SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jaki silnik wybrać do konwersji ?
Autor Wiadomość
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-11, 08:42   Jaki silnik wybrać do konwersji ?

Przymierzam się do konwersji lekkiego pojazdu 4 kołowego na elektryczny .
Zastanawiam się jaki silnik do tego wybrać i skąd go kupić . Oczywiście jest to tez powiązane z tym jaki sterownik da się w sensownych pieniądzach do tego dobrać.

Zakładając potrzeby :
1. Prędkość max 120 no może w mega sprzyjających warunkach do 140km/h przez max kilka min (obwodnica itp).
2. Moc "chwilowa" 85-90kW.
3. Moc ciągła do 1/4 może nawet 1/5 mocy szczytowej (potrzebna do przepisowej jazdy miejskiej i podmiejskiej).
4. Najbardziej to zależy mi na przyspieszeniu czyli na Nm z dołu.
5. Bateria dająca zasięg przy ekonomicznej jeździe na około 60km.
6. Sterownik na jakie napięcie przy jakim silniku ?
Zakładam po pobieżnej literaturze że najodpowiedniejszy będzie silnik DC szczotkowy ?
Za wielka kałużą jest tego trochę ale czy nie ma u nas takich odpowiedników mam na myśli silnik DC szczotkowy o mocy "nominalnej" 35-40kW?
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 278
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-07-11, 09:07   

Są takie silniki. Chcesz się tym ścigać czy używać na codzień?
Bo jak na do jeżdżenia normalnie to nie polecałbym silnika szczotkowego bo to będzie wrzód z utrzymywaniem go w kondycji.
Co to za pojazd? Bo jeśli lekki to ja rozumiem jakiś quad, czy inne jeździdełko a wówczas na pewno tak duża moc ciągła nie jest potrzebna.
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-11, 09:11   

Na co dzień mam inny . Ten ma być do zabawy i jazdy na co dzień :lol: ale tylko w okresie "okołoletnim" . Szacowany przebieg w roku to około 2tyś km max 4 jeśli warunki pogodowe pozwalać będą.
Planuje wagę nie większą niż 800kg jeśli się uda .
Prędkość max ograniczona przekładnią a nie minimalną mocą potrzebną do jej osiągnięcia.
Też bym wolał inny silnik niż szczotkowy ale do tych potrzeb to chyba raczej przerost formy no i koszty niepotrzebne . Zdaje się że szczotkowy zestaw silnik-sterownik wyjdzie najtaniej ? Tylko skąd te części składowe wziąć?
Co do silnika to widziałbym coś w typie Netgain Impulse 9 Series lub bardzo podobnego parametrami również wymiarowymi (nie muszą być nowe choćbym wolał).
Ostatnio zmieniony przez palo 2017-07-11, 12:08, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 278
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-07-11, 17:00   

To możesz wybrać Kostova K10 i do tego fajny i prosty kontrolerek produkcji australijskiej 144V@1000A. Choć musisz pamiętać, że jak będziesz cisnąć to i tak co roku będzie trzeba szczotki wymienić a co dwa lata to już na 100%.
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-11, 18:30   

Nad tymi Kostovami sie juz wcześniej zastanawiałem . I nawet przeszło mi przez myśl że to właśnie KostoV motors robi silniki dla NetGain Motors :roll:
Ceny nie są tak straszne a i pewnie za transport wezmą mniej niż zza kałuży . :lol:
Powiedz coś więcej o tym sterowniku . Tak bym wiedział chociaż gdzie czego szukać . :-D
Szczotki raz w roku mogę wymienić . Myślałem że coś takiego masz na myśli w sensie że szybko się kończą . :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=_LQXB1DX-2Q

Edyta:
Masz na myśli coś w stylu Evnetics Soliton 1 ?
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 278
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-07-11, 22:21   

Ceny Kostovów są o tyle spoko, że nie ma wysokich opłat importowych.

Evnetics zbankrutowało ze 3 czy 4 lata temu, jeśli faktycznie gdzieś da się kupić taki kontroler to albo używka albo leżak magazynowy. Brak serwisu i pomocy.
A ja mam na myśli kontroler ZEVA.
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-14, 16:58   

Te sterowniki ZEVA wyglądają ciekawie. Koszt to około 5tyś zł za ten 1000A +przesyłka i opłaty celne , Vat itd. Da się przeżyć jeśli nie ma alternatywy chyba że jest ?
Mam pytanie . Czy układ silnik szczotkowy+ sterownik daje możliwość regeneracji lub choćby hamowania silnikiem ? Pytam bo planuję mieć bezsprzęgłowy układ a taki silnik rozkręcony (a w zasadzie jego ciężki wirnik) do kilku tyś obr/min chyba długo będzie schodził z obrotów po zdjęciu nogi z pedału przyspiesznika ?
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 278
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-07-14, 17:57   

To lepiej zmień plan i zostaw sprzęgło. Żadnego odzysku nie ma i nie może być. Silnik schodzi z obrotów względnie szybko ale zmianę biegów trzeba wyczuć i nie zawsze się uda gładko.

Ten kontroler ma najwyższy stosunek ceny do jakości. Alternatywą w zasadzie jest tylko 'zilla ale cena jest nie wiem, ze 2x wyższa.

To może zdradzisz co to za auto? Replika Lotusa Super7?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1264
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-07-14, 18:05   

A czy nie będzie znacznie lepszym rozwiązaniem zakup gotowego całego układu napędowego od gotowego pojazdu - chociażby Zoe - będziesz miał i moc i regenerację i przyspieszenie i szybkie ładowanie a kosztowo zapłacisz niewiele więcej niż za sam sterownik Zilli .
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-14, 18:22   

EVgarage napisał/a:
To lepiej zmień plan i zostaw sprzęgło. Żadnego odzysku nie ma i nie może być. Silnik schodzi z obrotów względnie szybko ale zmianę biegów trzeba wyczuć i nie zawsze się uda gładko.

Ten kontroler ma najwyższy stosunek ceny do jakości. Alternatywą w zasadzie jest tylko 'zilla ale cena jest nie wiem, ze 2x wyższa.


Myślałem o konwersji ze "sprzęgłem kłowym" ? W sensie wrzucić 2-lub 3 bieg i tak ruszać i jeździć. Fabryczne sprzęgło nie wytrzyma tego Nm z dołu :roll: a i pewnie jakieś wzmacniane tez nie .

jas_pik napisał/a:
A czy nie będzie znacznie lepszym rozwiązaniem zakup gotowego całego układu napędowego od gotowego pojazdu - chociażby Zoe - będziesz miał i moc i regenerację i przyspieszenie i szybkie ładowanie a kosztowo zapłacisz niewiele więcej niż za sam sterownik Zilli .


Tylko pewnie tam wszystko jest po jakimś "kanie" ja się na tym nie znam a i pewnie nikt tego też mi nie ogarnie .
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1264
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-07-14, 18:36   

No i co z tego że po CAN.CAN już jest wszedzie , juz rozgryzłem ten w Vectrixi-e.
A teraz powoli rozgryzam CAN w Th!nk-u - to wszystko jest w sumie bardzo proste. A do Renault masz CLIP-a i jego chińskie kopie .

palo napisał/a:

Myślałem o konwersji ze "sprzęgłem kłowym" ? W sensie wrzucić 2-lub 3 bieg i tak ruszać i jeździć. Fabryczne sprzęgło nie wytrzyma tego Nm z dołu :roll: a i pewnie jakieś wzmacniane tez nie .

A ten Twój pojazd nie miał wersji diesel?
Sprzegła do tych wersji sa znacznie mocniejsze.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2017-07-14, 18:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-14, 18:53   

jas_pik napisał/a:
No i co z tego że po CAN.CAN już jest wszedzie , juz rozgryzłem ten w Vectrixi-e.
A teraz powoli rozgryzam CAN w Th!nk-u - to wszystko jest w sumie bardzo proste. A do Renault masz CLIP-a i jego chińskie kopie .


To rozgryź ten z ZOE a ja wtedy chętnie zaimplementuję ten napęd do swojej "wydumki" bo ja w tym temacie to ciemny jak tabaka w rogu :lol: Gdyby była pewność że ktoś pomoże i da się to rozgryźć to bym się zdecydował na 100% .
O co chodzi z tym CLIPem i jego kopiami ? Przybliż proszę choć trochę temat bym wiedział czego szukać.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1264
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-07-14, 19:10   

Jak się uda mi zakupić takiego ZOE to mam nadzieję go szybko rozgryźć.
CLIP to urzadzenie diagnostyczne do samochodów marki DACIA/RENAULT .
Oczywiście Chinole już to podrobili i jest do kupienia za mniej niż 100$.
Ale od pewnego czasu jest jeszcze prostsze rozwiązanie - udało się rozgryźć komunikację i teraz już za pomocą popularnych dostępnych za kilka złotych ELM327 można prawie wszystkie operacje dostępne do tej pory przez CLIPA można zrobić za pomocą każdego PC-ta oraz smartfona za pomocą aplikacji Pyren.

Do tej pory aby poprawnie obsługiwać stare pojazdy PSA używałem dużego drogiego urządzenia diagnostycznego DIAG2000.
A od kilkunastu dni udostępniłem soft do smartfona pozwalający na obserwację online napięcia i prądu zużywanego przez silnik.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 278
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-07-15, 08:39   

Chcąc użyć sam napęd bez towarzyszących elementów (głównie bms) poza znajomością komand CAN potrzebna będzie ingerencja w oprogramowanie kontrolera. A to o ile jest możliwe (bo w Teslach nie jest) to chyba nie jest takie do końca izi. Ale pomysł ze wszechmiar słuszny.
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-18, 20:15   

Jako że ma to być moja pierwsza konwersja samochodu spalinowego na EV to postanowiłem zejść z "potrzeb" i zbudować autko do spokojnego , codziennego przemieszczania się z prędkościami do 80-90km/h a w szczycie do 100-110. (średnia prędkość do pracy to 60-80km/h).
Zakupiłem dzisiaj silnik szczotkowy z magnesami a teraz szukam jakiegoś sterownika myślę że na jakieś przystępne napięcie tak do 120V prąd max do 600-650A. Możecie coś polecić ?
Mam też kilka konserw od Leafa +trochę ogniw 18650 wysokoprądowych Sony VTC4. Z czasem dokupię potrzebną ilość. Planuję pojemność 120Ah czyli 2 konserwy Leafa równolegle (2p z tym że w każdej konserwie już jest połączenie 2s2p więc będzie to 2s4p bo cele są około 30Ah) co da razem właśnie oczekiwane 120Ah . W przypadku VTC4 będzie to 56p.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-07-18, 21:42   

palo napisał/a:
W przypadku VTC4 będzie to 56p
Dobrze zaplanuj zgrzewanie ogniw bo 11A/ogniwo to już nie przelewki i byle jaka taśma tego nie uciągnie.

Obadaj zdjęcia z moich pakietów, 65p a planuje max 250A ciągnąc ze względu na słabe ogniwa ale też i grzanie blach.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1022
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-07-18, 22:23   

Silnik z magnesami, to do auta trochę średnio, ale ze skrzynią pewnie da radę. Jakieś lemco, czy zby... coś tam ;) ?
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-18, 23:04   

Carcik napisał/a:
palo napisał/a:
W przypadku VTC4 będzie to 56p
Dobrze zaplanuj zgrzewanie ogniw bo 11A/ogniwo to już nie przelewki i byle jaka taśma tego nie uciągnie.

Obadaj zdjęcia z moich pakietów, 65p a planuje max 250A ciągnąc ze względu na słabe ogniwa ale też i grzanie blach.


Planuję wszystkie 56cel (1p) umieścić w jednym rzędzie więc po jednej blaszce czystego niklu na celę lub lutowanie miedzią ,ostatecznie zdecyduję się na cały pakiet z konserw Leafa.
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1081
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-07-20, 21:41   

Mam do sprzedania komplet do konwersji ze swego auta.
Lemco po 200km(nówka) przebiegu, ale coś tam kupiłeś już.
DC/DC 30A.
Sterownik Kelly 800A/144V.
Kable, styczniki, potencjometr itd..

Mnie Lemco spokojnie ciągnęło Bxa z ołowiem o masie 1.4T do około 100km/h.
Na litach z dużo mniejszą masą o wiele lepiej da radę.
Na zlocie w 2012 bodaj to praktycznie kołami piszczałem 450A i nic mu się nie działo, oczywiście z głową była jazda.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-23, 08:38   

Jako że dostałem fajną propozycję sterownika bez regenu to chciałem zapytać czy ma sens stosowanie takiego z regeneracją . Ile można zyskać procent zwrotu energii do aku przy normalnej przewidywalnej jeździe? Czy gra jest warta świeczki ?
Druga sprawa to czy znacie kogoś kto dorobi sprzęgło kłowe do wałka skrzyni? Moment obrotowy z silnika na poziomie 120-140 Nm.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-07-23, 16:50   

Jeśli jeździsz przewidywalnie to regen daje bardzo mało, pewnie 2-3km zasięgu. Większość czasu i tak starasz się hamować oporem toczenia niż hamować 50m przed światłami odzyskiem
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 37
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 801
Skąd: Holland
Wysłany: 2017-07-29, 22:07   

palo, Na moim przykładzie powiem, że na holenderskich drogach regen przydaje się tylko w mieście. Odzysk rzędu 5% zużycia. Jednak gdy jeżdżę po Ardenach, Westfalii, Bawarii czy ostatnio Karkonoszach regen zwraca połowę nadmiernego górskiego zużycia. Nie wiem jaka jest różnica w kosztach ale moim zdaniem regen jest istotnym czynnikiem zwiększającym zasięg. Dodatkowo zwiększa też komfort i frajdę z jazdy.
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
     
palo

Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 59
Wysłany: 2017-07-30, 14:25   

To decyzja podjęta czyli bez regenu bo ja generalnie u siebie cały czas po płaskim a miasto w moim wydaniu to w zasadzie tylko stanie w korkach .
 
     
Lolek electric 
Motoparalotniarz

Wiek: 63
Dołączył: 12 Kwi 2013
Posty: 150
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-31, 05:49   

Regen to jedno wielkie oszustwo, przecież energia odzyskiwana została pobrana wcześniej z akku. Lepiej zamiast odzysku tak zaplanować jazdę by nie musieć hamować. Ja swoje rekordy zasięgu robiłem właśnie w ten sposób, a nie w mieście i z dynamiczną jazdą. Inną sprawą jest wQrw na twarzach innych uczestników ruchu kołowatego!
 
     
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 37
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 801
Skąd: Holland
Wysłany: 2017-07-31, 09:54   

Lolek electric napisał/a:
Regen to jedno wielkie oszustwo

Faktycznie, za każdym razem gdy regen oddaje mi 5 czy 10 km zasięgu czuję się oszukany... cierpię...

Hipotetyczna sytuacja:
Kierowca A (bez regenu) i kierowca B (z regenem) jadą z miejsca X do miejsca Y. Po drodze hamują i przyspieszają, pokonują podjazdy i zjazdy itd itp. Na podjazdy i przyspieszenia zużywają taką samą ilość energii ale tylko kierowca B odzyskuje jej część w czasie hamowania i zjazdów ze wzniesień. Jaki jest efekt? Kierowca B, oszukany, dociera do celu na ostatniej kresce baterii podczas gdy kierowca A nie dał się oszukać bajkom o regenie i z wysoko podniesioną głową dzielnie pcha swój samochód kilka ostatnich kilometrów...
Tak mniej więcej wyjaśniono działanie regenu mojemu 8 letniemu synowi w szkole. Poza wątkiem spiskowym.
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13