SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-01-29, 15:47   

Witam jestem od dwóch tygodni posiadaczem citroena berlingo electric i przejechałem około 1300 km.
Wymieniłem wszystkie żarówki na led i wyłączyłem wspomaganie kierownicy (jazda podmiejska nie czuję wyraźniej różnicy) i osiągam zasięg około 100 km zasięgu.
Myślę sobie , że gdyby nie pozwolić komputerowi ładować akumulatora pomocniczego to zyskałbym dodatkowe 10% zasięgu ?
Zauważyłem , że jazda z prędkością powyżej 60 km mocno zwiększa zużycie energii .
Pytanie to z jaką najlepiej poruszać się prędkością.
W jaki sposób prowadzić by osiągać mniejsze zużycie energii ?
Mój cel to 200 km zasięg bez dużych ingerencji w samochód , bo wtedy będę mógł wybrać się w podróż dookoła Polski.
Ostatnio zmieniony przez wik6 2017-01-29, 17:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2684
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-01-29, 16:45   

wik6 napisał/a:

Pytanie to z jaką najlepiej poruszać się prędkościom.
W jaki sposób prowadzić by osiągać mniejsze zużycie energii ?.


primo: prędkościĄ :)
secundo: masz ekonomizer, jezdzisz na zielonym polu i... tyle :)
więcej nic nie zrobisz bez wymiany baterii na pojemniejsze aby zwiekszyc zasieg :)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-01-29, 17:28   

A co z pomysłem nieładowania akumulatora pomocniczego w czasie jazdy .
W tym rozwiązaniu doliczyłem się około 1KW oszczędności .
komputer + wentylator+inne to około 0,5 KW w czasie 2 godzin jazdy + niska sprawność układu ładowania akumulator na akumulator to może dać około 1KW oszczędności.
Pomysł również dotyczy nissana tylko jak to zrobić by coś nie padło.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-29, 18:15   

Osiągając zasięg 100 km na jednym ładowaniu ( przy obecnych temperaturach) osiągasz więcej niż założyła fabryka :mrgreen:
W sumie niewiele jeszcze możesz poprawić :
- zainstalować światła dzienne ( oczywiście też LED)
- wymienić olej w przekładni na lepszy ( syntetyczny)
- wymienić smar w łożyskach kół na lepszy
- zwiększyć ciśnienie w kołach
- wymienić opony na bardziej energooszczędne
- wstawić zawór zwrotny przy pompie podciśnienia
- zmienić rezystor w celu skrócenia stałej czasowej pracy pompy podciśnienia
- ewentualnie zainstalować w podwoziu pokrywy zmniejszające zawirowania powietrza
- obniżyć masę poprzez wymiane szyb na akrylowe
- zainstalować spoiler przedni ( odpowiednio spreparowany zderzak)
Nie polecam odłączenia konwertera DC/DC bo mimo wszystko całość elektroniki zależy od stabilnego napięcia tego akumulatora, konwerter sprawdza jego napięcie co 30 minut i wtedy doładowuje jeśli napięcie spadnie poniżej 12 V .Ewentualnie podmienić na akumulator litowy ( oszczędzisz z 6 kg na masie)
W obecnych akumulatorach masz 16,2kWh.
Czyli masz średnie zużycie na poziomie 162 W/km
Żeby mieć zasięg 200 km musisz znaleźć dodatkowe źródła energii.
Takim rozwiązaniem może być dołożenie dodatkowego zestawu akumulatorów o takiej samej pojemności i napięciu - czyli jeszcze jednego zestawu akumulatorów ale to będzie masa 27x13 kg = 351 kg lub szukać jakiegoś zestawu akumulatorów np litowych , np 8 kWh , może być jako 48 V i do tego zastosujesz konwerter DC/DC aby uzyskać napięcie około 162 V, i będziesz je włączał w czasie jazdy po prostej . Konwerter nie pozwoli na oddanie w druga stronę napięcia z regeneracji które pójdzie na NiCd.
Takie rozwiązanie zastosował SYCOMOREN stosując dwa zestawy po 4kW ( gotowce firmy Eingeernig stosowane w USA do przeróbek Toyot hybrydowych)
Do dalszych podróży warto zrobić sobie szybką ładowarkę z zasilaczy telekomunikacyjnych albo też ELTEK- Flat Pack ( sa ostatnio po 95 zł potrzebujesz ich 4 sztuki ) , niewiele ważą , schemat znajdziesz w moich postach.
Co do prędkości jazdy to popatrz sie na prędkościomierz , masz czerwonymi kropkami zaznaczone dwie prędkości 50 km/h jako najbardziej energooszczędnej i 90 km/h jako maksymalną.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
marek121 

Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 26
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-01-30, 19:53   

Panowie widzę że tu każdy wat zaoszczędzonej energii jest ważny , a ja się zastanawiam dlaczego producenci samochodów elektrycznych nie montują fabrycznie paneli fotowoltanicznych na dachu pojazdu ?
Przecież taki dach citroena berlingo ma taką powierzchnię że spokojnie zmieści się tam panel o mocy 350-400 wat a to już może w sprzyjających warunkach wyprodukować 2kWh energi dziennie.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-30, 20:35   

Z którego roku jest Twoje Berlingo - wtedy panele to była niewyobrażalna cena - stosowane były wyłącznie w przemyśle kosmicznym. Tak naprawdę ich ceny spadły w ciągu ostatnich kilku lat w miarę rozwoju ich technologii. teraz już możesz kupić elastyczne moduły ( lub chociażby te wersji przeznaczone do kamperów i zainstalować. Powierzchnia dachu jest prawie płaska , jeśli nie będziesz parkował w cieniu to masz szanse na spore uzyski ze słońca.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-01, 18:27   

W poniedziałek miałem dziwną przygodę.
Samochòd stał przez bardzo zimną sobotę i niedziele naładowany na 40℅.
W poniedziałek przejechałem 25 km i pozostało 15% energii i wtrakcie jazdy samochòd odmòwił dalszej jazdy a wskaźnik energii przez ostatni kilometr zaliczał nagły spadek.
Czy to mogło być spowodowane przemarznięciem samochodu ( temperatury w nocy po -11) ?
Wcześniej zawsze był ładowany codziennie i raczej wskaźnik energii zachowywał się do końca poprawnie.
Zresetowałem komputer ,przez odłączenie akumulatora i cholera zamek centralny zamknął samochòd z kluczykami w stacyjce.
Tak czy siak do domu bieg 3km , ale udało się wròcić samochodem.
W czsie postoju napięcie na baterii wzrosło o 10v.
Pytania w innym temacie.
Czy wieksze koła zmniejszą zużycie energii tak jak to jest w samochodach spalinowych.
Mam wątpliwości , bo silnik elektryczny chyba pobiera taką samą ilość energi przy ròżnych obrotach.
Może ktoś wie , ktòry bezpiecznik jest od pompy serwa , jest tak zimno i nie można nic pogrzebać a to cholerstwo chodzi z tylko z małymi przerwami.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-01, 20:45   

1. Jeśli jedziesz na taką dłuższą trasę to trzeba było podładować. bo w temperaturach ujemnych jego pojemność spada dość znacznie ( podawałem kiedyś wykres)
2. To i tak bardzo dużo przejechałeś
3. Miernik energii zlicza energię pobraną do akumulatorów a przy jeździe oddawaną z akumulatorów. Ale również bierze pod uwagę napięcie. Zwróć też uwagę iż w takiej temperaturze wszystkie przykładnie też maja większe opory i zużycie energii jest znacznie większe
4. Większe koła zwiększa zużycie energii ale za to będziesz szybciej jechał
5. Wzrost napięcia w stanie spoczynku po użyciu jest normalny w tych akumulatorach 9 trochę się rozgrzały i lepiej działa przemiana elektrochemiczna , ale ilośc energii nie wzrosła)
6.Bezpiecznik F12 , ale nie możesz go rozłączyć bo zasila też Webasto.
Lokalizacje przkaźnika znasz

Jesli chcesz rozłączać samo wspomaganie to oddziel jeden styk przekaźnika ( pokazany na zdjęciu oraz gniazdo w które trafia i wyprowadź te dwa przewody do kabiny i użyj dowolnego włącznika zwarcie tych przewodów uruchomi Ci wspomaganie gdy będziesz miał manewry a na prostej będziesz mógł rozłączyć w celu oszczędności energii. Pompa w biegu jałowym - przy jeździe na wprost pobiera około 120 W a przy pracy na maksimum 600 W

_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1311
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-02-01, 23:02   

jas_pik napisał/a:
4. Większe koła zwiększa zużycie energii ale za to będziesz szybciej jechał
Wg mnie im większej średnicy, węższe i mocniej napompowane koła tym mniejsze ich opory toczenia.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-01, 23:45   

PatrykS napisał/a:
Wg mnie im większej średnicy, węższe i mocniej napompowane koła tym mniejsze ich opory toczenia.

Zgadza się ,
Jeszcze do tego opony o najwyższej klasie energetycznej bo one tez maja duzy wpływ na opory.
U siebie założyłem zimówki bo na letnich Michelinach Energy nie dało się jeździć i zasięg spadł o 10 km , mimo że są węższe
Coś za coś
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 06:30   

Nowe opony to duży wydatek, może pompować 3,5 at.
Może ktoś wie ile można pompować zwykłe letnie
opony
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 06:47   

Może ktoś testował jak wzrasta zasięg jadąc za miastem przy różnych prędkośćiach (60, 50,40,30).
Wiem, że to wolno ale można wybierać super boczne drogi i zaliczyć fajną wycieczkę.
Czekam na wyższe temperatury tak by można jechać bez ogrzewania i zobaczymy gdzie dojadę.
A jeśli chodzi o ogrzewanie to dlaczego w nogi jest tak zimno a wyżej upał.
Może coś u mnie jest zepsute?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-02, 07:54   

Co do ogrzewania to raczej masz problem z cięgnem skoro nie przesuwa klap sterujących ( rozbierz i zobacz) , przy okazji możesz zrobić mod dotyczący dodatkowego wyłącznika webasto . Będziesz wtedy mógł wyłączać niezależnie webasto wykorzystując już zgromadzone ciepło w systemie ogrzewania ( zaoszczędzisz na benzynie) (poszukaj w moich tips&tricks).
Ciśnienie w oponach- standardowe wg manuala to 2,8 bez problemu możesz zwiększyć, ale nie przesadzaj bo jazda stanie się niebezpieczna i mało komfortowa.
A szybkość - najlepiej jedź 50 km/h to już jest najbardziej optymalna, ważniejsze jest zachowanie płynności ( ekodriving) i unikanie e-Sek.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 12:11   

Zrobiłem pierwsze testy.
Samochód 24h wcześniej ładowany noc -5 bez ładowania
test przy 0. Wyłączo nawiew, ogrzewanie, wsp. Kierownicy, światła do jazdy dziennej.
Ciśnienie w oponach 3,2. Droga 4 pasy 1,5 km zakończona z z dwóch stron rondem.
Ostatnio zmieniony przez wik6 2017-02-02, 12:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 12:17   

Droga lekko z góry i z powrotem lekko pod górę.
Prędkość 40-45 10% energii 13km.
Prędkość 30-35 10%energii 10 km.
Zakres pomiaru energii 25-45 %.
Ciekawe czy wynik jest związany z zakresem pomiaru energii
Ostatnio zmieniony przez wik6 2017-02-02, 21:45, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 12:31   

Sorry ale pisze z telefonu nie wszystko widzę
Muszę przeprowadzić test w innych zakresach energii, bo mam wrażenie, że pierwsze procenty są mocniejsze i zaraz po ładowaniu tak samo.
Pewnie chodzi o temperaturę akumulatorów.
Przy prędkości 30 jakby samochód się męczył, dużą lekkość jazdy wykazywał przy prędkości 40-45 km/h.
Może ktoś ma jakieś bardziej wiarygodne testy?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-02, 13:34   

Staraj się jak najrzadziej jeździć w zakresie poniżej 20% energii a jeśli musisz to nie przekraczaj nigdy zielnego pola na ekonoskopie. Poniżej 10% to tylko delikatne na początku zielonego pola.
Pomiary w tak niskich zakresach naładowania nie są w żaden sposób miarodajne bo akumulatory pracują już na granicy poprawnej pracy , ich napięcie jest już sporo poniżej napięcia nominalnego.
Jeśli planujesz jazdy w okresie zimowym staraj się jeździć zaraz po zakończeniu naładowania do pełna.
Jeśli zaś naładowałeś do pełna i jednak nie będziesz jeździł to przejedź ze 3 - 4 km aby miernik energii spadł poniżej 100% . I wtedy zostawiasz tak może stać długo. Pozostawianie nienaładowanego ( poniżej 20%) na dużym mrozie może doprowadzić do uszkodzenia akumulatorów bo mogą już tworzyć się kryształki lodu uszkadzając separatory.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 13:53   

Dziękuję za ważne podpowiedzi.
Jak sądzisz kiedy nyski stanieją tak w okolicach 20k.
Kupiłem berlingo bo już nie mogłem wytrzymać.
A kiedy tesla za 20k.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 19:39   

Ponowiłem test zmieniłem :
Włączony nawiew i webasto.
Światła do jazdy dziennej.
Razem około 130wat.
Czas próby około 15 minut czyli dodatkowe zużycie 32 waty
Prędkość 40-45 zużycie 10% energii przejechane 10km. Ponowny test i wpołowie wyłączone ogrzewanie, przejechałem o kilometr więcej.
Wniosek zużycie energii urządzeń pokładowych ma większy wpływ niż to wynika z liczenia.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-02, 20:11   

Chyba nie próbujesz nam wmówić że na 10km, światła+ogrzewanie zmniejszyło zasięg o kilka kilometrów ? Silnik pobiera kilka kW a czasami kilkanaście i myślisz że światła 110W + jakieś pierdołki tak drastyczne katują Twoje aku które mają 16,8kWh pojemności (sam policzyłeś zużycie oborników 0,036kWh)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 20:57   

10 km to około 1600 wat ( 15 minut pracy).
Komputer 100 w/h
Wspomaganie 800w/h
Wentylator silnika 50w/h
Świtła drogowe 150 w/h
Ogrzewanie+ nawiew 100w/h
Inne(podciśnienie,styczniki,itp.)100w/h
Razem 1300w/h (15 minut jazdy 325 wat)
Wniosek 1/5 to urządzenia pokładowe .
Ten prąd jest podkradany z baterii trakcyjnych sprawność około 50% ( ładowanie akumulatora pomocniczego).
Wiec może to być nawet 1/4 zużycia prądu.
Z testòw wynika ,że jest to jeszcze więcej.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-02, 20:57   

Nie jestem pewien wszystkich danych ale mamy trochę tych odbiorników( nie wszystkie da się wyłączć ale sporo można zastapić LED-ami a nawet wyłączyć poza pompą obiegu chłodzenia):
św. pozycyjne 2x5W+ 2x5W +2x10W = 40W
podśw. przrzadów 10 x2W = 20W
św. mijania 2x 55W = 110W
Wspomaganie śr. = 600W
pompa wody chłodzenie 2x 80W
Webasto 150W
wentylator nadmuchu do kabiny 120W
wycieraczki 120W
ogrzewanie szyby 700W
wentylator chłodzenia silnika 80 W
Konwerter DC/DC 1000W co 30 minut włacza i doładowuje akumulator aż osiągnie on 14,2 V - dlatego warto mieć spraawny akumulator.
Jak to wszystko będzie działać to stracisz w ciągu godziny ponad 2 kWh czyli kilkanaście kilometrów
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 21:17   

Albo inacze bateria trakcyjna 16,5 kw.
Przejechanie 100km. zajmuję 2 godziny ( 50 km/h)
Czyli urządzenia pokładowe 1300 wat x 2h =2,6kw
Jak przekazać 2,6 kw poprzez ładowanie akumulatora pomocniczego przy 12 v.
To gigantyczna strata, czyli około 4 kw ,więc 1/4 pakietu trakcyjnego.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 186
Wysłany: 2017-02-02, 21:31   

Wniosek wywalić co się da i rozdzielić akumulatory.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1174
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-02, 21:32   

Dlatego warto mieć dobry akumulator pokładowy bo konwerter sprawdza napięcie jego co 30 minut i doładowuje.
Dlatego warto wszystko co można zamienić na LED-y ( chociażby wewnątrz - tablica przyrządów, podświetlenie tablicy itd...)
Na pompy chłodzenia zbyt wielkiego wpływu nie mamy ale w Twoim przypadku gdzie masz dwie osobne możesz jedną - do chłodzenia akumulatora wyłączyć przy niskich temperaturach, tej od Sagemboxa nie radzę bo jednak tranzystory mocy się grzeją , chociaż można by było penie zrobić jakiś sterownik typu step down aby zmniejszyć jej obroty i pobieraną moc. Być może z wiatrakiem w wentylacji też można by było tak robić bo przecież na pierwszym i drugim biegu silnik jest zasilany przez duży opornik na którym wydziela się sporo mocy zupełnie niepotrzebnie.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12