Zlot EV 2018
SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW
Autor Wiadomość
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 226
Wysłany: 2018-04-08, 08:58   Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW

Witam

Poszukuję łopatologicznych dokumentacji do konwersji. Oczywiście w tym roku za radą forumowiczów wybieram się na zlot do Żyrardowa.

Akurat padł mi w jednym samochodzie silnik i mam bazę do konwersji. To jest samochód na ramie z tylnym napędem. I taka konstrukcja wydaje mi się dogodna do budowy i prób.



A to akurat jest problem najmniejszy. Największy z kolei jest taki ,że z elektroniki/elektryki wiadomości mam podstawowe. Tyle tylko ,że z pomocą internetu robiłem już wiele rzeczy ,które wydawały się skomplikowane a okazało się , że były do zrobienia.

Potrzebował bym dokumentacji najlepiej kompletnej.

Innym pomysłem jest pozyskanie rozbitka i zrobienie SWAPA. Ale tu mam obawy ,że nieprzełożenie kompletnie wszystkiego spowoduje ogromne problemy bo fabryka w komputerze "zaszyje" mnóstwo problemów typu brak odpowiedzi z czujnika.....

Najchętniej szedł bym w kierunku takim aby można w grupie elementów w miarę swobodnie wymieniać zastępować podzespoły szukając lepszych rozwiązań.

CEL. Ja tym autem nie chcę pokonywać jakiś odległości. Po prostu hobbystycznie chciałbym zrobić taki projekt i sprawdzić czy to się uda.

Usłyszałem , że forum jest zaawansowane technicznie. To może da radę otrzymać odpowiedź na pytanie typu przeliczenie jakiś parametrów prądu ale dokumentacji w sensie schematów to ja nie widziałem. Są gdzieś do ściągnięcia ? Bo z filmików na youtube to tylko widać jak wkładane są kolejne podzespoły i to niestety nie daje szans na odtworzenie przynajmniej dla amatora, którym jestem.

Może na początek, ktoś by mi napisał jakie elementy są niezbędne ?

Silnik
bateria
BMS- steruje pakietem ? jego ładowaniem i rozładowaniem ?
- a co steruje silnikiem w sensie obrotów ?

PS. Proszę się nie śmiać tylko pisać rzeczowo. Oczekuję takiej pomocy !
 
     
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1160
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-04-08, 09:27   

No właśnie, jeszcze musi być coś takiego, co nazywa się sterownikiem, lub kontrolerem. To to wszystko.
Czyli:
1. Zasilanie (kompletny akumulator z ładowarką)
2. Silnik
3. Kontroler
4. Manetka, pedał "gazu".

To są podstawowe elementy każdej przeróbki pojazdu na elektryczny. Reszta to dodatki i bajery ;)
Silnikiem steruje kontroler, który z kolei sterowany jest manetką.
Natomiast odrębną sprawą jest to, jaki to będzie silnik, DC, BLDC, zależy dobór pozostałych elementów. Akumulator, to raczej też wiadomo. Idzie się w akumulatory litowe, kwasowe, to powoli historia, ale jeszcze się je spotyka.
Ostatnio zmieniony przez zeeltom 2018-04-08, 09:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-04-08, 09:29   

Silnikiem steruje kontroler, dobrany do konkretnego silnika lub rodzaju silnika. Z potrzebnych rzeczy będą jeszcze adapter silnika do skrzyni biegów, adapter wałka silnika do koła zamachowego, uchwyty silnika do ramy, kontaktory, bezpieczniki, przewody, przetwornica dc\dc, ładowarka i pełno drobiazgów. BMS można sobie odpuścić bo tani więcej złego zrobi niż dobrego a drogi będzie za drogi.
Schemat elektryczny zależy od konkretnego rozwiązania (dostarczany przez producenta kontrolera) i akcesoriów jakie będą.

Generalnie zacząłem podobny projekt (w sensie, że auto na ramie) więc możesz śledzić na moim blogu na fb.

Użycie komponentów z seryjnie produkowanego samochodu raczej nie jest polecane bo jak piszesz będą problemy a błędów prawdopodobnie nie da się odczytać łatwo. Poza tym do BMSa idzie kilkaset przewodów, jak pomylisz 2 już będzie kiszka.

Dodam jeszcze, że akumulatorów najlepiej szukać z rozbitków, np z Leafa a przed rozpoczęciem polecam zapoznać się z regulaminem nr 100 EKG ONZ. Tam są wytyczne odnośnie jak ma taki napęd być zrobiony.

Jaki to samochód konkretnie jeśli można wiedzieć?
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-04-08, 09:30   

(widzę, że pisaliśmy z Zeeltomem równocześnie posty ;) )

Kwasiaków w ogóle bym nie rozważał, tak samo jak BLDC.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1724
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-04-08, 13:29   Re: Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW

Jacky X napisał/a:
Poszukuję łopatologicznych dokumentacji do konwersji.

Ale nawet nie napisałeś jak samochód chcesz przeznaczyć do konwersji - to też jest ważne .
Pomyśl nad takim gotowcem
Bo inaczej widzę minimalne szanse na sukces.
Przy gotowcu będziesz mógł powoli ewaluować z akumulatorami na lepsze.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 226
Wysłany: 2018-04-08, 14:12   

EVgarage napisał/a:
.....Generalnie zacząłem podobny projekt (w sensie, że auto na ramie) więc możesz śledzić na moim blogu na fb.

Użycie komponentów z seryjnie produkowanego samochodu raczej nie jest polecane bo jak piszesz będą problemy a błędów prawdopodobnie nie da się odczytać łatwo. Poza tym do BMSa idzie kilkaset przewodów, jak pomylisz 2 już będzie kiszka.
Jaki to samochód konkretnie jeśli można wiedzieć?


1) Poproszę o linka do blogu

2) Chciałbym użyć vitary, bardzo redukując masę. Masę ramy ale i pozbawiając ją większości karoserii.

3) Gotowy pakiet np.z Priusa lub Leafa

4) Myślałem o użyciu podzespołów z Vectrixa. Też w związku z tym, że prawdopodobnie jest rozpracowany od strony soft'wareowej.
 
     
vaiker 

Dołączył: 28 Lut 2017
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2018-04-08, 14:20   

No ja w swojej vitarce zostawiam naped przod, ale konwersja bedzie na zasadzie przekladki wszystkiego z imieva do vitary, imiev sie rozbiera, vitara czeka, choc silnik 2.0 ma dopiero 95 tysiecy przebiegu . . . vitara z 98 roku
 
     
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 226
Wysłany: 2018-04-08, 14:32   

Moja koncepcja jest podobna. Tylko mam obawy ,że przy swapie napotkam na bariery, których nie pokonam.

Zastanawiałem się nad dawcą. Ty wybrałeś imieva. Być może dobrze. Nie znam tej konstrukcji a obawiałem się tego ,że jak czegoś nie przełożę to elektronika zblokuje uruchomienie.

Silnik vectrixa VX1 ma 28KM/65Nm i wstępnie nie wydaje mi się to mało.
 
     
drgrin 
Drgrin


Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 273
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2018-04-08, 20:38   

Jacky X napisał/a:
Moja koncepcja jest podobna. Tylko mam obawy ,że przy swapie napotkam na bariery, których nie pokonam.

Zastanawiałem się nad dawcą. Ty wybrałeś imieva. Być może dobrze. Nie znam tej konstrukcji a obawiałem się tego ,że jak czegoś nie przełożę to elektronika zblokuje uruchomienie.

Silnik vectrixa VX1 ma 28KM/65Nm i wstępnie nie wydaje mi się to mało.


Silnik z vectrixa ma w cyklu ciągłym 4 kW. 20 kW ma w piku, co się sprawdza w lekkim motocyklu, ale w aucie będzie problemem. Pisże to mimo że mam na sprzedaż silnik od Vextrixa :)

Tanio to chyba najlepiej wstawić napęd z SAXO albo Partnera Electrique, sa proste i nie wymagają skomplikowanych emulatorów.
 
     
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 226
Wysłany: 2018-04-08, 21:47   

4kW ? To zła i dobra wiadomość. Zła bo z mocą szału nie ma.A dobra bo zdaje się można jeździć na prawo jazdy kat B ???

A czy można połączyć równolegle np. dwa lub trzy takie silniki ??? Pomijając pobór prądu to czy to zadziała z resztą urządzeń vectrixa?

PS. Na tej stronie:
http://vectrix-scooters.com/pl/

jest napisane , że :

VX2 ma 4kW
VX1- 11kW/35kW
a VT1 8i11kW.
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-04-08, 22:09   

No to dość dziwny pomysł, żeby przekładać napęd ze skutera do samochodu... Nie widzę, żeby to mogło jeździć sensownie.
Silniki można łączyć tylko trzeba się zastanowić czy to ma sens bo projektowanie i wykonanie części pochłonie taki budżet, że można by kupić taki silnik, który da sobie radę bez wygłupów.

Mój blog to EVgaragepl na FB. I też mam Vitarkę 1gen.

@Vaiker: A co z tylnym mostem? Jak tylko przedni napęd to zostawisz go niepodłączonego?
 
     
vaiker 

Dołączył: 28 Lut 2017
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2018-04-08, 22:42   

ja zostawiam wszystko z napedy, wkladam silnik z imieva przez flansze do skrzyni, narazie, z przeliczenia wychodzi mi ze jednak trzeba podzielic przez pol przelozenie, wiec 1 i 2 bieg bedzie potrzebny, sprzegla nie robie, czesc aku z baterii leci na tyl, czesc pod maske, auto jest liftowane wiec troche miejsca pod budą jest
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-04-08, 22:51   

Tylko bez sprzęgła nie zmienisz biegu bo jak puścisz gaz to przejdzie w regen i ciężko będzie wyjąć z biegu. A zsynchronizować z innym biegiem podczas jazdy to już w ogóle nie możliwe
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-04-08, 22:53   

To jak we 3 zrobimy elektryczne Vitary to jakiś zlot będzie trzeba zrobić! hehe ;)
 
     
vaiker 

Dołączył: 28 Lut 2017
Posty: 24
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2018-04-08, 23:02   

to tylko test, zmiana na postoju, jak bym dorwal wolniejsze przelozenia do reduktora i wolniejsze do mostu to skrzynia wyleci, ale od czegos trzeba zaczac zeby sprawdzic, nie wiem po co to robie bo mam vitare w stanie perfekcyjnym , ale coz, decyzja zapadla ze ma byc chademo pod klapką ; ] bardziej sie martwie jak spiac walek silnika imieva z walkiem skrzyni, gdzie i kto dorobi wieloklin
 
     
drgrin 
Drgrin


Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 273
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2018-04-08, 23:34   

Jacky X napisał/a:
4kW ? To zła i dobra wiadomość. Zła bo z mocą szału nie ma.A dobra bo zdaje się można jeździć na prawo jazdy kat B ???


Można :)

Jacky X napisał/a:

A czy można połączyć równolegle np. dwa lub trzy takie silniki ??? Pomijając pobór prądu to czy to zadziała z resztą urządzeń vectrixa?


Widziałem gdzieś na necie potworka na 4 kołach z dwoma napędami od vectrixa w tylnej osi. Sterowanie jest momentem, więc powinno to nieźle jeździć. Jeśli oryginalne sterowniki to trzeba zrobić dwie sieci CAN i nadawać to samo na lewy i prawy.

Jacky X napisał/a:

PS. Na tej stronie:
http://vectrix-scooters.com/pl/

jest napisane , że :

VX2 ma 4kW
VX1- 11kW/35kW
a VT1 8i11kW.


Tak jest na stronie. W dowodzie jest 3.8 kW, tyle samo jest wpisane w homologację. patrząc na rozmiary silnika to jest to niedaleko prawdy. Pewnie przeróbka chłodzenia na wodne by poprawiła sytuację, ale generalnie to jest niewygodny silnik do auta - ma 13k obrotów i zblokowaną przekładnie planetarną 21:1, więc trudno to spasować ze skrzynią biegów...
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 354
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-04-09, 07:37   

Wieloklin dorobią w każdym warsztacie CNC, muszą tylko chcieć.
Natomiast w tym kontekście też jest łatwiej zostawić orygnalne sprzęgło bo nie będzie trzeba wieloklinu wycinać. A bez zmiany biegów przyspieszenie będzie słabe...
 
     
kriss032


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 20
Wysłany: 2018-04-09, 11:05   

Wy tu sobie gadu gadu należało by zapytać ile to kosztuje ?
 
     
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 226
Wysłany: 2018-04-09, 13:03   

EVgarage napisał/a:
No to dość dziwny pomysł, żeby przekładać napęd ze skutera do samochodu... Nie widzę, żeby to mogło jeździć sensownie.
Silniki można łączyć tylko trzeba się zastanowić czy to ma sens bo projektowanie i wykonanie części pochłonie taki budżet, że można by kupić taki silnik, który da sobie radę bez wygłupów.


Motoryzacja widziała nie takie dziwactwa. Silniki po 16 cylindrów, dwa silniki spalinowe w VW Golfie bądź w dakarowej Tatrze lub Kamazie i pewnie dużo więcej.

Dwa silniki na tylnej osi jeśli nie będą pracować idealnie równo wyrzucą pojazd z drogi. Ogarnięcie tego elektronicznie to fabryczne wręcz umiejętności. Odpada.

A czy do wiązki Vectrixa pożna podstawić mocniejszy silnik z palety Parkera Brushless DC ?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1724
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-04-09, 13:19   

Jacky X napisał/a:
A czy do wiązki Vectrixa pożna podstawić mocniejszy silnik z palety Parkera Brushless DC ?

Tak każdy 3 fazowy ale chyba trzeba przenieść czujniki hallotronowe z silnika Vectrixowego . Wg moich badań silnik Vectrixa ma jednak możliwość utrzymywania stałej mocy 12kW ale wymaga w tym momencie wymuszonego chłodzenia powietrznego .
A dzięki temu że jest spięty już z solidną przekładnią planetarną to nie mam problemu z podłączeniem nawet bezpośrednio do tylnego mostu dowolnego pojazdu .
PS. tez mam na zbyciu taki silnik z przzekłądnią :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 645
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-04-09, 14:35   

Ma to tylko jeden poważny minus - ta przekładnia ma proste zęby, więc irytująco wyje. Naprawdę irytująco. Przez chwilę to może jest ok, ale po 5 minutach szlag człowieka trafia.
 
     
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 226
Wysłany: 2018-04-09, 17:20   

vwir napisał/a:
Ma to tylko jeden poważny minus - ta przekładnia ma proste zęby, więc irytująco wyje. Naprawdę irytująco. Przez chwilę to może jest ok, ale po 5 minutach szlag człowieka trafia.


A podobnież Vectrix nie może się przebić bo nie wydaje żadnych dźwięków. Wycie prostych zębów skrzyni to nie taka zła opcja dla nudnej ciszy .

Wszak zamknięcie w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu jest jedną z gorszych tortur.
 
     
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 645
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-04-09, 21:36   

Nie wiem, kto Ci naopowiadał takich głupot, ale vectrixa słychać z odległości pół kilometra. Szczególnie gdy hamuje regeneracyjnie.
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 885
Wysłany: 2018-04-09, 22:33   

Ja sie ciesze, ze wreszcie wzgledna cisza w samochodzie jest. Nie tortura, a odetchniecia chwila..
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1138
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-04-10, 00:16   

Jeżeli prędkość 70-80 km/h wystarczy, to mam taki silnik https://www.olx.pl/oferta...99-IDnreLy.html można podłączyć bezpośrednio do mostu.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13