SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Pomysł i realizacja rozwoju miejsc ładowania w Polsce
Autor Wiadomość
suma 

Dołączył: 20 Sie 2017
Posty: 11
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-11-27, 21:28   Pomysł i realizacja rozwoju miejsc ładowania w Polsce

witam,
Moim pomysłem na rozwój sieci ładowania EV jest :
"udostępnianie ładowarki na ogrodzeniu za napiwek" - co się za tym kryje?
Osoby które chcą wspierać rozwój stacji ładowania i mają do tego warunki oraz predyspozycje finansowe niech to robią
ja należę do takich osób.
Co jest potrzebne :
1. lokalizacja umożliwiająca zamontowanie ładowarki z całodobowym dostępem do niej i miejscem do parkowania. ( najbardziej kwalifikują się ogrodzenia posesji przy którym można zaparkować nie zastawiając wjazdu )
2. stacja ładowania najlepiej z gniazdem typu 2 zamontowana na ogrodzeniu
3. moc przyłączeniowa umożliwiająca ładowanie samochodu bez zagrożenia dla gospodarstwa domowego. ( ja zwiększyłem moc z 18 Kw na 36 KW co umożliwia ładowanie mocą 22kw)

haczyk ?
koszty energii !!
niestety nie możemy pobierać opłat za nią.
większość nie prowadzi działalności więc opłaty za postój też odpadają. Co pozostaje ?
pozostaje FREE !! tak darmowe udostępnienie,
Jak się rozliczyć ( napiwek ) ?
oczywiście każdy kulturalny właściciel EV chciałby się odwdzięczyć właścicielowi takiej stacji ( albo i nie)
Ja jestem zdania że opisanie kosztów 1 kwh które ponosimy na energię wystarczy aby osoba ładująca się wiedziała ile płacimy za tą przyjemność.
wrzucenie odpowiedniej kwoty do skrzynki na listy powinno rozwiązać problem jednej i drugiej strony. ( chyba że zaczną nam kraść skrzynki na listy :) )

Rozwiązanie to nie angażuje stron i daje swobodę ( nie trzeba wchodzić na czyjąś posesję ).

Ja takie rozwiązanie zastosowałem zobaczymy jak się sprawdzi.
oczywiście miejsce oznaczyłem na mapie w aplikacji PLUG SHARE
aktualnie koszty energii to 0,8 PLN w taryfie 1 i 0,3 w taryfie 2 ( 22-6 Po-PT, 00-24 sobota i niedziela )
z udogodnień moje ładowarki mają widoczne liczniki energii, można zerknąć na starcie i po naładowaniu na stan licznika.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-27, 21:51   

suma napisał/a:
Co sądzicie o takim rozwiązaniu?
Identyczny pomysł miałem i na działce już prawie zrealizowałem, kolejny taki punkt za jakiś czas postawię w jeszcze jednej lokalizacji. Jako że gotówkę coraz rzadziej ma się przy sobie to myślałem o wywieszeniu numeru konta i PayPala.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carlos 
EV Owner


Dołączył: 19 Lis 2017
Posty: 23
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2017-11-27, 22:15   

Popieram. Forum musi być bardziej rozreklamowane i znane.
To najlepsza forma promocji i wdrażania takich pomysłów.
Reklamy w google. Im więcej członków na forum tym lepiej.
Wiem jak zaczynała elektroda czy allegro 15 lat temu.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-28, 08:34   

Przydałoby się wywieszać linki do forum i np. do PlugShare przy stacjach. Może nawet komercyjne jak Greenway by się zgodziły?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 38
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 875
Skąd: Holland
Wysłany: 2017-11-28, 08:41   

We Włoszech prywatne ładowarki są przez właścicieli udostępniane na zasadzie jeszcze ciekawszej. Na obudowie ładowarki jest kilka numerów telefonu pod które mozna wysłać sms premium (trzy różna ceny smsa 1€ 5€ i 10€). Czasem wysłanie sms to wyłącznie kwestia dobrej woli korzystającego a czasem w smsie zwrotnym jest szyfr do otwarcia obudowy gniazda. Oczywiście sms zawsze jest na "szczytny cel" bo zapewne jako taki nie podlega opodatkowaniu. Raz widziałem sms na pomoc w walce z wypadaniem włosów właściciela ładowarki...
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
     
ElektroWoz.pl

Dołączył: 10 Sie 2017
Posty: 8
Wysłany: 2017-11-28, 13:01   

PatrykS napisał/a:
suma napisał/a:
Co sądzicie o takim rozwiązaniu?
Identyczny pomysł miałem i na działce już prawie zrealizowałem, kolejny taki punkt za jakiś czas postawię w jeszcze jednej lokalizacji. Jako że gotówkę coraz rzadziej ma się przy sobie to myślałem o wywieszeniu numeru konta i PayPala.


Oj, proszę ostrożnie! Na koncie zostaje ślad, gdy urząd skarbowy się zapyta o co chodzi i usłyszy, że to była sprzedaż energii bez koncesji... olaboga! Takie sprawy ścigane są z urzędu.

Już lepiej zarejestrować działalność i sprzedawać, nie wiem, popkorn, hot-dogi albo domowe obiady. Można nawet zarejestrować jedną ogólnopolską spółkę z o.o., która będzie franczyzowała swoje usługi (popkorn/obiady/hot-dogi) wszystkim zainteresowanym. Tylko to już na starcie wygeneruje pewien koszt: obsługa prawna, obsługa księgowa, logistyka.

Ps. Idea przednia, brawo! :)
 
     
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 38
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 875
Skąd: Holland
Wysłany: 2017-11-28, 13:13   

Nie trzeba tego tak komplikować. Wystarczy w zgodzie z kodeksem prawa cywilnego rozliczać zadośćuczynienie za szkody. Jeżeli jakieś auto zniszczy mi trawnik to mogę (bez fiskalnych następstw!!!) pobrać od sprawcy pewną kwotę jako zadośćuczynienie. Ładujesz = niszczysz trawnik! Płać!
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 422
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-11-28, 13:24   

Macie namiary na jakieś sensowne słupki type2? Takie, żeby były odporne na warunki atmosferyczne (przy ogrodzeniu inaczej sobie tego nie wyobrażam) i żeby nie było przy nich kabla, a jedynie gniazdo (type2 to chyba najpowszechniejszy standard w europie). No i żeby to miało odpowiednie zabezpieczenia - nie mam ochoty odpowiadać za śmierć Janusza, który postanowił wsadzić gwóźdź do gniazda type2 na mojej posesji.
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 608
Wysłany: 2017-11-28, 16:34   

Nawet jak Janusz wsadzi gwozdz, to pradu nie bedzie (brak komunikacji).

Tanie sa chargemastery, i duzo potrafia, lub rolec-i. Anglia.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1394
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-28, 17:22   

Nie obrażajcie Januszy - prosze.
A tak a propos mam na zbyciu jedną stację Chargemaster 16A 1f ( niestety z kablem)
Janusz
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 422
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-11-28, 17:29   

Jeśli Twoja żona nie ma na imię Grażyna, to nie jesteś TYM Januszem ;)

Wielkiej stacji nie potrzebuję - jeśli miałbym to postawić przy ogrodzeniu to wystarczy malutki słupek, na którym będzie gniazdo type2 i ewentualnie licznik energii. Same komponenty do budowy takiej instalacji są tanie, ale trzebaby zadbać o szczelność konstrukcji i inne takie. A coś gotowego (nawet używka) mogłoby być w podobnej cenie a i bardziej estetyczne.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-28, 20:55   

vwir napisał/a:
Wielkiej stacji nie potrzebuję - jeśli miałbym to postawić przy ogrodzeniu to wystarczy malutki słupek, na którym będzie gniazdo type2 i ewentualnie licznik energii.
Jak wodnik7 wspomniał Rolec'i z angielskiego eBaya potrafią być bezkonkurencyjne cenowo - za 500-700zł można dostać z jednofazowe 16A z gniazdem Type 2, za kolejne 100- 150zł można przerobić na 3-fazowe, można też łatwo wstawić licznik 1-fazowy za ~80zł, bo mają klapkę i pod nią okienko na aparaturę modułową DIN/TH35.

vwir napisał/a:
Same komponenty do budowy takiej instalacji są tanie, ale trzebaby zadbać o szczelność konstrukcji i inne takie.
Gniazdo min. 250zł, kontroler szanującej się firmy ~400zł, obudowa ~50zł, różnicówka ~70zł, stycznik ~50zł, parę kabelków - ciężko to zrobić taniej niż używany Rolec, do tego jak zauważyłeś ewentualny Janusz może mieć w razie czego pretensje do Rolec'a, nie do Ciebie :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1394
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-28, 21:10   

Chargemster jest dość dobrze zabezpieczany do instalacji zewnętrznej.
Ale najlepiej sprawdza się na ścianie budynku garażu .
Jest wystarczająco dużo miejsca aby włożyć styczniki do instalacji 3f , można tez zdemontować kabel z wtyczka i zamontować gniazdo type2 .
A jak się uda rozgryźć komunikację po GSM to pewnie można będzie można również zdalnie włączać za pomocą SMS-ów.
Bo fizycznie tylko kluczykiem

_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 422
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-11-28, 21:37   

Jest jeden fajny rolec na ebayu, ale 32A. Na wejściu w instalacji mam właśnie takie zabezpieczenie, więc wolałbym, żeby ograniczyć prąd ładowania auta do ok. 20-25A. Da się to łatwo zrobić?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1394
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-28, 21:57   

Tak możesz zrobić sobie to ograniczenie w kablu za pomoca opornika
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 422
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-11-28, 22:33   

Chodzi mi o ograniczenie w stacji. Jeśli to ma być dostępne dla wszystkich, nawet podczas mojej nieobecności, to musi być ograniczone, żeby mi nie wywalało bezpieczników w domu. Ja bym z tego nie korzystał, bo mam ładowarkę w garażu na ścianie.
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 608
Wysłany: 2017-11-28, 22:39   

z tego co wiem, na rolecu mozna ograniczyc; kontroler (?) -ale PatrykS przerabial, wiec sie zna lepiej:)
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-28, 23:54   

ElektroWoz.pl napisał/a:
Oj, proszę ostrożnie! Na koncie zostaje ślad, gdy urząd skarbowy się zapyta o co chodzi i usłyszy, że to była sprzedaż energii bez koncesji... olaboga! Takie sprawy ścigane są z urzędu.
Nawet sprzedaż bez zysku?

YANNOSICK napisał/a:
Ładujesz = niszczysz trawnik!
W sumie dłużej stoisz - bardziej niszczysz, a jak więcej/szybciej ciągniesz - masz większą ładowarkę pokładową, więc najpewniej również cięższy samochód - znaczy bardziej niszczysz :-) ZOE nie pasowałby do tej drugiej układanki, ale niech to będzie wyjątek potwierdzający regułę :-)

vwir napisał/a:
Na wejściu w instalacji mam właśnie takie zabezpieczenie, więc wolałbym, żeby ograniczyć prąd ładowania auta do ok. 20-25A. Da się to łatwo zrobić?
Jeżeli to Rolec z gniazdem to łatwo/tanio daje się ograniczyć jedynie do 16A. Mozna wymienić cały kontroler na taki regulowany swobodnie, ale 400zł trzeba wysupłać.

Hmm, właśnie przyszedł mi do głowy pomysł - jeśli nie zablokowali w Rolecu możliwości odczytu programu to można by skopiować go z wersji 32A do wersji 16A, stacja 16A w ten sposób mocno zyskuje na wartości :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1394
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-29, 00:24   

PatrykS napisał/a:

Hmm, właśnie przyszedł mi do głowy pomysł - jeśli nie zablokowali w Rolecu możliwości odczytu programu to można by skopiować go z wersji 32A do wersji 16A, stacja 16A w ten sposób mocno zyskuje na wartości :-)

Jeśli jest w Rolecu kontroler Viridian to wystarczy podmienić rezystor .
Podmiana wsadu ( a raczej na pewno jest zabezpieczony przed skopiowaniem ) nic nie da
@vwir - to dla gości wystaw 16A jeśli nie chcesz wywalać swojej instalacji ( będzie bezpieczniej dla Ciebie) , standard określa albo 16A albo 32A ,
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-29, 01:21   

jas_pik napisał/a:
Jeśli jest w Rolecu kontroler Viridian to wystarczy podmienić rezystor .
Nie, to dedykowany kontroler Rolec'a.

jas_pik napisał/a:
Podmiana wsadu ( a raczej na pewno jest zabezpieczony przed skopiowaniem ) nic nie da
A czemuż to niby? Gdzie jak nie w FW zapisane jest ograniczenie kontrolera?

jas_pik napisał/a:
standard określa albo 16A albo 32A
Nie czytałem standardu, ale wiem, że kontroler może swobodnie obniżać sygnalizowane ograniczenie prądowe aż do 6A. Sporo jest samochodów z ładowarką jednofazową >6kW - dla nich różnica między 16A a 25A jest spora :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1394
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-29, 01:44   

Ja znalazłem w kilku Rolecach kontrolery Mainpine i w nich wystarczy podmienić rezystor - można wybrać prąd z dokładnością do 1A :)
Manual w linku :
http://www.ladespesialist...nual_041614.pdf
Próbowałem w kilku urządzeniach tą operację przeprowadzić to niestety okazało się że było to zazwyczaj zablokowane .Ale jeśli uda Ci się to przeprowadzić i podzielisz się tym rozwiązaniem publicznie to będziesz dla mnie guru :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 422
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-11-29, 07:13   

No właśnie chodzi mi o to, że taki na przykład leaf potrzebuje blisko 6h, żeby się naładować przy 16A. A nie ma jakiejś dużej baterii - większość samochodów elektrycznych ma podobną lub większą. Musiałbym przy tej ładowarce jeszcze hotel otworzyć, żeby ładujący mógł się przespać ;)
Przy 25A robi się z tego ok. 3,5h, a to już bardziej akceptowalny czas.
Jeśli chodzi o wymiary i wygląd to taki rolec spełnia w 100% moje wymagania, ale 32A nie dam rady puścić.

Edit: właśnie sprawdziłem i na samym początku instalacji mam 40A, które później jest ograniczone do 32A. Ładowarka byłaby jedynym urządzeniem na tym 32A zabezpieczeniu. Jak to jest - ładowarka 32A ciągnie pełne 32A? Jakiego wymaga zabezpieczenia w instalacji? Jakiego przekroju kabla?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1394
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-29, 10:53   

Ładowarka w Leafie zazwyczaj ciągnie 7,2 kW czyli prąd rzędu 32A .
Ale skoro liczysz na rożnych gości to jeśli ktoś przyjedzie np Teslą to dla niego lepiej gdy będziesz miał 3f 16A niz 1f 32A .
Grubość przewodu dla 32A to min 6mm2
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 422
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-11-29, 11:29   

No nie, dla leafa maks to 6,6kw i to jest opcja, nie każdy ją ma. Poza tym auto weźmie tyle, na ile mu pozwoli słupek. Jeśli słupek ograniczy prąd do 25A to auto tyle weźmie, nawet jeśli teoretycznie mogłoby 32A. Dla tesli mogę z kolei puścić trzy fazy, to nie problem.

Co nie zmienia faktu, że nie wiem, jaki powinien być wyłącznik nadprądowy dla łądowarki 32A. Jeśli zrobię na styk (32A) to pewnie będzie za mało i będzie mi go wyłączało. Dobrze myślę?

Ja się nie nastawiam na jakichś klientów czy coś, tylko próbuję się rozeznać, jak można zrealizować plan, o którym pisze autor wątku. Bo sam pomysł, żeby zrobić taką sieć łądowarek przy prywatnych domach moim zdaniem jest bardzo fajny. Do codziennego ładowania po kilka godzin to się nie nadaje, ale okazjonalnie (przy sytuacji podbramkowej) to jest bardzo ciekawa inicjatywa.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1657
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-29, 15:41   

vwir napisał/a:
No nie, dla leafa maks to 6,6kw i to jest opcja, nie każdy ją ma.
Zgadza się, czyli ok. 28A.

vwir napisał/a:
Jeśli zrobię na styk (32A) to pewnie będzie za mało i będzie mi go wyłączało. Dobrze myślę?
Nie powinien się wyłączać - bezpieczniki B i C przez określony czas wytrzymują określone przeciążenia, w ładowarkach widzę bezpieczniki na taki sam prąd jak maksymalny ładowarki.

vwir napisał/a:
Bo sam pomysł, żeby zrobić taką sieć łądowarek przy prywatnych domach moim zdaniem jest bardzo fajny.
Zgadzam się, i w Polsce już trochę takich miejsc jest, jedno odkryłem nawet niedawno w Gdańsku:
https://api.plugshare.com/view/location/136180
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 14