SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Sprzedaż używanych akumulatorów idzie szybko. Recykling?
Autor Wiadomość
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2155
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-18, 22:18   Sprzedaż używanych akumulatorów idzie szybko. Recykling?

+----------------------------------------------+
Temat wydzielony z postów z ogłoszenia:
[Sprzedam] 8 szt ogniw do Nissana Leaf , w którym sprzedaż ogniw litowo-jonowych z samochodu elektrycznego postępowała szybko.
+----------------------------------------------+

Parafrazując - spieszmy się kochać ogniwa tak szybko odchodzą :-) Oj tak, niesamowicie uciążliwe dla środowiska są te baterie z elektryków, stosy ich rosną po lasach i rzekach, każdy tylko patrzy gdzie by tu swoje wyrzucić za friko :-) :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
Ostatnio zmieniony przez RaveN 2018-02-20, 08:34, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 671
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-19, 06:59   

Dość krótkowzroczne myślenie. Na razie elektryków jest tyle co nic, ale gdy ich będzie tyle co spaliniaków to problem utylizacji baterii stanie się realnym problemem.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1186
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-19, 09:04   

Z 10 lat temu kupowałem aku ołowiowe (z 96r) po 25gr/kg, kilka dni temu je sprzedałem po 3.50 zł/kg, cały czas były w eksploatacji ;) .
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 671
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-19, 09:38   

Świetnie, ale co z tego? To nie chodzi o to, czy da się je sprzedać czy nie. To nie tak, że jak coś znika z oczu to przestaje istnieć. Jeśli te aku są zużyte to ktoś kusi zrobić ich recykling, a to w przypadku akumulatorów litowo jonowych nie jest super-ekologiczny proces. Dopóki mamy akumulatorów tyle co teraz to spokojnie sobie radzimy, ale gdy w każdym aucie na drodze będziesz miał kilkaset kg akumulatorów to już przestaje być takie śmieszne.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1802
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-19, 09:53   

Ale w każdym kilogramie tych akumulatorów jest tak dużo rzadkich pierwiastków co powoduje wysoką cenę w chwili obecnej
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 671
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-19, 10:03   

Oczywiście. Nie neguję tego. Ale po pierwsze te pierwiastki nie wzięły się w tych akumulatorach z powietrza a po drugie nie zmienia to faktu, że recykling akumulatorów na obecną chwilę nie jest zbyt ekologiczny. Oczywiście gdy tych akumulatorów będzie dużo więcej to pewnie zmieni się technologia i będziemy to potrafili zrobić lepiej, z użyciem mniejszej ilości energii, itp. Mówię tylko, że na razie jest tak sobie.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2155
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-19, 11:27   

vwir napisał/a:
Oczywiście gdy tych akumulatorów będzie dużo więcej to pewnie zmieni się technologia
Do czasu masowego padania power banków ze zużytych baterii samochodowych mamy pewnie ze 30 lat - powinno spokojnie wystarczyć na dopracowanie procesów.

vwir napisał/a:
Mówię tylko, że na razie jest tak sobie.
A jak bardzo eko jest recykling oleju z filtrem (przeważnie co roku) i na koniec całego silnika? Ze zużywających się elementów metalowych powstaje masa ciekawych związków obfitych w rzadkie i ciężkie metale.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 671
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-19, 12:02   

PatrykS napisał/a:
vwir napisał/a:
Mówię tylko, że na razie jest tak sobie.
A jak bardzo eko jest recykling oleju z filtrem (przeważnie co roku) i na koniec całego silnika? Ze zużywających się elementów metalowych powstaje masa ciekawych związków obfitych w rzadkie i ciężkie metale.


Akurat metali rzadkich to ciężko się doszukać w klasycznych silnikach. No może z wyjątkiem katalizatora. Nie do końca też rozumiem, czemu w ogóle idziesz w tą stronę. Nie twierdzę, że auta spalinowe są bardziej ekologiczne, bo nie są. Tylko jeśli już idziemy masowo w kierunku elektryków to trzeba się 3 razy dobrze zastanowić, żeby znowu nie wejść w ślepy zaułek.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2155
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-19, 13:51   

vwir napisał/a:
Nie do końca też rozumiem, czemu w ogóle idziesz w tą stronę.
Bo jak radzimy sobie z taką masą, to i z bateriami chyba też damy radę. Z laptopowymi i komórkowymi jakoś sobie radzimy chyba.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
robbo2k

Dołączył: 04 Lis 2009
Posty: 88
Wysłany: 2018-02-19, 14:00   

Po pierwsze
jest wielostopniowym procesem hydrometa- Technologia Batenus
lurgicznym stosowanym od 1996 r. Pozwala na odzyskanie ponad
99,5% komponentów ze zużytych baterii i akumulatorów, a odzyskiwane
metale nadają się bezpośrednio do ponownego użycia. Koszty
ruchowe procesu szacuje się na 1,5 tysiąca dolarów/Mg. Są one trzykrotnie
mniejsze od konkurencyjnych procesów recyklingu. Nakłady
inwestycyjne dla instalacji o zdolności przerobowej na poziomie
7 tysięcy Mg/rok są niższe nawet o 50 %.


Po drugie

Do poczytania https://www.researchgate....wo-jonowych.pdf
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 671
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-19, 15:04   

PatrykS napisał/a:
vwir napisał/a:
Nie do końca też rozumiem, czemu w ogóle idziesz w tą stronę.
Bo jak radzimy sobie z taką masą, to i z bateriami chyba też damy radę. Z laptopowymi i komórkowymi jakoś sobie radzimy chyba.

Sorry, ale to akurat najgorszy możliwy argument. Bateria w laptopie jest minimum 500 razy mniejsza niż w samochodzie elektrycznym. W komórce jest jeszcze mniejsza. Samochodów produkuje się 100 milionów rocznie, a komórek miliard rocznie. Czyli gdyby wszystkie auta były elektryczne, to będą potrzebowały 50 razy więcej baterii, niż wszystkie komórki razem wzięte. Widzisz dysproporcje? Komórki to mniej niż 2% zapotrzebowania dla samochodów.

robbo2k, no poczytałem. Stosuje się różne metody. I tak dla jednej z nich:
"proces zapewnia dodatkowo odzysk litu na pozio-mie 15÷26%. W celu przetworzenia 1 tony akumulatorów litowo-jonowych, niezbędne jest dostarczenie czynnika chłodniczego w ilości około 219 MJ oraz około 565,2 MJ"
Nie no rewelacja... Chyba nie muszę komentować.

Dla drugiej: "Zawarte w akumulatorach substancje organiczne, Li oraz fluorki są usuwane w postaci popiołu lotnego" - no tak, spalmy je i może magicznie znikną.

Ja wiem, że duża część metali jest odzyskiwana z powrotem (w zależności od metody - nawet powyżej 99%). Chodzi o to, że sam proces jest średnio ekologiczny. Jest dość mocno energochłonny i pozostawia często kwasy i inne związki, które w procesie recyklingu były wykorzystane, a z którymi średnio jest co później zrobić.

Ale tak jak pisałem - gdy będzie większy problem to pewnie w końcu sobie z tym poradzimy, nie jestem przeciwnikiem elektryków. Tylko denerwuje mnie takie głupie podejście na zasadzie 'baterie z leafa się łatwo sprzedały to znaczy, że nie są uciążliwe dla środowiska'. Jaki to w ogóle ma związek...
 
 
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 269
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2018-02-19, 16:22   

vwir napisał/a:
Tylko denerwuje mnie takie głupie podejście na zasadzie 'baterie z leafa się łatwo sprzedały to znaczy, że nie są uciążliwe dla środowiska'. Jaki to w ogóle ma związek...

Coś nie tak z tym rozumowaniem. Dla przykładu taki cały pakiecik z Leafa na który poluje jest mi potrzebny do do domu jako magazyn energii uzupełniany energią słoneczną lub ładowany w dolinie nocnej gdzie energia jest bezpowrotnie tracona bo bloki węglowe pracować muszą. I nawet jeśli trzeba utylizować taki pakiet po kilkunastu latach, a bilans wyjdzie blisko zera będę uradowany.
_________________
Opel Ampera, Nissan e-NV200
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 671
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-02-19, 17:54   

Bilans czego? Właśnie w tym problem. Bilans dla środowiska nie jest bliski zera. Mylicie ekologię z ekonomią. Niech te moduły pracują i po 20 lat, oby jak najdłużej. Ale to nie zmienia faktu, że co roku 100 milionów takich baterii musisz zutylizować. Może i po 20 latach używania, życzę im jak najlepiej. Ale co roku 100 milionów baterii o masie kilkaset kg każda.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1802
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-19, 18:09   

Przesadzasz - bardziej szkodliwe dla środowiska są akumulatory Pb.
Ale jak widzisz żaden nie wylądował w lesie.
A cena ołowiu to około 2zł za kg.
I nie mówię o opłacie (kaucji) która została wprowadzona dość niedawno. Jeśli już to większym problemem sa ogniwa i baterie z telefonów komórkowych których masz miliardy.
Zestawy baterii z samochodów jak zauważyłeś sa poszukiwane - bo mogą mieć drugie życie jako "power paki" i być stosowane w systemach domowych.
Wszystkie firmy motoryzacyjne produkujących samochody mają własne systemy wykorzystywania baterii pochodzących z recyklingu używanych samochodów - dlatego nabycie takich baterii na rynku wtórnym jest utrudnione bo te systemy zbiórki w EU są bardzo sprawne. Tak naprawdę tylko kilku dużych rozbieraczy wystawia takie akumulatory z rozebranych pojazdów .
Może wiesz gdzie nabyć tanio - nawet mocno zużyte konserwy z Leafa ?
Potrzebuję ich 18 sztuk do Vectrixa :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1186
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-19, 22:01   

Podam kilka przybliżonych cen ( USD/tona); ołów-2500, lit-9000, glin-2200, cyna-21000. Nikt (normalny) nie będzie wyrzucał takiego hajsu do śmieci (to co kolega pisał że odzyskuje się 18-26%, to raczej chodziło o zawartość litu w złomie aku). Dzisiaj wszystko da się odzyskać (skrapla się rozpuszczalnik z oparów lakierni, bo to się opłaca). Ciepło jak się wkłada do procesu, to też da się je wyjąć i wsadzić w inny proces technologiczny (np. ogrzewanie firmy). Największy problem w "naszym cudownym kraju" (nie chcę obrazić niczyich uczuć), przepisy są pisane na zamówienie (klient płaci to wymaga) i mamy np. ustawę wrakową, która zabrania demontażu pojazdów poza stacjami, a aku są odpadem szczególnie niebezpiecznym i jak aku z Leafa zostanie zdemontowany staje się odpadem i nie można go sprzedać Kowalskiemu, jest to nielegalne :-( .
Ostatnio zmieniony przez gienek333 2018-02-19, 22:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2155
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-02-19, 22:07   

vwir napisał/a:
Samochodów produkuje się 100 milionów rocznie, a komórek miliard rocznie.
Miliard to było parę lat temu, pewnie już więcej ich się tłucze, do tego laptopy, aparaty fotograficzne, tablety, słuchawki Bluetooth, głośniki Bluetooth, power banki, zabawki (drony) itp. itd.

vwir napisał/a:
Czyli gdyby wszystkie auta były elektryczne, to będą potrzebowały 50 razy więcej baterii, niż wszystkie komórki razem wzięte. Widzisz dysproporcje?
Widzę, dlatego wymieniam 30 lat - przez ten czas problemu z odpadami raczej nie będzie, i jest to dużo czasu na dopracowanie procesu. Przez ostatni taki okres (30 lat, no może 20) wyrzuciliśmy z pewnością więcej baterii laptopowych i komórkowych LiIon niż jest ich teraz w samochodach.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 14