SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przetarg na elektrobusy- ustawka czy nie?
Autor Wiadomość
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-20, 12:03   Przetarg na elektrobusy- ustawka czy nie?

Trwa przetarg Komunikacji Miejskiej na dostawę autobusów elektrycznych. Na ulicach Szczecinka w ciągu roku pojawi się 10 sztuk takich samych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych, wraz z systemem akumulatorów trakcyjnych o mocy ładowania minimum 80 kW.
Wiemy że przetargi w Polsce nie są do końca uczciwe i podobnie jest w przypadku ogłoszonego przetargu w moim mieście w Szczecinku.

Ogłoszenie o przetargu:
http://www.km.szczecinek....20%28OPZ%29.pdf

RaveN już opisywał na swoim portalu jak to było w Warszawie by móc ukazać jak to naprawde wygląda.
link
http://samochodyelektrycz...la_warszawy.htm

Wiadomo że nikt dziś nie neguje że elektryczne autobusy powinny jeździc po polskich ulicach.
Zamawiającym w Szczecinku jest Komunikacja Miejska, czyli spółka która korzysta z 32 autobusów. Przetarg jest więc początkiem wymiany części taboru.
Dodatkowo firma, która wygra przetarg musi dostarczyć 10 identycznych stacjonarnych ładowarek akumulatorów trakcyjnych i jednej mobilnej ładowarki w ramach systemu ładowania akumulatorów trakcyjnych, przystosowanych do ładowania akumulatorów w oferowanych autobusach.

Silniki elektryczne każdego autobusu muszą mieć moc minimum 160 kW. Pojemność baterii określono na co najmniej 200 kWh i zaznaczono, że autobus powinien być w stanie przejechać dziennie 160 km bez ponownego ładowania. Przewoźnik chce się też zabezpieczyć przed spadkiem jakości baterii w czasie eksploatacji. Dostawca musi zadeklarować, że baterie utrzymają pojemność na poziomie 80 proc. przez cały okres gwarancji, czyli minimum 7 lat. A jeśli będzie inaczej...

Cena będzie decydowała o wyborze oferty w 60 proc. Pozostałe punkty będzie można uzyskać za parametry techniczne. Punktowane będą: wyższa niż minimalna pojemność baterii, niskie zużycie energii elektrycznej, wysokość podłogi na progu wejścia do autobusu, a także rodzaj zastosowanej technologii jeśli chodzi o oświetlenie i klimatyzację.

W 2015 i w 2016r Solaris i Ursus testowały w Szczecinku swoje elektryki przez 2 tygodnie dlaczego tylko tyle czasu nie wiadomo nie dość że 2 tygodnie to część czasu stały w zajezdni jak się dowiedziałem pod pretekstem wgrywania oprogramowania ale aż kilka dni!
Testowane autobusy miały po 8,9m nie wiadomo dlaczego w mieście w którym mieszka 38 tys mieszkańców miasto chce zakupić 12 metrowe autobusy jak krótsze wystarczyły by w zupełności.

W Szczecinku testowane były autobusy tylko dwóch producentów. Tłumaczono to brakiem dostępności autobusów testowych u innych producentów akurat w terminach, które Szczecinkowi odpowiadają. Przetarg został ogłoszony 26 sierpnia. Czy 2 lata to aż tak mało czasu?
Pieniędzy do wydania jest naprawdę dużo, kwota 25 milionów ma prawo rozpalić wyobraźnię, dlatego warto się dodatkowo zastanowić nad ich wydaniem dlatego rodzą się też pytania, na które odpowiedź znają na razie wyłącznie specjaliści. Konstruowanie przetargu na dostawę takich pojazdów jest trudne.
Wątpliwości budzi zapis w specyfikacji przetargowej, który dotyczy umieszczenia silnika do wyboru zostaje silnik umieszczony centralnie lub w piastach kół z zapisem o minimalnej mocy silnika, który eliminuje niektórych producentów a kto ma tak zapisane tylko jeden polski producent!

W specyfikacji przetargowej ujęto, że pojazd ma być przygotowany do instalacji pantografu, czyli dachowego szybkiego systemu ładowania. Przecież u nas autobusy mają się ładować w zajezdni z ładowarki, to po co jest nam potrzebny autobus z pantografem? Jest to dodatkowy, ogromny koszt bo przecież trzeba wybudować dodatkowe łącze i odpowiednie ładowrki do tego zasilania!

Tak samo dotyczy zapisu o szczegółowch wymaganiach, nie mające żadnego sensu - poszycia zewnętrzne, określenie minimalnej długości i szerokości bo zapis o 12 metrowych autobusach już na wstępie zawęża grono producentów. W Krakowie jeżdżą np. o długości 9 metra i dają. radę.
Jeżeli cena będzie głównym czynnikiem, to może warto było zaprosić do testów inne marki nie tylko "polskie". Napewno tacy producenci jak BYD, czeska Ekova z modelem Electron, Skode z modelem Perun 26BB czy czeski NB12 Electric, holenderski VDL z modelem Citea SLF-120 electric oraz Hiszpański Irizar i2e lub Turecka Bozekaya z modelem Sileo S12 oraz Rampini Carlo Alé EL mogliby tak samo stanąć w przetragu ale ze wzgędu na zapisy raczej udziału nie wezmą...

Wielu z nich miałoby szanse wygrać nie tylko ze względu na cene ale i parametry oraz gwarancje.

Nie trudno nie odnieść wrażenia, że oprócz specyficznych wartości wymagań i ewentualnego odrzucania ofert, próbuje się też eliminować konkurencję, w tym także polską.

JAK TO POWSTRZYMAć...
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1262
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-09-20, 13:05   

Zapewne pozostali producenci oprotestuja warunki przetargowe które bardzo preferują wyłącznie jednego producenta.
Ale dziwisz się ?
ja już dawno temu przestałem.
A jak obejrzysz prezentację MZA to wszystko Ci wyjaśni http://www.miastoitranspo...l/4_MIT2016.pdf
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-20, 15:21   

Dane techniczne czyli piękna kopia specyfikacji przetargu w moim Szczecinku.
Jas_pik wątpie czy oprotestują! obym się mylił, sądze że nie będą chcieli tarzać się z G....

czyli ktoś już wziął pod stołem. :evil:

jas_pik napisał/a:
Zapewne pozostali producenci oprotestuja warunki przetargowe które bardzo preferują wyłącznie jednego producenta.
Ale dziwisz się ?
ja już dawno temu przestałem.
A jak obejrzysz prezentację MZA to wszystko Ci wyjaśni http://www.miastoitranspo...l/4_MIT2016.pdf
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1481
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-09-20, 19:35   

domino napisał/a:
Jas_pik wątpie czy oprotestują! obym się mylił, sądze że nie będą chcieli tarzać się z G....
No jak nie zależy im na zleceniu to nie będą chcieli - a warunki przetargu i specyfikacja jednego z oferentów nie zostawiają złudzeń, że protest byłłby w 100% uzasadniony.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-20, 20:28   

Zaprotestują pod warunkiem że wiedzą o przetargu! oczywiście mowa o zagranicznych producentach.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1481
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-09-20, 21:14   

No to już chyba ich problem, żeby szukać zleceń. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie życzliwym, żeby te firmy poinformować.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 213
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2017-09-21, 08:34   

A ja jestem za promowaniem polskich producentów. Wszak projektują i produkują u nas, czyli płacą specjalistom w kraju, to przyczynia się do rozwoju. No i pieniądze z naszych podatków zostają w Polsce.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1481
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-09-21, 08:43   

krawcu napisał/a:
A ja jestem za promowaniem polskich producentów. Wszak projektują i produkują u nas, czyli płacą specjalistom w kraju, to przyczynia się do rozwoju. No i pieniądze z naszych podatków zostają w Polsce.
Zgadzam się, byle nie robić tego za wszelką cenę.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-21, 09:35   

Ok ale niech to będzie zgodne z prawem a nie pisanie przetargu pod jednego z oferentów to w tym momencie ma znamiona przestępstwa nazywając sprawę po imieniu. To pierwsze a po drugie dlaczego mam preferować produkt który ma mniejszy zasięg od wymienionej konkurencji oferującą taką samą cenę? Czy tylko dlatego że jest produkowany w Polsce? Powinni brać pod uwagę najlepszy produkt a nie tylko bo Polski. Zresztą reszta polskiej konkurencji też została wyeliminowana po przez chore zapisy to tak dla ścisłości a i ten oferent nie płaci podatków w Polsce tylko zagranicą.

[quote="krawcu"]A ja jestem za promowaniem polskich producentów. Wszak projektują i produkują u nas, czyli płacą specjalistom w kraju, to przyczynia się do rozwoju. No i pieniądze z naszych podatków zostają w Polsce.quote".

Krawcu -czytałeś dokładnie zapisy przetargu?
 
     
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 213
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2017-09-21, 10:51   

Nie czytałem... nie twierdzę też że jest idealny. Uważam natomiast że przetargi powinny być tak robione aby rodzimi producenci mieli największe szanse wygrania.
W chwili obecnej każdy polski producent będzie droższy z jednej przyczyny: musi kupować baterię, a taki np. BYD ma swoje.
 
     
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 188
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2017-09-21, 11:11   

Szkoda, że nie dołaczyli planów konstrukcyjnych, a w sumie to mogli załączyć zdjęcie takiego chcemy. Kasowniki w jakim kolorze bo nie doczytałem, ja obstawiam zielone.
_________________
Opel Ampera, Nissan e-NV200
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-21, 13:10   

Idealny!!!??? o czym ty mówisz? to najpierw przeczytaj!
Przetarg jest napisany pod jednego oferenta kumasz!!! czyli nawet inni Polscy producenci którzy chcieliby wziać udzial nie mają szans!!!!
to że offerent kupuje je z zewnątrz to nie moja wina niech opracuje swoją, chyba że ma słabych konstruktorów!


Jak już Patryk zaznaczył nie za wszelką cene!

krawcu napisał/a:
Nie czytałem... nie twierdzę też że jest idealny. Uważam natomiast że przetargi powinny być tak robione aby rodzimi producenci mieli największe szanse wygrania.
W chwili obecnej każdy polski producent będzie droższy z jednej przyczyny: musi kupować baterię, a taki np. BYD ma swoje.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 338
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-09-21, 13:49   

Taka dygresja: http://antyweb.pl/proterra-elektryczny-autobus/

Czyli realnie pewnie jakieś 1000km. A to już w zupełności wystarczy na transport krajowy w PL.
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-21, 14:22   

Czy tylko w Stanach wszystko potrafią? napewno cena też ładna.

vwir napisał/a:
Taka dygresja: http://antyweb.pl/proterra-elektryczny-autobus/

Czyli realnie pewnie jakieś 1000km. A to już w zupełności wystarczy na transport krajowy w PL.
 
     
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 37
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 794
Skąd: Holland
Wysłany: 2017-09-21, 14:36   

Taki przetarg to jest granda!
To jest sprawa dla prokuratury albo nawet CBA!
Kto ten przetarg przygotował? Kto się pod tym podpisał?

Takie rzeczy są nie do pomyślenia w cywilizowanych krajach. Rozumiem ideę patriotyzmu gospodarczego ale układanie parametrów do przetargu w sposób tak bezczelnie wykluczających wszystkie konstrukcje oprócz jednej to już nie jest faworyzowanie danego oferenta to jest przetarg bez przetargu.

Czy ktoś wie jak można zaskarżyć wynik takiego pseudo przetargu i kto może zaskarżyć?
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 489
Wysłany: 2017-09-21, 14:40   

Przeciez to nie pierwszy raz.. na zwykle spaliniakitez ustawki sa; pamietam np. Ustawke na mercedesy dla dowodcow wojsk, czy na auta dla Policji: niby techniczne specyfikacje, a psuja tylko ejdne auta..

Popieram Yannosicka, w cywilizowanym kraju takie vos naprawde nie do pomyslenia jest..

Ale podobny np byl przetarg na slupki ladowania do Gdanska: robiony po galactivo jednoznacznie, ale jakos cena za wysoka sie okazala..
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-21, 15:17   

Yannosik masz całkowitą racje dlatego próbuje ustalić jak to zaskarżyć.


YANNOSICK napisał/a:
Taki przetarg to jest granda!
To jest sprawa dla prokuratury albo nawet CBA!
Kto ten przetarg przygotował? Kto się pod tym podpisał?

Takie rzeczy są nie do pomyślenia w cywilizowanych krajach. Rozumiem ideę patriotyzmu gospodarczego ale układanie parametrów do przetargu w sposób tak bezczelnie wykluczających wszystkie konstrukcje oprócz jednej to już nie jest faworyzowanie danego oferenta to jest przetarg bez przetargu.

Czy ktoś wie jak można zaskarżyć wynik takiego pseudo przetargu i kto może zaskarżyć?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1262
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-09-21, 17:59   

Jeśli nie jesteś uczestnikiem postępowania to nie jest to takie proste.
Zawsze można złożyć zgłoszenie podejrzenie popełnienia przestępstwa do Prokuratury lub CBA.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
drgrin 
Drgrin


Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2017-09-21, 18:00   

YANNOSICK napisał/a:
Taki przetarg to jest granda!
To jest sprawa dla prokuratury albo nawet CBA!
Kto ten przetarg przygotował? Kto się pod tym podpisał?

Takie rzeczy są nie do pomyślenia w cywilizowanych krajach. Rozumiem ideę patriotyzmu gospodarczego ale układanie parametrów do przetargu w sposób tak bezczelnie wykluczających wszystkie konstrukcje oprócz jednej to już nie jest faworyzowanie danego oferenta to jest przetarg bez przetargu.

Czy ktoś wie jak można zaskarżyć wynik takiego pseudo przetargu i kto może zaskarżyć?


Panowie, a czy wy się za bardzo nie gotujecie?
Maisto chce kupić standardowe 12 metrowe autobusy. To jest najpopuarniesza długość, nie ma w tym nic dziwnego, bo takie wozy są najbarziej uniwersalne.
Zamawiający nie chce pantografu, tylko deklaracji że da się go zamontować w przyszłości. To nic nie kosztuje. Parametry silnika czy baterii są podane szeroko, spełnia je m. in. Solaris, Ursus, ale też BYD czy Volvo. Każdy może w tym przetargu wystartować, ale to nie znaczy że będzie najazd oferentów, część wymienionych wyżej firm nie jest zainteresowana naszym rynkiem.

Pozdrawiam
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 278
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-09-21, 18:04   

No to może tak trzeba zrobić? W sensie zawiadomić prokuraturę

A z 2. str (nie jestem w temacie autobusów) który z polskich producentów ma w ofercie elektryczny poza Solarisem? I jakie ma parametry?
Autosan odrzucam bo i tak nie zdążyliby złożyć oferty w czasie.
Na szybko nie udało mi się wygóglać Jelcza.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1262
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-09-21, 18:17   

Przecież podał to drgrin
drgrin napisał/a:
spełnia je m. in. Solaris, Ursus, ale też BYD czy Volvo

Zapewne Ursus wystartuje a czy inni - trudno powiedzieć
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-21, 18:40   

Przeczytaj dokładnie ale naprawde dokładnie to zobaczysz te kwiatki przed oczami!
a do pantografu stacjie zasilające to nie są potrzebne? czyli nie dokońca nic nie kosztuje.
Jak parametry silnika są szeroko podane to czemu kilku oferentów na dzieńdobry odpada?

[/quote ="drgrin"]
Panowie, a czy wy się za bardzo nie gotujecie?
To jest najpopuarniesza długość, nie ma w tym nic dziwnego, bo takie wozy są najbarziej uniwersalne.
Zamawiający nie chce pantografu, tylko deklaracji że da się go zamontować w przyszłości. To nic nie kosztuje. Parametry silnika czy baterii są podane szeroko, spełnia je m. in. Solaris, Ursus, ale też BYD czy Volvo. Każdy może w tym przetargu wystartować, ale to nie znaczy że będzie najazd oferentów, część wymienionych wyżej firm nie jest zainteresowana naszym rynkiem.

Pozdrawiam[/quote]
 
     
drgrin 
Drgrin


Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2017-09-21, 18:51   

domino napisał/a:
Przeczytaj dokładnie ale naprawde dokładnie to zobaczysz te kwiatki przed oczami!
a do pantografu stacjie zasilające to nie są potrzebne?


Punkt 6.4 SIWZ w skórcie: Autobus ma być konstrukcyjnie przystosowany do instalacji systemu szybkiego ładowania o mocy 200kW, z pantografowym odbierakiem prądu.

Taki zapis oznacza że zamawiający liczy się z możliwością rozbudowy swojej infrastruktury o stacje szybkiego ładowania i chce mieć pewność że w przyszłości instalacja pantografów będzie możliwa.

Podobnie postąpiła warszawa - taki zapis był w przetargu na pierwsze elektryki, pantografy zamontowano półtora roku po dostawie autobusów, jak już była pewność że ładowarka na Spartańskiej ruszy. uzgodnienia szybkich ładowarek trwają latami, dużo dłużej niż produkcja autobusu, więc płacenie za zbędny system byłoby niegospodarnością.
 
     
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 755
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2017-09-21, 19:53   

Warszawa to nie Szczecinek który ma ponad 38tyś mieszkańców i w jedną strone autobus ma 8km i nie potrzebny nam system szybkiego ładowania z pantografowym odbierakiem prądu bo gdzie go wykorzystają? który na dodoatek podwyższa cene. Szczecinkowi potrzebny jest autobus o zasięgu 200km który oferuje konkurencja a nie 120-140km jak ma prawdopodobnie wygrany offerent.
Akumulatory mają być ładowane w nocy i o to chodzi a tylko czasem jak zajdzie potrzeba zjechać do zajezdni w celu ich doładowania.

drgrin napisał/a:

Punkt 6.4 SIWZ w skórcie: Autobus ma być konstrukcyjnie przystosowany do instalacji systemu szybkiego ładowania o mocy 200kW, z pantografowym odbierakiem prądu.

Taki zapis oznacza że zamawiający liczy się z możliwością rozbudowy swojej infrastruktury o stacje szybkiego ładowania i chce mieć pewność że w przyszłości instalacja pantografów będzie możliwa.

Podobnie postąpiła warszawa - taki zapis był w przetargu na pierwsze elektryki, pantografy zamontowano półtora roku po dostawie autobusów, jak już była pewność że ładowarka na Spartańskiej ruszy. uzgodnienia szybkich ładowarek trwają latami, dużo dłużej niż produkcja autobusu, więc płacenie za zbędny system byłoby niegospodarnością.


właśnie także tą niegospodarność im wytykam oprócz oczywiście ustwaki.
Ostatnio zmieniony przez domino 2017-09-21, 20:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1081
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-09-21, 19:58   

Czytając na stonie Ursusa ich autobus z góry odpada-moc silnika chyba 125kW a chcą co najmniej 160.
Mam pytanie do znawców bo na jednej ze stron bodaj 3 o przetargu jest napisane że zasilanie standardowe 3x400V DC? Czy tu nie powinno być AC?
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 11