SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jakie gniazdko i gdzie tankować :)
Autor Wiadomość
qwas0987

Dołączył: 29 Mar 2017
Posty: 30
Wysłany: 2017-04-08, 11:20   Jakie gniazdko i gdzie tankować :)

mam pytanko, zastanawiam się nad montażem gniazdka do ładowania samochodów elektrycznych (np. i-miev, Leaf) w garażu wspólnym w bloku przy moim stanowisku. Administrator budynku powiedział że wyceni robotę tylko muszę wiedzieć co konkretnie potrzebuję. czy możecie coś doradzić - zwykłe gniazdo siłowe (to sie nazywa mennekes?) czy gniazdko takie zwykłe 220V, a moze jedno i drugie ?

Orientujecie się może jaki koszt może być z tym związany ? Na pewno będzie potrzebny licznik do tego.

Czy jest jakaś aktualna mapa miejsc gdzie mozna się podładować w Warszawie ?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1331
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-08, 13:17   

Najlepiej jak znajdziesz standardowy zewnętrzną stację z gniazdem type2 (na ebay.co.uk szukaj ROLEC są najtańsze) wtedy każdy posiadacz się podłączy. Takie wieszane jednofazowe 16 A są w okolicach 300 Funtów jako kup teraz.
Koszt instalacji trudno wycenić zdalnie (w moim przypadku w spółdzielni - pociągnięcie kabla z rozdzielni głównej było najdroższe a zapłaciłem łącznie z podlicznikiem 1600 zł)
A mapa online to Plugshare
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
qwas0987

Dołączył: 29 Mar 2017
Posty: 30
Wysłany: 2017-04-08, 15:48   

ja rozumiem że jeśli np. kupiłbym Leafa to on ma w zestawie ładowarkę podłączaną do klasycznego gniazdka 230V ? Czyli takie gniazdko by było ok w wersji minimum ?

A czy jest też w samochodzie kabel żeby podłączyć się pod gniazdko "siłowe" (trójfazowe), czy też potrzebna jakaś przejściówka ?

Na czasie specjalnie mi nie zależy, może się ładować całą noc.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1331
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-08, 16:12   

Każdy samochód ma możliwość ładowania z gniazdka standardowego ( tzw schuko) o max poborze 16A . Wykorzystujesz wtedy tzw EVSE (niepoprawnie zwanego ładowarką) , ładowanie odbywa się wtedy powolne (max 3,6 kW) czyli naładowanie nowego modelu Leafa zajmie Ci nawet 11 godzin.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1601
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-08, 21:23   

qwas0987 napisał/a:
zwykłe gniazdo siłowe (to sie nazywa mennekes?)
Gniazdo siłowe i Mennekes to dwie różne rzeczy, choć oba mogą być trójfazowe. Do siłowego (czerwone gniazdo trójfazowe) zasilanie jest podłączone na stałe, przed gniazdem Mennekes znajduje się elektronika (EVSE), która załącza zasilanie dopiero po spełnieniu iluś warunków mówiących o poprawnym podłączeniu kabla do samochodu. Kabel od gniazda Mennekes do samochodu czasem jest na wyposażeniu ("w zestawie"), przeważnie jednak trzeba go sobie kupić i to koszt rzędu 300zł w górę za najprostszy okazyjnie nabyty używany.

qwas0987 napisał/a:
ja rozumiem że jeśli np. kupiłbym Leafa to on ma w zestawie ładowarkę podłączaną do klasycznego gniazdka 230V ? Czyli takie gniazdko by było ok w wersji minimum ?
Zwykłe gniazdko sieciowe 230V (takie do czajnika czy pralki) jest OK w wersji minimum - umożliwia naładowanie każdego samochodu, bo każdy ma na wyposażeniu EVSE - kabel ze zwykłą wtyczką elektryczną z jednej strony i wtyczką Type 1 lub Type 2 od strony samochodu, z puszką na kablu w pobliżu tej zwykłej wtyczki.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 37
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 838
Skąd: Holland
Wysłany: 2017-04-08, 22:40   

PatrykS napisał/a:
Gniazdo siłowe i Mennekes to dwie różne rzeczy

No nie do końca. Najwięcej gniazd siłowych na zachodzie to własnie gniazda Mennekes
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1601
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-09, 14:31   

YANNOSICK napisał/a:
No nie do końca. Najwięcej gniazd siłowych na zachodzie to własnie gniazda Mennekes
Yyyy, no racja, ale w kontekście EV Mennekes zawsze oznacza gniazdo Type 2. W Polsce firma Mennekes w zwykłych gniazdach (siłowych czy jednofazowych) nie jest zbyt popularna.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
metu 


Dołączył: 20 Lip 2015
Posty: 99
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-04-11, 16:55   

W jaki sposób przejść z "naszego" trójfazowego na typ1? Nie widziałem takich kabli :/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1601
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-11, 17:44   

Np. to:
http://allegro.pl/przejsc...5974930498.html
plus to:
http://allegro.pl/kabel-l...6768154935.html

I masz 3kW. Jeśli masz samochód 6kW to:
http://www.ebay.co.uk/itm...-A/182458037157
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 368
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-11, 18:07   

https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html
 
     
kalex 

Wiek: 37
Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 143
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2017-04-11, 18:25   

vwir napisał/a:
https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html


I co , wkładasz takiego pindola w gniazdo i już? Nie potrzeba żadnego EPC ?
 
     
metu 


Dołączył: 20 Lip 2015
Posty: 99
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-04-11, 18:25   

vwir napisał/a:
https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html


O to mi chodziło. Na nim Leaf będzie ładował się 7kW (zakładamy, że ma taką ładowarkę na pokładzie), prawda?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1601
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-11, 19:00   

kalex napisał/a:
I co , wkładasz takiego pindola w gniazdo i już? Nie potrzeba żadnego EPC ?
EPC (kontroler EVSE) jest we wtyczce Type 1, powtórzę więc to co już tu parę razy wspominałem, że nie jest to do końca bezpieczne rozwiązanie.

metu napisał/a:
Na nim Leaf będzie ładował się 7kW (zakładamy, że ma taką ładowarkę na pokładzie), prawda?
Tak. Podobnie jak na poniższym, bardziej bezpiecznym:
http://www.ebay.co.uk/itm...-A/182458037157
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 368
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-11, 19:58   

metu napisał/a:
vwir napisał/a:
https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html


O to mi chodziło. Na nim Leaf będzie ładował się 7kW (zakładamy, że ma taką ładowarkę na pokładzie), prawda?


Tak, ale tak naprawdę korzysta ona z jednej fazy, mocno ją obciążając (32A). Masz gniazdo 32A czy 16A?
Lepsze byłoby coś, co wykorzystałoby wszystkie 3 fazy i równo je obciążyło. Coś jak tutaj: http://forum.samochodyele...opic.php?t=1835
 
     
metu 


Dołączył: 20 Lip 2015
Posty: 99
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-04-11, 21:45   

Gniazdo chyba jest 16A (nie mogę teraz tego sprawdzić).
Zabezpieczenie w tablicy mam 32A.

Pobieranie 32A z jednej fazy mija się z celem przy połączeniu 3 fazowym ale rozumiem, że jest to spowodowane obsługą przez ładowarkę 1f ?

A co w przypadku Mennekes'a? Też obciąża jedną fazę?
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 368
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-12, 07:44   

Wszystko zależy od samego kabla (ładowarki). Mennekes jako taki ma jedynie ładowarkę 16A: https://www.google.pl/url...ZG_0BZaj0GMjmmw

A przynajmniej ja nie znalazłem u nich 32A. Dlatego to co podesłał vtech jest trochę ciekawszym wyjściem.

Zastanawiam się też nad takim kablem: https://r-evc.com/en/type-1/12-type-1-j1772-16a.html
W sumie mamy od 6 do 16A, za jakieś 1300PLN. Ciężko o tańszy kabel 16A. No chyba, że z chin: https://www.aliexpress.co...fb-a098fc5008e0
 
     
wester 


Dołączył: 20 Sty 2017
Posty: 62
Skąd: Łupowo
Wysłany: 2017-04-12, 08:22   

vwir napisał/a:
Zastanawiam się też nad takim kablem: https://r-evc.com/en/type-1/12-type-1-j1772-16a.html
W sumie mamy od 6 do 16A, za jakieś 1300PLN


Nastawić możesz dużo więcej o ile bezpieczniki wytrzymają. Ja przez przejściówkę siłową ładowałem kilka razy 25A kabel nawet nie był letni. Tak samo z schuko ( mam w garażu 20A instalacje na zwykłe gniazdka ) 22A idzie bez problemu.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 368
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-12, 09:02   

Nie rozumiem. Miałeś zwykły oryginalny kabel 10A i puszczałeś przez niego 25A? To prąd ładowania jest ustawiany w aucie, a nie gdzieś w kablu?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1601
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-12, 09:07   

metu napisał/a:
Pobieranie 32A z jednej fazy mija się z celem przy połączeniu 3 fazowym ale rozumiem, że jest to spowodowane obsługą przez ładowarkę 1f ?
Najbardziej to chodzi o Leafa - on ma złącze 1-fazowe (Type 1 ) i taką ma ładowarkę pokładową. Kabel czy stacja (EVSE) już tu nic nie pomogą.

metu napisał/a:
A co w przypadku Mennekes'a? Też obciąża jedną fazę?
Jeżeli przez Mennekesa rozumiesz złącze Type 2 to może być różnie - generalnie jest to złącze 3-fazowe, ale zdecydowana większość kabli i stacji udostępnia w nim tylko jedną fazę (L1).

wester napisał/a:
Nastawić możesz dużo więcej o ile bezpieczniki wytrzymają. Ja przez przejściówkę siłową ładowałem kilka razy 25A kabel nawet nie był letni. Tak samo z schuko ( mam w garażu 20A instalacje na zwykłe gniazdka ) 22A idzie bez problemu.
Dobrze wiedzieć, ale trzeba być pewnym instalacji i monitorować temperaturę kabli i gniazdek, zwłaszcza w upały.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
metu 


Dołączył: 20 Lip 2015
Posty: 99
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-04-12, 10:29   

Szczerze to myślałem, że z każdego Type2 wyciągnę 32A :/
 
     
wester 


Dołączył: 20 Sty 2017
Posty: 62
Skąd: Łupowo
Wysłany: 2017-04-12, 10:33   

vwir napisał/a:
Nie rozumiem. Miałeś zwykły oryginalny kabel 10A i puszczałeś przez niego 25A? To prąd ładowania jest ustawiany w aucie, a nie gdzieś w kablu?


Pisałem o tym kablu nad którym się zastanawiasz.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 368
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-12, 12:03   

Masz go i używasz? Jest sens go brać? Gdzie i jak sie ustawia, jakie ma być natężenie prądu?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1601
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-12, 13:31   

metu napisał/a:
Szczerze to myślałem, że z każdego Type2 wyciągnę 32A :/
Jeśli chodzi o ładowarki przenośne to 32A są rzadkością. W stacjonarnych publicznych przeważnie są 32A, ale bywa że tylko 16.

vwir napisał/a:
To prąd ładowania jest ustawiany w aucie, a nie gdzieś w kablu?
Może być i tu i tu (zależy od kabla i zależy od samochodu), ale samochód nie będzie mógł wziąć więcej niż jest ustawione na kablu.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wester 


Dołączył: 20 Sty 2017
Posty: 62
Skąd: Łupowo
Wysłany: 2017-04-12, 14:37   

vwir napisał/a:
Masz go i używasz? Jest sens go brać? Gdzie i jak sie ustawia, jakie ma być natężenie prądu?


Nie, pisze bo mi się przyśniło. Ustawiasz we wtyczce którą wsadzasz do samochodu. Naciskasz przycisk i czekasz aż zacznie miarowo migać. Liczysz - ile mignięć tyle Amperów i puszczasz wtedy kiedy masz odpowiednia cyfrę naliczoną. Ważne! nie wtykasz od razu do samochodu tylko czekasz 3 sek. aż zapamięta (zaznacza to szybkim miganiem). Jak masz dobrą instalację w domu (pociągnie ze 20A lub więcej) to lepszego kabla nie znajdziesz. Po zrobieniu przejściówki na siłę możesz ładować tyle Amperów ile ma zabezpieczenie siła.

Należy sprawdzać po ok pół godziny ładowania kabel i wtyczkę czy się nie grzeją za bardzo, szczególnie jak ładujesz z nieznanego gniazdka. Mi się jeszcze nie zdarzyło żeby się nagrzało mocno a czasami nastawiam 25A jak się spieszę. Oczywiście wszystko o czym piszę robię na własną odpowiedzialność i z głową.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 368
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-12, 14:48   

Ok, dzięki. Rozumiem, że nie musisz się przy każdym użyciu bawić w ustawianie prądu, tylko gdy raz ustawisz to ustawienie nie jest tracone po odpięciu od zasilania?

Dokładnie czegoś takiego szukałem. Mam na kilku obwodach zabezpieczenie 20A i odpowiedni przekrój kabli, więc tylko kwestia odpowiedniego gniazdka (obecnie mam 16A) i można dwukrotnie skrócić czas ładowania (względem standardowego kabla 10A) ;)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12