SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie/zasilanie CHAdeMO DIY by PatrykS
Autor Wiadomość
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1307
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-08-22, 20:50   

Moim zdaniem taka ładowarka to proste urządzenie. Działa to jak kompensator cosinusa fi (tzw PFC), tylko pracuje ze stabilizacją (ograniczeniem) prądu, a nie napięcia. Mostek 3-fazowy i jakiś tranzystor (moduł IGBT, przy 50 kW i 400V prąd to 125A).
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2003
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-08-22, 21:07   

Z mojego doświadczenia to się z tym nie zgodzę , bo jest to zarówno programowe ustawienie napięcia ( do maksymalnego jaki może przyjąć dany akumulator ) - po to jest negocjowane napięcie oraz maksymalny prąd .
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-22, 21:12   

RadekNet napisał/a:
Jakby to można było zbudować w oparciu o używane pakiety i Wasz system... takie 10-15kW możliwe do naładowania w domu ze zwykłego gniazdka (bo domowa EVSE ładuje samochód) i ładujące samochód chociazby przez wtyk Type1, żeby obniżyć cenę.
Hmm, chyba pomieszałeś różne rzeczy. To urządzenie to przenośna ładowarka - z 3 faz AC robi DC (CHAdeMO lub CCS), pewnie ze 40kPLN za to chcą. Nie ma tam żadnego akumulatora. To co my zrobiliśmy to sam pakiet 230V DC podłączyliśmy pod wejście AC samochodu, tu nie trzeba żadnej elektroniki poza EVSE. Dysponując odpowiednio dużym pakietem 230V DC można z niego ładować Teslę z mocą 22kW albo i nawet ZOE 44kW, wszystko zależy od przetwornicy wbudowanej w samochód.

Cytat:
Moim zdaniem taka ładowarka to proste urządzenie. Działa to jak kompensator cosinusa fi (tzw PFC), tylko pracuje ze stabilizacją (ograniczeniem) prądu, a nie napięcia. Mostek 3-fazowy i jakiś tranzystor (moduł IGBT, przy 50 kW i 400V prąd to 125A).
Tak, banalne urządzenie, ale jednak ciut bardziej skomplikowane niż myślisz - potrzebny jest jeszcze duuuuży dławik, w przeciwnym wypadku "jakiś tranzystor" podawał by pakietowi na zmianę 0A i pewnie z 500A. Sieć średnio zobaczy powiedzmy te 32A na każdej fazie, ale pakiet już nie - i nie jest to dla niego takie zdrowe. Co prawda ktoś już chyba takie testy robił:
An EV quick charging station using a pulse frequency current control technique
https://ieeexplore.ieee.org/document/7207049/
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1244
Wysłany: 2018-08-22, 21:18   

Pytanie: w jaki sposob podac chademo autku? Tzn, lyka dc przez AC (moze sie wyrazam
pokretnie:)), ale w jaki sposob „zmodulowac“ DC z chademo?

cZy chcecie zasymulowac slupkowi chademo 230V pakietu przez arduino i wpuscic to adapterem przy odpowiednim natezeniu pradu? Jakos sobie musze to logicznie poukladac..:)
 
 
RadekNet 
Nissan Leaf 24kW

Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 85
Skąd: Sligo (Ire)
Wysłany: 2018-08-22, 21:19   

PatrykS napisał/a:
RadekNet napisał/a:
Jakby to można było zbudować w oparciu o używane pakiety i Wasz system... takie 10-15kW możliwe do naładowania w domu ze zwykłego gniazdka (bo domowa EVSE ładuje samochód) i ładujące samochód chociazby przez wtyk Type1, żeby obniżyć cenę.
Hmm, chyba pomieszałeś różne rzeczy. To urządzenie to przenośna ładowarka - z 3 faz AC robi DC (CHAdeMO lub CCS), pewnie ze 40kPLN za to chcą. Nie ma tam żadnego akumulatora. To co my zrobiliśmy to sam pakiet 230V DC podłączyliśmy pod wejście AC samochodu, tu nie trzeba żadnej elektroniki poza EVSE. Dysponując odpowiednio dużym pakietem 230V DC można z niego ładować Teslę z mocą 22kW albo i nawet ZOE 44kW, wszystko zależy od przetwornicy wbudowanej w samochód.


Ale palnąłem... Zasugerowałem się tymi 22kW a przecież logiczne, że 22kW w takim małym pudełku się nie "zmieszczą" :( Oczywiscie chodzi mi o urządzenie zaprezentowane przez Was.

To tym bardziej podkreślam, że jest zapotrzebowanie na taki system (niekoniecznie z CHAdeMO) w formie zdatnej do ogarnięcia przez szarego użytkownika (jak połączyć moduły, żeby dostać 230V to jasne, ale ładowanie całości to wyższa szkoła jazdy) ;) Tzn albo gotowiec, albo chociaż tutorial krok po kroku.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1307
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-08-22, 21:29   

Dławik nie jest taki duży, bo chodzi to z dużą częstotliwością. Jak masz rozpracowany protokół komunikacji, to możesz zrobić ładowarkę na 20A. Mam jakieś uszkodzone moduły IGBT od falowników, można wykorzystać z tego mostek i jakieś działające tranzystory, dławiki są w spawarkach.
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1204
Wysłany: 2018-08-23, 07:29   

RadekNet napisał/a:
Mnie kręci takie coś mobile dc charger 22kw mdc22 , ale boję się ich pytać o cenę.

W 2015r. było 17.000 EUR netto :P
:arrow: Ile mniej więcej kosztuje ładowarka Designwerk MDC22 o mocy 21 kW?
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
RadekNet 
Nissan Leaf 24kW

Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 85
Skąd: Sligo (Ire)
Wysłany: 2018-08-23, 10:01   

RaveN napisał/a:
RadekNet napisał/a:
Mnie kręci takie coś mobile dc charger 22kw mdc22 , ale boję się ich pytać o cenę.

W 2015r. było 17.000 EUR netto :P
:arrow: Ile mniej więcej kosztuje ładowarka Designwerk MDC22 o mocy 21 kW?


Jak człowiek głupotę palnie na forum to robi się odważniejszy - zapytałem o aktualną cenę ;)
15 tys e + kabel CHAdeMO 1700e. Plus VAT :)
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-23, 13:51   

wodnik7 napisał/a:
Pytanie: w jaki sposob podac chademo autku? Tzn, lyka dc przez AC (moze sie wyrazam
pokretnie:)), ale w jaki sposob „zmodulowac“ DC z chademo?

cZy chcecie zasymulowac slupkowi chademo 230V pakietu przez arduino i wpuscic to adapterem przy odpowiednim natezeniu pradu? Jakos sobie musze to logicznie poukladac..:)
Adapter CHAdeMO->Mareshal to tylko przejściówka DC->DC, potrzebna ze względu na różnicę złącza i protokołu - prąd stały ze stacji CHAdeMO popłynie przez przejściówkę do baterii bez żadnego przekształcania. Kontroler CHAdeMO w przejściówce posłuży (w uproszczeniu) tylko do poproszenia stacji o właściwą wartość prądu.

Ładowanie samochodu z pakietu 230V DC wykonujemy tylko za pośrednictwem przetwornicy AC->DC w samochodzie. Innymi słowy pakiet 230V DC robi tylko za gniazdko sieciowe - możesz tam podłączyć telewizor, toster, możesz i EVSE (choć nie każde EVSE zadziała zasilane przez DC, te przenośne powinny).

Odpowiedzi na pozostałe pytania wkrótce.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
RadekNet 
Nissan Leaf 24kW

Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 85
Skąd: Sligo (Ire)
Wysłany: 2018-08-23, 14:38   

PatrykS napisał/a:

Ładowanie samochodu z pakietu 230V DC wykonujemy tylko za pośrednictwem przetwornicy AC->DC w samochodzie. Innymi słowy pakiet 230V DC robi tylko za gniazdko sieciowe - możesz tam podłączyć telewizor, toster, możesz i EVSE (choć nie każde EVSE zadziała zasilane przez DC, te przenośne powinny).


A czy nie prościej (zreszta to Ty parę miesięcy temu o tym sposobie pisałeś) polączyć konserwy od Leafa, zeby otrzymac 14..15,6V (2x3,5..3,9V), do tego przetwornicę 12/230V o mocy odpowiedniej do posiadanego EVSE? Jeśli para konserw da +5km do zasięgu to wygląda to dość sensownie w kwestii koszty/zasięg/możliwość rozbudowy.

Do baterii 230V potrzeba 14 konserw, prawda?
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-23, 23:51   

RadekNet napisał/a:
Ale palnąłem... Zasugerowałem się tymi 22kW a przecież logiczne, że 22kW w takim małym pudełku się nie "zmieszczą" :( Oczywiscie chodzi mi o urządzenie zaprezentowane przez Was.
Jeśli myślisz o pakiecie 22kWh to fakt, póki co jeszcze się nie zmieszczą. Jeśli myślisz o przetwornicy AC/DC o mocy 22kW to się zmieści.

RadekNet napisał/a:
jak połączyć moduły, żeby dostać 230V to jasne, ale ładowanie całości to wyższa szkoła jazdy
Połączenie modułów to wszystko, ewentualnie podłączenie do nich gniazdka 230V, żeby łatwiej było podłączyć EVSE przenośne. Prawdopodobnie nie każde zadziała - musi mieć w środku przekaźniki z cewką DC.

gienek333 napisał/a:
Dławik nie jest taki duży, bo chodzi to z dużą częstotliwością.
Projektować przetwornic póki co nie umiem i nie chcę umieć (czuję tylko, że ten dławik na 125A to raczej będzie miał gabaryty niemałe), na ładowarkę mamy inny pomysł, póki co czeka on na ukończenie - mamy jeden moduł testowy 150V/100A, potrzebujemy 3 takie trochę porządniej wykonane.

RadekNet napisał/a:
A czy nie prościej (zreszta to Ty parę miesięcy temu o tym sposobie pisałeś) polączyć konserwy od Leafa, zeby otrzymac 14..15,6V (2x3,5..3,9V), do tego przetwornicę 12/230V o mocy odpowiedniej do posiadanego EVSE?
Testy 6 konserw nie wypadły zbyt pomyślnie - w zakresie 4,0..3,5V/ogniwo i przy najniższej możliwej mocy do samochodu ustawionej w EVSE (6A/1400W) udało się z tego pakietu wyciągnąć 1,3kWh, z tego ledwie 0,5kWh trafiło do baterii, reszta to straty w przetwornicy 12VDC->230VAC oraz w samochodzie. Przy pełnych 3kW pewnie sprawność byłaby większa, ale z kolei trochę przeciążone byłyby ogniwa i z kolei mniej kWh dałoby radę z nich wyciągnąć (trzeba by dołożyć kolejnych ogniw). Przy 230V pakiecie DC nie potrzeba przetwornicy 12VDC->230VAC z jej stratami, i jej kosztem/masą.

RadekNet napisał/a:
Do baterii 230V potrzeba 14 konserw, prawda?
230V/4V/ogniwo = ~58ogniw, czyli 29 konserw.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Slawek 

Wiek: 43
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 166
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2018-09-02, 16:02   

Ciekawe rzeczy ty piszecie i przed wszystkim gratulacje!
Idąc tym tropem można zbudować pakiet o połowę mniejszy na DC 120V (napięcie USA)
i też ładować za pomocą EVSE ?
Będziecie próbować trojaczka ładować DC przez złącze AC ?
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-09-02, 20:48   

Slawek napisał/a:
Idąc tym tropem można zbudować pakiet o połowę mniejszy na DC 120V (napięcie USA)
i też ładować za pomocą EVSE ?
Też o tym pomyśleliśmy - powinno działać, ale jeszcze nie sprawdziliśmy. Wczoraj spróbowaliśmy działanie EVSE na 230VDC - zadziałał Kopp i fabryczna od e-NV200, nie chciał UMC i fabryczne od Amper. Na 118VDC nie zadziałała żadna.

Slawek napisał/a:
Będziecie próbować trojaczka ładować DC przez złącze AC ?
Pewnie kiedyś spróbujemy, jak już dorobimy się pakietu całego, bo na razie tylko tym "zrzutkowym" dysponujemy, co ogranicza nam możliwości testowe do wspólnych spotkań :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Slawek 

Wiek: 43
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 166
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2018-09-03, 20:41   

Podsumowując temat można zrobić przejściówkę Chademo do Typ 1 (lub Typ2) AC
i ładować na stacjach Chademo auta które nie mają Chademo (Ampera, Zoe) ?
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-09-03, 21:59   

Slawek napisał/a:
Podsumowując temat można zrobić przejściówkę Chademo do Typ 1 (lub Typ2) AC
i ładować na stacjach Chademo auta które nie mają Chademo (Ampera, Zoe) ?
Być może - jeśli stacja CHAdeMO będzie dostatecznie szybko słuchała kontrolera w przejściówce, który będzie próbował utrzymać stałe napięcie na złączu mimo zmieniającego się prądu poieranego przez samochód to tak, rzecz jest planowana do sprawdzenia.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 917
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-09-04, 08:38   

A jak jest z przejściem chademo->CCS?

Swoją drogą - adaptery z combo 2 na combo 1 już nie kosztują jakiegoś majątku:
https://www.alibaba.com/p...0760108035.html
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1244
Wysłany: 2018-09-04, 08:43   

Chademo-ccs to calkiem inny protokol..

Jesli chodzi o CCS 1, to zazwyczaj najprzyjemniej zmiejic gniazdo:) i nie trzeba adapterow..
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-09-04, 09:14   

wodnik7 napisał/a:
Chademo-ccs to calkiem inny protokol..
Potwierdzam, chwilowo poza moim zainteresowaniem, ale jak już się zrobi samochód z CHAdeMO i stację CHAdeMO to pewnie i za CCSa trzeba się będzie wziąć - gniazdo już mam :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 917
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-09-04, 10:48   

wodnik7 napisał/a:
Chademo-ccs to calkiem inny protokol..

Jesli chodzi o CCS 1, to zazwyczaj najprzyjemniej zmiejic gniazdo:) i nie trzeba adapterow..


Skoro protokól chademo jest rozgryziony, to można się zastanowić, czy tego DC nie podać do CCS.

Jeśli chodzi o gniazdo, to jasne, że lepiej je zamienić (koszt gniazda podobny jak koszt przejściówki: https://www.aliexpress.co...15155334.html). Tylko nie zawsze się zmieści - jednak type1 jest zauważalnie mniejsze niż type2.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-09-04, 12:25   

vwir napisał/a:
Skoro protokól chademo jest rozgryziony, to można się zastanowić, czy tego DC nie podać do CCS.
Podać to nie problem - ale trzeba zapytać samochód po CCSie, jakich wartości prądu/napięcia potrzebuje, i podpowiedzieć mu, że już może to DC ssać.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 917
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-09-04, 14:02   

Jasne. Czyli pozostaje rozgryzienie CCS po stronie samochodu. Nie twierdzę, że to proste, ale to chyba nie jest niemożliwe, mimo innych protokołów.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-09-04, 16:28   

vwir napisał/a:
Czyli pozostaje rozgryzienie CCS po stronie samochodu. Nie twierdzę, że to proste, ale to chyba nie jest niemożliwe, mimo innych protokołów.
Zdecydowanie - z CHAdeMO jest o tyle łatwiej, że miałem specyfikację i protokół jest naprawdę banalny. Jak jest z CCSem to jeszcze nie wiem, ale słyszałem, że tam jest bliżej do TCP/IP.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1244
Wysłany: 2018-09-04, 19:42   

A ja tak ogolnie. Wiec jesli zrobic by „adapter we wtyczce“, ktory z chademo bralby 230V np, to ogranocza przeciez Wa swtyk type1 (lub typ2), czyli maks w amperze 16A? Maksymalnie wiec dalej 3.7kW - czy gdzies mam blad myslowy?
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2555
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-09-04, 19:51   

wodnik7 napisał/a:
Maksymalnie wiec dalej 3.7kW - czy gdzies mam blad myslowy?
Zgadza się - ale przez długi czas przy Olivii było tylko CHAdeMO, a ja akurat tam często bywałem. W Gdyni i Gdańsku na Lotosach też tylko CHAdeMO. Ostatnio w Forum Type 2 było zajęte, a CHAdeMO wolne - czasem więc jak widzisz przydałoby się, aczkolwiek nie chciałbym wtedy spotkać wracając po dwóch czy trzech godzinach rozładowanego Leafa czekającego na mnie niecierpliwie :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1244
Wysłany: 2018-09-04, 20:31   

No tak, alternatywa jest:) ale docelowo jakos by dojsc do baterii dobrze by bylo, 1C zje przeciez..
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 12