SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Opel Ampera - zamiana żarówek halogenowych na LED
Autor Wiadomość
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-01-14, 10:30   

Widziałem Żarówki LED pasujące do Ampery o mocy 25W czyli przeszło dwa razy mniej niż oryginalne. To co postulujesz jest już dostępne.
Przypuszczam, że jeśli trochę poszukasz w Internecie to znajdziesz LED'owe odpowiedniki żarówek do kierunkowskazów. Zapewne tez wymagają homologacji i zapewne też nikt nigdy nie będzie sprawdzał jakie żarówki masz w samochodzie.
Ja zmieniłem żarówki na LED'owe bo nie najlepiej widzę w ciemnościach i potrzebuję jak najlepszego oświetlenia jezdni przed samochodem. To kwestia bezpieczeństwa. Homologacja mi albo pieszemu życia nie uratuje, dobre oświetlenie drogi może uratować.
 
 
kalex 

Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-01-14, 12:25   

W amperze sytuację ratuje soczewkowy reflektor. Ale są pacjenci co do "parabolików" ładują wynalazki i naprawdę ma się ochotę takiego jegomoście za łep przyłożyć do tego reflektora żeby się napatrzył w to co produkuje.
 
 
kriss032


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 29
Wysłany: 2018-02-27, 15:37   

W swoim Volcie założyłem led z gniazdem HIR2 tak jak w oryginale, pasuje bez przeróbek typu wiercenie i itp. ledy mają przetwornicę wewnętrzną której nie dostrzeże policjant , diagnosta. Ja wożę dla policjanta oryginalne żarówki na ewentualną wymianę i to się sprawdza podczas kontroli. Ilość lumenów jest naciągana ledy świecą porównywalnie do oryginalnych żarówek. Acha po włączeniu słychać w głośnikach radia zakłócenia przetwornicy led. Pobór prądu prądu po pomiarach 2 x 35w
Link do Chińczków gdzie dokonałem zakupu
https://pl.aliexpress.com/item/2Pcs-lot-8000lms-Xtremely-White-9012-HIR2LL-LED-Super-Bright-80W-6000K-White-Fog-Light-DRL/32825106720.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.MCFjEe
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2201
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-27, 16:06   

zeeltom napisał/a:
Dziwię się takim różnym ograniczeniom i homologacjom.
Daj swobodę - zobaczysz jakie dyskoteki spotkasz na samochodach i jakiego oczopląsu nocą od tego dostaniesz, wystarczy zajrzeć z przodu do kabiny niejednego TIRa :-)

Apolonia napisał/a:
jackdp napisał/a:

Żarówki LED mają albo pasywne chłodzenie jak te których ja użyłem albo aktywne w postaci wentylatora.


Trochę nie rozumiem tego problemu z chłodzeniem.
Używaną i rozgrzaną żarówkę H7 to do reki nie da się chwycić.
Podobne jest z tradycyjna domową np. 60 W, natomiast
6W led filamnet chwytam bez problemu, chłodzenia tam nie widzę,
a świecą podobnie.
Sprawa polega na tym że żarówce kompletnie nie przeszkadza wysoka temperatura (co najwyżej oprawce i reflektorowi), natomiast dla diody LED wysoka temperatura jest zabójcza, dlatego trzeba ją chłodzić. W zwykłym reflektorze nia ma jak za bardzo odprowadzić ciepła ze środka, w lampach od początku projektowanych jako LEDowe sprawa jest prosta, bo wystarczy je umieścić na radiatorze powiedzmy "wystającym poza reflektor".

kriss032 napisał/a:
Pobór prądu prądu po pomiarach 2 x 35w
No to cholernie mocne te LEDy. W 8000 lumenów nie ma co wierzyć (ponad 200lm/W to nie uda się przy tak marnym chłodzeniu), ale nawet 1/4 tego (osiągalne nawet w kiepskich LEDach) daje ze dwa razy więcej lumenów niż halogen 55W, co podejrzewam robi z przodu dwa słoneczka - próbowałeś minąć swój samochód nocą siedząc w innym jadącym z przeciwka?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
kalex 

Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-02-27, 16:27   

PatrykS napisał/a:
ponad 200lm/W to nie uda się przy tak marnym chłodzeniu


Pytanie ilu watowe są diody , a na ilu pracują. Jak by były porządnie "przewymiarowane" (w co wątpię) to by dały więcej lumenów i były by trwalsze.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2201
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-27, 17:15   

kalex napisał/a:
Jak by były porządnie "przewymiarowane" (w co wątpię) to by dały więcej lumenów i były by trwalsze.
Lumenów mniej, więcej lumenów na Wat (większa sprawność).
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-02-27, 17:49   

Patryku, mam 55W żarówki LED do Ampery. Zamówiłem je z Chin i szły tak długo, że znudziło mi się czekanie i zamówiłem słabsze na Allegro. Kilka dni po zainstalowaniu tych słabszych doszły te mocniejsze.
Jeśli chcesz to Ci je wyślę do testów.
https://www.aliexpress.co...2687324215.html
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2201
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-27, 23:29   

jackdp napisał/a:
Jeśli chcesz to Ci je wyślę do testów.
Nie mam żadnych mierników oświetlenia, więc za bardzo nic nie sprawdzę. One mają wiatraczki - to zdecydowanie poprawia chłodzenie. 55W w LEDzie nawet bylejakim to jednak kupa światła - trzeba by dobrze sprawdzić, że nie oślepia się jadących z przeciwka.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Rafał 
Opel Ampera


Dołączył: 26 Lis 2016
Posty: 133
Skąd: Toruń
Wysłany: 2018-02-28, 00:02   http://allegro.pl/zarowka-led-9012-hir2-80w-philips-r4-9600l

Już o ponad roku jeżdżę na LED-ach i mogę się podzielić obserwacjami:
- na pewno nie oślepiam, robiłem testy, nikt nigdy mi nie mrugnął 'długimi'. Reflektor Ampery posiada elektromechaniczną blendę dla świateł mijania, która podręcznikowo odcina górne pole strumienia.
- diagnosta już dwa razy sprawdzał rozkład wiązki spektrofotometrem - bez uwag
- radiatory w postaci warkoczy plecionki są tylko lekko ciepłe,
- komfort jazdy z LED-ami jest nieporównywalnie większy niż z halogenami.
- prawdopodobnie zasięg świateł jest nieco mniejszy, ale jeżeli się nie mieszka w kompletnej głuszy, to ciężko to zauważyć.

Mam ten typ:LED
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-02-28, 01:53   

PatrykS napisał/a:
... trzeba by dobrze sprawdzić, że nie oślepia się jadących z przeciwka.

Wiązka światła jest kształtowana przez soczewki i nie oślepia.
Sprawdzałem na zwykłych żarówkach i na LEDowych. Oświetlany jest dokładnie ten sam obszar przed samochodem tyle że lepiej.

Przed zmianą żarówek ustawiłem samochód przed skarpą i włączyłem światła mijania. Sfotografowałem obszar oświetlony. Potem zmieniłem żarówki i ponownie sfotografowałem obszar oświetlony. Na zdjęciach widać, że reflektor oświetla ten sam obszar.
Nie świeci wyżej niż wcześniej.

Po zamontowaniu LEDów pojechałem do zaprzyjaźnionego diagnosty i zrobiłem pełne badania oświetlenia. Nie miał uwag ani do jasności ani do ustawienia świateł.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 689
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-28, 07:07   

Wiązka jest kształtowana przez soczewkę, pod warunkiem, że led ma źródło światła idealnie w tym samym miejscu co zwykła żarówka.
Poza tym jeśli te ledy mają ponad 2000lm to powinieneś mieć samopoziomowanie. Ja rozumiem, że diagnosta nie miał warunków, sprzętu lub umiejętności i tego nie sprawdził, ale to nie oznacza, że z krokodylkami na drodze będzie tak samo. Wystarczy, że posadzisz z tyłu 2 osoby lub wpakujesz coś ciężkiego do bagażnika i zapomnisz zjechać na manualnej regulacji w dół. Zobacz, jak wtedy oślepiasz. A ten volt, o którym kolega pisał kilka postów wyżej ma w ogóle regulację góra-dół?
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-02-28, 07:27   

vwir napisał/a:
Poza tym jeśli te ledy mają ponad 2000lm to powinieneś mieć samopoziomowanie.

Podziwiam Twoje przywiązanie do przestrzegania przepisów.

vwir napisał/a:
Ja rozumiem, że diagnosta nie miał warunków, sprzętu lub umiejętności i tego nie sprawdził

Rzecz w tym, że ma taki sprzęt i go użył bo się uparłem. Ta stacja diagnostyczna jest przygotowana do prowadzenia rozszerzonych badań technicznych. Powiedział mi że wkrótce na przeglądzie rejestracyjnym będą obowiązkowo badane światła w każdym pojeździe.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 689
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-28, 09:17   

Możesz podziwiać - nie mam nic przeciwko. Po prostu jeżdżę trochę i wybitnie irytujące jest to, ile osób oślepia innych. Dopóki nie obciążysz auta z tyłu to pewnie jest ok. Jeśli obciążysz ale nie zapomnisz obniżyć świateł (jeszcze nie widziałem nikogo, kto by używał tego gadżetu zgodnie z jego przeznaczeniem) to też jest ok. Nie masz spryskiwaczy reflektorów, więc jeśli czyścisz klosze gdy są usyfione (o co ostatnio nietrudno) to pewnie też jest ok. Ale w przeciwnym przypadku będziesz świecił innym po oczach a to już jest nie tylko irytujące i na dłuższą metę męczące, ale i niebezpieczne.

Nie do końca chce mi się wierzyć, że po wsadzeniu tych żarówek zmieściłeś się w 2000lm strumienia światła. Ja rozumiem, że chińczycy piszą co im się podoba, ale jednak aż o tyle by się nie "pomylili". A diagnosta jak to diagnosta - jeżdże na okręgówkę bo tam mi robią przegląd najlepiej, ale nigdy nie sprawdzali strumienia światła. Sprawdzają jego odcięcie i ustawienie góra-dół. Ale nie strumień światła.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-02-28, 09:58   

Mam nadzieję, że wkrótce wejdzie obowiązkowe badanie ustawienia świateł we wszystkich pojazdach podczas przeglądu rejestracyjnego.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2201
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-28, 10:43   

jackdp napisał/a:
Mam nadzieję, że wkrótce wejdzie obowiązkowe badanie ustawienia świateł we wszystkich pojazdach podczas przeglądu rejestracyjnego.
Ustawienie świateł i regulację robią na każdym przeglądzie, chyba że miałem szczęście do takich stacji. Badania badaniami, ale ja jestem ciekawy po prostu minięcia samochodu z takimi światłami nocą z przeciwka - bo jeśli tyle więcej światła pada na drogę to i odpowiednio więcej jest rozpraszane na kloszu i trafia do oczu jadących z przeciwka. Z drugiej strony nie miałbym nic przeciwko przyciskowi, którym można włączyć maxa jak jedziemy sami pustą drogą, i wyłączyć przy mijaniu kogoś.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 689
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-28, 11:20   

Są już takie. To się nazywa światła drogowe i mijania ;)
 
 
kalex 

Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-02-28, 13:13   

Nie ma co szukać dziury w D.. Oślepiać można każdym "autem" , nie trzeba zmieniać do tego żarówek. Ale trzeba mieć świadomość na temat działania naszych świateł w danym momencie. Przecież odrazu widać że walimy po suficie , trzeba wtedy reagować wten czy inny sposób.

Czasami mam okazję jeździć A7 z Matrixledami , jak się odpali na "auto" to też mrugają że ich oczka bolą.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 689
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-28, 15:08   

No - nie tak dawno mijałem astrę z matrixami z naprzeciwka. Pech chciał, że wszystko wkoło było ośnieżone. Wprawdzie bezpośrednio mnie te światła nie raziły (bezpośrednio w moją stronę się obniżyły) ale na boki już świeciły długimi i pięknie oślepiało mnie światło odbite od śniegu. Oczywiście miganie długimi nic nie dawało - gość zamiast włączyć zwykłe mijania też mi zaczął migać długimi. Gdy mijam auta z matrixami przy 'normalnej' pogodzie to wszystko jest ok i zupełnie to nie razi. Ale gdy wszystko wkoło jest białe to już nie jest tak pięknie.

A jeśli chodzi o świecenie po suficie - nikt nie mówi o jakimś ekstremum, gdzie światła świecą po koronach drzew. Wystarczy, że posadzisz dwie osoby z tyłu i światła już idą z metr do góry. A to już w zupełności wystarczy, żeby oślepiać. No i jest różnica jeśli oślepia cię żarówka halogenowa 1700lm a chiński led 4000lm. Duża różnica. Teoretycznie w takiej sytuacji trzeba sobie pokrętłem obniżyć światła, ale jeszcze nigdy nie widziałem, żeby ktoś to robił.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2201
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-28, 18:49   

vwir napisał/a:
Są już takie. To się nazywa światła drogowe i mijania
Tak, tylko w Amperze po przełączeniu nadal nie powala :-)

vwir napisał/a:
A jeśli chodzi o świecenie po suficie - nikt nie mówi o jakimś ekstremum, gdzie światła świecą po koronach drzew.
Ja też nie to mam na myśli - weź normalne światła w samochodzie z przeciwka, widzisz tylko światło rozproszone na kloszu, bo reszta wycelowana jest w asfalt. I teraz pomnóż to co widzisz przez 5 - efekt pewnie taki jak by zwykłe światła unieść.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 39
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 378
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-01, 17:50   

Jak widze na Aliexpress w opisie przedmiotu:
umen : 5200LM per bulb; 10400LM per pair

to noz w kieszeni sie otwiera. Gorszej bujdy nie czytalem.
Osiagniecie takiego poziomu lumenow jest po prostu niemozliwe ztak malej powierzchni led i radiatora. To jak mowic ze ogniwo laptopowe ma 10Ah pojemnosci.

Wystarczy wejsc na dowolna strone dystrybutorow elementow elektronicznych i popatrzeć, jakie parametry mają diody led mocy o podobnej wielkosci.

Ciwkawe gdsie sie podziewa cieplo z niby 55W diody (zespolu diod).
_________________
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-03-01, 18:24   

http://www.cree.com/led-c...ete/xlamp-xp-l2
Jak widać da się wyemitować 1175 lm z 10W mocy. 5 takich diod i masz 50W - 5875 lm.

Nie wiem jaką sprawność ma ten wentylator i radiator na którym są diody. Jestem jednakże zdania że da się taką żarówkę skonstruować.
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-03-01, 18:28   

PatrykS napisał/a:
vwir napisał/a:
Są już takie. To się nazywa światła drogowe i mijania
Tak, tylko w Amperze po przełączeniu nadal nie powala :-)


Jechałem dzisiaj w nocy do Warszawy i miałem okazję potestować światła drogowe na tych żarówkach LED które zainstalowałem w mojej Amperze. Jest naprawdę dobrze. Droga i znaki są dobrze oświetlone. A wcześniej było marnie.
 
 
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 39
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 378
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-01, 20:54   

jackdp napisał/a:
http://www.cree.com/led-components/products/xlamp-leds-discrete/xlamp-xp-l2
Jak widać da się wyemitować 1175 lm z 10W mocy. 5 takich diod i masz 50W - 5875 lm.

Nie wiem jaką sprawność ma ten wentylator i radiator na którym są diody. Jestem jednakże zdania że da się taką żarówkę skonstruować.


To proponuje na podobnym rozmiarze radiatora w podobnych odleglosciach zamontowac odpowiednia ilosc diod, zasilic je i zobaczyc co sie stanie.
Podpowiem - pewnie sie nie zmiesci tyle diod, a jesli juz, to blyskawicsnie sie przepala.

Dobra, konczetenvtemat, bo to forum o ev a nie o ledach.
_________________
 
 
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 39
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 378
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-01, 23:15   

jackdp napisał/a:
Jechałem dzisiaj w nocy do Warszawy

Jak spalanie na tak długiej trasie?
_________________
 
 
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 104
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2018-03-02, 06:22   

6.8 l /100km na trasie do Warszawy i z powrotem. Klima włączona, światłą włączone i co jakiś czas jazda na na drogowych. No i -14°C. Samochód zimny po wyjeździe z garażu.

6.5l/100km na trasie powrotnej z Warszawy. Trochę cieplej i światła do jazdy dziennej.

Rożnica między jazdą nocną i powrotem za dnia ok 1 l/100km.

Latem na podobnej trasie wychodziło mi 5.5 l/100km. Za dnia.

Prędkość 110 km/h.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 11