Zlot EV 2018
SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Konkurs na samochód elektryczny wystartował
Autor Wiadomość
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 879
Wysłany: 2017-12-05, 13:03   

Z ta kasa to jednak dziwne. "Powstalo 200 punktoe ladowania" - czy to te nieszczesne nigdy nie uruchomione slupki, z ktorych jeden wciaz bodajze straszy w Katowicach?
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1150
Wysłany: 2017-12-05, 14:49   Re: Polski samochód elektryczny - prototyp

domino napisał/a:
http://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/560221,elv001-czyli-elektryczny-samochod-z-mielca-ministerstwo-milczy.html

Czytałem komentarze pod tym artykułem i najbardziej spodobał mi się ten:

"Nie było was w gronie pupili ministra, którzy mają zarobić na nowych prototypach, które też trafią do kosza." :roll:
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-12-05, 16:35   

Mi się nie podoba ale trafia w samo sedno!
 
     
Szarbia 


Dołączył: 13 Wrz 2016
Posty: 59
Skąd: Powiat Wołomin
Wysłany: 2017-12-05, 18:05   

No więc tak :mrgreen:
Ponieważ 18 lat pracuję jako konstruktor karoserii, głównie dla niemieckich (niestety) firm, pozwolę sobie na komentarz.

Nadwozie Elv001 jest zrobione w prosty sposób - szkielet plus laminat. Tak się robi (oczywiście z powodu kosztów) tzw. szołkary, tzn. jeżdżące modele 1:1.
Do produkcji masowej (ponad 100 tys. sztuk rocznie) najlepsza ze względów wytrzymałościowo, kreszowo ekonomicznych jest blacha. Nie ma co z tym dyskutować. Kompozytowy I3 czy aluAudi to fanaberie firm, które mają za dużo kasy.
I teraz tak. Aby robić budę z blachy to trzeba by mieć, ze tak powiem farmę pras. Każda buda składa się średnio z 200 blach, do każdej potrzeba średnio 4 narzędzi (tłoczników), każdy działa za pomocą prasy. Wiele pras ma wielkość domu jednorodzinnego.
Wspomniany wyżej Elv fajny jest ale nie nadaje się do produkcji seryjnej. Poza tym napęd za pomocą dwóch silników elektrycznych i pasków też nie rokuje na trwałość. Być może dlatego się nim nie interesują.

Odniosę się do Tesli - budę ma wprawdzie z blach alu ale za to jest profi wykonaną. Do tego wielodrążkowy zawias, przyzwoite kresze, własna produkcja wysilonych silników. Tego nie dało by się zrobić od tak. Pan Musk musi mieć wsparcie nie tylko finansowe ale przede wszystkim techniczne innych graczy samochodowych w USA. U nas tego nie ma bo nie ma, bo nic się nie produkuje (tylko montuje). A chodzi o to, że najważniejsza i najdroższa jest karoseria a czy tam będzie napęd spalinowy czy elektryczny to sprawa na prawdę drugorzędna. Jedyna różnica polega na tym, że w elektrycznym podłoga musi być wyżej o 10 cm i tyle. Tak więc po zaoraniu naszego przemysłu po '89 trudno będzie to odbudować nie dlatego, że mają to być elektryki ale dlatego, że nie ma naszych spalinowych.
Gdyby coś produkowano to najpierw można by zrobić jakąś konwersję a potem docelową brykę. Tesla zresztą też przecież zaczęła od Lotusa.
_________________
www.szarbia.com
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 875
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-12-05, 20:36   

Szarbia napisał/a:

Wspomniany wyżej Elv fajny jest ale nie nadaje się do produkcji seryjnej. Poza tym napęd za pomocą dwóch silników elektrycznych i pasków też nie rokuje na trwałość. Być może dlatego się nim nie interesują.


Jak już wcześniej na wielu postach wspominałem to powiem jeszcze raz.
Projekt trzeba konstrukcyjnie dostosować do warunków produkcyjnych a da się to zrobić więc nie zgodzę się że nie nadaje się do produkcji.
Co do napędu wystarczy zmienić go na jednosilnikowy oczywiście jest wiele jeszcze rzeczy które należy poprawić ale to taniej wyszłoby niż od podstaw znów tworzyć nową konstrukcje.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1137
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-05, 22:51   

Dla mnie im więcej silników tym lepiej :-D . Można pójść na skróty i robić tanie napędy. Montuje się butle gazowe w miejsce koła zapasowego. W miejsce 50x50x20 cm można wsadzić ok 2200 ogniw 18650, co przy ogniwach 3Ah daje 110 kg i ok 24 kWh (tyle co ma Leaf), ale komu to przyniesie zyski? Powiem szczerze, że jak PIS zniesie zakaz rejestracji SAM-óew i możliwość wyrejestrowania samochodu, to w najbliższych wyborach na nich zagłosuję (choć nigdy wcześniej na nich nie głosowałem).
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-12-06, 11:13   

Ale to nie nastąpi...
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1137
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-06, 20:04   

Jak mawiają amerykanie "pażiwiom uwidim".
 
     
RysiekK 


Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 66
Skąd: Bytom
Wysłany: 2017-12-09, 22:42   

Szarbia napisał/a:

I teraz tak. Aby robić budę z blachy to trzeba by mieć, ze tak powiem farmę pras. Każda buda składa się średnio z 200 blach, do każdej potrzeba średnio 4 narzędzi (tłoczników), każdy działa za pomocą prasy..
chyba, że zaprojektuje się kształt który nie wymaga tłoczenia, a jedynie gięcia. Ciekawe ile lat jeszcze będę musiał to uświadamiać ?
 
     
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 138
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2017-12-10, 12:30   

Karoseria wykonana przez gięcie wyglądałaby ciekawie- takie trochę cofnięcie o 200lat - coś jak stare maszyny rolnicze :D

Tłoczenie da praktycznie każdy kształt, ale jak wspomniałeś koszty pras są ogromne - tworzenie takiej by produkować 1000 samochodów rocznie dla samochodu elektrycznego byłoby nie tylko nie ekonomiczne ale też nie ekologiczne. Niestety Polska nie ma samochodu - żadnego praktycznie nie produkuje - a jak wspomniane wcześniej - najlepiej byłoby zaadaptować istniejące nadwozie do napędu elektrycznego - całkowicie polskiego. Koszty byłyby niskie. A jakość wyższa - w końcu coś co się produkuje od lat i ulepsza od lat jest lepsze od prototypu (który co najwyżej ładniej wygląda - ale funkcjonalnie nie byłoby już tak cudownie).
_________________
500e
 
     
RysiekK 


Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 66
Skąd: Bytom
Wysłany: 2017-12-10, 14:43   

Karwoś napisał/a:
Karoseria wykonana przez gięcie wyglądałaby ciekawie- takie trochę cofnięcie o 200lat - coś jak stare maszyny rolnicze :D
udowodniłem że wcale nie... i nie byłoby to żadne "cofnięcie" ino wręcz przeciwnie bo to metoda ułatwiająca użycie aluminium.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 644
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-12-10, 16:03   

Istnieje jakikolwiek współczesny samochód tworzony tą metodą?
 
     
RysiekK 


Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 66
Skąd: Bytom
Wysłany: 2017-12-10, 16:50   

nic mi nie wiadomo by istniał produkowany masowo ( osobiście budowałem concept-cary a jednym pewien czas jeździłem ), a zaniechanie to i lukę rynkową należy to traktować jako szansę
 
     
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 138
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2017-12-10, 18:51   

Coś mi się wydaje, że efekt wizualny byłby daleki od dzisiejszych trendów, a czas produkcji zbyt długi. Jak już masz prasę - wytłoczenie elementu trwa pewnie 3 uderzenia prasy. Wyprodukowanie tego samego elementu inaczej trwa kilkadziesiąt razy dłużej.
_________________
500e
 
     
RysiekK 


Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 66
Skąd: Bytom
Wysłany: 2017-12-10, 19:01   

Karwoś napisał/a:
Coś mi się wydaje, że efekt wizualny byłby daleki od dzisiejszych trendów,
w ... mam "trend" w sytuacji gdy chodzi o masową elektryfikację tanim autem dla ludu - a to powinien być na dziś priorytet Władzy Oświeconej.
Karwoś napisał/a:
Jak już masz prasę -.
słowa kluczowe
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 879
Wysłany: 2017-12-10, 19:57   

a co w ogole z Zeraniem? Tam jeszcze cokolwiek jest (maszyny jakies?)

A tak w ogole, to mysle, ze te wsyzstkie gornolotne slowa o elektromobilnosci to moza o kant d* rozbic. Gdyby naprawde ktos cos chcial zrobic, toby wystarczylo sensowna rzecz rozpisac, a nie rysunki i karoserie - czyli rzeczy drugorzedne.

Turcy np. kupili saaba 9-3, i maja nadzieje z tego jakos stworzyc wlasne "narodowe" autko, a my? ech.
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 875
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-12-10, 20:10   

wodnik7 napisał/a:
a co w ogole z Zeraniem? Tam jeszcze cokolwiek jest (maszyny jakies?)....
Turcy np. kupili saaba 9-3, i maja nadzieje z tego jakos stworzyc wlasne "narodowe" autko, a my? ech.


Żerań zamknięty i nic tam nie ma wszystko sprzedane!!!

Chińczycy przejęli Saaba i stoją w miejscu tylko same zapowiedzi i nic więcej dlatego warto by może wykupić od nich markę i na niej zbudować nowe modele tylko trzeba by przeprojektowac płytę podłogowa i dostosować ją do nowych wymogów.
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 879
Wysłany: 2017-12-10, 20:23   

Akurat Chinczycy (NEVS) wlasnie tydzien temu wypuscili pierwsze "nowe" nevsy, ktore sa calkowicie elektryczne.

Ale Turcy te technike rowniez od NEVS kupili, chyba z rok temu czytalem o tym troche.

No i duzy plus tych konstrukcji: sprawdzone, duze (!), choc konstrukcyjnie na pewno nie najnowsze. Budowanie od poczatku (tzn. wymyslanie tego, co i tak na rynku juz jest w duzej mierze osiagalne), nie jest cyhab zbytnio ekonomicznie sensowne..:)
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 644
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-12-10, 20:58   

RysiekK napisał/a:
nic mi nie wiadomo by istniał produkowany masowo

I to mi wystarczy. Gdyby to było takie cudowne to każdy koncern by tego używał. A stworzenie paskudnego auta elektrycznego to bardzo zły pomysł. Kupią go jedynie pasjonaci elektryków. A pozostałe 99% ludzi stwierdzi, że brzydki i nadal kupi passata w dieslu. Sorry, ale auto musi też sensownie wyglądać, oferować odpowiedni poziom komfortu, odpowiedni poziom materiałów, wyposażenia, bezpieczeństwa, itp. Zrobienie czegoś tylko po to, żeby było tanie nie ma sensu.
Zgadzam się natomiast, że tworzenie nowej marki od zera to zły pomysł. W dzisiejszych czasach koncerny łączą się tworząc większe koncerny, a tutaj ktoś próbuje iść pod prąd i tworzyć nową markę od zera. Dużo lepszym pomysłem byłoby kupienie licencji na jakieś ZOE czy coś w tym stylu i robienie jej na przykład pod marką FSO. Coś a'la dacia, skoda, itp.
 
     
RysiekK 


Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 66
Skąd: Bytom
Wysłany: 2017-12-10, 22:12   

vwir napisał/a:
I to mi wystarczy. Gdyby to było takie cudowne to każdy koncern by tego używał.
nieprawda!! Motoprzemysł jest pasywny , wsteczny i robi ino to, do czego zmusi go konkurencja i jest zainteresowany by wszystko było po staremu

vwir napisał/a:
A stworzenie paskudnego auta elektrycznego to bardzo zły pomysł
nieudziwnienie to nie brzydkość

vwir napisał/a:
A pozostałe 99% ludzi stwierdzi, że brzydki i nadal kupi passata w dieslu.
i tu dochodzimy do sedna : Świadoma polityka transportowa NIE może opierać się na zachciankach, mniemaniach, żądaniach i roszczeniach drobnomieszczan i innych konsumpcyjnie zepsutych, rozkapryszonych osobników którym się od dobrobytu w ..ch poprzewracało !!!!! Im zrobi dobrze przemysł działający na zasadzie komercyjnej. Polityka ma realizować Cele Nadrzędne - w tym wypadku , jeżeli już państwo bierze się za robienie aut, to robić to czego nie robią prywatni - czyli dać tanie el-auto tym którzy nie znajdą takiej oferty od producentów prywatnych
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-12-10, 22:39   

Ludzie kupują samochody oczami. Rząd może i inicjuje jakieś tam działania (z których wg mnie nic nie wyniknie, chciałbym się mylić) ale zasadą istnienia każdego biznesu jest zarobek. Zarobek zależy od klientów a klient chce dostać to, na co ma "zachciankę", czy inne "żądanie".
Niektórzy pewnie znają wehikuł "ReVolt", polski, elektryczny trójkołowiec. Tak piękny, że dzieciaki wstydziły się, żeby koledzy ze szkoły widzieli, że są takim czymś odwożone. I co się z tym stało? Ano nic. Nie istnieje. Oczywiście wygląd nie był jedynym powodem ku temu. Ale jednym z 4 podstawowych. (Wg managera pracującego przy tym projekcie)
 
     
Szarbia 


Dołączył: 13 Wrz 2016
Posty: 59
Skąd: Powiat Wołomin
Wysłany: 2017-12-11, 11:32   

RysiekK napisał/a:
Szarbia napisał/a:

I teraz tak. Aby robić budę z blachy to trzeba by mieć, ze tak powiem farmę pras. Każda buda składa się średnio z 200 blach, do każdej potrzeba średnio 4 narzędzi (tłoczników), każdy działa za pomocą prasy..
chyba, że zaprojektuje się kształt który nie wymaga tłoczenia, a jedynie gięcia. Ciekawe ile lat jeszcze będę musiał to uświadamiać ?

Do gięcia też potrzeba pras. Jest mniej narzędzi (2 -3 zamiast 4 - 5) ale przy produkcji masowej jest to konieczne. W pasie jedna operacja trwa powiedzmy 3 sekundy z transportem części. Nie postawisz chyba 200 ludzi przy giętarkach ręcznych. Czas i powtarzalność (jakość) są kluczowe dla masowej produkcji dzięki temu można zejść z ceny. A tych 200 ludzi obsłuży całą produkcję a nie tylko giętarki.
A tak w ogóle w obecnych samochodach jest wiele elementów gietych w płycie podłogowej.
_________________
www.szarbia.com
 
     
RysiekK 


Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 66
Skąd: Bytom
Wysłany: 2017-12-11, 20:16   

w początkowym okresie ważna jest taniość uruchomienia produkcji więc jeżeli nie ma się na zakup pras to kończy się żenującymi lamentami jak z tym autem z Mielca czy całą historią "niespełnionych szans" z PRL.
(bariera kosztowa związana z tłoczeniem byłą jedną z głównych przyczyn niemożności i upadku tego motoprzemysłu, a drugą była filozofia , tak sama jak prezentowana przez niektórych przedmówców czyli bezsensowna próba naśladowania zachodniej zepsutej szkodliwej motoryzacji dla bogatych drobnomieszczan, zamiast budowy taniego oszczędnego auta dla ludu )
Przy masówce też nie jest pewne co byłoby tańsze gdyż czynności podawania, gięcia i spawania też można zrobotyzować ..co wcale nie musi być konieczne gdyż kazdy element czy cały podzespół prostogiętej konstrukcji może być wykonany w małym warsztacie, a małe firmy umią zejść z ceną.--- Co do płyty podłogowej to ją też można wykonać powyższą metodą
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 879
Wysłany: 2017-12-11, 20:59   

RysiekK napisał/a:

i bezsensowna próba naśladowania zachodniej zepsutej szkodliwej motoryzacji dla bogatych drobnomieszczan, zamiast budowy taniego oszczędnego auta dla ludu


jakby zywcem z "Trybuny Ludu"!

Juz moj szanowny przedmowca (EVgarage) wykazal, ze "lud" kupuje to, na co ma ochote, a nie to, co "wladza" lub ktokolwiek na gorze uwaza za dobre. Tak juz w kapitalizmie jest.

I bardzo dobrze! Wole duze auta z airbagami i esp, niz male puszeczki bez niczego, gdzie szanse przezycia w wypadku sa rowne zeru. Nie mowiac o roznorodnosci, stylistyce, innych "gadzetach", ktore ludzie po prostu chca miec. I maja prawo wybrac! wystarczyloby obnizyc VAT, pomoc przedsiebiorcom (odpisy), i rynek by sie rozkrecil sam - tym bardziej, ze ludzie chca kupowac - ale nie dziwolagi ("male ciasne, ale narodowe"), a normalne, sprawdzone, dzialajace i jezdzace auta.
 
     
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 138
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2017-12-11, 22:12   

Dokładnie - porządne odpisy dla flot, firm itp - masa ludzi by nimi jeździła a potem kupując prywatnie zastanowiliby się mając do wyboru wysilonego diesla którego utrzymanie kosztuje sporo, czy elektryka którym jeździli kilkaset tyś km i wszystko jest OK.
_________________
500e
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 12