Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW |
Autor |
Wiadomość |
Jacky X
Dołączył: 07 Wrz 2015 Posty: 226
|
Wysłany: 2018-04-08, 08:58 Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW
|
|
|
Witam
Poszukuję łopatologicznych dokumentacji do konwersji. Oczywiście w tym roku za radą forumowiczów wybieram się na zlot do Żyrardowa.
Akurat padł mi w jednym samochodzie silnik i mam bazę do konwersji. To jest samochód na ramie z tylnym napędem. I taka konstrukcja wydaje mi się dogodna do budowy i prób.
A to akurat jest problem najmniejszy. Największy z kolei jest taki ,że z elektroniki/elektryki wiadomości mam podstawowe. Tyle tylko ,że z pomocą internetu robiłem już wiele rzeczy ,które wydawały się skomplikowane a okazało się , że były do zrobienia.
Potrzebował bym dokumentacji najlepiej kompletnej.
Innym pomysłem jest pozyskanie rozbitka i zrobienie SWAPA. Ale tu mam obawy ,że nieprzełożenie kompletnie wszystkiego spowoduje ogromne problemy bo fabryka w komputerze "zaszyje" mnóstwo problemów typu brak odpowiedzi z czujnika.....
Najchętniej szedł bym w kierunku takim aby można w grupie elementów w miarę swobodnie wymieniać zastępować podzespoły szukając lepszych rozwiązań.
CEL. Ja tym autem nie chcę pokonywać jakiś odległości. Po prostu hobbystycznie chciałbym zrobić taki projekt i sprawdzić czy to się uda.
Usłyszałem , że forum jest zaawansowane technicznie. To może da radę otrzymać odpowiedź na pytanie typu przeliczenie jakiś parametrów prądu ale dokumentacji w sensie schematów to ja nie widziałem. Są gdzieś do ściągnięcia ? Bo z filmików na youtube to tylko widać jak wkładane są kolejne podzespoły i to niestety nie daje szans na odtworzenie przynajmniej dla amatora, którym jestem.
Może na początek, ktoś by mi napisał jakie elementy są niezbędne ?
Silnik
bateria
BMS- steruje pakietem ? jego ładowaniem i rozładowaniem ?
- a co steruje silnikiem w sensie obrotów ?
PS. Proszę się nie śmiać tylko pisać rzeczowo. Oczekuję takiej pomocy ! |
|
|
|
 |
zeeltom

Wiek: 60 Dołączył: 05 Mar 2009 Posty: 1160 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2018-04-08, 09:27
|
|
|
No właśnie, jeszcze musi być coś takiego, co nazywa się sterownikiem, lub kontrolerem. To to wszystko.
Czyli:
1. Zasilanie (kompletny akumulator z ładowarką)
2. Silnik
3. Kontroler
4. Manetka, pedał "gazu".
To są podstawowe elementy każdej przeróbki pojazdu na elektryczny. Reszta to dodatki i bajery
Silnikiem steruje kontroler, który z kolei sterowany jest manetką.
Natomiast odrębną sprawą jest to, jaki to będzie silnik, DC, BLDC, zależy dobór pozostałych elementów. Akumulator, to raczej też wiadomo. Idzie się w akumulatory litowe, kwasowe, to powoli historia, ale jeszcze się je spotyka. |
Ostatnio zmieniony przez zeeltom 2018-04-08, 09:31, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 354 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-04-08, 09:29
|
|
|
Silnikiem steruje kontroler, dobrany do konkretnego silnika lub rodzaju silnika. Z potrzebnych rzeczy będą jeszcze adapter silnika do skrzyni biegów, adapter wałka silnika do koła zamachowego, uchwyty silnika do ramy, kontaktory, bezpieczniki, przewody, przetwornica dc\dc, ładowarka i pełno drobiazgów. BMS można sobie odpuścić bo tani więcej złego zrobi niż dobrego a drogi będzie za drogi.
Schemat elektryczny zależy od konkretnego rozwiązania (dostarczany przez producenta kontrolera) i akcesoriów jakie będą.
Generalnie zacząłem podobny projekt (w sensie, że auto na ramie) więc możesz śledzić na moim blogu na fb.
Użycie komponentów z seryjnie produkowanego samochodu raczej nie jest polecane bo jak piszesz będą problemy a błędów prawdopodobnie nie da się odczytać łatwo. Poza tym do BMSa idzie kilkaset przewodów, jak pomylisz 2 już będzie kiszka.
Dodam jeszcze, że akumulatorów najlepiej szukać z rozbitków, np z Leafa a przed rozpoczęciem polecam zapoznać się z regulaminem nr 100 EKG ONZ. Tam są wytyczne odnośnie jak ma taki napęd być zrobiony.
Jaki to samochód konkretnie jeśli można wiedzieć? |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 354 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-04-08, 09:30
|
|
|
(widzę, że pisaliśmy z Zeeltomem równocześnie posty )
Kwasiaków w ogóle bym nie rozważał, tak samo jak BLDC. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 1723 Skąd: Warszawa/Praga Płd.
|
Wysłany: 2018-04-08, 13:29 Re: Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW
|
|
|
Jacky X napisał/a: | Poszukuję łopatologicznych dokumentacji do konwersji. |
Ale nawet nie napisałeś jak samochód chcesz przeznaczyć do konwersji - to też jest ważne .
Pomyśl nad takim gotowcem
Bo inaczej widzę minimalne szanse na sukces.
Przy gotowcu będziesz mógł powoli ewaluować z akumulatorami na lepsze. |
_________________ https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
Jacky X
Dołączył: 07 Wrz 2015 Posty: 226
|
Wysłany: 2018-04-08, 14:12
|
|
|
EVgarage napisał/a: | .....Generalnie zacząłem podobny projekt (w sensie, że auto na ramie) więc możesz śledzić na moim blogu na fb.
Użycie komponentów z seryjnie produkowanego samochodu raczej nie jest polecane bo jak piszesz będą problemy a błędów prawdopodobnie nie da się odczytać łatwo. Poza tym do BMSa idzie kilkaset przewodów, jak pomylisz 2 już będzie kiszka.
Jaki to samochód konkretnie jeśli można wiedzieć? |
1) Poproszę o linka do blogu
2) Chciałbym użyć vitary, bardzo redukując masę. Masę ramy ale i pozbawiając ją większości karoserii.
3) Gotowy pakiet np.z Priusa lub Leafa
4) Myślałem o użyciu podzespołów z Vectrixa. Też w związku z tym, że prawdopodobnie jest rozpracowany od strony soft'wareowej. |
|
|
|
 |
vaiker
Dołączył: 28 Lut 2017 Posty: 24 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 2018-04-08, 14:20
|
|
|
No ja w swojej vitarce zostawiam naped przod, ale konwersja bedzie na zasadzie przekladki wszystkiego z imieva do vitary, imiev sie rozbiera, vitara czeka, choc silnik 2.0 ma dopiero 95 tysiecy przebiegu . . . vitara z 98 roku |
|
|
|
 |
Jacky X
Dołączył: 07 Wrz 2015 Posty: 226
|
Wysłany: 2018-04-08, 14:32
|
|
|
Moja koncepcja jest podobna. Tylko mam obawy ,że przy swapie napotkam na bariery, których nie pokonam.
Zastanawiałem się nad dawcą. Ty wybrałeś imieva. Być może dobrze. Nie znam tej konstrukcji a obawiałem się tego ,że jak czegoś nie przełożę to elektronika zblokuje uruchomienie.
Silnik vectrixa VX1 ma 28KM/65Nm i wstępnie nie wydaje mi się to mało. |
|
|
|
 |
drgrin
Drgrin

Dołączył: 04 Paź 2009 Posty: 273 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2018-04-08, 20:38
|
|
|
Jacky X napisał/a: | Moja koncepcja jest podobna. Tylko mam obawy ,że przy swapie napotkam na bariery, których nie pokonam.
Zastanawiałem się nad dawcą. Ty wybrałeś imieva. Być może dobrze. Nie znam tej konstrukcji a obawiałem się tego ,że jak czegoś nie przełożę to elektronika zblokuje uruchomienie.
Silnik vectrixa VX1 ma 28KM/65Nm i wstępnie nie wydaje mi się to mało. |
Silnik z vectrixa ma w cyklu ciągłym 4 kW. 20 kW ma w piku, co się sprawdza w lekkim motocyklu, ale w aucie będzie problemem. Pisże to mimo że mam na sprzedaż silnik od Vextrixa
Tanio to chyba najlepiej wstawić napęd z SAXO albo Partnera Electrique, sa proste i nie wymagają skomplikowanych emulatorów. |
|
|
|
 |
Jacky X
Dołączył: 07 Wrz 2015 Posty: 226
|
Wysłany: 2018-04-08, 21:47
|
|
|
4kW ? To zła i dobra wiadomość. Zła bo z mocą szału nie ma.A dobra bo zdaje się można jeździć na prawo jazdy kat B ???
A czy można połączyć równolegle np. dwa lub trzy takie silniki ??? Pomijając pobór prądu to czy to zadziała z resztą urządzeń vectrixa?
PS. Na tej stronie:
http://vectrix-scooters.com/pl/
jest napisane , że :
VX2 ma 4kW
VX1- 11kW/35kW
a VT1 8i11kW. |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 354 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-04-08, 22:09
|
|
|
No to dość dziwny pomysł, żeby przekładać napęd ze skutera do samochodu... Nie widzę, żeby to mogło jeździć sensownie.
Silniki można łączyć tylko trzeba się zastanowić czy to ma sens bo projektowanie i wykonanie części pochłonie taki budżet, że można by kupić taki silnik, który da sobie radę bez wygłupów.
Mój blog to EVgaragepl na FB. I też mam Vitarkę 1gen.
@Vaiker: A co z tylnym mostem? Jak tylko przedni napęd to zostawisz go niepodłączonego? |
|
|
|
 |
vaiker
Dołączył: 28 Lut 2017 Posty: 24 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 2018-04-08, 22:42
|
|
|
ja zostawiam wszystko z napedy, wkladam silnik z imieva przez flansze do skrzyni, narazie, z przeliczenia wychodzi mi ze jednak trzeba podzielic przez pol przelozenie, wiec 1 i 2 bieg bedzie potrzebny, sprzegla nie robie, czesc aku z baterii leci na tyl, czesc pod maske, auto jest liftowane wiec troche miejsca pod budą jest |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 354 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-04-08, 22:51
|
|
|
Tylko bez sprzęgła nie zmienisz biegu bo jak puścisz gaz to przejdzie w regen i ciężko będzie wyjąć z biegu. A zsynchronizować z innym biegiem podczas jazdy to już w ogóle nie możliwe |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 354 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-04-08, 22:53
|
|
|
To jak we 3 zrobimy elektryczne Vitary to jakiś zlot będzie trzeba zrobić! hehe |
|
|
|
 |
vaiker
Dołączył: 28 Lut 2017 Posty: 24 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 2018-04-08, 23:02
|
|
|
to tylko test, zmiana na postoju, jak bym dorwal wolniejsze przelozenia do reduktora i wolniejsze do mostu to skrzynia wyleci, ale od czegos trzeba zaczac zeby sprawdzic, nie wiem po co to robie bo mam vitare w stanie perfekcyjnym , ale coz, decyzja zapadla ze ma byc chademo pod klapką ; ] bardziej sie martwie jak spiac walek silnika imieva z walkiem skrzyni, gdzie i kto dorobi wieloklin |
|
|
|
 |
drgrin
Drgrin

Dołączył: 04 Paź 2009 Posty: 273 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2018-04-08, 23:34
|
|
|
Jacky X napisał/a: | 4kW ? To zła i dobra wiadomość. Zła bo z mocą szału nie ma.A dobra bo zdaje się można jeździć na prawo jazdy kat B ??? |
Można
Jacky X napisał/a: |
A czy można połączyć równolegle np. dwa lub trzy takie silniki ??? Pomijając pobór prądu to czy to zadziała z resztą urządzeń vectrixa?
|
Widziałem gdzieś na necie potworka na 4 kołach z dwoma napędami od vectrixa w tylnej osi. Sterowanie jest momentem, więc powinno to nieźle jeździć. Jeśli oryginalne sterowniki to trzeba zrobić dwie sieci CAN i nadawać to samo na lewy i prawy.
Tak jest na stronie. W dowodzie jest 3.8 kW, tyle samo jest wpisane w homologację. patrząc na rozmiary silnika to jest to niedaleko prawdy. Pewnie przeróbka chłodzenia na wodne by poprawiła sytuację, ale generalnie to jest niewygodny silnik do auta - ma 13k obrotów i zblokowaną przekładnie planetarną 21:1, więc trudno to spasować ze skrzynią biegów... |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 354 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-04-09, 07:37
|
|
|
Wieloklin dorobią w każdym warsztacie CNC, muszą tylko chcieć.
Natomiast w tym kontekście też jest łatwiej zostawić orygnalne sprzęgło bo nie będzie trzeba wieloklinu wycinać. A bez zmiany biegów przyspieszenie będzie słabe... |
|
|
|
 |
kriss032

Dołączył: 10 Gru 2017 Posty: 20
|
Wysłany: 2018-04-09, 11:05
|
|
|
Wy tu sobie gadu gadu należało by zapytać ile to kosztuje ? |
|
|
|
 |
Jacky X
Dołączył: 07 Wrz 2015 Posty: 226
|
Wysłany: 2018-04-09, 13:03
|
|
|
EVgarage napisał/a: | No to dość dziwny pomysł, żeby przekładać napęd ze skutera do samochodu... Nie widzę, żeby to mogło jeździć sensownie.
Silniki można łączyć tylko trzeba się zastanowić czy to ma sens bo projektowanie i wykonanie części pochłonie taki budżet, że można by kupić taki silnik, który da sobie radę bez wygłupów.
|
Motoryzacja widziała nie takie dziwactwa. Silniki po 16 cylindrów, dwa silniki spalinowe w VW Golfie bądź w dakarowej Tatrze lub Kamazie i pewnie dużo więcej.
Dwa silniki na tylnej osi jeśli nie będą pracować idealnie równo wyrzucą pojazd z drogi. Ogarnięcie tego elektronicznie to fabryczne wręcz umiejętności. Odpada.
A czy do wiązki Vectrixa pożna podstawić mocniejszy silnik z palety Parkera Brushless DC ? |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 1723 Skąd: Warszawa/Praga Płd.
|
Wysłany: 2018-04-09, 13:19
|
|
|
Jacky X napisał/a: | A czy do wiązki Vectrixa pożna podstawić mocniejszy silnik z palety Parkera Brushless DC ? |
Tak każdy 3 fazowy ale chyba trzeba przenieść czujniki hallotronowe z silnika Vectrixowego . Wg moich badań silnik Vectrixa ma jednak możliwość utrzymywania stałej mocy 12kW ale wymaga w tym momencie wymuszonego chłodzenia powietrznego .
A dzięki temu że jest spięty już z solidną przekładnią planetarną to nie mam problemu z podłączeniem nawet bezpośrednio do tylnego mostu dowolnego pojazdu .
PS. tez mam na zbyciu taki silnik z przzekłądnią |
_________________ https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 644 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-04-09, 14:35
|
|
|
Ma to tylko jeden poważny minus - ta przekładnia ma proste zęby, więc irytująco wyje. Naprawdę irytująco. Przez chwilę to może jest ok, ale po 5 minutach szlag człowieka trafia. |
|
|
|
 |
Jacky X
Dołączył: 07 Wrz 2015 Posty: 226
|
Wysłany: 2018-04-09, 17:20
|
|
|
vwir napisał/a: | Ma to tylko jeden poważny minus - ta przekładnia ma proste zęby, więc irytująco wyje. Naprawdę irytująco. Przez chwilę to może jest ok, ale po 5 minutach szlag człowieka trafia. |
A podobnież Vectrix nie może się przebić bo nie wydaje żadnych dźwięków. Wycie prostych zębów skrzyni to nie taka zła opcja dla nudnej ciszy .
Wszak zamknięcie w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu jest jedną z gorszych tortur. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 644 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-04-09, 21:36
|
|
|
Nie wiem, kto Ci naopowiadał takich głupot, ale vectrixa słychać z odległości pół kilometra. Szczególnie gdy hamuje regeneracyjnie. |
|
|
|
 |
wodnik7
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 884
|
Wysłany: 2018-04-09, 22:33
|
|
|
Ja sie ciesze, ze wreszcie wzgledna cisza w samochodzie jest. Nie tortura, a odetchniecia chwila.. |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1138 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
|