Chevrolet Spark czyli elektryczny Matiz :) |
Autor |
Wiadomość |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-28, 05:29 Chevrolet Spark czyli elektryczny Matiz :)
|
|
|
Hej,
Zawsze pasjonowała mnie motoryzacja. Przez wiele lat miałem różne mało spotykane na ulicach autka. Były to min. Daihatsu Charade Gtti, Charade 4wd, obecnie Opel Antara i Peugeot 1007 Sporty ( z drzwiami odsuwanymi elektrycznie). I teraz kupiłem Matiza w wersji USA i 110kW i ponad 500Nm silnikiem czyli Spark
Spalanie po poprzednim właścicielu to 9.9kWh/ 100km . Ale to był starszy Pan - 74 lata. Ja tak nie potrafię. Moze jak się już wybawię to bede lekko jeździl :)
Spark 50-100km/h
Więcej zdjęć wkrótce |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-28, 06:19
|
|
|
Ładowanie : Od 50% do pełna 2,5 godziny. Jeszcze nie próbowałem ile to trwa od "zera".
Samochodzik można ustawić na kilka trybów ładowania. 8A lub 12A.
A do tego można ustawić że cyklicznie wyjeżdżamy o 6 rano, to autko zacznie się ładować odpowiednio wczesniej. Właśnie po to, by o tej 6 było pełno w "baku". Ja tak robię, bo mam nocną taryfę
Co do zasięgu to ciężko mi się jeszcze wypowiedzieć, ale jadąc tak jak ja jeżdżę obecnie, to okolo 100km zrobiłem i zostało mi jeszcze na 40km zasięgu. Klima praktycznie nie bierze nic z zasięgu, nie wiem jak grzanie...
Klima jest bardzo wydajna.
A najfajniejsze jest to, że auto można zostawić z włączoną klimą i iść do sklepu
Co mnie denerwuje ? Gdy chce mrugnąć długimi światłami to włącza się ostrzeganie pieszych ... I nie da się tego wyłączyć w ustawieniach samochodu. |
_________________ Spark EV , Outlander PHEV. |
|
|
|
 |
RaveN
Administrator

Dołączył: 02 Cze 2008 Posty: 1211
|
Wysłany: 2018-07-28, 06:48
|
|
|
No proszę, czyli nawet Chevrolet Spark EV zawitał do Polski. Dosyć fajny samochodzik, szczególnie na codzienne jazdy.
Będziesz przerabiał port ładowania z CCS Combo 1 (USA) na CCS Combo 2 (Europa)? |
_________________ Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
|
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-28, 08:31
|
|
|
RaveN napisał/a: | No proszę, czyli nawet Chevrolet Spark EV zawitał do Polski. Dosyć fajny samochodzik, szczególnie na codzienne jazdy.
Będziesz przerabiał port ładowania z CCS Combo 1 (USA) na CCS Combo 2 (Europa)? |
Nawet się nad tym nie zastanawiałem jeszcze ... Pytanie jak by to miało wyglądać ? Jeśli wymiana tylko gniazda, to chyba nie jest problem. A jeśli coś więcej... To pytanie czy to opłacalne wogole ... |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-28, 16:59
|
|
|
A tak dziś wyglądała krótka trasa do innego miasta. Na zewnątrz +31 klima ustawiona na 21 stopni . 2 osoby na pokładzie + dziecko.
Da się lepiej , ale ja staram się jeździć ograniczenie prędkości + 20km/h.
 |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1331
|
Wysłany: 2018-07-28, 20:06
|
|
|
Piekne zuzycia, gratuluje fajnego autka:) szkoda, ze GM wstrzymal produkcje, bo tylko dobre rzeczy o sparku czytalem - i stosunkowo duza bateria, wiec nie ma sie czego bac.
Ja bym chyba zmienil na europejski CCS, w sumie oprocz gniazda nic wiecej w teorii nie trzeba.. |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-28, 20:16
|
|
|
wodnik7 napisał/a: | Piekne zuzycia, gratuluje fajnego autka:) szkoda, ze GM wstrzymal produkcje, bo tylko dobre rzeczy o sparku czytalem - i stosunkowo duza bateria, wiec nie ma sie czego bac.
Ja bym chyba zmienil na europejski CCS, w sumie oprocz gniazda nic wiecej w teorii nie trzeba.. |
Muszę więc poszukać gdzieś takiego gniazda ... Bo jak bym chciał jechać gdzieś dalej, to tylko szybka ładowarka wchodzi w grę.
Co do zużycia to i tak spore, bo pokazywałem szwagrowi jak fajnie się wyprzedza sznur aut. Jak odbierałem autko od poprzedniego właściciela to średnie z bodajże 3k km miał 9.9kwh /100km - ale to był pan 74l. Ja tak nie potrafię, chociaż komputer i te cyferki pomagają aby nie cisnąć. |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 522 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
RaveN
Administrator

Dołączył: 02 Cze 2008 Posty: 1211
|
Wysłany: 2018-07-28, 22:37
|
|
|
A to jest wersja z akumulatorami A123 Systems czy LG Chem? Jaki ma przebieg całkowity, wiek i pojemność akumulatorów (o ile procent spadło)? |
_________________ Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
|
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3091 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-07-28, 22:38
|
|
|
mmazi napisał/a: | I teraz kupiłem Matiza w wersji USA i 110kW i ponad 500Nm silnikiem czyli Spark | To autentyczne dane? Wyglada jak rakieta...
mmazi napisał/a: | Jeśli wymiana tylko gniazda, to chyba nie jest problem. | Powinno to być tylko gniazdo, chyba że wpadli na genialny pomysł jakiegoś udziwnienia. Jako że nie sprzedawali ich w Europie to gniazdo z wiązką nie będzie dostępne, trzeba by pewnie od innego samochodu przeszczepić samo gniazdo. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1271 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-07-29, 06:05
|
|
|
No tak, ale europejskie złącze jest większe, więc zależy ile tam jest miejsca. Ciekawe autko, nie powiem. |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-29, 06:46
|
|
|
Cytat: | To autentyczne dane? Wyglada jak rakieta... |
Tak. Wg producenta 7.2sec. do 100km/h. Czyli raptem o 0.1sec gorzej niż BMW i3.
Cytat: |
A to jest wersja z akumulatorami A123 Systems czy LG Chem? Jaki ma przebieg całkowity, wiek i pojemność akumulatorów (o ile procent spadło)? |
Nie wiem jakie to akumulatory, muszę poszukać jakiejś tabliczki. Przebieg 42tys km. Autko z 2015r. Niestety jeszcze nie wiem jak sprawdzić całkowita pojemność akku. Niby ma Bluetooth i wifi ale żadne oprogramowanie diagnostyczne nie działa .
Tak swoją drogą, ciekawe czy da się wymienić kartę SIM na polską, tak by mieć wifi pokładowe aktywne... |
_________________ Spark EV , Outlander PHEV. |
|
|
|
 |
RaveN
Administrator

Dołączył: 02 Cze 2008 Posty: 1211
|
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-29, 12:10
|
|
|
To nie wiem.
Dziś wybralismy się na szybkie zakupy i lody. 30km temperatura 32 stopnie na zewnątrz. A/C ustawione na 21.
Średnia z tej podróży to 10.7kwh/100km . Jest dobrze a może być jeszcze lepiej
Po 1 zauwazylem że : DRL w tym aucie to zwykłe mijania. Czyli 2x55w.
Po 2 zauważyłem że mam zimówki na nim ...
Jakie sa najcichsze i najlepsze oponki.? |
_________________ Spark EV , Outlander PHEV. |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-31, 09:48
|
|
|
Więc tak.
Najniższe zużycie dziś to 10,6kwh/100km jadąc do pracy 15km z włączonym "klimatronikiem" na 22 stopnie. Dojazd do pracy wygląda u mnie tak, że mam 8km "wiejskimi" drogami i 7km miastem.
Jako ciekawostka, A/C po przejechanych 100km zużyła 12% i 61% napęd, wszystko przy ponad 30 stopniach na zewnątrz. Przy dwóch kreskach pokazywało jeszcze 40km zasięgu, wciśnięcie kilka razy pedału przyspieszenia zmniejszyło ten zasięg do 25km (wiedziałem, że zaraz podepnę się w grażu ).
Koszty licząc na podlicznikowym mierniku.
100km to 12kWh - tyle trzeba liczyć, tyle wychodzi mi średnio po przejechaniu 400km od środy 25.07.2018
12x 0,61 = 7,32 zł w drogiej taryfie. W taniej taryfie ładowałem kilka razy dopiero, więc szacuję, że będzie to około 5zł
Dziennie robię od 60 do 90km co daje mi średnią około 500km tygodniowo / 2000km miesięcznie/ 24000 rocznie.
Czyli: tygodniowo 36zł / miesięcznie 146zł / rocznie 1750zł - przy drogiej taryfie.
Przy taniej to będzie : 25zł / 100zł / 1200zł.
Peugeot 1007 1.6 LPG który mam (do sprzedania zresztą), palił mi 10 - 11 l LPG przy takim samym stylu jazdy co Sparkiem. I około 1l pb na odpalanie.
Więc licząc niższe wartości, 10l/100 i 2zł/l gazu, bez PB:
Tygodniowo 100zł / Miesięcznie 400zł / rocznie 4800zł
Opel Antara 2.0 CDTI Pali mi średnio 10l ON w mieście - 10x 5zł/l
Tygodniowo: 250zł / miesiecznie 1000zł / rocznie 12000zł - ło kurczaczek, dobrze że ten samochód jest tylko sporadycznie używany i ostatnio robi nie więcej niż 100 - 150km miesięcznie
Wiem że to wszystko orientacyjne, ale te liczby dają (mi) do myślenia...
------
I coś, co mnie denerwuje to strasznie szumią mi te zimówki, muszę serio pomyśleć o Letnich bo cieżko mi będzie wyciągnać ponad 150km zasięgu przy normalnej, dynamicznej jeździe. Do tego myślę o zmianie H13 na Ledy, tylko pytanie na jakie ? |
_________________ Spark EV , Outlander PHEV. |
|
|
|
 |
rangerek
Dołączył: 08 Maj 2018 Posty: 53 Skąd: Mikołów
|
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1271 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-07-31, 13:03
|
|
|
Źródło światła (reflektor z żarówką) jest homologowane jako całość i jeśli zmienisz rodzaj żarówki na inną (halogen na led) to jeździsz na niehomologowanym zestawie. Nie ma znaczenia, że sam led ma jakąś homologację. Ma inny strumień światła niż żarówka, do której dany reflektor nie jest przystosowany (i potencjalnie może być wymagane posiadanie spryskiwaczy reflektorów i samopoziomowania). |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-07-31, 13:29
|
|
|
To może niech zostanie jak jest ... . Bo, czy to faktycznie miało by wpływ na zasięg ? |
_________________ Spark EV , Outlander PHEV. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1271 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-07-31, 13:51
|
|
|
W sumie to można policzyć. Dwie żarówki, po 55W każda. Przez 2h jazdy (powiedzmy, że tyle potrzebujesz na opróżnienie baterii od full do zera) zużyjesz 2*55W*2h=220Wh=0,22kWh. Dla ledów podesłanych przez rangerek miałbyś 2*10W*2h=40Wh=0,04kWh. Czyli różnica na poziomie 0,18kWh, co stanowi ok. 1% pojemności Twojego akumulatora. No to o 1% miałbyś większy zasięg (w dużym uproszczeniu, bo wszędzie liczyłem sprawność wszystkiego na poziomie 100%). |
|
|
|
 |
granit
Opel Ampera

Wiek: 33 Dołączył: 19 Maj 2018 Posty: 135
|
Wysłany: 2018-07-31, 16:43
|
|
|
Fajne autko do miasta i zużycia też malutkie, widać jak duże znaczenie ma masa auta. Pytałeś o opony, ja niedawno kupiłem do Ampery Hankook Ventus Prime 2 i bardzo sobie chwalę, ciche, sztywne i fajne na deszczu, do tego cena była bardzo atrakcyjna. Teraz jest już chyba nawet model Prime 3, powinien być równie dobry, jak nie lepszy. |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-08-03, 20:53
|
|
|
Mój rekord to 18.9kwh/100km. Praktycznie non stop z gazem w ziem (żona rodziła ).
Co zauważyłem, to przy 144km/h ogranicza moc do 55kW i speed limit.
Jeśli kilka razy damy mu w palnik, to ogranicza Nm.
Generalnie stan utrzymuje się na 11-12kwh/100km przy normalnej jezdzie. Dodam tez jako ciekawostkę, że namiętnie używam opcji chłodzenia zdalnego . Po wciśnięciu guzika na pilocie zostają włączone postojowki i ostatnie ustawienie z klimatronika - zanim dojdziesz do autka, przyjemnie chłodno w nim. I jeszcze jedno, zrobiłem test zużycia w trybie grzania. Przełączyłem na 30 stopni przy 20 na zewnątrz i komputer pierw pokazywał 6kW po czym zszedł do 1kW i dmuchało bardzo fajnie cieplym. Ciekawe jak w zimie będzie...
Wyczytałem że opony najlepiej A lub B ... Różnica między A a C lub D to 5 do 8% oporów toczenia. Ciekawe jak to się ma do ogólnego rozrachunku jeśli chodzi o zasieg. |
_________________ Spark EV , Outlander PHEV. |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-09-22, 12:20
|
|
|
Zimne poranki i uwielbienie w postaci ciepła pokazuja bolączki elektryków. Jeśli w lecie jest super, tak przy +6 już było gorzej.
Przy delikatnej jeździe przy +6 rano i zmianie trasy na jazde obwodnicą (wczesniej jazda wiejskimi drogami), wychodzi mi około 17kwh/100km. Wjechanie w miasto zmniejsza zużycie do 15-16kwh.
Zobaczymy jak będzie dalej ... Wiem że też trzeba będzie Mienić styl jazdy bo dziś przy mokrej drodze źle się przyspiesza a co dopiero w zimie ? |
_________________ Spark EV , Outlander PHEV. |
|
|
|
 |
mmazi
1xEV i 1xPHEV

Dołączył: 27 Lip 2018 Posty: 168 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: 2018-10-24, 17:40
|
|
|
Już prawie 47tys na liczniku.
Wymieniłem opony na uniroyale wielosezonowe (195/55/15 tył i 185/55/15 przód), powiem że jakoś nie czuje specjalnie że autko ma większe zużycie kWh. Za to trakcja jest o niebo lepsza niż poprzednie oponki (165). Po kilku próbach na poprzednich było średnio 7.9 do setki. Obecnie to 7.5. jakoś nie udało mi się wyciągnąć 7.2 jak producent podaje.
Po przejechaniu kilku tys. Km widzę kilka rzeczy których mi brakuje:
Pompy ciepła
Guzika do predefiniowanych mocy auta (Eco -30kw, normal -50kw , normal+ 70kw i sport 110kw).
Otwierania keyless - odpalanie jest a otwieranie nie.
Co mi się nie podoba ?
Ogrzewanie które jest wodne. Serio. Jest osobny układ do grzania i ma 2l plynu chłodniczego . Szkoda bo lepszą by była grzałka typu farelka, z grzałka zaraz za nadmuchem. Chociaż wodne ma swoje zalety - bezwładność. Baterie mają swój obieg wody ,7l.
Od 3% do 100% ładuje się w 5h40min z gniazdka w garażu .
Koszty to w lecie w nocnej taryfie wyszło mi około 4zl30gr za 100km . W zimie to będzie około 6zl. No i zostaje tylko tłuc kilometry...
A co do zimy, to jestem przerażony. 542Nm ... Przy pogodzie jak teraz mamy i kontrola trakcji walczy jak może, z lisciami i mokra drogą, a w zimie to będzie tragedia... Ale zobaczymy.
Zakochałem się w elektrykach. Jak mam jechać Antarą która pali 10-12l ON to aż mnie boli ...bo pali a nie jedzie |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1331
|
Wysłany: 2018-10-24, 18:06
|
|
|
Fajnie czytac, jak mozna sie zarazic elektrykami:) pozdrawiam, i milej jazdy!! |
|
|
|
 |
highend

Wiek: 42 Dołączył: 23 Maj 2011 Posty: 3030 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2018-10-24, 23:49
|
|
|
lubię to (czytać) |
_________________ electrique.pl - www.electrique.pl |
|
|
|
 |
|