SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-05, 11:23   

To poczekaj aż temperatura na zewnątrz będzie w okolicach 18 - 24 stopni, wtedy będziesz miał super zasięgi i będziesz bił rekordy, na razie się szykuj do ich bicia :mrgreen:
Na razie zajmij się tymi niby drobiazgami ( wyłącznik dodatkowy do webasto/rekuperacja powietrza wentylacji/zawór zwrotny/stała czasowa pompy podciśnienia) oraz wymiana oleju w skrzyni przekładniowej, smaru w łożyskach) oraz modyfikacje aerodynamiczne typu osłona aerodynamiczna całego spodu z jakiś lekkie płyty .
Możesz też wymienić np okna na takie z lexanu - ale to chyba bez sensu.
I szukaj ewentualnie dodatkowych lekkich i przy okazji tanich akumulatorów w celu zwiększenia pojemności.
Mój ostatni pomysł to tania przetwornica z 12V ->120V ( amerykańska czyli tania ) i mostek prostowniczy na wyjściu - powinniśmy otrzymać 168V ( ja znalazłem za 100 zł konwerter COTEK) od tego samego użytkownika co ma Elteki FlatPack.
Następna rzecz to oczywiście szybka ładowarka na Eltekach .
Schematy masz podane
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-05, 16:10   

Temperatura akumulatora w czasie jazdy wzrosła o cztery stopnie.
Odległość przejazdu 50 km, trzy uruchomienia.
Samochód ładowany 24h wcześniej.
Pomiar temperatury termometrem pokojowym zawiniętym w szmate i wsadzony za akumulator.
Jak znajdę lepszy termometr to dokładnie to sprawdzę. Badając ręcznie, wyraźnie cieplejszy.
Znaczy się to nie parę watów. Temperatura na zewnątrz 2 stopnie, duży czynnik chłodzący.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-05, 16:34   

Jak chcesz robić inne badania to kup najtańszy termometr cyfrowy samochodowy z dwoma czujnikami i pomierz też temperatury cieczy chłodzącej w obiegu Sagemboxa i akumulatorów trakcyjnych.
Dla Saftów najbardziej optymalne warunki pracy to temperatura 19 - 26 stopni.
Możesz zwiększyć zasięg poprzez zmniejszenie chłodzenia akumulatorów ( zwykła tektura przed chłodnicą już dużo da).
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-05, 19:29   

Dzięki za nowy trop.
A czy tam nie powinien być termostat wł/wył pompę wtrakcie jazdy ?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-05, 20:01   

Nie ma jest czujnik temperatury włączający wentylator ( czujnik typu NTC).
Jeśli temperatura płynu chłodniczego przekracza 35 stopni włącza się 1 bieg , przy przekroczeniu temperatury powyżej 43 włącza się 2 bieg.Nie ma żadnego termostatu.
W Berlingo w odróżnieniu od Saxo/P106 są dwa osobne obiegi dla Sagemboxa oraz akumulatorów.
W celu zwiększenia zasięgu należało by doprowadzić do stałej temperatury najbardziej optymalnej dla SAFT-ów.
Niestety ten układ dla nas jest bardzo przewymiarowany , został zrobiony dla znacznie cieplejszej Francji ( w szczególności żeby temperatura nie przekroczyła 50 stopni bo taka temperatura jest szkodliwa dla akumulatorów ). Dlatego zakrycie chłodnicy w okresie zimowym w naszym klimacie ma sporo zalet.
A może wymyślisz lepsze rozwiazanie?
Poczytaj wątki moje, highend'a oraz pir-serwis
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-05, 20:06   

Nie może, standardowo pompa pracuje zawsze w czasie pracy pojazdu. Niby skąd termostat miałby wiedzieć że w akumulatorze nr 12 temperatura wzrosła pow 50 stopni, przecież płyn ma nadal 15 stopni więc po co gonić pompę.

Źle do tego pochodzisz całkowicie. Fakt że producent nie przemyślał tego że NiCd męczą się przy -15^C i obieg je wychładza ale lepiej mieć mniej kilometrów i zimne aku niż przegrzane i do wyrzucenia.

Daj dykte w chłodnice na mrozu jak radzi jas-pik albo dorzuć taki układ który zmniejsza moc pompy o polowe (sam taki mam gdyż li-ion wymusiły u mnie przebudowę układu chłodzenia na bardzo mały i krotki przez co pompa na pełnych obrotach powodowała Niagare w zbiorniczku wyrównawczym)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-05, 20:26   

Kiedyś wpadła mi w oko pompa płynu produkcji Pierburg bezszczotkowa z przełącznikiem wbudowanym w obudowę gdzie można było zmieniać wydajność pompy w zakresie 100 - 600 l/minutę , ale więcej nie udało mi się jej znaleźć ( nie zapisałem sobie danych bo cenowo kosztowała około 200 Euro)
Ale to byłoby świetne rozwiązanie, ewentualnie jak napisał Carcik jakiś układ speed-down sterowany nawet z kabiny ( takim regulatorem jak do regulacji wysokości świecenia reflektorów - żeby współgrał z resztą przełączników)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 955
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-05, 21:46   

A może webastem zagrzać aku? Mam w spalinowcu zagrzewanie silnika webastem oraz świecami żarowymi (4 szt są wkręcone w rurkę wpiętą w obieg płynu).
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-05, 23:16   

Nie jest to dobry pomysł bo temperatura wody w webasto osiąga 65 stopni , a temperatura ponad 50 stopni zabija te akumulatory.
Chyba że jakieś mały wymiennik ciepła który podgrzeje układ ale nie przegrzeje akumulatorów. To już lepiej pominąć chłodnicę albo zrobić ją taka miniaturową na zimę czy całkiem zrobić baypas chłodnicy.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-06, 06:36   

W moim przypadku dykta przyłaniająca chłodnice będzie dobrym kompromisem. Wiedza z elektroniki zerowa, brak czasu i garażu.
Świetna uwaga, że wsumie to niewiadomo, który akumulator jest słabszy i się grzeje. Tak mimo zasłoniętej chłodnicy zimne akumulatory odbiorą ciepło.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-06, 06:59   

Jak już jesteśmy przy akumulatorach trakcyjnych, to zauważyłem trzy napięcia (korekta słowa prądy) ładowania.
Do 95% 190V, później 200V i na koniec 220V
Wszystkie pomiary są w przybliżeniu, bo mój miernik rozkalibrował się przy ciągłej pracy z panelami fotowoltaicznymi.
Staram się niedopuszczać do ładowania większym napięciem niż 190V. Tylko raz na jakiś czas pozwalam ładować tymi większymi.
Nie chce gotować naokrągło akumulatorów bo to przyspiesza parowanie wody.
A z dolewaniem chce zaczekać do cieplejszych dni.
Czy z dolewaniem należy zaczekać na zapalenie się kontrolki, czy tak według przebiegu.
Ostatnio zmieniony przez wik6 2017-02-06, 13:03, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-06, 07:56   

wik6 napisał/a:
prądy ładowania.
Do 95% 190

wik6 napisał/a:
większym prądem niż 190V


Jak chcemy być poprawni techniczni te "V" to napięcia a prądem zwykło się nazywać Ampery czyli "A".
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-06, 18:53   

wik6 napisał/a:
Czy z dolewaniem należy zaczekać na zapalenie się kontrolki, czy tak według przebiegu.

Z moich dotychczasowych kilometrów zrobionych samochodami PSA ( niewiele bo dopiero około 12 kkm) oraz wiedzy pozyskanej od użytkowników francuskich ( a Ci poznani przejechali na nich ponad 200 000 km każdy) to nie patrz się na wskazanie lampki .
Ustal sobie przebieg rzędu 3 - 4 kkm jako optymalny moment na robienie usługi wodnej.
Ale do tego warto mieć albo eVlitę albo Lexie( czy inne klony) .
Wg mnie rewelacyjny pomysł na ustalenie sobie momentów usługi wymyślił "Lolek Electric"
Robi to przy przebiegach typu 3333/6666/9999 km
Czyli trzy wlewy na każde 10 kkm.
I to jest optimum.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2636
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-02-06, 23:35   

jas_pik napisał/a:

Wg mnie rewelacyjny pomysł na ustalenie sobie momentów usługi wymyślił "Lolek Electric"
Robi to przy przebiegach typu 3333/6666/9999 km
Czyli trzy wlewy na każde 10 kkm.
I to jest optimum.


bardzo fajny pomysł, szkoda, ze go nie zapodał jak prowadziłem ten blog...
dla mnie temat berlingo jest raczej zamknięty. Zostało mi sporo części, jedno kompletne auto z Niemiec (bez baterii)... silniki, sterowniki.... ale akumulatorów BRAK...

wypatruje kolejnych rodzynków, zaraz bedzie C-Zero (upatrzyłem już), a iOn się robi (gruba akcja)
Wydaje mi się, że czas aut PSA przeminął - albo ich cena mocno spadnie, albo się nie opłaca - za dużo zachodu (NiCd - woda.. itd), silnik - szczotki itd... , za słabe te silniki - no i nijak się mają do nowoczesnych aut (jak trojaczki czy Leaf), a ceny tych ostatnich spadają...:)
Kangoo Z.E. to fajny następca aut PSA (jak Berlingo), aczkolwiek wcale nie ma większego zasięgu.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-07, 00:04   

highend napisał/a:
silniki, sterowniki.... ale akumulatorów BRAK...

I to jest największy problem starych aut PSA, chociaż sporo użytkowników stara sie je "zalitować" aczkolwiek jest to zbyt droga opcja , no chyba że samodzielna zabawa ze zgrzwaniem tanich ogniw 18650

highend napisał/a:
wypatruje kolejnych rodzynków, zaraz bedzie C-Zero (upatrzyłem już), a iOn się robi (gruba akcja)

Coś mi się zdaje że to może być dobre źródło pozyskiwania akumulatorów lub wręcz całych układów napędowych ( chociaż jest problem bo mało jest biorców do przeszczepu. Konstrukcja jest bardziej w stylu key-cara :mrgreen:
highend napisał/a:
Wydaje mi się, że czas aut PSA przeminął - albo ich cena mocno spadnie, albo się nie opłaca - za dużo zachodu (NiCd - woda.. itd), silnik - szczotki itd... , za słabe te silniki - no i nijak się mają do nowoczesnych aut (jak trojaczki czy Leaf), a ceny tych ostatnich spadają...:)

Cały czas spadek cen trzyma cena aku i przeartośiowana cena trojaczków- takich elekrtcznych opli agila :evil:
Nie kupisz innego full electric w kwocie do 10 kPN bez akumulatorów a wartość aku to minimum 500 - 1000 zł za kWh , czyli dopóki nie będzie na runku czegoś naprawdę taniego to będą jeszcze popularne chociażby do konwersji na moduły z Tesli :mrgreen:
No chyba że reynek zaleją elektryczne Sparki z aku 24kWh
highend napisał/a:
Kangoo Z.E. to fajny następca aut PSA (jak Berlingo), aczkolwiek wcale nie ma większego zasięgu.

Przecież wszystkie Renault ZE to Leafy w innej skórze ( czasami trochę oskubane) jak Fluence bez szybkiej ładowarki.
Ale Zoe to naprawdę niezły pomysł z ładowarką Chamelon -
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-07, 07:19   

A jadę walczę o zmuszenie akumulatora pomocniczego do pracy.
Wymyśliłem, że należy odciąć ten czerwony gruby kabel wychodzący z komputera do akumulatora i podpiąć go do drugiego małego akumulatora 5A.
To teraz komputer może sobie ładować, mierzyć.
A do ładowania połączyć je.
Tak systemy pokładowe będą chodzić na akumulatorze pomocniczym, a komputer z ładowarką będzie się zajmował akumulatorem figurantem.
Przy starcie komputer wystartuje z aku. 5A i przejdzie na zasilanie z ładowarki.
Proszę o analizę tego pomysłu i proszę o wyrozumiałość dla laika.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 955
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-07, 11:04   

Jest dobrze "nie trza psuć", nudzisz się?
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-07, 12:44   

Pomysł do zastosowania również w nissanie.
Pomyśl jak by to ułatwiło życie w zimie, jak ogrzewanie by nieobciążało baterii trakcyjnych.
Interesuje się żywo nissanem, za 3 lata zaczyne się rozglądać po rynku. Potrzebuję samochodu tak by realnie mógł przejechać 150 km.
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-07, 13:42   

Ech. Skoro nie masz wiedzy, licho u Ciebie z teorią (stwierdzam po wypowiedziach) to czemu bierzesz się za tak daleko idące przeróbki ? Czyżby spieszyło Ci się do zakupu następnego Sagemboxa ? Niestety te sterowniki nie są idioto-odporne i nierozsądne przeróbki szybko spenetrują doszczętnie Twój portfel w imię 2km zasięgu. Czas i pieniądze zainwestuj w rozbudowę akumulatora trakcyjnego a nie bezużyteczne przeróbki.

Mam trochę wiedzy na tematy elektroniczne i uważam że system ładowania w samochodach PSA jest stworzony dobrze i nie wymaga żadnych przeróbek.

P.S. Na pewno ktoś będzie w samochodzie za 50tys (Leaf) bawił się w przerabianie instalacji samochodu żeby go "uceglic" głupim błędem.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1170
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-02-07, 15:14   

wik6 napisał/a:
Pomyśl jak by to ułatwiło życie w zimie, jak ogrzewanie by nieobciążało baterii trakcyjnych.
Ogrzewanie (nie wentylator, tylko grzałka) jest raczej na wysokie napięcie z aku trakcyjnego, przynajmniej tak jest w Amperze i w trojaczkach. Gdyby było z 12V to przetwornica HV->12V musiałaby mieć ~6kW, do tego grube kable do grzałki, nie ma to sensu. Niemniej parę procent zasięgu do ugryzienia jest, w Amperze wrzucając luz w czasie jazdy widzę zużycie 1-2kW. Pomysł ten pojawił się również wśród właścicieli trojaczków, bo łatwo go zrealizować bez ingerencji w elektronikę samochodu.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-07, 16:26   

@wik6.
Odpuść sobie takie pomysły bo niczego nie zyskasz a dużo stracisz na uwaleniu Sagembox-a.
I zrób tak jak pisał Carcik , czy też ja wcześniej.
Chcesz mieć zasięg a zrobiłeś już wszystkie tipsy/tricki to zacznij budować lub kup dodatkowe akumulatory w celu posiadania większego zapasu energii.
Oczywiście litowe :-D
Albo tez poszukaj fajnego niedrogiego , koniecznie wysoksprawnego i lekkiego generatora spalinowego.
Wtedy będziesz mógł wyprawiać się w dalekie trasy bez ryzyka że nie wrócisz.
Zbuduj ( zleć komuś) budowę szybkiej ładowarki oraz przejściówki do ładowania z wtyczką type2
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-08, 05:41   

Proszę o porady poprawiające zasięg, najlepiej tego typu jak przysłonięcie chłodnicy (rewelacja znaczna poprawa w długich przebiegach gdzie akumulatory się niepotrzebnie wychładzały).
Natomiast nie mam zamiaru inwestować w nowe akumulatory i w lekkie szyby bo to nie ma sensu, lepiej zbierać kasę na nissana.
Myślałem o aerodynamice ale przy prędkościach z rzędu 50 km/h to tylko zdemontuję antenę i zastanowię się jak prosto zaślepić otwory w grilu.
Mam wrażenie, że tu niepotrzebnie powietrze wpada do komory silnika i stawia opór.
Jeśli chodzi o pompę podciśnienia to czy bezpiecznik f12 to znaczy bezpiecznik nr.12 pod kierownicą, bo jeśli tak to niestety to nie ten.
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 515
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-08, 09:27   

Pompy podciśnienia nie wyłączaj chyba że życie Ci nie miłe. Lepiej wykonaj 2 modyfikacje, zmianę czasu pracy z 30sek na 6-8sek zmień + zawór zwrotny pozwala zapomnieć że masz zainstalowaną pompę w samochodzie.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1093
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-08, 17:23   

wik6 napisał/a:
Proszę o porady poprawiające zasięg, najlepiej tego typu jak przysłonięcie chłodnicy (rewelacja znaczna poprawa w długich przebiegach gdzie akumulatory się niepotrzebnie wychładzały).
Natomiast nie mam zamiaru inwestować w nowe akumulatory i w lekkie szyby bo to nie ma sensu, lepiej zbierać kasę na nissana.
Myślałem o aerodynamice ale przy prędkościach z rzędu 50 km/h to tylko zdemontuję antenę i zastanowię się jak prosto zaślepić otwory w grilu.

Likwidacja anteny nic Ci nie da , ale możesz dośc prosto i tanio poprawić parametry aerodynamiczne Berlingo .
Cytat:
Całkowity opór aerodynamiczny wyraża się wzorem:
Opór = 1/2ρV^2ACx, w którym:
A – powierzchnia czołowa,
ρ – gęstość powietrza,
V – względna prędkość pojazdu w stosunku do powietrza.

Powierzchni czołowej nie zmniejszysz, prędkość 50 km/h jak widzisz ze wzoru mna duży wpływ, możesz zaś prostymi krokami poprawić współczynnik Cx.
Potrzebujesz zamontować na krawędzi górnej ( w linii mocowania anteny) małe zawirowacze powietrza - tzw Vortexy. Na krawędzi spływu z nadwozia też sporo pomogą.
I bardzo prosta do zrobienia płyta pod podwoziem aby wyrównać powierzchnię.

Na przykłądzie Dacii Logan udało się zmniejszyć Cx z 0,36 do 0,29

A vortex-y masz przykłądowo takie
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 176
Wysłany: 2017-02-09, 06:21   

Dziękuję trochę napracowłeś.
Widać pozytywny wpływ.
Narazie ten pomysł zostawię do przemyślenia, totalny brak czasu no i pogoda.
Wracając do pompy podciśnienia, sprawdziłem trzyma podciśnienie przez godzinę.
To trzeba chyba wlutować ten opornik.
Jak ktoś w ma zdjęcia z berlingo gdzie się to znajduje to byłbym wdzięczny.
No i pogoda muszę czekać na +10.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 13