SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak dbać o baterie ?
Autor Wiadomość
przemek.r

Dołączył: 09 Sty 2018
Posty: 24
Wysłany: 2018-06-20, 12:19   Jak dbać o baterie ?

Nie mogę nigdzie znaleźć ...

Jakie są zalecenia dotyczące ładowania akumulatorów.

Lepiej ładować codziennie i utrzymywać go możliwie pełnym czy jeździć ile się da i ładować "pełnym" cyklem od ~ 0% ( a praktycznie pewnie od 10%) do 100%

W telefonach zalecają utrzymać około 50 - 70 % naładowania a jak jest w EV ?
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1920
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-06-20, 12:31   

Zalecenia są rózne dla róznych akumulatorów.
Inne dla Pb inne dla NiMh inne dla NiCd a jeszcze inne dla Litowych.
Określ jakie cię interesują.
Zasada zazwyczaj jest taka żeby do pełna ładować wyłącznie przed momentem wyjazdu a przechowywać częsciowo naładowane.
Wązne są też temperatury przechowywania.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1094
Wysłany: 2018-06-20, 12:32   

Nie napisales, jakie baterie, ale:

Dla olowianych nigdy nie jezdzic do 0%! Najlepiej zaraz po podrozy doladowac do 100%
Dla litowych: jezdzic jak sie chce, ale nie zodtawiac na dluzej naladowaej na 100%, i utrzymywac w przedziale 20-80%.
 
 
przemek.r

Dołączył: 09 Sty 2018
Posty: 24
Wysłany: 2018-06-20, 12:40   

Chodziło o litowo-jonowe - dokładnie o fiata 500e

Jeżeli można codziennie to nawet dobrze się składa - ładuje w pracy więc zawsze te kilkanaście procent wracając do domu zejdzie i jak ma postać to nigdy nie będzie w 100% pełny.

Co do temperatury to mam mały wpływ - stoi i będzie stał cały rok pod chmurką.
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 427
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2018-06-20, 23:06   

Gdzieś w necie widziałem ostatnie badania i wyszło że największą żywotność baterii litowych uzyskiwało się rozładowując je do 0 i ładując do chyba 70 lub 80%.

Niestety nie mogę teraz tego znaleźć :/
 
 
wwojciech 
pasjonat

Wiek: 31
Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 17
Wysłany: 2018-06-20, 23:39   

Czym wyższy poziom naładowania aku li Ion tym szybsza degradacja ogniw. Z drugiej strony rozladowywanie do zera jest tez szkodliwe. Tesla w swoich zaleceniach podaje aby doladowywac żeby nie dopuścić do 0%. Kolejnym czynnikiem najszkodliwszym jest wysoka temperatura ale na to specjalnie nie masz wpływu-poza zostawianiem samochodu w cieniu.
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 427
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2018-06-20, 23:48   

Typowo pojedyncze ogniowo używamy w zakresie napięć 3 - 4,2V. W miarę bezpiecznie można je rozładowywać do 2,5V. Widziałem też ogniwa rozładowane do 0V które po naładowaniu miały prawie nominalną pojemność. Oczywiście to tylko niektóre tak potrafią.

Kiedyś Jehu Garcia sprawdził o ile spadła pojemność baterii która leżała naładowana do 100% przez 3 lata:
https://www.youtube.com/watch?v=jAcgld6gtyo
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2430
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-06-21, 22:37   

Dla przykładu bateria w Amperze/Volcie chodzi w przedziale 20-85% i jest grzana/chłodzona wodą - dzięki temu wydaje się być nieśmiertelna (zużycie niemierzalne i niezauważalne przez użytkownika, przypuszczalnie poniżej 1% na rok).
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1267
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-06-21, 23:40   

Moje doświadczenia z aku Li-ion świadczą że największym ich wrogiem jest wysoka temperatura, mam aku z 2003 roku raz ładowane ( kilka lat temu) wykazujące dużą sprawność (powyżej 90%), temperatura przechowywania 10-20°C.
 
 
highend 


Wiek: 41
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2929
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2018-06-21, 23:42   

gienek333 napisał/a:
Moje doświadczenia z aku Li-ion świadczą że największym ich wrogiem jest wysoka temperatura, mam aku z 2003 roku raz ładowane ( kilka lat temu) wykazujące dużą sprawność (powyżej 90%), temperatura przechowywania 10-20°C.



trojaczek (iOn) - stał od 2015 roku, naładowany do połowy. Bateria bdb stan :)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 14