 V.
Zostaje mi tylko zacząć szlifować technikę jazdy.
Wiadomo 50km/h nie hamować, unikać zatrzymywania się (według mnie rozpęd z postoju to największy pożeracz energii) i co dalej.
Ostatnio zmieniony przez wik6 2017-04-09, 18:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-09, 15:11   

zeeltom napisał/a:
Ładowarka, to zasilacz. Jak każdy inny nie musi mieć obciążenia.
Nie każdy zasilacz może działać bez obciążenia - są takie co wymagają minimalnego.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-09, 16:15   

A tak konkretnie co, jak, gdzie, jak zmierzyć, jak rozpoznać.
Na razie jeżdżę w wielkim strachu, bardzo mnie ciekawi twoja opinia.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1096
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-09, 19:18   

Jak już Ci pisałem. Nie idź tą drogą chyba że chcesz uwalić Sagemboxa ( a dokładnie Kalkulator - czyli mózg pojazdu) oraz Chopper czyli elementy wykonawcze.
Konwerter DC/DC który uparcie nazywasz ładowarką ( ładowarka to ta która przekształca prąd AC na DC do ładowania akumulatorów nie bierze udziału i nie pracuje w czasie jazdy)
Jesli napięcie w czasie jazdy spadnie poniżej 12 V to zaczną zachodzić niebezpieczne procesy w sterowaniu - tranzystorów IGBT a wtedy kosztynaprawy Cię zjedzą.
A cały czas szukasz tanich rzwiazań - to będzie najdroższe.
Chcesz tanio zwiększyć zasięg - dokup źródeł energii które dorzucisz do istniejącego pakiet. Przykładowo ktoś sprzedaje na portalach tanie ( kilkanaście zł za sztukę) akumulatory (wojskowe) NiCd o pojemnościach chyba 12 Ah. Dokup ich 27 połącz w szereg i podłącz równolegle do swoich - zwiększysz zasięg bez problemu o 12 %
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-04-10, 07:43   

Chwilowo wstrzymuje prace w tym kierunku.
Zysk zbyt mały, a niepewność dużą. Wiecznie trzeba będzie porównywać zużycie obu zestawów akumulatorów.
Z obserwacji wynika, że zużycie energii na chłodzeniae i światła do jazdy dziennej i komputer jest małe. Szacuje ubyło 0,2V w 20 min to jest 0,6V.na godzinę. W takim tempie rozładowałbym akumulator 55Ah wciągu trzech godzin. W akumulatorze maści się około 500W to wychodzi moje zużycie na poziomem 170W/h więc niewiele.
Lepszy efekt uzyskam gdy zbuduje osobny obwód elektryczney do świateł jazdy nocnej i ogrzewania na dodatkowych akumulatorach kwasowych.
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 513
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-10, 08:56   

wik6 napisał/a:
Szacuje ubyło 0,2V w 20 min to jest 0,6V.na godzinę

Niestety charakterystyka akumulatorów ołowiu nie jest liniowa, spadek z 12,2V do 12,0V daje więcej prądu niż z 11,0V do 10,8V.

wik6 napisał/a:
akumulatorze maści się około 500W

Używaj poprawnych jednostek, czytam Twoje wywody i strasznie to boli. Zakładając że masz nowy aku 55Ah to gromadzi on 660Wh, przy prądzie 0,33C (rozładowanie przez 3h) możesz wyciągnąć co najwyżej 75% tego ładunku 495Wh i tylko wtedy kiedy ten aku jest nowy a nie 2-3letni.

Ładowarka w Sagemboxie będzie brała prąd tylko żeby uzupełnić te 0,2V spadku w 20min więc całkiem nie wiele. Nie rozumiem tych zabaw w destrukcje fabrycznej instalacji w imię czego ? 1-2 kilometra zasięgu ? Który i tak stracisz bo wozisz 50kg ołowiu w bagażniku więcej ?

Zastosuj prosty układ NE555 zamiast opornicy w obwodzie wentylatora silnika, odzyskasz 40W. Do tego taki sam układ w obwodzie pompek cieczy, kolejne 20W. Razem masz 60W mniej, efekt podobny jak byś wyrzucił z samochodu 1,5-2kg ołowiu.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12