SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Nissan Leaf - poprawiamy fabrykę
Autor Wiadomość
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-04-09, 07:10   Nissan Leaf - poprawiamy fabrykę

Pacjent to Nissan Leaf Visia rocznik 2017, bateria 30kWh - kupiony tydzień temu z przebiegiem 31000.
Na początek będzie modyfikacja nagłośnienia. Zawsze miałem w autach customizowane nagłośnienie, więc i tu robię po swojemu. Tym bardziej, że w aucie jest tak cudownie cicho, że aż szkoda tego nie wykorzystać.
W aucie oryginalnie jest radio Visteon, które planuje wymienić na Pioneera FH-X730BT, do tego wzmacniacz, jeszcze nie wiem jaki bo jest mało miejsca na zabudowę. W prawym narożniku bagażnika będzie zabudowany subwoofer na głośniku Audio System HX08SQ. Głośnik w sam raz żeby wykorzystać tą "dziurę", co nie zajmie praktycznie przestrzeni bagażowej. W miejsce fabrycznych głośników trafią woofery z zestawu Focal PS165, tweetery z tego zestawu trafią na słupki. Oczywiście drzwi będą należycie uszczelnione i usztywnione matami bitumicznymi. Co jakiś czas napiszę jak idą prace i wrzucę jakieś zdjęcie.
Przy okazji zapytam, czy macie jakiś pomysł jak w warunkach garażowych ograniczyć ładowanie auta do poziomu 80% pojemności baterii, celem wydłużenia jej życia?
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1431
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-04-09, 08:13   

Jeżeli auto ma jakieś gwarancje, to trzeba się dowiedzieć czy taka ingerencja nie powoduje utraty ich.
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 606
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2019-04-09, 08:27   

Cytat:
Przy okazji zapytam, czy macie jakiś pomysł jak w warunkach garażowych ograniczyć ładowanie auta do poziomu 80% pojemności baterii, celem wydłużenia jej życia?

Były wersje które miały taką opcję w menu. W inny automatyczny sposób się tego raczej nie da zrobić. Będziesz musiał się chyba bawić w każdorazowe przeliczanie czasu ładowania i odpowiednie ustawienie timera.
Osobiście myślę że to nie ma sensu.
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 627
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2019-04-09, 08:52   

Jw.
w nowym podobnie do kitu , a zazdrościłem tego poprzedniej wersji, bo myślałem ,że wszytskie mają ..

Ja reguluję mocą EVsE 6, 10 , 16 ,20, 32A ( mam taka możliwość i timerami ( są dwa programowalne)
Niestety na oko i empirycznie np z ok 20% do ok 80% przez 8 h "taniego prądu dobijam 20A. Timer ustawiony w aucie na 22.00.-6.00


Ale mogę się mylić :-D

W ogóle zauważyłem różnicę w oprogramowaniu w stosunku do modeli na inne rynki - temat na inny wątek.
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX +1xXM; Hyundai; Audi, Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota Corolla; Ford ;Jeep Wrangler; Nissan Leaf i inne
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-04-09, 09:24   

Temat audio przerabiałem w dwóch moich poprzednich autach, jeden nadal w domu. Ford Mondeo i Citroen Berlingo, obydwa salonowe. Utrata gwarancji jest tylko na elementy, które zostaną uszkodzone w trakcie instalacji.
Mam w domu system inteligentnego sterowania różnymi urządzeniami w oparciu o raspberry pi i system node-red, elementy wykonawcze i zbierające dane to sonoff z programem tasmota. Daje to ogromne mozliwośi sterowania w oparciu o pomiary czy timer. W moim aucie jest tylko opcja wyłaczenia ładowarki o określonej godzinie.
Na chwilę obecną LeafSpy pokazuje SOH=95.16%.
Pomoże ktoś zinterpretować odczyty przez leafspy?
Rozrzut napięć na ogniwach - 26mV
Ahr = 75.6
Hx=87.97%
Wszystkie kreski na czerwono z wyjątkiem 5 na niebiesko.
Auto oczywiście na gwarancji, w piątek jadę na aktualizację oprogramowania.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-04-09, 11:58   

Jeśli masz smarthome to w domu łatwo osiągniesz ładowanie do 80%. Przed evse wepnij sonoffa, żeby móc kontrolować moment odłączenia. Natomiast poziom naładowania wyciągniesz z auta poprzez CAN. Musisz zrobić prosty układ na arduino z shieldem can i później raportować poziom naładowania bezprzewodowo do smarthome (ja bym użył do tego mysensors, ale to już zależy co preferujesz). Zobacz sobie mój temat o 'carwings dla ubogich' i masz tam wszystko czego potrzebujesz. Komendy can można wyciągnąć z kodu openvehicles (mają to zrobione i raportują stan baterii do aplikacji). Poza domem (na publicznych słupkach) już tak łatwo nie będzie.
Ja akurat mam tą opcję fabrycznie, ale ona była chyba tylko w autach z 2013 i 2014 roku.
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-04-12, 13:53   

Po aktualizacji softu SOH=98% i generalnie auto jakby nieco inaczej liczy zasięg. Zobaczymy jak będzie.
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 606
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2019-04-12, 14:58   

Jak/gdzie aktualizowałeś soft?
Samochód jest EU czy US?
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-04-12, 16:36   

Auto jest z polskiego salonu. 2 latek na gwarancji, aktualizacja dotyczy roczników 2016-2017 z baterią 30kWh, akcja serwisowa związana z obsługą tej baterii. ASO Nissan Novellus w Tarnowie.
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-04-14, 14:01   

Baterii jakby się trochę poprawiło po 2 kolejnych ładowaniach. Dzisiejsze pomiary
AHr=78.64
SOC=91%
SOH=98.94%
Hx=90.75%
Napięcie ogniw ok. 4.06V, 11mV różnicy.
Rano pokazał zasięg 215km w trybie eco bez ogrzewania. Widać, że nowy soft jakoś inaczej traktuje baterie 30kWh.
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 627
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2019-04-14, 16:08   

W Dwójce 40kwh, w zimie ok 200km , w lecie gdy gorąco podobnie, no może 220km zasięgu.
Optymalnie m/w gdy temp zew, ok 17 st C, to komputer pokazuje prawie 290 km zasięgu i pewnie realnie z 250/260będzie. :mrgreen:
To przy normalnej jeździe z wszystkimi bajerami, grzaniem kierownicy foteli, lub schładzaniu do 19stC itd.. Bez oszczędzania, bo co tu oszczędzać?
Czyli to samochody lokalne. Mi przeszło dbanie i sprawdzanie co i ile soc i soh itd . Zawracanie tylnej cz. ciała
Ciesz się jazdą :mrgreen:
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX +1xXM; Hyundai; Audi, Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota Corolla; Ford ;Jeep Wrangler; Nissan Leaf i inne
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-04-14, 16:22   

To takie moje pierwsze ochy i achy, przejdzie mi niedługo :) . Jak się cieplej zrobi zabieram się za nagłośnienie, wtedy dopiero będzie frajda z jazdy :)
W ogóle moja wersja jest taka trochę dziwna :(. Niby bateria 30kWh, ładowarka 6.6kW, podgrzewane siedzenia i kierownica, ale nie ma pompy ciepła :(, radio i panel klimatyzacji najprostsze :(, ot urok auta używanego :) .
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-04-23, 10:42   

Było trochę cieplej więc udało mi się zrobić takie nakładki na boczne panele deski rozdzielczej do mocowania tweeterów. Potem wrzucę zdjęcia.
W piątek też wyszła konieczność szybkiego podładowania auta w domu i niestety moja oryginalna EVSE, która pozwala na ładowanie prądem max. 10A, trochę przeszkodziła w realizacji planów :(. Zabieram się więc za budowę EVSE z regulowanym prądem od 10-32A. Przyłącz i instalacja domowa pozwala na takie prądy, jedyne co muszę to podciągnąć do garażu kabel 10mm2 z rozdzielni głównej domu, wstawić jakiś prosty automat do obsługi sygnału Pilot plus załączanie i wyłączanie przekaźnika.
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-07, 13:50   

Leaf od zakupu 5 kwietnia do dziś przejechał 2200 km, w tej chwili to podstawowe auto w domu na przejazdy do 150km :) . Ładowany w domu, głównie w nocy w taryfie G13 Tauron. Koszty eksploatacji znikome :) .
Powoli dobiega końca budowa ściennego EVSE, przyłącz do garażu poprawiony, odpowiednie bezpieczniki na swoim miejscu. Do dokończenia sterowanie, do soboty się uwinę z wersją beta, potem trochę rozbuduję o zdalne monitorowanie, sterowanie ze srajfona :) itp.
 
 
Vtech 
Leaf, Tesla X P100D

Wiek: 44
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 120
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-05-07, 18:00   

Mam też takiego, tylko z 2016, ale aktualizacji nie zrobiłem.
Ogarnia to każdy salon Nissana?
_________________
http://evtun.com - tuning samochodów elektrycznych, zwiększanie zasięgu, ładowarki 2 i 3-fazowe.
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-07, 18:33   

Raczej każdy serwis autoryzowany powinien to zrobić. Była akcja przywoławcza, więc najpierw zadzwoń, podaj vin i powiedzą Ci, czy auto jest objęte akcją czy nie.
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-15, 09:29   

Pomału do przodu. EVSE diy zrobione :) . Od razu 3 fazowa z regulowanym prądem, na razie takim prostym generatorem PWM z Chin :)
https://pl.aliexpress.com/item/32962468618.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5e835c0f5a26nM
W środku przekaźnik 4x63A, sterowanie na razie proste na 2 komparatorach i driverze do dopasowania poziomów napięć sygnału pilot, docelowo automatyczny nadzór nad ładowaniem z wszelkimi ograniczeniami czasowymi, mocowymi i poziomem naładowania baterii oraz wizualizacją na srajfonie :) .
Udało mi się też przesłać do systemu inteligentnego domu dane z Leaf Spy. Zrobiłem tak, że po wjechaniu do garażu stary telefon z programem LeafSpy Pro łączy się automatycznie z adapterem BT w aucie i przesyła via WiFi dane do dropboxa a potem z dropboxa system smarthouse pobiera plik i konkretne dane potrzebne do działania.
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 606
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2019-05-15, 10:24   

frobek napisał/a:
Pomału do przodu. EVSE diy zrobione :) . Od razu 3 fazowa z regulowanym prądem, na razie takim prostym generatorem PWM z Chin :)
https://pl.aliexpress.com/item/32962468618.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5e835c0f5a26nM
W środku przekaźnik 4x63A, sterowanie na razie proste na 2 komparatorach i driverze do dopasowania poziomów napięć sygnału pilot, docelowo automatyczny nadzór nad ładowaniem z wszelkimi ograniczeniami czasowymi, mocowymi i poziomem naładowania baterii oraz wizualizacją na srajfonie :) .
Udało mi się też przesłać do systemu inteligentnego domu dane z Leaf Spy. Zrobiłem tak, że po wjechaniu do garażu stary telefon z programem LeafSpy Pro łączy się automatycznie z adapterem BT w aucie i przesyła via WiFi dane do dropboxa a potem z dropboxa system smarthouse pobiera plik i konkretne dane potrzebne do działania.


Całe EVSE robiłeś sam łącznie z kontrolerem bazując na tym chińskim PWM?
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-15, 10:51   

Całe sam :) , koszty wykonania ok 500PLN, w tym najdroższe elementy to przekaźnik 4x63A ABB za 250PLN i gniazdo DUOSIDA TYPE 2 okazyjnie na aledrogo za 160. Obudowa i pozostałe elementy jak wtyk trójfazowy 32A, 2 zasilacze impulsowe 12V 1A znalezione w garażu i szufladach. Pomijam koszt nowego przyłącza z rozdzielni głównej do garażu kablem 5x6mm2 oraz zabezpieczeń różnicowoprądowego i przeciążeniowego dla ładowarki, bo to i tak musiałem zrobić oraz koszty kilku godzin mojej pracy.
Prosty kontroler składa się z 3 wzmacniaczy operacyjnych, dwa pracują jako komparatory napięcia sygnału CP (pilot), trzeci jako driver +12/-12V do generowania sygnału CP. Pierwszy komparator na napięcie 9.5V załącza PWM, drugi na napięcie 6.5V załącza przekaźnik.
Wypełnieniem sygnału PWM ustala się prąd pracy zgodnie ze wzorem:
dla pradów z zakresu 6-50A
I(prąd)=%PWM x 0.6
Nie taki diabeł straszny
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 606
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2019-05-15, 11:21   

Zdjęcie mile widziane :)
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2912
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-05-15, 13:04   

Analog EVSE działa podobnie i chyba taniej wyjdzie :-)
http://www.analogevse.xyz/AnalogEVSE-en.html
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-16, 19:41   

Moja EVSE, w środku jeszcze bałagan, ale docelowa płytka jest w trakcie montażu.

DSC_0521.JPG
Plik ściągnięto 21 raz(y) 412,53 KB

DSC_0520.JPG
Plik ściągnięto 22 raz(y) 382,87 KB

 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-18, 14:35   

Ogarnąłem włączanie i wyłączanie ładowania na podstawie określonych parametrów.
Działa to tak:
1. W garażu jest stary smartfon z aplikacją LeafSpay ustawiony w trybie automatycznego łączenia z adapterem OBD2 w aucie. Jak auto znajdzie się w zasięgu zaczyna zbierać dane i logować na dropboxie co 10 minut.
2. Mój system smarthouse oparty na programie node-red, który jest zainstalowany na raspberry pi pobiera plik co 10 minut, odpowiednia funkcja wyciąga z pliku ostatnie dane SOC i na podstawie porównania z wartością zadaną wyłącza ładowanie kiedy trzeba. Jako elementy wykonawcze stosuję sonoffy z programem tasmota.
3. Z loga pobieram jeszcze SOH i przebieg w celu wizualizacji, w sumie nie wiem jeszcze po co :)
4. System załącza automatycznie zasilanie EVSE w godzinach taniego prądu.
 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-22, 20:31   

Tak wygląda prosty panel sterowania na smartfonie:
Na górze wybór poziomu naładowania, potem wskaźnik aktualnego SOC i moc ładowania, na końcu stan pracy EVSE.

evse_apk.png
Plik ściągnięto 7 raz(y) 32,31 KB

 
 
frobek 

Dołączył: 09 Kwi 2019
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-05-24, 19:08   

Radio na swoim miejscu. W rzeczywistości wygląda znacznie lepiej, ramka jest w kolorze srebrnych obramówek na desce.

DSC_0525.JPG
Plik ściągnięto 29 raz(y) 390,65 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 14