SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Co o tym sądzicie? Leaf
Autor Wiadomość
Apacz

Dołączył: 06 Lip 2014
Posty: 70
Skąd: Banbury UK
Wysłany: 2021-01-02, 19:04   Co o tym sądzicie? Leaf

Witajcie.

Postanowiłem po 6 latach zmienić Berlingo e500 na Leafa.

Znalazłem takie coś i nawet mi się podoba (o ile to auto może się podobać, to toleruję je tylko w kolorze białym)

https://tiny.pl/7v6lh

Nie wiem czy to dobra cena, ale przebieg mi się podoba.
Dziennie robię max 25km. więc nie potrzebuję elektryka z mocniejszym pakietem.
W trasę śmigam spaliniakiem.

Jak sprawdzić to auto przez zakupem?
Mamy jakąś sprawdzoną aplikację do komunikowania się z tym potworkiem?
_________________
Pozdrawiam
Apacz
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3122
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-01-02, 19:13   

Możesz wykorzystać nawet darmową wersję LeafSpy do szybkiego sprawdzenia wystarczy.
Dongla OBDII masz. Ten który działał w berlingo bez problemu zadziała i w tej apce
Oczywiście LeafSpyPro ma więcej funkcji i możliwości
A krótki opis co jak czytać : http://www.wind-works.org...5356511f9d73202
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Apacz

Dołączył: 06 Lip 2014
Posty: 70
Skąd: Banbury UK
Wysłany: 2021-01-02, 20:27   

jas_pik napisał/a:
Możesz wykorzystać nawet darmową wersję LeafSpy do szybkiego sprawdzenia wystarczy.
Dongla OBDII masz. Ten który działał w berlingo bez problemu zadziała i w tej apce
Oczywiście LeafSpyPro ma więcej funkcji i możliwości
A krótki opis co jak czytać : http://www.wind-works.org...5356511f9d73202


To znak, że muszę nabyć Leafa "recommended KONNWEI KW902" ten właśnie czytnik OBDII mam :)

To jeszcze takie pytanie. Na wyświetlaczu jest wskaźnik pokazujący ilość prądu aku, a obok jest taki cienki, który wskazuje kondycję pakietu prawda?

Czy ten cienki wskaźnik niezależnie od tego grubego wskazuje cały czas np 12 kresek, pomimo, że mamy np 3 kreski prądu w aku? Czy jakość pakietu wskazuje tylko po naładowaniu go do pełna?

Wybaczcie moje pytanie, ale Liście widziałem tylko z daleka.
_________________
Pozdrawiam
Apacz
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3122
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-01-02, 20:44   

Ilość tych pasków świadczy zgrubnie o baterii ( bardzo zgrubnie)
Płatna wersja LeafSpy Pro i chyba też bezpłatna pokazuje to duzo bardziej dokładniej w pojemności ogniw (Ah) w tej aplikacji pokazywane jako AHr.
Wersja 24kWh fabrycznie nowa ma ok 66 Ah. A ile Ci pokaże to będziesz wiedział jaki jest stan akumulatora w stosunku do fabrycznej pojemności .
Do tego pomiaru za pomocą apki nie musisz mieć samochodu w pełni naładowanego .
Ważniejsza jest właśnie pojemność oraz rozrzut napięć ogniw ( im mniejsza tym lepiej) przy maks rozładowanym akumulatorze
Więcej znajdziesz na stronie : http://www.leafspypro.com/
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Apacz

Dołączył: 06 Lip 2014
Posty: 70
Skąd: Banbury UK
Wysłany: 2021-01-02, 22:19   

jas_pik napisał/a:
Ilość tych pasków świadczy zgrubnie o baterii ( bardzo zgrubnie)
Płatna wersja LeafSpy Pro i chyba też bezpłatna pokazuje to duzo bardziej dokładniej w pojemności ogniw (Ah) w tej aplikacji pokazywane jako AHr.
Wersja 24kWh fabrycznie nowa ma ok 66 Ah. A ile Ci pokaże to będziesz wiedział jaki jest stan akumulatora w stosunku do fabrycznej pojemności .
Do tego pomiaru za pomocą apki nie musisz mieć samochodu w pełni naładowanego .
Ważniejsza jest właśnie pojemność oraz rozrzut napięć ogniw ( im mniejsza tym lepiej) przy maks rozładowanym akumulatorze
Więcej znajdziesz na stronie : http://www.leafspypro.com/


Dziękuję.
Akumulatory w tym aucie nie mają czegoś takiego jak te NiCd w Berlingo a mianowicie pamięci?
Nic mnie tak nie wpienia jak właśnie obowiązek rozładowywania (wyjeżdżenia) ich do cna, bo inaczej zmniejsza się ich pojemność.
Chcę mieć auto podpięte do sieci zawsze gdy stoi nieużywane.

Ile realnie można przejechać na seryjnych pakietach w Leafie zakładając, że nie były przegrzane poprzez szybkie ładowania ani szybką jadę?
Tak się zastanawiam ile to auto mi posłuży.
Jak szybko tracą te akumulatory (te kreski)?

Sporo pytań, przepraszam.
Boję się wtopić kasę w auto, którego w UK raczej już nie sprzedam. Rynek jest napchany tym na maxa.
Na drugim miejscu poza Leafem rozważam Toyotę prius. Nie wiem co lepsze na 2gie auto.
_________________
Pozdrawiam
Apacz
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3122
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-01-02, 23:00   

Apacz napisał/a:
Akumulatory w tym aucie nie mają czegoś takiego jak te NiCd w Berlingo a mianowicie pamięci?

Nie nie maja ( te w Berlingo tez nie miały - nie wiem ską miałeś takie info) .
Kazdy akumulator poza Pb warto raz na miesiąc wyładować prawie ddo końca . W Leafie też aby dobrze się balansowały


Apacz napisał/a:

Nic mnie tak nie wpienia jak właśnie obowiązek rozładowywania (wyjeżdżenia) ich do cna, bo inaczej zmniejsza się ich pojemność.

jw


Apacz napisał/a:

Chcę mieć auto podpięte do sieci zawsze gdy stoi nieużywane.

A tego żaden elektryk nie lubi. To było dobre wyłącznie dla akumulatorów Pb. A w Leafie najłatwiej się niszczy akumulator trzemając go nałdowanym na 100% i nie jeżdzenie nim. Jego warto nałdować do 100% tylko wtedy gdy planujesz wyjazd . Ma chyba nawet programator czasu łądowania

Apacz napisał/a:

Ile realnie można przejechać na seryjnych pakietach w Leafie zakładając, że nie były przegrzane poprzez szybkie ładowania ani szybką jadę?

Jesli nie będziesz katował to i 200 000 mil przejedziesz bez problemu zwłaszcza przy pogodzie w UK


Apacz napisał/a:

Tak się zastanawiam ile to auto mi posłuży.

jw
Apacz napisał/a:


Jak szybko tracą te akumulatory (te kreski)?

To zależy własnie od tego czy trzyma sie go na 100% naładowanego w ciepłych warunkach - temperatura i wysoki stopieńnałdaowania niszczą te akumulatory .

Apacz napisał/a:


Boję się wtopić kasę w auto, którego w UK raczej już nie sprzedam. Rynek jest napchany tym na maxa.

To może na poczatek kup taniego skoro jest taki wysyp . juz wiesz jak go sprawdzić darmową apką . Podejrzewam że wikszość mieszkańców wysp nie ma pojęcia o istnieniu takiej apki.


Apacz napisał/a:

Na drugim miejscu poza Leafem rozważam Toyotę prius. Nie wiem co lepsze na 2gie auto.

W tym Ci nie pomogę .
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Apacz

Dołączył: 06 Lip 2014
Posty: 70
Skąd: Banbury UK
Wysłany: 2021-01-02, 23:20   

jas_pik napisał/a:
Apacz napisał/a:
Akumulatory w tym aucie nie mają czegoś takiego jak te NiCd w Berlingo a mianowicie pamięci?

Nie nie maja ( te w Berlingo tez nie miały - nie wiem ską miałeś takie info) .
Kazdy akumulator poza Pb warto raz na miesiąc wyładować prawie ddo końca . W Leafie też aby dobrze się balansowały


Tutaj na forum.
Było powiedziane, że te akumulatory by nie traciły pojemności należy co jakiś czas wyjeżdżać do zera.
Z własnego wieloletniego doświadczenia wiem, że to racja i że wystarczy 3 razy nie wyładować ich do cna by im się pojemność zmniejszyła.

To zła wiadomość, że i tutaj będę musiał tego pilnować.
_________________
Pozdrawiam
Apacz
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3772
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-01-02, 23:37   

Apacz napisał/a:
To zła wiadomość, że i tutaj będę musiał tego pilnować.
Bez obaw, to tylko zalecenie, potrzebuje tego elektronika, nie bateria. Jeśli tego raz na jakiś czas nie zrobisz to po prostu może niedokładnie pokazywać SOC (% naładowania), a w związku z tym i zasięg, choć to i tak tylko prognoza. W NiCd to zresztą było odwracalne - wystarczyło kilka razy łądować od zera do pełna.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3122
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-01-03, 00:19   

Ja jednak uważam że takiego zachowania potrzebuje nie tyle elektronika a bateria.
Nie kupiłem nigdy Leafa ale używałem ich przez pewien czas i w kilku dokonywałem zmian ogniw.
Elektronika Leafa mimo zaimplementowana w sofcie BMS-a pewnych procedur balansowania ogniw nie potrafi poprawnie balansować.
Odkryłem jak wprowadzić pojazd do takiej procedury która pozwala na prowadzenie nawet wielogodzinnego balansowania ogniw ( upper balancing) ale ze względu na skomplikowanie tej procedury nie udostępniłem jej publicznie .
Mimo że jest to zapisane w sofcie nie widziałem żeby jakikolwiek Leaf realizował tą procedurę bez wprowadzenia jej z zewnątrz (np za pomocą CONSULT-a ) .
Z zewnątrz jest ona widoczna przez powolny rozbłysk trzeciej niebieskiej diody ładowania.
Nie ma ona nic wspólnego ze stosowana przez handlarzy procedurą czyszczenia BMS-a która tymczasowo podnosi wskazanie baterii na desce do 12 pasków .
To czy sprzedający zrobił łatwo rozpoznać nawet darmową wersją LeafSpy bo czyści ona do zera ilość ładowań wolnych i szybkich a wiedząc że pojazd ma jakiś przebieg można stwierdzić czy taka operacja była robiona
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Apacz

Dołączył: 06 Lip 2014
Posty: 70
Skąd: Banbury UK
Wysłany: 2021-01-03, 11:16   

jas_pik napisał/a:

To czy sprzedający zrobił łatwo rozpoznać nawet darmową wersją LeafSpy bo czyści ona do zera ilość ładowań wolnych i szybkich a wiedząc że pojazd ma jakiś przebieg można stwierdzić czy taka operacja była robiona


A jak czytać te kreski na wykresie? co oznaczają niebieskie a co czerwone paski?
_________________
Pozdrawiam
Apacz
 
 
Apacz

Dołączył: 06 Lip 2014
Posty: 70
Skąd: Banbury UK
Wysłany: 2021-01-03, 11:19   

PatrykS napisał/a:
Apacz napisał/a:
To zła wiadomość, że i tutaj będę musiał tego pilnować.
Bez obaw, to tylko zalecenie, potrzebuje tego elektronika, nie bateria. Jeśli tego raz na jakiś czas nie zrobisz to po prostu może niedokładnie pokazywać SOC (% naładowania), a w związku z tym i zasięg, choć to i tak tylko prognoza. W NiCd to zresztą było odwracalne - wystarczyło kilka razy łądować od zera do pełna.



By odzyskać pojemność potrzebuję około 10 pełnych cyklów ładowań i rozładowań.
Wiem, że teraz mam słabe aku, ale tak samo było od początku gdy go kupiłem i miało 5tyś km. zrobione.
_________________
Pozdrawiam
Apacz
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3122
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-01-03, 15:01   

To są napięcia każdego z osobna ogniwa ( jest ich 96 sztuk)
Niebieski wskazuje odczyt napięcia i brak działania BMS w stosunku do tego ogniwa
Czerwony wskazuje że dane ogniwo jest w fazie równoważenia przez bocznik na płycie BMS-a - równoważenie poprzez obciążanie rezystorem w celu wyrównania poziomu napięcia
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3772
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-01-03, 15:37   

jas_pik napisał/a:
Ja jednak uważam że takiego zachowania potrzebuje nie tyle elektronika a bateria.
Ale odróżnijmy ładowanie do 100% od ładowania od ok. 0% do 100% - to pierwsze można robić całkiem często w czasie używania auta, o to drugie już trudniej, bo nie zawsze mamy czas i ochotę rozładować auto do ok 0% (powiedzmy poniżej 10%). A balansowanie zachodzi pod koniec ładowania do 100% niezależnie od tego, czy było ono od 0% czy od 99%.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3122
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-01-03, 16:24   

Ale ja pisałem o balansowaniu któe określam jako upper balancing ogniw w odróżnieniu od balansowania robionego praz BMS w caym zakresie napięć ( zazwyczaj od SOC 30% aż do 99% które w przypadku leafa może odbywać się prawie cały czas ( nawet podczas postoju czy jazdy bez łądowania) jesli tylko BMS widzi róznicę napięć ogniw powyżej 50mV. Nie wiem czy poprawnie to opisuję ale jest to balansowanie oparte na bocznikowaniu pojedynczych ogniw poprzez opornik - ja to określam jako balansowanie bierne .
To właśnie widać dość często jako czerwone paski wskazujące napięcie oznacza to że tranzystor podłączył dla danego ogniwa opornik (bocznik który obniża napięcie tego ogniwa.
W sofcie zaimplementowana jest także funkcja górnego balansowania które ja określam jako aktywne polegająca na selektywnym podawaniu przez tranzystory wyższego napięcia ładowania dla tych ogniw które nie osiągnęły jeszcze maksimum naładowania,
To może zachodzić tylko wtedy gdy wg BMS-a samochód jest już naładowany do 100% .
Zazwyczaj wtedy ładowanie się już wyłącza . Moja metoda balansowania pozwala wprowadzić wtedy w ten mod balansowania aktywnego który jest sygnalizowany poprzez powolne mruganie trzeciej diody ładowania po wcześniejszym zaświeceniu się wszystkich 3 diód wskazujących kończenie łądowania .
Co do rozładowania do zera warto to robic kilka razy do roku
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3772
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-01-03, 22:07   

jas_pik napisał/a:
Ale ja pisałem o balansowaniu któe określam jako upper balancing ogniw w odróżnieniu od balansowania robionego praz BMS w caym zakresie napięć ( zazwyczaj od SOC 30% aż do 99% które w przypadku leafa może odbywać się prawie cały czas ( nawet podczas postoju czy jazdy bez łądowania) jesli tylko BMS widzi róznicę napięć ogniw powyżej 50mV.
Ogólnie balansowanie poniżej 90% naładowania może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych, zwłaszcza przy większym rozrzucie stanu ogniw (ich pojemności i rezystancji wewnętrznej) i prądach większych niż 0,1C, więc dziwne to.

jas_pik napisał/a:
Nie wiem czy poprawnie to opisuję ale jest to balansowanie oparte na bocznikowaniu pojedynczych ogniw poprzez opornik - ja to określam jako balansowanie bierne .
Też tak to rozumiem, innego jeszcze w EV nie spotkałem.

jas_pik napisał/a:
W sofcie zaimplementowana jest także funkcja górnego balansowania które ja określam jako aktywne polegająca na selektywnym podawaniu przez tranzystory wyższego napięcia ładowania dla tych ogniw które nie osiągnęły jeszcze maksimum naładowania
BMS Leafa ma taką możliwość? Kupa komplikacji dla niezbyt potrzebnej funkcji, wątpię żeby takie coś zrobili, no ale w środku go jeszcze nie oglądałem przyznaję.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3122
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2021-01-03, 22:47   

PatrykS napisał/a:
Ogólnie balansowanie poniżej 90% naładowania może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych, zwłaszcza przy większym rozrzucie stanu ogniw (ich pojemności i rezystancji wewnętrznej) i prądach większych niż 0,1C, więc dziwne to.

No włąśnie to jest trochę dla mnie dziwne . Te prądy balansowania za pomocą boczników ( rezystorów) są niewielkie bo inaczej rozpraszana moc w BMS-ie była by zbyt duża . Co jeszcze zauważyłem - że im starsza/słabsza ( pod względem pojemności) bateria tym częściej takie procesy sa robione .


PatrykS napisał/a:
BMS Leafa ma taką możliwość? Kupa komplikacji dla niezbyt potrzebnej funkcji, wątpię żeby takie coś zrobili, no ale w środku go jeszcze nie oglądałem przyznaję.
Ja nie rozgryzałem elektroniki tylko soft . To górne balansowanie aktywne da sie zapewne odpalić CONSULT-em w procedurach określanych jako pomiar pojemności w postepowaniu reklamacyjnym .Może zapewne dać spory przyrost pojemności i może dlatego bardzo rzadko słyszymy o gwarancyjnej wymianie akumulatora przez ASO.
U badanych Leafach takie górne balansowanie potrafiło trwać bez przerwy nawet ponad 24 godziny .
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13