SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Samochód jako awaryjne źródło zasilania
Autor Wiadomość
wojtek9300 


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 71
Skąd: Józefów
Wysłany: 2018-08-25, 22:08   Samochód jako awaryjne źródło zasilania

Witam.
Jestem szczęśliwym posiadaczem Volta. Ostatnio doświadczyłem planowego wyłączenia prądu. Zakład energetyczny coś modernizował i na 8 godzin miałem wolne od zasilania. Wpadł mi do głowy pomysł, że moje autko mogłoby być idealnym źródłem prądu. Pojemność aku to ok 10kWh czyli tyle ile konsumuje mój dom przez dobę. Autko ma silnik spalinowy i potrafi się trochę samo podładować (jest tryb górski gdzie zachowuje ok 20km zasięgu na prądzie, a jak ma mniej to włącza generator).
Rodzi się kilka pytań.
Jak przekształcić 370V DC (chyba) na 230AC. Pewnie potrzebny jest jakiś falownik.
Czy można się wpiąć na chama w aku i podkradać prąd? W bagażniku jest nawet miejsce gdzie można się wpiąć. To taki gruby czerwony kabel przeznaczony do przecięcia przez straż pożarną w razie wypadku. Masa jest minusem.
Jak na takie podkradanie zareaguje autko?
Czy podkradanie prądu realizować przy wyłączonym autku czy przy włączonym, ze względu np. na chłodzenie ogniw?
Ile kosztuje taki falownik o rozsądnej mocy np. 3kW?
Czy czasem już nie istnieją takie rozwiązania?
Przekonałem się już wielokrotnie, że jak mam jakiś pomysł lub problem to nie jestem pierwszym na świecie w takiej sytuacji i na 99,99% już ktoś się z tym spotkał i google o tym wie... :-P
Pozdrawiam. Piszcie.

ps. Chyba nawet znalazłem o tym artykuł:Użycie autka jako generatora awaryjnego
_________________

 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 441
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-08-26, 07:47   

Masa auta na pewno nie jest negatywnym biegunem pakietu trakcyjnego.

Wg mnie najprościej i najtaniej będzie kupić przetwornicę np 1.5kW z 12V i podpinać ją pod mały aku. Mało efektywne rozwiązanie ale będzie działać. Przetwornica w Volcie ma 2kW.
_________________
Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1308
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-08-26, 10:16   

I tutaj przewagę mają samoróbki, bo jest bezproblemowy dostęp do aku, nic się nie będzie burzyć jak z auta rąbniesz prąd, UPS-y zasilane z wysokich napięć są wydajne i lekkie (nie mają trafa).
 
 
wojtek9300 


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 71
Skąd: Józefów
Wysłany: 2018-08-26, 10:37   

EVgarage napisał/a:
Masa auta na pewno nie jest negatywnym biegunem pakietu trakcyjnego.

Wg mnie najprościej i najtaniej będzie kupić przetwornicę np 1.5kW z 12V i podpinać ją pod mały aku. Mało efektywne rozwiązanie ale będzie działać. Przetwornica w Volcie ma 2kW.

Zgadza się, najprościej podpiąć się pod 12v i zostawić włączone autko by ładowało 12v z aku trakcyjnego.
Skoro masa nie jest masą trakcyjnego to czemu występuje tylko jeden gruby kabel?
_________________

 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-08-26, 18:07   

Jeśli masz dostęp bezpośredni do napięcia akumulatora trakcyjnego (HV) to najtańszy i najłatwiejszy inwerter do zdobycia to każdy inwerter przeznaczony do paneli fotowoltaicznych.
Ich napięcie wejściowe DC to 200 - 500V DC a wyjście to idealny sinus .
Jak podłączać - najbezpieczniej na wyłączonym , po rozłączeniu napięcia bezpiecznikiem .
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-26, 21:51   

Tak łatwo podpiąć się do akumulatora trakcyjnego przy wyłączonym zapłonie nie jest - trzeba skłonić samochód do załączenia stycznika w baterii. Przy włączonym zapłonie tracimy za to ze 300W. Podłączenie pod aku 12V jest znacznie łatwiejsze, ale żeby się podładował trzeba co jakiś czas włączyć zapłon, więc strat co niemiara (bo dochodzą też w przetwornicy 370VDC->12VDC i 12VDC->230VAC). Do tego przetwornice np. 3kW z 12VDC na 230VAC z sinusem na wyjściu (żeby też lodówka działała) tanie nie są. Plus jest taki, że zostawiając włączony zapłon i parę litrów paliwa można się nie martwić o rozładowanie aku 12V - jak aku trakcyjny dojdzie do zera to silnik spalinowy sam się włącza co jakiś czas nawet na postoju. Wydaje mi się, że po jakiejś godzinie włączonego zapłonu samochód jednak się wyłączył mi kiedyś sam.

wojtek9300 napisał/a:
Czy podkradanie prądu realizować przy wyłączonym autku czy przy włączonym, ze względu np. na chłodzenie ogniw?
Chłodzenie ogniw przy tak małych mocach nie jest potrzebne.

gienek333 napisał/a:
I tutaj przewagę mają samoróbki, bo jest bezproblemowy dostęp do aku, nic się nie będzie burzyć jak z auta rąbniesz prąd
Oj tak, w nich jest ten komfort :-)

wojtek9300 napisał/a:
Skoro masa nie jest masą trakcyjnego to czemu występuje tylko jeden gruby kabel?
Z tego co pamiętam jak oglądałem instalację z tyłu to pomarańczowy kabel (dwużyłowy) z baterii trakcyjnej wchodzi do przetwornicy 370VDC->12VDC. Z niej szły chyba dwa kable do akumulatora 12V. Jego masa szła do karoserii przez jakieś kółko (chyba do pomiaru prądu), a z plusa do samochodu szło przez 2 czy 3 bezpieczniki.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wojtek9300 


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 71
Skąd: Józefów
Wysłany: 2018-08-27, 12:07   

wojtek9300 napisał/a:
Skoro masa nie jest masą trakcyjnego to czemu występuje tylko jeden gruby kabel?
Z tego co pamiętam jak oglądałem instalację z tyłu to pomarańczowy kabel (dwużyłowy) z baterii trakcyjnej wchodzi do przetwornicy 370VDC->12VDC. Z niej szły chyba dwa kable do akumulatora 12V. Jego masa szła do karoserii przez jakieś kółko (chyba do pomiaru prądu), a z plusa do samochodu szło przez 2 czy 3 bezpieczniki.[/quote]
Aha, czyli to jest "ten jeden kabel"...
No to jednak tylko podłączanie się do 12V aku...
Gdzieś na ang forum czytałem, że volty po jakimś upgrade oprogramowania w 2014 wyłączają się po 2 godzinach pracy.
_________________

 
 
Drobny

Dołączył: 12 Lut 2018
Posty: 60
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2018-08-27, 13:05   

Miałem oststnio taką samą sytuacja jak kolega. w moim przypadku przetwornica 12v-> 230V wystarczyła. Auto z własnej przetwornicy daje 2KW więc to jest akurat lux jak dla mnie. Poziadam 3Kw przetwornicę z 12v która pobiera max prąd tylko w ciągu np grzania czajnika z wodą. Ale w ciągu dnia/nocy bilans oświetlenia + RTV + jakieś alarmy..brama garażowa itp nie przekraczała 2kw
Zasięg z auta spadał ok 1 km na 30 min działania. więc w pełni naładowane auto wpokojnie wystarczyło by na cały dzień pracy. UWAGA jest tylko jedna. trzeba zastosować GRUBE kable do połączenia z akumulatorem ponieważ przy 3kw z aku płynie 250A i łatwo można puścić z dymem auto jak się go nie pilnuje.
Sądzę że powyższy przypadek jest łatwiejszy w dostępnie niż pobieranie napięcia z ukłądu HV( jedyne sensowne miejsce jest w miejscu bezpieznia głównego.
Ale pomysł z wykożystaniem baterii do zasilenia falownika PV mnie mocno zainteresował.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-08-27, 13:22   

To już nie pomysł ale faktyczne sprawdzenie i działa. Ale pamiętaj inwerter musi być albo tzw hybrydowy albo przeznaczony do pracy off grid czyli do pracy wyspowej . Większość inwerterów wymaga synchronizacji z siecią energetyczną.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 305
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2018-08-27, 13:43   

Widzę panowie, że moje przemyślenia sprzęgnięcia auta jako magazynu w domu dojrzewają i w Was.
Jeśli właśnie ktoś ma hybrydowy falownik pod PV , którego zakres pracy po DC mieści się w przedziale napięć HV auta to ma zaoszczędzone kila tysiaków i w zasadzie gotową instalację do wpięcia auta. Najlepszym rozwiązaniem są auta wyposażone w złącze DC CHAdeMO czy CCS co daje większy komfort i bezpieczeństwo. W niedalekiej przyszłości za sprawą PatrykaS, postaramy się na programowe otwarcie portu DC w złączu CHAdeMO w Nissanie. Nie omieszkamy poinformować o rezultatach eksperymentów.
_________________
Opel Ampera, Nissan e-NV200
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1308
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-08-27, 14:13   

Już od dawna uważam że auta powinny mieć instalację 48V, ale jest światełko, bo chyba Mercedes zmienia standard :-D . Przetwornica 12V 2KW to jest chore.
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1244
Wysłany: 2018-08-27, 19:36   

A czy w ogole nissan nie jest fabrycznie (przez chademo wlasnie, bo chyba w standardzie tymze jest mowa o dwukierunkowosci) dostosowany do oddawania pradu?

:)
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 364
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2018-08-27, 20:27   

Stara i nowsza wersja

https://youtu.be/Ds9GrRUkKsY

https://youtu.be/tL_2dF0tclY

Bym sobie prądu na zimę nawoził od kumpli lub z "hypermarkieta"
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX +1xXM; Hyundai; Audi, Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota Corolla; Ford ;Jeep Wrangler; Nissan Leaf i inne
 
 
Lolek electric 
Motoparalotniarz

Wiek: 64
Dołączył: 12 Kwi 2013
Posty: 155
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-08-28, 11:02   Samochód jako awaryjne źródło zasilania

Najtaniej, bo bez strat na kolejne przetwarzanie jest używać prądu stałego do napędzania urządzeń takich jak grzejnik-olejak, czy też czajnik do gotowania wody. Podłączone bezpośrednio do akumulatorów trakcyjnych puga 106 hulają aż miło.
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1204
Wysłany: 2018-08-28, 12:01   

:arrow: Nowe BMW i3 będzie posiadało gniazda elektryczne 230 V w bagażniku?

W Japonii EV mają wyjścia, co prawda tylko 110 V na 1 kW (suma dwóch maksymalnie 1,5 kW), ale zawsze:
:arrow: Nissan wprowadza e-NV200 z pakietem 40 kWh w Japonii
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1244
Wysłany: 2018-08-28, 16:48   

No i rowniez sion (sono motors) ma miec i wyjscie typ2, i kupe gniazdek.
 
 
Drobny

Dołączył: 12 Lut 2018
Posty: 60
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2018-09-18, 10:21   

ciekawy projekt również wykożystujący założenie wykozystania gniazdka 230v w aucie.

https://www.bollingermotors.com/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12