Jaka moc silnika do samochodu? |
Autor |
Wiadomość |
DIY_EV
Buduję EV :)
Wiek: 19 Dołączył: 13 Sie 2018 Posty: 5 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2018-08-13, 10:22 Jaka moc silnika do samochodu?
|
|
|
Witam,
Korzystałem z kalkulatorów opublikowanych na forum i liczyłem sobie moc potrzebną do jazdy.
Do Golfa IV wychodzi mi jakieś 20 kW z rozsądną prędkością.
Interesuje mnie czy wystarczający byłby silnik GoldenMotor 10 kW (20 kW peak) (zdjęcie w załączniku) przy dobrym chłodzeniu cieczą? Przyznam szczerze, że nie mam zbyt dużych funduszy i to jest jedyny silnik na który mógłbym sobie pozwolić.
Co o tym sądzicie? Jakie silniki macie w swoich samoróbkach?
Pozdrawiam.
EDIT:
Zapomniałem dodać - skrzynia biegów zostaje.
2018-08-13_11h20_20.png
|
 |
Plik ściągnięto 46 raz(y) 431,54 KB |
|
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 458 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-08-14, 07:01
|
|
|
Do hulajnogi czy motorynki się nada. Nawet do quada albo motoru. Do maluszka w sumie też. No i to by było na tyle.
W samochodzie przyspieszenie byłoby totalnie żenujące a przy jakiejś dalszej wyprawie zapewne będzie się przegrzewał bo ma za małą moc ciągłą. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1360 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-08-15, 19:25
|
|
|
Napisz co chcesz napędzać, jakiś indukcyjny w okolicach 1000 zł mogę zorganizować. Na pewno będzie cięższy, ale cudów nie ma . |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 42 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1214 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2018-08-15, 22:21
|
|
|
Ale ten silnik to i tak majątek kosztuje..
Nie myślałeś o zakupie całego gotowego auta w cenie silnika..
Fakt, nie będzie to Golf..no chyba ,że City Stromer..ale wtedy byś silnika nie szukał i byłaby to supercmega fura ,bo orginalna elektryczna.
Myśl najpierw czy masz na baterie..
Bo silnik to pikuś przy tym. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 42 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1214 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2018-08-15, 22:26
|
|
|
Ten silnik zdaje mi się mój kolega testował w Cinqecento, 100%.
Może i chce pchnąć.
Jak sie odezwiesz, dam Ci namiary, pogadacie sobie.
Po co brać kota w worku.
Ale po jeździe starym PSA Saxo..zmienił zdanie co do przeróbek, i już chyba syrzeliło 20tyś km za rok liczac jego i moje jazdy.
Tak więc do lepszego łatwo się przyzwyczaja. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2126 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2018-08-15, 23:08
|
|
|
Proste prawa fizyki.
Jeśli samochód ma mieć łączną masę około 1000 kg to aby przyśpieszył w ciągu około 8 sek do 50 km/h to musi mieć co najmniej 11 kW nominalnej i 20 kW w piku oraz co najmniej 100 Nm momentu .
Jeśli chcesz osiągnąć prędkość rzędu 90-100 km/h to musisz mieć w około 18 kW nominalnej mocy przez co najmniej 5 minut ( bo tą prędkość będziesz osiągnął w czasie około 25-30 sekund )
To są właśnie minimalne parametry ( bez skrzyni biegów) tylko dla stałej przekładni w starych PSA ( Saxo/P106) |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
DIY_EV
Buduję EV :)
Wiek: 19 Dołączył: 13 Sie 2018 Posty: 5 Skąd: Białystok
|
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1360 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
DIY_EV
Buduję EV :)
Wiek: 19 Dołączył: 13 Sie 2018 Posty: 5 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2018-08-18, 07:03
|
|
|
Mówisz o tych z into, że cudów nie ma?
Tak patrzę, że jednak w pojazdach chętnie są stosowane silniki indukcyjne.
Tylko w czym haczyk? Może w tym, że te co podałem to są asynchroniczne? |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 458 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-08-18, 08:16
|
|
|
Asynchroniczność nie ma nic do rzeczy.
Haczyk polega na tym, że jakość i parametry silników, które znalazłeś budzą spore wątpliwości w zastosowaniu w pełnowymiarowym samochodzie |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
DIY_EV
Buduję EV :)
Wiek: 19 Dołączył: 13 Sie 2018 Posty: 5 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2018-08-18, 08:24
|
|
|
Rozumiem, będę szukał dalej. |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1360 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-08-18, 22:14
|
|
|
Silniki indukcyjne są asynchroniczne. Bardziej chodzi o moment, a moment to masa (musi być żelazo ). Moc to moment x obroty, czyli 100 Nm x 1000 rpm= 10 Nm x 10000 rpm. W samochodach ( w uproszczeniu) moment jest potrzebny do przyśpieszania, a moc do prędkości, więc bardziej potrzebny jest moment. Każdy silnik elektryczny możemy sporo przeciążyć, trzeba tylko odprowadzić ciepło, a ciepło bierze się z prądu (P=I²xR), R rezystancja uzwojeń silnika (jak silnik mały, to uzwojenia są krótsze, ale jest mało miejsca i trzeba nawinąć cienkim drutem, jak duży to odwrotnie). Moment= BIl (B-indukcja, I-prąd, l-długość i ilość zwojów). W małym silniku l jest mniejsze to musi wzrosnąć I (a wzrost I dwukrotny powoduje wzrost strat 4 krotny ). |
|
|
|
 |
DIY_EV
Buduję EV :)
Wiek: 19 Dołączył: 13 Sie 2018 Posty: 5 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2018-08-20, 13:34
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Silniki indukcyjne są asynchroniczne. Bardziej chodzi o moment, a moment to masa (musi być żelazo ). Moc to moment x obroty, czyli 100 Nm x 1000 rpm= 10 Nm x 10000 rpm. W samochodach ( w uproszczeniu) moment jest potrzebny do przyśpieszania, a moc do prędkości, więc bardziej potrzebny jest moment. Każdy silnik elektryczny możemy sporo przeciążyć, trzeba tylko odprowadzić ciepło, a ciepło bierze się z prądu (P=I²xR), R rezystancja uzwojeń silnika (jak silnik mały, to uzwojenia są krótsze, ale jest mało miejsca i trzeba nawinąć cienkim drutem, jak duży to odwrotnie). Moment= BIl (B-indukcja, I-prąd, l-długość i ilość zwojów). W małym silniku l jest mniejsze to musi wzrosnąć I (a wzrost I dwukrotny powoduje wzrost strat 4 krotny ). |
OK, dzięki za wyjaśnienie.
Widzę, że ostateczna ostateczność to ten silnik na screenshot.
BLDC 3kW (125Nm @ 50A) mam w rowerze i czuję, że te silniki są naprawdę mocne.
Z kolei tamten silnik BLDC 10kW/20kW peak wystarczyłby do miasta i na jakieś wypady poza miasto. Jakby nie patrzeć to ma chłodzenie wodne, czyli bardziej wydajne niż powietrze.
Silniczek ten przy 20kW w peaku ma około 38,5 Nm. Za przełożeniem pierwszego biegu (1:3,5) będzie już 134 Nm. Tyle Nm ma całkiem dobry samochód spalinowy.
Do jazdy poza miastem potrzeba Vmax = 90 km/h, co wg kalkulatora daje 11 kW przy masie 1400kg.
Do sporadycznej jazdy 120 km/h potrzeba 22 kW - przy dobrym chłodzeniu nadal znośnie.
Tak patrzę, że ludzie dają nawet do samochodów silniki od wózka widłowego. I jaką to ma moc i jakie przyśpieszenie?
Czy może ja czegoś nadal nie rozumiem?
Jeśli naprawdę waszym zdaniem ten silnik 10/20 kW nie da zupełnie rady, to będę zmuszony zainwestować w ten BLDC 20/50 kW. Tylko czy jest sens przepłacać?
2018-08-20_14h02_18.png
|
 |
Plik ściągnięto 33 raz(y) 296,96 KB |
|
|
|
|
 |
rarek
rarek
Wiek: 45 Dołączył: 13 Lut 2009 Posty: 134 Skąd: http://egear.pl/
|
Wysłany: 2018-11-09, 18:34
|
|
|
W cienkim zainstalowałem silnik z hondy Ima
Po lekkich modyfikacjach daje radę.
Przy 50km/h bierze 4kw
Ten z pierwszego linku ma mizerny moment skrzynia biegów jest niezbędna.
Auto klasy kompakt kombi pobiera 30Km przy 120/h |
_________________ 26s Lion 124Ah, 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/ |
|
|
|
 |
|