SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Opel Ampera - zamiana żarówek halogenowych na LED
Autor Wiadomość
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 10:38   Lampy LED

Zainstalowałem wczoraj żarówki LED zamiast halogenowych.
Zdjęcia

Wcześniej zaprojektowałem i wykonałem na drukarce 3D nowe pokrywki do reflektorów:
Modele 3d

Żarówki LED mają wedle opisu 40W czyli o 15W mniej niż halogenowe. Powinno to wpłynąć pozytywnie na zasięg.

Pierwsze wrażenia mam bardzo pozytywne. Oryginalne światła w Amperze są marne.
Teraz jezdnia jest lepiej oświetlona, zasięg świateł jest niezmieniony.
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 254
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2018-01-10, 10:56   

Jak z homologacją do tego rozwiązania?
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 11:05   

Sprzedawca twierdzi, że żarówki mają homologację E8:

allegro
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-01-10, 11:25   

Żarówki to sobie mogą mieć homologację. Homologacja dotyczy reflektora razem ze źródłem światła. Jeśli zmienisz źródło światła to reflektor już nie ma homologacji. Jeśli na reflektorze masz HC, HR albo ich kombinację (HC/R, HCR) to jest on przystosowany do żarówek halogenowych.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 11:39   

Bez znaczenia. Nikt nie wozi ze sobą homologacji reflektora czy żarówki.
Policja czy ITD mogą tylko sprawdzić czy spełnione są wymagane prawem parametry świateł.
Podobnie pracownik w stacji kontroli pojazdów.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-01-10, 11:53   

Homologację masz wybitą na każdym reflektorze. Sprawdzenie czy spełnione są wymagane prawem parametry to również sprawdzenie źródła światła. Byłem świadkiem tego, jak pracownik stacji kontroli pojazdów nie podbił przeglądu właśnie za chińskie hidy zamontowane w reflektorze przystosowanym do żarówek halogenowych. Podobny był kiedyś odcinek na tvn turbo w 'uwaga pirat'. Kobieta z Ukrainy miała hidy w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych (częsty przypadek w autach z Ukrainy) i został jej zatrzymany dowód rejestracyjny i nie mogła kontynuować jazdy.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 12:00   

HID zgodnie z prawem wymaga spryskiwaczy i automatycznego poziomowania.
Nic mi nie wiadomo by przepisy stawiały taki wymóg wobec lamp LED.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-01-10, 12:09   

Nieprawda. Spryskiwaczy i samopoziomowania wymagają żarówki przekraczające 2000 lumenów. Nie ma znaczenia czy to hid, led, czy halogen. Jak najbardziej istnieją ksenony 25W o strumieniu poniżej 2000lm które nie wymagają ani spryskiwaczy ani samopoziomowania. Ale to i tak nie ma absolutnie żadnego znaczenia - na reflektorze masz wybitą homologację żarówek, jakie są dopuszczone. Zerknij, czy masz tam tak jak pisałem - HC, HR, HCR albo HC/R. Jeśli tak to możesz używać tylko i wyłącznie żarówek halogenowych.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 12:18   

A z którego roku jest to prawo? Były wtedy w powszechnym użyciu reflektory LED?
Pytam bo o ile mi wiadomo większość nowych samochodów z reflektorami LED nie ma spryskiwaczy i samopoziomowania mimo że przekraczają 2000 lumenów.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-01-10, 12:27   

Ale jakie to ma znaczenie? Właśnie ustawodawca dał limit na podstawie strumienia światła a nie technologii, żeby nie musieć zmieniac prawa przy postępie i zmianie technologii świateł.
W jakich konkretnie autach masz ledy o strumieniu powyżej 2000lm bez spryskiwaczy? Nie spotkałem się z takimi. W zdecydowanej większości masz właśnie max. 2000lm.

http://motoryzacja.interi...cha,nId,1872440
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 12:31   

Skąd wiesz, że mają max 2000 lumenów? Mierzyłeś?
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-01-10, 12:39   

A skąd wiesz, że mają powyżej 2000lm? Mierzyłeś? Wiem, bo o tym czytałem. Załączyłem jeden z artykułów, ale było ich znacznie więcej. Zresztą gdyby miały ponad 2000lm to by miały spryskiwacze - prosta sprawa. Inaczej nie zostałyby dopuszczone do użytku w europie.

Tu masz na przykład info o reflektorach ledowych w seacie leon (oczywiście poniżej 2000lm): http://magazynauto.interi...oby,nId,1098473
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2498
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-01-10, 13:25   

vwir napisał/a:
Byłem świadkiem tego, jak pracownik stacji kontroli pojazdów nie podbił przeglądu właśnie za chińskie hidy zamontowane w reflektorze przystosowanym do żarówek halogenowych.
Na przeglądach potrafią się do tego przyczepić - a widać z daleka po barwie, mi kiedyś w Punciaku kręcili nosem na postojówki przednie, w tylnych różnicy w barwie nie widać :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 295
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2018-01-10, 13:31   

Na przełamanie tematu, ostatnio przy porannych mrozach naszła mnie jedna myśl. Czy stosowanie w EV zwykłych halogenów zamiast LED nie było podyktowane również kwestiami bezpieczeństwa. W moim Nissanie rano wszystkie lampy zamarznięte i w takim stanie dojechałem do pracy oprócz halogenów które rozgrzały klosz. Czy Ledy są w stanie utrzymać dodatnią temperaturę wewnątrz klosza nawet przy bardzo niskich temperaturach bo jednak w elektrykach nie ma co grzać pod maską, ktoś coś wie.
_________________
Opel Ampera, Nissan e-NV200
Ostatnio zmieniony przez bodix 2018-01-10, 22:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
kalex 

Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 291
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-01-10, 13:35   

Prowadził ślepy kulawego. Podawanie lumenów na źródle światła nie ma kompletnie sensu.

Po włożeniu w oprewę (reflektor ) może z tego zostać 40%. - To apropo artykuliku przywołanego powyżej.

---------------

Ledy dają ciepła w pizdziec. Z tym że jest odprowadzane z diody , inaczej dojechała by do 200 st i się sfajczyła.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 15:57   

Byłem na stacji diagnostycznej i poprosiłem o sprawdzenie świateł łącznie z ich jasnością.
Diagnosta skorygował minimalnie ustawienie świateł i uznał, że są OK.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-01-10, 15:58   

Ledy wydzielają kilkakrotnie mniej energii w postaci ciepła, niż halogeny (przy tym samym strumieniu światła).
Nie doszukiwałbym się tutaj żadnych względów bezpieczeństwa, tylko jak by nie patrzeć to ampera to konstrukcja z 2011 roku (7 lat temu), gdy ledy nie były jeszcze tak popularne i tanie, jak teraz. Ponadto światła ledowe mają też i swoje minusy - gdy się w końcu coś przepali to reflektor do wymiany. Tymczasem strumień światła bez zastosowania spryskiwaczy i samopoziomowania musi być ograniczony do 2000lm, czyli zysk raptem 20% w stosunku do halogenowych. Sensowne ledy to dopiero wersja matrix, która w tanich autach (opel astra) pojawiły się całkiem niedawno (2 lata temu?).

To, że diagnoście nie chciało się sprawdzać to nie ma znaczenia - ludzie często zakładają zwykłe żarówki tylko na przegląd, a po przeglądzie z powrotem led/hidy czy co tam jeszcze. Większym problemem jest policja lub krokodylki. Jeśli będzie im się chciało sprawdzić to dalej nie pojedziesz. Na wszelki wypadek wrzuć do bagażnika zwykłe żarówki, żebyś mógł kontynuować jazdę.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 16:09   

Na wszelki wypadek wrzuciłem :-)
Nota bene diagnosta wiedział że żarówki są LED'owe bo mu o tym powiedziałem.
Diagnosta i zaproszony przeze mnie rzeczoznawca samochodowy skomentowali LED'y w ten sposób, że ich użycie nie będzie miało znaczenia o ile nie dojdzie do wypadku w którym światła graja główną rolę.
Co ciekawe diagnosta mi powiedział, że na razie nie sprawdzają świateł na przeglądzie rejestracyjnym ale ulegnie to zmianie kiedy zostanie w pełni wdrożony CEPIK 2.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2498
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-01-10, 20:38   

kalex napisał/a:
Ledy dają ciepła w pizdziec. Z tym że jest odprowadzane z diody , inaczej dojechała by do 200 st i się sfajczyła.
Tak jak vwir napisał zwykle 5x mniej niż halogeny (dobre jeszcze mniej - nawet i 10x). Do tego to ciepło wyprowadzane jest poza klosz, więc z podgrzaniem jego szyby będzie spory problem.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-10, 21:04   

a propos zamarzniętych reflektorów. Ten sam problem dotyczy przedniej szyby w Amperze, dlatego wożę ze sobą płyn rozmrażający do szyby. Można go rzecz jasna użyć i do rozmrożenia reflektorów. Lepsze to niż drapanie.
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 254
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2018-01-13, 14:16   

Oj oj, to trochę należy poczekać, aż producenci zrobią zamienniki led
do halogenu o mniejszej mocy, silniejszym świetle i bez udziwnień montażu.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-14, 08:33   

Nie doczekasz się. Postęp w dziedzinie LED zwolnił. Diody LED są już naprawdę bardzo wydajne.
Żarówki LED mają albo pasywne chłodzenie jak te których ja użyłem albo aktywne w postaci wentylatora. Takie też kupiłem ale jeszcze ich nie testowałem.
W fabrycznych reflektorach LED diody zapewne odprowadzają ciepło do tylnej ścianki reflektora, wykonanej z np. aluminium. Jest to rozwiązanie bardziej eleganckie.
Czas "życia" prawidłowo chłodzonych diod LED jest rzędu kilkudziesięciu tysięcy godzin pracy.
Powinno wystarczyć na całe "życie" samochodu.
 
 
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1208
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-01-14, 09:02   

Dziwię się takim różnym ograniczeniom i homologacjom. Dla mnie światło ma oświetlać prawidłowo drogę, nie oślepiać, a z czego jest zrobiona żarówka powinno być bez znaczenia.
Ale oczywiście są mądrzejsi ode mnie we wprowadzania następnych idiotycznych przepisów, które nijak się nie mają do rzeczywistości. Pamiętacie, jak zabraniano używania centralnego światła stopu na tylnej szybie?
Nie wolno i już, bo takie bandyckie przepisy obowiązywały. A komu to przeszkadzało? Teraz praktycznie każde auto takie światło ma. Bo zwiększa bezpieczeństwo. Tylko wtedy nikomu to do głowy nie przyszło, bo lepiej wiedzieli, co jest lepsze. Ot, taka natura urzędników.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 109
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-14, 09:08   

Wolałbym by policja i krokodylki karały za źle ustawione światła a nie za brak homologacji.
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 254
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2018-01-14, 09:53   

jackdp napisał/a:

Żarówki LED mają albo pasywne chłodzenie jak te których ja użyłem albo aktywne w postaci wentylatora. u.


Trochę nie rozumiem tego problemu z chłodzeniem.
Używaną i rozgrzaną żarówkę H7 to do reki nie da się chwycić.
Podobne jest z tradycyjna domową np. 60 W, natomiast
6W led filamnet chwytam bez problemu, chłodzenia tam nie widzę,
a świecą podobnie. Owszem początkowo w 2014 też czytałem,
że te filamenty mogą się grzać lecz tego nie stwierdziłem.
Używam ich na elewacji w oprawach hermetycznych latem
po upałach w dzień i ciepłej nocy, od 3 lat nic sie nie dzieje.
Rozumiem oczywiście, że led 35W daje więcej ciepła niż 6W,
ale może wentylacja powinna być inna (otworki w dole lampy),
a mam tam takie gumki na odpływ wody.
Dodatkowo widuję jak świecą żarówki rejestracji W5W standard,
a potem led tuning (1-2W) że w dzień zderzak jest jasny, to widzę
postęp w ilości światła.
Coś domniemam, że producenci nie bardzo są zainteresowani
rozwojem żarówek H idą na ilośc światła podnosząc moc.

Ja życzył bym sobie aby żarówka miała te poniżej 2000 lm, ale
zamiast 35W lub 55W konsumowała mniej mocy np. 15-20W,
bez efekciarstwa, ale oszczędnie i to powinien być kolejny krok
w rozwoju tej technologi pod kątem aut elektrycznych, które
chcą konsumować jak najmniej prądu również w oświetleniu.

Do dziś nie rozumiem dlaczego żarówki kierunków 21W nie są
zamieniane na led, ale już oświetlenie rejestracji, to musi być.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 11