Co o tym sądzicie? Leaf |
Autor |
Wiadomość |
Apacz
Dołączył: 06 Lip 2014 Posty: 70 Skąd: Banbury UK
|
Wysłany: 2021-01-02, 19:04 Co o tym sądzicie? Leaf
|
|
|
Witajcie.
Postanowiłem po 6 latach zmienić Berlingo e500 na Leafa.
Znalazłem takie coś i nawet mi się podoba (o ile to auto może się podobać, to toleruję je tylko w kolorze białym)
https://tiny.pl/7v6lh
Nie wiem czy to dobra cena, ale przebieg mi się podoba.
Dziennie robię max 25km. więc nie potrzebuję elektryka z mocniejszym pakietem.
W trasę śmigam spaliniakiem.
Jak sprawdzić to auto przez zakupem?
Mamy jakąś sprawdzoną aplikację do komunikowania się z tym potworkiem? |
_________________ Pozdrawiam
Apacz |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2021-01-02, 19:13
|
|
|
Możesz wykorzystać nawet darmową wersję LeafSpy do szybkiego sprawdzenia wystarczy.
Dongla OBDII masz. Ten który działał w berlingo bez problemu zadziała i w tej apce
Oczywiście LeafSpyPro ma więcej funkcji i możliwości
A krótki opis co jak czytać : http://www.wind-works.org...5356511f9d73202 |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Apacz
Dołączył: 06 Lip 2014 Posty: 70 Skąd: Banbury UK
|
Wysłany: 2021-01-02, 20:27
|
|
|
jas_pik napisał/a: | Możesz wykorzystać nawet darmową wersję LeafSpy do szybkiego sprawdzenia wystarczy.
Dongla OBDII masz. Ten który działał w berlingo bez problemu zadziała i w tej apce
Oczywiście LeafSpyPro ma więcej funkcji i możliwości
A krótki opis co jak czytać : http://www.wind-works.org...5356511f9d73202 |
To znak, że muszę nabyć Leafa "recommended KONNWEI KW902" ten właśnie czytnik OBDII mam
To jeszcze takie pytanie. Na wyświetlaczu jest wskaźnik pokazujący ilość prądu aku, a obok jest taki cienki, który wskazuje kondycję pakietu prawda?
Czy ten cienki wskaźnik niezależnie od tego grubego wskazuje cały czas np 12 kresek, pomimo, że mamy np 3 kreski prądu w aku? Czy jakość pakietu wskazuje tylko po naładowaniu go do pełna?
Wybaczcie moje pytanie, ale Liście widziałem tylko z daleka. |
_________________ Pozdrawiam
Apacz |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2021-01-02, 20:44
|
|
|
Ilość tych pasków świadczy zgrubnie o baterii ( bardzo zgrubnie)
Płatna wersja LeafSpy Pro i chyba też bezpłatna pokazuje to duzo bardziej dokładniej w pojemności ogniw (Ah) w tej aplikacji pokazywane jako AHr.
Wersja 24kWh fabrycznie nowa ma ok 66 Ah. A ile Ci pokaże to będziesz wiedział jaki jest stan akumulatora w stosunku do fabrycznej pojemności .
Do tego pomiaru za pomocą apki nie musisz mieć samochodu w pełni naładowanego .
Ważniejsza jest właśnie pojemność oraz rozrzut napięć ogniw ( im mniejsza tym lepiej) przy maks rozładowanym akumulatorze
Więcej znajdziesz na stronie : http://www.leafspypro.com/ |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Apacz
Dołączył: 06 Lip 2014 Posty: 70 Skąd: Banbury UK
|
Wysłany: 2021-01-02, 22:19
|
|
|
jas_pik napisał/a: | Ilość tych pasków świadczy zgrubnie o baterii ( bardzo zgrubnie)
Płatna wersja LeafSpy Pro i chyba też bezpłatna pokazuje to duzo bardziej dokładniej w pojemności ogniw (Ah) w tej aplikacji pokazywane jako AHr.
Wersja 24kWh fabrycznie nowa ma ok 66 Ah. A ile Ci pokaże to będziesz wiedział jaki jest stan akumulatora w stosunku do fabrycznej pojemności .
Do tego pomiaru za pomocą apki nie musisz mieć samochodu w pełni naładowanego .
Ważniejsza jest właśnie pojemność oraz rozrzut napięć ogniw ( im mniejsza tym lepiej) przy maks rozładowanym akumulatorze
Więcej znajdziesz na stronie : http://www.leafspypro.com/ |
Dziękuję.
Akumulatory w tym aucie nie mają czegoś takiego jak te NiCd w Berlingo a mianowicie pamięci?
Nic mnie tak nie wpienia jak właśnie obowiązek rozładowywania (wyjeżdżenia) ich do cna, bo inaczej zmniejsza się ich pojemność.
Chcę mieć auto podpięte do sieci zawsze gdy stoi nieużywane.
Ile realnie można przejechać na seryjnych pakietach w Leafie zakładając, że nie były przegrzane poprzez szybkie ładowania ani szybką jadę?
Tak się zastanawiam ile to auto mi posłuży.
Jak szybko tracą te akumulatory (te kreski)?
Sporo pytań, przepraszam.
Boję się wtopić kasę w auto, którego w UK raczej już nie sprzedam. Rynek jest napchany tym na maxa.
Na drugim miejscu poza Leafem rozważam Toyotę prius. Nie wiem co lepsze na 2gie auto. |
_________________ Pozdrawiam
Apacz |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2021-01-02, 23:00
|
|
|
Apacz napisał/a: | Akumulatory w tym aucie nie mają czegoś takiego jak te NiCd w Berlingo a mianowicie pamięci? |
Nie nie maja ( te w Berlingo tez nie miały - nie wiem ską miałeś takie info) .
Kazdy akumulator poza Pb warto raz na miesiąc wyładować prawie ddo końca . W Leafie też aby dobrze się balansowały
Apacz napisał/a: |
Nic mnie tak nie wpienia jak właśnie obowiązek rozładowywania (wyjeżdżenia) ich do cna, bo inaczej zmniejsza się ich pojemność. |
jw
Apacz napisał/a: |
Chcę mieć auto podpięte do sieci zawsze gdy stoi nieużywane. |
A tego żaden elektryk nie lubi. To było dobre wyłącznie dla akumulatorów Pb. A w Leafie najłatwiej się niszczy akumulator trzemając go nałdowanym na 100% i nie jeżdzenie nim. Jego warto nałdować do 100% tylko wtedy gdy planujesz wyjazd . Ma chyba nawet programator czasu łądowania
Apacz napisał/a: |
Ile realnie można przejechać na seryjnych pakietach w Leafie zakładając, że nie były przegrzane poprzez szybkie ładowania ani szybką jadę? |
Jesli nie będziesz katował to i 200 000 mil przejedziesz bez problemu zwłaszcza przy pogodzie w UK
Apacz napisał/a: |
Tak się zastanawiam ile to auto mi posłuży. |
jw
Apacz napisał/a: |
Jak szybko tracą te akumulatory (te kreski)? |
To zależy własnie od tego czy trzyma sie go na 100% naładowanego w ciepłych warunkach - temperatura i wysoki stopieńnałdaowania niszczą te akumulatory .
Apacz napisał/a: |
Boję się wtopić kasę w auto, którego w UK raczej już nie sprzedam. Rynek jest napchany tym na maxa. |
To może na poczatek kup taniego skoro jest taki wysyp . juz wiesz jak go sprawdzić darmową apką . Podejrzewam że wikszość mieszkańców wysp nie ma pojęcia o istnieniu takiej apki.
Apacz napisał/a: |
Na drugim miejscu poza Leafem rozważam Toyotę prius. Nie wiem co lepsze na 2gie auto. |
W tym Ci nie pomogę . |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Apacz
Dołączył: 06 Lip 2014 Posty: 70 Skąd: Banbury UK
|
Wysłany: 2021-01-02, 23:20
|
|
|
jas_pik napisał/a: | Apacz napisał/a: | Akumulatory w tym aucie nie mają czegoś takiego jak te NiCd w Berlingo a mianowicie pamięci? |
Nie nie maja ( te w Berlingo tez nie miały - nie wiem ską miałeś takie info) .
Kazdy akumulator poza Pb warto raz na miesiąc wyładować prawie ddo końca . W Leafie też aby dobrze się balansowały |
Tutaj na forum.
Było powiedziane, że te akumulatory by nie traciły pojemności należy co jakiś czas wyjeżdżać do zera.
Z własnego wieloletniego doświadczenia wiem, że to racja i że wystarczy 3 razy nie wyładować ich do cna by im się pojemność zmniejszyła.
To zła wiadomość, że i tutaj będę musiał tego pilnować. |
_________________ Pozdrawiam
Apacz |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2021-01-02, 23:37
|
|
|
Apacz napisał/a: | To zła wiadomość, że i tutaj będę musiał tego pilnować. | Bez obaw, to tylko zalecenie, potrzebuje tego elektronika, nie bateria. Jeśli tego raz na jakiś czas nie zrobisz to po prostu może niedokładnie pokazywać SOC (% naładowania), a w związku z tym i zasięg, choć to i tak tylko prognoza. W NiCd to zresztą było odwracalne - wystarczyło kilka razy łądować od zera do pełna. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2021-01-03, 00:19
|
|
|
Ja jednak uważam że takiego zachowania potrzebuje nie tyle elektronika a bateria.
Nie kupiłem nigdy Leafa ale używałem ich przez pewien czas i w kilku dokonywałem zmian ogniw.
Elektronika Leafa mimo zaimplementowana w sofcie BMS-a pewnych procedur balansowania ogniw nie potrafi poprawnie balansować.
Odkryłem jak wprowadzić pojazd do takiej procedury która pozwala na prowadzenie nawet wielogodzinnego balansowania ogniw ( upper balancing) ale ze względu na skomplikowanie tej procedury nie udostępniłem jej publicznie .
Mimo że jest to zapisane w sofcie nie widziałem żeby jakikolwiek Leaf realizował tą procedurę bez wprowadzenia jej z zewnątrz (np za pomocą CONSULT-a ) .
Z zewnątrz jest ona widoczna przez powolny rozbłysk trzeciej niebieskiej diody ładowania.
Nie ma ona nic wspólnego ze stosowana przez handlarzy procedurą czyszczenia BMS-a która tymczasowo podnosi wskazanie baterii na desce do 12 pasków .
To czy sprzedający zrobił łatwo rozpoznać nawet darmową wersją LeafSpy bo czyści ona do zera ilość ładowań wolnych i szybkich a wiedząc że pojazd ma jakiś przebieg można stwierdzić czy taka operacja była robiona |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Apacz
Dołączył: 06 Lip 2014 Posty: 70 Skąd: Banbury UK
|
Wysłany: 2021-01-03, 11:16
|
|
|
jas_pik napisał/a: |
To czy sprzedający zrobił łatwo rozpoznać nawet darmową wersją LeafSpy bo czyści ona do zera ilość ładowań wolnych i szybkich a wiedząc że pojazd ma jakiś przebieg można stwierdzić czy taka operacja była robiona |
A jak czytać te kreski na wykresie? co oznaczają niebieskie a co czerwone paski? |
_________________ Pozdrawiam
Apacz |
|
|
|
 |
Apacz
Dołączył: 06 Lip 2014 Posty: 70 Skąd: Banbury UK
|
Wysłany: 2021-01-03, 11:19
|
|
|
PatrykS napisał/a: | Apacz napisał/a: | To zła wiadomość, że i tutaj będę musiał tego pilnować. | Bez obaw, to tylko zalecenie, potrzebuje tego elektronika, nie bateria. Jeśli tego raz na jakiś czas nie zrobisz to po prostu może niedokładnie pokazywać SOC (% naładowania), a w związku z tym i zasięg, choć to i tak tylko prognoza. W NiCd to zresztą było odwracalne - wystarczyło kilka razy łądować od zera do pełna. |
By odzyskać pojemność potrzebuję około 10 pełnych cyklów ładowań i rozładowań.
Wiem, że teraz mam słabe aku, ale tak samo było od początku gdy go kupiłem i miało 5tyś km. zrobione. |
_________________ Pozdrawiam
Apacz |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2021-01-03, 15:01
|
|
|
To są napięcia każdego z osobna ogniwa ( jest ich 96 sztuk)
Niebieski wskazuje odczyt napięcia i brak działania BMS w stosunku do tego ogniwa
Czerwony wskazuje że dane ogniwo jest w fazie równoważenia przez bocznik na płycie BMS-a - równoważenie poprzez obciążanie rezystorem w celu wyrównania poziomu napięcia |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2021-01-03, 15:37
|
|
|
jas_pik napisał/a: | Ja jednak uważam że takiego zachowania potrzebuje nie tyle elektronika a bateria. | Ale odróżnijmy ładowanie do 100% od ładowania od ok. 0% do 100% - to pierwsze można robić całkiem często w czasie używania auta, o to drugie już trudniej, bo nie zawsze mamy czas i ochotę rozładować auto do ok 0% (powiedzmy poniżej 10%). A balansowanie zachodzi pod koniec ładowania do 100% niezależnie od tego, czy było ono od 0% czy od 99%. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2021-01-03, 16:24
|
|
|
Ale ja pisałem o balansowaniu któe określam jako upper balancing ogniw w odróżnieniu od balansowania robionego praz BMS w caym zakresie napięć ( zazwyczaj od SOC 30% aż do 99% które w przypadku leafa może odbywać się prawie cały czas ( nawet podczas postoju czy jazdy bez łądowania) jesli tylko BMS widzi róznicę napięć ogniw powyżej 50mV. Nie wiem czy poprawnie to opisuję ale jest to balansowanie oparte na bocznikowaniu pojedynczych ogniw poprzez opornik - ja to określam jako balansowanie bierne .
To właśnie widać dość często jako czerwone paski wskazujące napięcie oznacza to że tranzystor podłączył dla danego ogniwa opornik (bocznik który obniża napięcie tego ogniwa.
W sofcie zaimplementowana jest także funkcja górnego balansowania które ja określam jako aktywne polegająca na selektywnym podawaniu przez tranzystory wyższego napięcia ładowania dla tych ogniw które nie osiągnęły jeszcze maksimum naładowania,
To może zachodzić tylko wtedy gdy wg BMS-a samochód jest już naładowany do 100% .
Zazwyczaj wtedy ładowanie się już wyłącza . Moja metoda balansowania pozwala wprowadzić wtedy w ten mod balansowania aktywnego który jest sygnalizowany poprzez powolne mruganie trzeciej diody ładowania po wcześniejszym zaświeceniu się wszystkich 3 diód wskazujących kończenie łądowania .
Co do rozładowania do zera warto to robic kilka razy do roku |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2021-01-03, 22:07
|
|
|
jas_pik napisał/a: | Ale ja pisałem o balansowaniu któe określam jako upper balancing ogniw w odróżnieniu od balansowania robionego praz BMS w caym zakresie napięć ( zazwyczaj od SOC 30% aż do 99% które w przypadku leafa może odbywać się prawie cały czas ( nawet podczas postoju czy jazdy bez łądowania) jesli tylko BMS widzi róznicę napięć ogniw powyżej 50mV. | Ogólnie balansowanie poniżej 90% naładowania może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych, zwłaszcza przy większym rozrzucie stanu ogniw (ich pojemności i rezystancji wewnętrznej) i prądach większych niż 0,1C, więc dziwne to.
jas_pik napisał/a: | Nie wiem czy poprawnie to opisuję ale jest to balansowanie oparte na bocznikowaniu pojedynczych ogniw poprzez opornik - ja to określam jako balansowanie bierne . | Też tak to rozumiem, innego jeszcze w EV nie spotkałem.
jas_pik napisał/a: | W sofcie zaimplementowana jest także funkcja górnego balansowania które ja określam jako aktywne polegająca na selektywnym podawaniu przez tranzystory wyższego napięcia ładowania dla tych ogniw które nie osiągnęły jeszcze maksimum naładowania | BMS Leafa ma taką możliwość? Kupa komplikacji dla niezbyt potrzebnej funkcji, wątpię żeby takie coś zrobili, no ale w środku go jeszcze nie oglądałem przyznaję. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2021-01-03, 22:47
|
|
|
PatrykS napisał/a: | Ogólnie balansowanie poniżej 90% naładowania może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych, zwłaszcza przy większym rozrzucie stanu ogniw (ich pojemności i rezystancji wewnętrznej) i prądach większych niż 0,1C, więc dziwne to. |
No włąśnie to jest trochę dla mnie dziwne . Te prądy balansowania za pomocą boczników ( rezystorów) są niewielkie bo inaczej rozpraszana moc w BMS-ie była by zbyt duża . Co jeszcze zauważyłem - że im starsza/słabsza ( pod względem pojemności) bateria tym częściej takie procesy sa robione .
PatrykS napisał/a: | BMS Leafa ma taką możliwość? Kupa komplikacji dla niezbyt potrzebnej funkcji, wątpię żeby takie coś zrobili, no ale w środku go jeszcze nie oglądałem przyznaję. | Ja nie rozgryzałem elektroniki tylko soft . To górne balansowanie aktywne da sie zapewne odpalić CONSULT-em w procedurach określanych jako pomiar pojemności w postepowaniu reklamacyjnym .Może zapewne dać spory przyrost pojemności i może dlatego bardzo rzadko słyszymy o gwarancyjnej wymianie akumulatora przez ASO.
U badanych Leafach takie górne balansowanie potrafiło trwać bez przerwy nawet ponad 24 godziny . |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
|