Zlot EV 2018
SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2018-04-03, 23:42
Jakie parametry instalacji w domu/garażu do ładowania auta?
Autor Wiadomość
Qcek 
Qcek

Dołączył: 03 Kwi 2018
Posty: 6
Wysłany: 2018-04-03, 14:47   Jakie parametry instalacji w domu/garażu do ładowania auta?

Dzień dobry,
Szukam informacji na temat parametrów technicznych przygotowujących instalacje elektryczna do ładowania auta elektrycznego w domu. Aktualnie buduje dom i chciałbym sie przygotować zawczasu pod przyszłym zakup auta.
Np jakie powinno iść napiecie z rozdzielnicy elektrycznej, prąd stały czy zmienny itp
Gdzie mogę znaleźć takie informacje?
Na ten moment zwiększyłem moc z 16,5kw o kolejne 22kw, tylko ze to nie jest wystarczające dla mojego elektryka. Potrzebuje więcej parametrów technicznych.
Dodam, ze jeszcze nie wiem jakiej marki auto będę kupował. Zależny mi na przygotowaniu infrastruktury w budowanym domu.
_________________
Rafal
Ostatnio zmieniony przez RaveN 2018-04-03, 23:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1712
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-04-03, 15:28   Re: Jakie parametry instalacji do ładowania auta?

Qcek napisał/a:

Np jakie powinno iść napiecie z rozdzielnicy elektrycznej, prąd stały czy zmienny itp

AC 230/400V ( czyli 3f)

Qcek napisał/a:
Na ten moment zwiększyłem moc z 16,5kw o kolejne 22kw, tylko ze to nie jest wystarczające dla mojego elektryka. Potrzebuje więcej parametrów technicznych.

Dopóki nie masz nie ma po co zwiększać - będzie zależała od mocy/prądu ładowarki wbudowanej w samochodzie . Chyba że masz zamiar zainwestować we własną ładowarkę CCS czy tez Chademo

Qcek napisał/a:
Dodam, ze jeszcze nie wiem jakiej marki auto będę kupował. Zależny mi na przygotowaniu infrastruktury w budowanym domu.
Dopóki go nie kupisz to nie inwestuj niepotrzebnie .Przygotuj tylko sieć 3f z max prądem 64 A w garażu ale mocy jeszcze dzisiaj nie zamawiaj bo to będą niepotrzebnie wydane pieniądze teraz. jak masz ich za dużo to zrób sobie instalację fotowoltaiczną na dachu. O tyle mniejszą moc będziesz mógł sobie zamawiać :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2069
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-04-03, 15:40   

jas_pik napisał/a:
Przygotuj tylko sieć 3f z max prądem 64 A w garażu ale mocy jeszcze dzisiaj nie zamawiaj bo to będą niepotrzebnie wydane pieniądze teraz.
Potwierdzam - z rozdzielni do garażu przewód 3f max 43kW/63A (5x10mm2? w sumie 22kW/32A 5x6mm2 też wystarczy do każdego samochodu, tylko jeden póki co jest w stanie wziąć więcej), do rozdzielni więcej o tyle, o ile ma zużywać sam dom (czyli np. o wspomniane 16,5kW).
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 325
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2018-04-03, 15:44   

Uważam że moc warto zamówić od razu większą ponieważ:
1. to jednorazowy i "nieduży" wydatek
2. przyłącze do domu będzie o odpowiednio większym przekroju

Jeśli można mieć przyłącze do domu przygotowane na większą moc bez zamawiania jej na początku to oczywiście można brać mniejszą.

Tak jak jas_pik pisał 3 fazy z zabezpieczeniem min. 64A na każdej.
 
     
zb1g


Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 68
Wysłany: 2018-04-03, 16:12   

Skoro jesteś na etapie budowy to połóż porządny kabel do garażu od głównej rozdzielni. Minimum to 5x6mm2 a najlepiej 5x10mm2. Ważne jest też dobrze wykonane uziemienie.
W garażu kabel zakończ jakąś rozdzielnią pod którą możesz później podłączyć wallboxa lub gniazdo siłowe. W zależności od samochodu ładowanie w nocy i tak pobiera najczęściej max 16A na 1 fazie (EVSE) lub 24A 3f (nowa Tesla z dualchargerem) -32A 1f z wykorzystaniem wallboxa inne auta z ładowarką pokładową 7KW lub 32A 3F co daje 22KW (starsza Tesla z dualchrgerem lub ZOE)
Przy ładowaniu w nocy nie zależy tak bardzo na szybkości bo i tak czasu jest dość. Co innego w trasie, ale CHAdeMo w domu raczej nie zainstalujesz ze względu na koszty.
_________________
Nissan Leaf od 1.2015. Tesla S 75D od 6.2017.
 
     
Qcek 
Qcek

Dołączył: 03 Kwi 2018
Posty: 6
Wysłany: 2018-04-03, 17:55   

Dziękuje każdemu za odpowiedzi.
Przewód od licznika 38,5 kW / 63A mam juz położony: do domu: 4x35mm i do zewnetrznego miejsca postojowego: 5x16mm. Czy te parametry kabla są wystarczające? W domu chce korzystac z urzadzen do 16,5kw łącznie a na auto 22kw. Jak dobrze zrozumiałem to mam przekazać elektrykowi aby parametry łącza z rozdzielni znajdującej sie w domu wynosiły: „AC, 3F, 240V / 400V”? Tylko ile Amper?
Moc juz podniosłem bo jest prawdopodobieństwo ze z firmy otrzymam auto elektryczne w okolicach lipca / sierpnia a dość długo sie czeka na pozwolenia. Prawdopodobnie nowy Nissan leaf. Jednak chce sie przygotować tez na zmianę prywatnego auta ciagu 2 lat. I nie wiem jeszcze co bedzie realnie dostępne i w zasięgu finansowym.
Dlatego chce zamontować ładowarkę (nie lubię tego słowa) uniwersalną. I tu jeszcze jedno pytanie: jakiego producenta? I jaki model tak aby jej nie zmieniać za 2-3 lata?
_________________
Rafal
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1712
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-04-03, 18:16   

Nissan Leaf potrzebuje 32A na 1 fazie .
Jeśli zrobisz instalację 3f 32A to będzie świat i ludzie na wile lat zaś. Chyba że kiedyś nabędziesz własną stację CCS/Chademo =- ale po co komu taka do domu ?
Poproś PatrykaS o zakup i przeróbkę Roleca 16A/1f na 32A/3f z gniazdem typu2 będziesz miał za małe pieniądze coś co będzie warte o wile więcej niż zapłacisz :) i co najmniej kilkakrotnie taniej niż u najtańszego dostawcy na naszym rynku.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2069
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-04-03, 20:37   

Qcek napisał/a:
Przewód od licznika 38,5 kW / 63A mam juz położony: do domu: 4x35mm
Zacny kabel :-)

Qcek napisał/a:
do zewnetrznego miejsca postojowego: 5x16mm. Czy te parametry kabla są wystarczające?
Zdecydowanie.

Qcek napisał/a:
Jak dobrze zrozumiałem to mam przekazać elektrykowi aby parametry łącza z rozdzielni znajdującej sie w domu wynosiły: „AC, 3F, 240V / 400V”?
Tak, chociaż to sam zgadnie po kablu.

Qcek napisał/a:
Tylko ile Amper?
32A - to da 22kW. Kable masz na 63A spokojnie, pewnie też takie będziesz miał zabezpieczenie przedlicznikowe, i można by dać bezpieczniki 63A, ale chyba nie ma sensu - jedynym autem, które jest w stanie taką moc z AC łyknąć, jest starsze ZOE, i ono mogłoby Ci wywalić zabezpieczenie przedlicznikowe, jeśli oprócz niego włączyło by się w domu coś jeszcze jak pralka, odkurzacz, czajnik bezprzewodowy, suszarka do włosów itp. i to w tym samym czasie, i na dłuższy czas. Instalując bezpieczniki 32A i ładowarkę/EVSE problem nie wystąpi nawet z ZOE.

Qcek napisał/a:
Dlatego chce zamontować ładowarkę (nie lubię tego słowa) uniwersalną.
Czyli z gniazdem Type 2. Uniwersalna, ale wymaga szukania/podłączania kabla za każdym razem, jak chcesz z niej skorzystać, chyba że zostawisz go przy niej na stałe, ale wtedy potrzebujesz drugiego na miasto/podróż, no chyba że to się rzadko zdarza :-) Jeśli ten Leaf jest 2018 (40kWh) to w zasadzie nie będziesz potrzebował nic innego niż EVSE Type 2 (to będą miały prawdopodobnie wszystkie nowe samochody w UE) - może jednak zdecydujesz się na wygodniejszą stację z kablem Type 2? W razie czego kabel zmienisz w niej na Type 1 kosztem 200-300zł. A za 500zł dostaniesz nawet całą stację Type 1 - przy dwóch samochodach elektrycznych w domu (pewnie prędzej czy później to nastąpi) to o niebo wygodniejsze.

jas_pik napisał/a:
Poproś PatrykaS o zakup i przeróbkę Roleca 16A/1f
Jeżeli 1000..1500zł za używaną/przerobioną a 2500 w górę za nową robi różnicę to można pomyśleć o używanym Rolecu - tanie, proste, łatwo naprawialne (choć nie miałem jeszcze problemu z żadną z kilkunastu, jakie przez moje ręce przeszły, większość z nich miała 4-5 lat). Z nowych może rodzimy producent? Enelion z Gdańska lub ktoś z południa się na forum ogłaszał.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
vaiker 

Dołączył: 28 Lut 2017
Posty: 20
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2018-04-03, 21:44   

Panowie nie znajacy sie na elektryce, nie wprowadzajcie goscia w błąd.

4x35 mm - wcale nie zacny kabel, to jest zwyczajny kabel, miedziany jest ? bo jak sie domyslam to jest aluminiowy, wiec zadnej zacnosci tutaj nie ma, do 63 amper ma byc kabel 4x16mm jak jest w miedzi,4x35 jak jest w aluminium, do garazu 5x16 ALU to malo przy ciaglym obciazeniu, a ladowarka robi wlasnie takie obciazenie.

5x16 do garazu ktos napisal ze wystarczy - nie, bo jesli to aluminiowy to pusci na tym maksymalnie 22 kw, wiec to jest MAŁO.

DLa elektryka - do garazu na scianie ma CI podciagnac 5x16, moze wejsc WLZ w aluminium do rozdzielni, bedzie taniej, a tam wypusci CI juz linki 16 do punktu ladowania, wtedy 40 KW ladowarke mozesz zapiac w aucie. Odnosnie mocy przylaczeniowej, bierz JUZ 40 KW, latwiej jest zrobic to RAZ na poczatku niz potem zwiekszac, czesto sie juz to wiaze z dlugim oczekiwaniem i przebudowa trafo. Zaplacisz JEDNORAZOWO 80 zeta za kazdy KW i po temacie.

Obecne liczniki juz potrafia 80 amper przepuszczac,, wiec 60 KW moc przylaczeniowa nie jest problemem przy pomiarze bezpośrednim. Kabel kladziesz RAZ, ja wszedzie klade miedz, jest 1/3 drozej, ale kabel cienszy i sie nie utlenia, nie jest taki sztywny, latwiej sie uklada.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2069
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-04-03, 22:36   

vaiker napisał/a:
Panowie nie znajacy sie na elektryce, nie wprowadzajcie goscia w błąd.
Zdecydowanym krokiem ustępuję pola - mnie nawet amatorem elektrykiem trudno nazwać, hobby takie tylko :-)

vaiker napisał/a:
4x35 mm - wcale nie zacny kabel, to jest zwyczajny kabel, miedziany jest ? bo jak sie domyslam to jest aluminiowy, wiec zadnej zacnosci tutaj nie ma
W życiu bym nie pomyślał, że ktoś jeszcze aluminium dziś używa, no ale człowiek całe życie się uczy.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Qcek 
Qcek

Dołączył: 03 Kwi 2018
Posty: 6
Wysłany: 2018-04-03, 23:14   

nie wiem czy to miedź, ale cena hurtowa za metr biezący na to:
1) 4x35 = 36 netto / metr
2) 5x16 = 25 netto / metr

zatem wnioskuję że jednak miedziany

i jeszcze doprecyzowanie:
licznik stoi w ogrodzeniu. przy liczniku jest miejsce postojowe "pod chmurką" z poprowadzonym przewodem YKY 5x16.
Drugi przewód z licznika YKY 4x35 poprowadzony jest do domu do samej rozdzielnicy. A z rozdzielnicy dalej przewód YKY 5x16 do miejsca w garażu.
_________________
Rafal
 
     
Qcek 
Qcek

Dołączył: 03 Kwi 2018
Posty: 6
Wysłany: 2018-04-04, 11:25   

To jeszcze pytanie o CCS: w czym jest lepsza od Type 2? Czy sa juz auta które można ładować CCS? O ile szybciej naładuje sie auto vs Type2. Możecie podać jakiś konkretny przykład?
_________________
Rafal
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 325
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2018-04-04, 11:30   

CCS to takie europejski CHAdeMO czyli ładowanie prądem stałym (szybkie).
CCS mają samochody które normalnie do ładowania AC używają kabli Type 2.
Przykłady takich aut to: e-Golf, Ampera-e, Ioniq oraz i3
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2069
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-04-04, 13:20   

Qcek napisał/a:
O ile szybciej naładuje sie auto vs Type2. Możecie podać jakiś konkretny przykład?
Ioniq ma baterię 28kWh i wbudowaną ładowarkę 7kW, ładowanie AC z Type 2 potrwa więc 4h. Z CCSem 50kW potrwa to ok. 30 minut, z CCSem 100kW piszą o 24 minutach (Ioniq jest w stanie zdaje się 70kW mocy przyjąć).
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Qcek 
Qcek

Dołączył: 03 Kwi 2018
Posty: 6
Wysłany: 2018-04-04, 17:09   

Dziękuje. Czy do ładowarki CCS trzeba zrobić inne wyprowadzenie czy tez zabezpieczenie w rozdzielnicy niż w przypadku Type 2?
_________________
Rafal
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2069
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-04-04, 17:44   

Qcek napisał/a:
Czy do ładowarki CCS trzeba zrobić inne wyprowadzenie czy tez zabezpieczenie w rozdzielnicy niż w przypadku Type 2?
To zależy, jakiej mocy ładowarkę CCS zamierzasz instalować. Generalnie to jednak droga impreza - od 30 tys. za taką w miarę przenośną sensownej mocy ok. 20kW, co i tak jest małą mocą jak na CCS.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Qcek 
Qcek

Dołączył: 03 Kwi 2018
Posty: 6
Wysłany: 2018-04-04, 17:53   

A to pozostanę przy wersji Type 2
Dzięki!
_________________
Rafal
 
     
vaiker 

Dołączył: 28 Lut 2017
Posty: 20
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2018-04-05, 12:23   

niech CI jeszcze zalozy podlicznik, 140 zlotych a bedziesz wiedzial ile troche wiecej, i obowiązkowo ochronik przeciwprzepieciowy, nie tylko w domu ale tez i w obwodzie na zewnatrz
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 15