Jaki silnik wybrać do konwersji ? |
Autor |
Wiadomość |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-11, 07:42 Jaki silnik wybrać do konwersji ?
|
|
|
Przymierzam się do konwersji lekkiego pojazdu 4 kołowego na elektryczny .
Zastanawiam się jaki silnik do tego wybrać i skąd go kupić . Oczywiście jest to tez powiązane z tym jaki sterownik da się w sensownych pieniądzach do tego dobrać.
Zakładając potrzeby :
1. Prędkość max 120 no może w mega sprzyjających warunkach do 140km/h przez max kilka min (obwodnica itp).
2. Moc "chwilowa" 85-90kW.
3. Moc ciągła do 1/4 może nawet 1/5 mocy szczytowej (potrzebna do przepisowej jazdy miejskiej i podmiejskiej).
4. Najbardziej to zależy mi na przyspieszeniu czyli na Nm z dołu.
5. Bateria dająca zasięg przy ekonomicznej jeździe na około 60km.
6. Sterownik na jakie napięcie przy jakim silniku ?
Zakładam po pobieżnej literaturze że najodpowiedniejszy będzie silnik DC szczotkowy ?
Za wielka kałużą jest tego trochę ale czy nie ma u nas takich odpowiedników mam na myśli silnik DC szczotkowy o mocy "nominalnej" 35-40kW? |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 458 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-07-11, 08:07
|
|
|
Są takie silniki. Chcesz się tym ścigać czy używać na codzień?
Bo jak na do jeżdżenia normalnie to nie polecałbym silnika szczotkowego bo to będzie wrzód z utrzymywaniem go w kondycji.
Co to za pojazd? Bo jeśli lekki to ja rozumiem jakiś quad, czy inne jeździdełko a wówczas na pewno tak duża moc ciągła nie jest potrzebna. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-11, 08:11
|
|
|
Na co dzień mam inny . Ten ma być do zabawy i jazdy na co dzień ale tylko w okresie "okołoletnim" . Szacowany przebieg w roku to około 2tyś km max 4 jeśli warunki pogodowe pozwalać będą.
Planuje wagę nie większą niż 800kg jeśli się uda .
Prędkość max ograniczona przekładnią a nie minimalną mocą potrzebną do jej osiągnięcia.
Też bym wolał inny silnik niż szczotkowy ale do tych potrzeb to chyba raczej przerost formy no i koszty niepotrzebne . Zdaje się że szczotkowy zestaw silnik-sterownik wyjdzie najtaniej ? Tylko skąd te części składowe wziąć?
Co do silnika to widziałbym coś w typie Netgain Impulse 9 Series lub bardzo podobnego parametrami również wymiarowymi (nie muszą być nowe choćbym wolał). |
Ostatnio zmieniony przez palo 2017-07-11, 11:08, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 458 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-07-11, 16:00
|
|
|
To możesz wybrać Kostova K10 i do tego fajny i prosty kontrolerek produkcji australijskiej 144V@1000A. Choć musisz pamiętać, że jak będziesz cisnąć to i tak co roku będzie trzeba szczotki wymienić a co dwa lata to już na 100%. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-11, 17:30
|
|
|
Nad tymi Kostovami sie juz wcześniej zastanawiałem . I nawet przeszło mi przez myśl że to właśnie KostoV motors robi silniki dla NetGain Motors
Ceny nie są tak straszne a i pewnie za transport wezmą mniej niż zza kałuży .
Powiedz coś więcej o tym sterowniku . Tak bym wiedział chociaż gdzie czego szukać .
Szczotki raz w roku mogę wymienić . Myślałem że coś takiego masz na myśli w sensie że szybko się kończą .
https://www.youtube.com/watch?v=_LQXB1DX-2Q
Edyta:
Masz na myśli coś w stylu Evnetics Soliton 1 ? |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 458 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-07-11, 21:21
|
|
|
Ceny Kostovów są o tyle spoko, że nie ma wysokich opłat importowych.
Evnetics zbankrutowało ze 3 czy 4 lata temu, jeśli faktycznie gdzieś da się kupić taki kontroler to albo używka albo leżak magazynowy. Brak serwisu i pomocy.
A ja mam na myśli kontroler ZEVA. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-14, 15:58
|
|
|
Te sterowniki ZEVA wyglądają ciekawie. Koszt to około 5tyś zł za ten 1000A +przesyłka i opłaty celne , Vat itd. Da się przeżyć jeśli nie ma alternatywy chyba że jest ?
Mam pytanie . Czy układ silnik szczotkowy+ sterownik daje możliwość regeneracji lub choćby hamowania silnikiem ? Pytam bo planuję mieć bezsprzęgłowy układ a taki silnik rozkręcony (a w zasadzie jego ciężki wirnik) do kilku tyś obr/min chyba długo będzie schodził z obrotów po zdjęciu nogi z pedału przyspiesznika ? |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 458 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-07-14, 16:57
|
|
|
To lepiej zmień plan i zostaw sprzęgło. Żadnego odzysku nie ma i nie może być. Silnik schodzi z obrotów względnie szybko ale zmianę biegów trzeba wyczuć i nie zawsze się uda gładko.
Ten kontroler ma najwyższy stosunek ceny do jakości. Alternatywą w zasadzie jest tylko 'zilla ale cena jest nie wiem, ze 2x wyższa.
To może zdradzisz co to za auto? Replika Lotusa Super7? |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2113 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-07-14, 17:05
|
|
|
A czy nie będzie znacznie lepszym rozwiązaniem zakup gotowego całego układu napędowego od gotowego pojazdu - chociażby Zoe - będziesz miał i moc i regenerację i przyspieszenie i szybkie ładowanie a kosztowo zapłacisz niewiele więcej niż za sam sterownik Zilli . |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-14, 17:22
|
|
|
EVgarage napisał/a: | To lepiej zmień plan i zostaw sprzęgło. Żadnego odzysku nie ma i nie może być. Silnik schodzi z obrotów względnie szybko ale zmianę biegów trzeba wyczuć i nie zawsze się uda gładko.
Ten kontroler ma najwyższy stosunek ceny do jakości. Alternatywą w zasadzie jest tylko 'zilla ale cena jest nie wiem, ze 2x wyższa.
|
Myślałem o konwersji ze "sprzęgłem kłowym" ? W sensie wrzucić 2-lub 3 bieg i tak ruszać i jeździć. Fabryczne sprzęgło nie wytrzyma tego Nm z dołu a i pewnie jakieś wzmacniane tez nie .
jas_pik napisał/a: | A czy nie będzie znacznie lepszym rozwiązaniem zakup gotowego całego układu napędowego od gotowego pojazdu - chociażby Zoe - będziesz miał i moc i regenerację i przyspieszenie i szybkie ładowanie a kosztowo zapłacisz niewiele więcej niż za sam sterownik Zilli . |
Tylko pewnie tam wszystko jest po jakimś "kanie" ja się na tym nie znam a i pewnie nikt tego też mi nie ogarnie . |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2113 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-07-14, 17:36
|
|
|
No i co z tego że po CAN.CAN już jest wszedzie , juz rozgryzłem ten w Vectrixi-e.
A teraz powoli rozgryzam CAN w Th!nk-u - to wszystko jest w sumie bardzo proste. A do Renault masz CLIP-a i jego chińskie kopie .
palo napisał/a: |
Myślałem o konwersji ze "sprzęgłem kłowym" ? W sensie wrzucić 2-lub 3 bieg i tak ruszać i jeździć. Fabryczne sprzęgło nie wytrzyma tego Nm z dołu a i pewnie jakieś wzmacniane tez nie . |
A ten Twój pojazd nie miał wersji diesel?
Sprzegła do tych wersji sa znacznie mocniejsze. |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2017-07-14, 17:57, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-14, 17:53
|
|
|
jas_pik napisał/a: | No i co z tego że po CAN.CAN już jest wszedzie , juz rozgryzłem ten w Vectrixi-e.
A teraz powoli rozgryzam CAN w Th!nk-u - to wszystko jest w sumie bardzo proste. A do Renault masz CLIP-a i jego chińskie kopie . |
To rozgryź ten z ZOE a ja wtedy chętnie zaimplementuję ten napęd do swojej "wydumki" bo ja w tym temacie to ciemny jak tabaka w rogu Gdyby była pewność że ktoś pomoże i da się to rozgryźć to bym się zdecydował na 100% .
O co chodzi z tym CLIPem i jego kopiami ? Przybliż proszę choć trochę temat bym wiedział czego szukać. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2113 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-07-14, 18:10
|
|
|
Jak się uda mi zakupić takiego ZOE to mam nadzieję go szybko rozgryźć.
CLIP to urzadzenie diagnostyczne do samochodów marki DACIA/RENAULT .
Oczywiście Chinole już to podrobili i jest do kupienia za mniej niż 100$.
Ale od pewnego czasu jest jeszcze prostsze rozwiązanie - udało się rozgryźć komunikację i teraz już za pomocą popularnych dostępnych za kilka złotych ELM327 można prawie wszystkie operacje dostępne do tej pory przez CLIPA można zrobić za pomocą każdego PC-ta oraz smartfona za pomocą aplikacji Pyren.
Do tej pory aby poprawnie obsługiwać stare pojazdy PSA używałem dużego drogiego urządzenia diagnostycznego DIAG2000.
A od kilkunastu dni udostępniłem soft do smartfona pozwalający na obserwację online napięcia i prądu zużywanego przez silnik. |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 458 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-07-15, 07:39
|
|
|
Chcąc użyć sam napęd bez towarzyszących elementów (głównie bms) poza znajomością komand CAN potrzebna będzie ingerencja w oprogramowanie kontrolera. A to o ile jest możliwe (bo w Teslach nie jest) to chyba nie jest takie do końca izi. Ale pomysł ze wszechmiar słuszny. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-18, 19:15
|
|
|
Jako że ma to być moja pierwsza konwersja samochodu spalinowego na EV to postanowiłem zejść z "potrzeb" i zbudować autko do spokojnego , codziennego przemieszczania się z prędkościami do 80-90km/h a w szczycie do 100-110. (średnia prędkość do pracy to 60-80km/h).
Zakupiłem dzisiaj silnik szczotkowy z magnesami a teraz szukam jakiegoś sterownika myślę że na jakieś przystępne napięcie tak do 120V prąd max do 600-650A. Możecie coś polecić ?
Mam też kilka konserw od Leafa +trochę ogniw 18650 wysokoprądowych Sony VTC4. Z czasem dokupię potrzebną ilość. Planuję pojemność 120Ah czyli 2 konserwy Leafa równolegle (2p z tym że w każdej konserwie już jest połączenie 2s2p więc będzie to 2s4p bo cele są około 30Ah) co da razem właśnie oczekiwane 120Ah . W przypadku VTC4 będzie to 56p. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 25 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-07-18, 20:42
|
|
|
palo napisał/a: | W przypadku VTC4 będzie to 56p | Dobrze zaplanuj zgrzewanie ogniw bo 11A/ogniwo to już nie przelewki i byle jaka taśma tego nie uciągnie.
Obadaj zdjęcia z moich pakietów, 65p a planuje max 250A ciągnąc ze względu na słabe ogniwa ale też i grzanie blach. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1356 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-07-18, 21:23
|
|
|
Silnik z magnesami, to do auta trochę średnio, ale ze skrzynią pewnie da radę. Jakieś lemco, czy zby... coś tam ? |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-18, 22:04
|
|
|
Carcik napisał/a: | palo napisał/a: | W przypadku VTC4 będzie to 56p | Dobrze zaplanuj zgrzewanie ogniw bo 11A/ogniwo to już nie przelewki i byle jaka taśma tego nie uciągnie.
Obadaj zdjęcia z moich pakietów, 65p a planuje max 250A ciągnąc ze względu na słabe ogniwa ale też i grzanie blach. |
Planuję wszystkie 56cel (1p) umieścić w jednym rzędzie więc po jednej blaszce czystego niklu na celę lub lutowanie miedzią ,ostatecznie zdecyduję się na cały pakiet z konserw Leafa. |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 42 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1214 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2017-07-20, 20:41
|
|
|
Mam do sprzedania komplet do konwersji ze swego auta.
Lemco po 200km(nówka) przebiegu, ale coś tam kupiłeś już.
DC/DC 30A.
Sterownik Kelly 800A/144V.
Kable, styczniki, potencjometr itd..
Mnie Lemco spokojnie ciągnęło Bxa z ołowiem o masie 1.4T do około 100km/h.
Na litach z dużo mniejszą masą o wiele lepiej da radę.
Na zlocie w 2012 bodaj to praktycznie kołami piszczałem 450A i nic mu się nie działo, oczywiście z głową była jazda. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-23, 07:38
|
|
|
Jako że dostałem fajną propozycję sterownika bez regenu to chciałem zapytać czy ma sens stosowanie takiego z regeneracją . Ile można zyskać procent zwrotu energii do aku przy normalnej przewidywalnej jeździe? Czy gra jest warta świeczki ?
Druga sprawa to czy znacie kogoś kto dorobi sprzęgło kłowe do wałka skrzyni? Moment obrotowy z silnika na poziomie 120-140 Nm. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 25 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-07-23, 15:50
|
|
|
Jeśli jeździsz przewidywalnie to regen daje bardzo mało, pewnie 2-3km zasięgu. Większość czasu i tak starasz się hamować oporem toczenia niż hamować 50m przed światłami odzyskiem |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
YANNOSICK
Ampera driver

Wiek: 39 Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 930 Skąd: Holland
|
Wysłany: 2017-07-29, 21:07
|
|
|
palo, Na moim przykładzie powiem, że na holenderskich drogach regen przydaje się tylko w mieście. Odzysk rzędu 5% zużycia. Jednak gdy jeżdżę po Ardenach, Westfalii, Bawarii czy ostatnio Karkonoszach regen zwraca połowę nadmiernego górskiego zużycia. Nie wiem jaka jest różnica w kosztach ale moim zdaniem regen jest istotnym czynnikiem zwiększającym zasięg. Dodatkowo zwiększa też komfort i frajdę z jazdy. |
_________________ Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 82
|
Wysłany: 2017-07-30, 13:25
|
|
|
To decyzja podjęta czyli bez regenu bo ja generalnie u siebie cały czas po płaskim a miasto w moim wydaniu to w zasadzie tylko stanie w korkach . |
|
|
|
 |
Lolek electric
Motoparalotniarz
Wiek: 64 Dołączył: 12 Kwi 2013 Posty: 156 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-07-31, 04:49
|
|
|
Regen to jedno wielkie oszustwo, przecież energia odzyskiwana została pobrana wcześniej z akku. Lepiej zamiast odzysku tak zaplanować jazdę by nie musieć hamować. Ja swoje rekordy zasięgu robiłem właśnie w ten sposób, a nie w mieście i z dynamiczną jazdą. Inną sprawą jest wQrw na twarzach innych uczestników ruchu kołowatego! |
|
|
|
 |
YANNOSICK
Ampera driver

Wiek: 39 Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 930 Skąd: Holland
|
Wysłany: 2017-07-31, 08:54
|
|
|
Lolek electric napisał/a: | Regen to jedno wielkie oszustwo |
Faktycznie, za każdym razem gdy regen oddaje mi 5 czy 10 km zasięgu czuję się oszukany... cierpię...
Hipotetyczna sytuacja:
Kierowca A (bez regenu) i kierowca B (z regenem) jadą z miejsca X do miejsca Y. Po drodze hamują i przyspieszają, pokonują podjazdy i zjazdy itd itp. Na podjazdy i przyspieszenia zużywają taką samą ilość energii ale tylko kierowca B odzyskuje jej część w czasie hamowania i zjazdów ze wzniesień. Jaki jest efekt? Kierowca B, oszukany, dociera do celu na ostatniej kresce baterii podczas gdy kierowca A nie dał się oszukać bajkom o regenie i z wysoko podniesioną głową dzielnie pcha swój samochód kilka ostatnich kilometrów...
Tak mniej więcej wyjaśniono działanie regenu mojemu 8 letniemu synowi w szkole. Poza wątkiem spiskowym. |
_________________ Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 |
|
|
|
 |
|