SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-03, 10:31   

Wniosek.
Zbyt wolna jazda nic nie daje, ponieważ wzrasta zużycie prądu przez systemy pokładowe w całości zużycia energii i niweluje oszczędności z wolnej jazdy.
Wydaje się z testów że 40 km to dolna granica.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-03, 10:50   

Chyba nie czytasz moich postów w całości :-D
A może masz inny prędkościomierz nim w moim Berlingo?
Cytat:
Co do prędkości jazdy to popatrz sie na prędkościomierz , masz czerwonymi kropkami zaznaczone dwie prędkości 50 km/h jako najbardziej energooszczędnej i 90 km/h jako maksymalną.

_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-03, 11:31   

Dziękuję, czytam.
Próbowałem przeprowadzić analizę, skąd się to bierze.
W sobotę sprawdzę kiedy i co ile jest doładowany akumulator pomocniczy.
Jeśli jest ładowany 1000w to warto sprawdzić ile to trwa.
Ciekawe ile pobiera prądu pompa podciśnienia i czy się da bezpiecznie bez niej jeździć.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-03, 11:42   

Co do akumulatora 12V to sprawdź jaki jest jego stan, jeśli nie masz właściwych urządzeń pomiarowych to najprostsze sprawdzenie - pozostaw na 30 minut włączone światła ( aku trakcyjne odłączone) i po tym czasie sprawdź napięcie akumulatora 12 V , jeśli spadnie poniżej 10,5 V wymieniaj.
Co do pompy podciśnienia nie usuwaj , to bezpieczeństwo . Ale wystarczy że zrobisz te dwa usprawnienia ( rezystor do zmiany stałej czasowej włączania i zawór zwrotny) to czas działania tej pompy i zużycie mocy będzie pomijalne.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-03, 12:28   

A zawór zwrotny to od czego i gdzie kupić
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-03, 12:33   

Od dowolnego spalinowozu , na każdym szrocie , taki który idzie do tej dużej puszki wspomagania pompy hamulcowej.
Poczytaj mój blog tips&tricks bo to są te same rzeczy dla saxo/P106 jak i Berlingo/Partnera
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-04, 21:34   

Sprawdziłem, ładowanie akumulatora pomocniczego zaczyna się zaraz po uruchomieniu stacyjki.
Ładowanie trwa przez cały czas jazdy, jedynie zmienia się napięcie ładowania.
Muszę to jeszcze sprawdzić, ale wydaje się, że prąd ładowania spada wraz z rozładowaniem się baterii trakcyjnych.
Akumulator nowiutki, według zaleceń.
Wygląda na to, że akumulator pomocniczy nie jest potrzebny w trakcie jazdy.
Może ktoś by u siebie zrobił pomiary, bo ja na elektronice się nie znam.
Obserwacje z innych samochodów też byłyby ciekawe.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-04, 22:12   

Ja w swoim Saxo mam fabryczny czyli 20letni. Jest już bardzo słabiutki, ledwo zipie. Słaby na tyle że włączenie świateł + dmuchawy pompki i podobnych odbiorników powoduje spadek poniżej 11V i widoczny spadek jasności świateł, lecz po 2-3sek od włączenia "silnika" czy jazdy jak to nazwać :) jest widoczny od razu skok jasności świateł, kokpitu czy nawet silnika dmuchawy.

Ani na chwilkę przetwornica nie przestaje ładować pomocniczego (od razu bym widział że światła przygasają). Powiem wręcz że ten akumulator jest potrzebny tylko żeby styczniki 12VDC zaskoczyły od baterii trakcyjnej :)

To że przetwornica ma 1500W nie znaczy że ona ciągle tyle pobiera, napięcie na aku będzie 13,8V-14,2V ale prąd po naładowaniu będzie znikomy + odbiorniki. Przetwarzanie także nie jest na poziomie 50% (to była by istna grzałka). Jak przetwornica ma 90% + aku to finalna sprawność przetwarzania może być 75% przy mniejszej mocy 80% przy większej.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2751
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-02-04, 22:28   

Carcik napisał/a:
Ja w swoim Saxo mam fabryczny czyli 20letni.


:shock:
to go lepiej zmień bo w końcu uwalisz przetwornice DC-DC
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-04, 22:31   

wik6 napisał/a:
Obserwacje z innych samochodów też byłyby ciekawe.

Nie do końca sie tak da bo w zależności od daty produkcji były rożne wersje Sagemboxów o zupełnie innych parametrach działania oraz funkcji. Sporo też zależy od ustawień zaprogramowanych przez Lexię. Chodzi o napięcia zadziałania poszczególnych funkcji.
Widzę to porównując zachowanie identycznie skonfigurowanych egzemplarzy z identyczna wersją Sagemboxa ale z różnych lat produkcji ( 1999 i 2001)
Zachowują się zupełnie inaczej w czasie jazdy ( moc regeneracji/ napięcia ładowania/działanie światła hamulcowego w trakcie regeneracji )
Nie może być tak że nie ma akumulatora pokładowego , jego brak to natychmiastowe uszkodzenie konwertera DC/DC oraz ogłupienie Sagembox-a.
Pamiętajcie że to jest komputer sterujący silnikiem i innymi funkcjami o napięciu zasilania 12- 14V i spadki napięcia zasilającego powodują błędne jego działanie. To nie wyłącznie sterowanie stycznika.
Udało mi sie w końcu zdobyć schematy elektryczne SAGEMBOX-a,
schemat nr 1
schematnr 2
Może uda się wam co nieco z tego odczytać
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2017-02-04, 22:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-04, 22:34   

highend napisał/a:

to go lepiej zmień bo w końcu uwalisz przetwornice DC-DC


Powiedz w jaki sposób słaby aku o małej pojemności może uwalić przetwornice która ma chyba 120A ? On przyjmuje mało amper i tyle więcej co odbiorniki go obciążają. To dobry aku powoduje większe obciążenie bo może być rozładowany i siorbać kilkadziesiąt minut prąd np 40A. A mój 10A 2min i już 14V wykazuje pełne naładowanie.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1393
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-04, 22:48   

Ta przetwornica DC/DC zostanie uwalona przez akumulator trakcyjny 120V(162V) i brak obciążenia na wyjściu .
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1051
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-04, 23:59   

Co do aku, to warto go poładować ze dwa dni stałym prądem C/20, C/40 (może osiągnąć nawet 17V), ale to jest "wyrównanie".
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 06:07   

Wniosek trzeba by zrobić osobne zasilania dla najbardziej energochłonnych urządzeń pokładowy. Skoro pakiet trakcyjny ma 16 kw z czego 2kw zdechły ze starości, podróż trwa około 2h x 2kw urządzenia pokładowe, to do jazdy pozostaje 10 kw czyli około 100w na 1km. Odciążając baterie trakcyjne, odzyskuje się 4kw więc około realnie dodajemy sobie 40km zasięgu. I uwalniamy się od ograniczenia czasowego przejazdu gdzie przy wolniejszej jeździe, zyski z wolnej jazdy są przejadane przez urządzenia pokładowe. Ten efekt widać wyraźnie jeżdżąc po mieście.
Ja u siebie odłączyłem wspomaganie kierownicy.
Muszę coś zrobić z pompą podciśnienia według rad.
Staram się jeździć na światłach led.
Czekam aż się ociepli i pozbęde się ogrzewania i nawiewu.
Teraz pytanie i co dalej, które odbiorniki łatwo można by przepiąć na zasilanie zewnętrzne?
Najprościej by byłoby gdyby jednym przyciskiem wyłączyć ładowanie akumulatora pomocniczego, myślę że komputer dałby radę na obniżonym napięciu.
Lub wypíąć niektóre urządzenia na akumulator zewnętrzny.
Może ktoś zrobi zestawienie takich urządzeń, które można łatwo wypiąć, a zysk będzie warty zabawy.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 07:20   

Wniosek.
Chyba się pospieszyłem z kupnem nowego akumulatora ( Varta 55Ah).
Powinienem kupić akumulator a jak najmniejszej
pojemności.
Bo to ciągłe ładowanie to wielkie gotowanie 20 kg. gara z kwasem.
Ciekawe ile tu tracę 30A x 16v = 480 wat albo więcej?
To tu chyba giną te kilowaty, których się nie mogę doliczyć podczas testów wolnej jazdy.
Czekam na jakieś pomysły od was, bo ja ocieram się już o granicę swojej wiedzy.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-05, 07:36   

Jaki gar z ołowiem, jakie straty. Po pierwsze przetwornica ładuje do 14,1V więc w aku nie zachodzi żadne gotowanie jak w garku ziemniaków. Po drugie w nowym aku przy takim napięciu po naładowaniu prąd potrafi spaść poniżej ampera więc straty z tytułu utrzymywania naładowanego aku są poniżej <10W.

Czy ty wyobrażasz sobie jak 500W podgrzało by aku ? Byś tam po 10min miał zupe ołowiową a zauważ że nawet po dłuższej jeżdzie aku jest zimny więc nie ma tam za wiele strat. Szukasz dziury w całym. Mierzysz zasięg na podstawie procentów które się zmieniają jak chcą zamiast liczyć pobrany ładunek z aku w Ah.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 07:44   

Muszę przenieść ten akumulator na jasną stronę MOCY.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 07:53   

Dzisiaj zmierzę temperaturę akumulatora
przed i po jeździe.
Coś mi tu nie gra, bo niby co ma ograniczać prąd ładowania jak tam jest podawany prąd na utrzymanie urządzeń pokładowych i on może sobie pobierać ile mu się podoba.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-05, 08:13   

Rozróżnij odbiorniki, one są zasilane wprost z przetwornicy z pominięciem akumulatora. Akumulator gromadzi tylko zapas potrzebny po wyłączeniu zapłonu. Mimo że są podłączone równolegle to przetwornica ma wyższe napięcie więc to ona w pierwszej kolejności jest obciążana. Aku jako że ma SEM około 12,6V lub mniej będzie oddawać prąd dopiero po wyłączeniu przetwornicy dającej 14,1V

Przetwornica nie podaje prądu tylko utrzymuje 14,1V. W takim stanie akumulator po naładowaniu prąd szybo spada poniżej 1 Ampera (czyli poniżej 12W) i w tym stanie może być dowolnie długo (miesiąc,rok) pobierając znikomą moc. Resztę prądu pożerają odbiorniki pompki,dmuchawy,oswietlenie.

Co do ograniczenia prądu to prąd ogranicza się z natury i charakterystyki samego akumulatora który ma rosnącą SEM i Rwew przez co ten prąd spada i zatrzymuje się blisko 0A. Nie ma tam żadnej technologii, tak jest też w spalinowozach, alternator daje 14,4V i niech się dzieje wola Boża płyną dziesiątki amper ale po pewnym czasie ten stan się wyrównuje i aku przestaje brać prąd (<1A stan naładowania) a resztę prądu idzie tylko na odbiorniki.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 08:31   

Boje się, że ja będę ograniczał zużycie energii a nadwyżki energii z ładowarki akumulator pomocniczy przechwyci.
Ponownie jak ten akumulator zmusić do pracy, bo jak na razie to wtrakcie jazdy zachowuje się jak pasożyt.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1051
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-05, 08:51   

To tak jakbyś się bał wyłączyć żelazko, bo lodówka cały prąd przechwyci ;) . Carcik to Ci dobrze opisał.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 09:07   

Zaczynam rozumieć .
I rozumiem, że podczas krótkich jazd efekt pasożyta jednak występuje.
Może podacie ile czasu taki akumulator (nowy,naładowany) będzie się wyrównywał z ładowarką i ile teoretycznie pobierze energii.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 09:24   

Liczę na chłopa.
Akumulator pojemność 55A napięcie 12V.
Wyrównuje się do 14V, czyli o 1/6 musi się podładować.
55/6=~9
Czyli pobierze 9A
9A x 14V =126 wat
Czyli każde przekręcenie kluczyka zabiera około 1km zasięgu.
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1097
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-02-05, 10:36   

Wik6, co Ty tworzysz?
Czytam i za głowę się łapię.
Może przestań, jeść, pić i zobaczysz ile pociagniesz..
Auto elektryczne ma wtyczkę i trzeba ją wpiąć do gniazdka..
Z tego co piszesz to masz rewelacyjny zasięg.
Za wiele już nie wymodzisz bez wymiany akumulatora a to bez sensu (kasa równa cenie nowego auta).
Szukasz dziury w całym.
Procenty na liczniku idą tak jak Carcik pisał.
Możesz mieć 80% i koniec jazdy.
To na pewno jest wpompowana i wypompowana energia ale zależna od kondycji baterii i warunków otoczenia.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 224
Wysłany: 2017-02-05, 10:51   

A poco ludzie biją rekordy?
Dla sportu.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13