SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator trakcyjny e-Golf i problem ładowania do 80%
Autor Wiadomość
gednet

Dołączył: 31 Lip 2018
Posty: 29
  Wysłany: 2018-08-27, 23:47   Akumulator trakcyjny e-Golf i problem ładowania do 80%

Mili moi

W załączniku plik z pomiarem napięć na ogniwach baterii trakcyjnej po naładowaniu na 100%. Podłączyłem do łądowania i pozwoliłem, aby proces ładowania został zakończony przez sterownik, czyli do pełna. Napięcie na poszczególnych ogniwach wynosi dokładnie 4,01V.

To są ogniwa pryzmatyczne Panasonica i według wykresu i danych ze strony producenta ich maksymalne napięcie po pełnym naładowaniu wynosi 4,2V. Jak wynika z wykresu, dla napięcia 4V poziom zgromadzonego ładunku wynosi w przybliżeniu 85%.

Gdzieś znalazłem wykres dla ogniwa pryzmatycznego, ale nie mogę tego znów namierzyć. Czy jest możliwe, że sterownik ładowarki pokładowej sam z siebie ładuje nie na 100%, lecz na te 80% - 90%? Gdziekolwiek bym nie czytał to maksymalne napięcie ogniw li-ion przy pełnym naładowaniu wynosi około 4,15V - 4,2V. Dobrze myślę?

Czy możecie z dowolnego auta podać mi napięcie ogniw przy naładowaniu przerwanym na poziomie 80% według sterownika? Czy napięcie 4V faktycznie wskazuje na niepełne naładowanie?

Dzięki

battery.png
Plik ściągnięto 10 raz(y) 28,45 KB

 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-28, 01:14   

gednet napisał/a:
Czy jest możliwe, że sterownik ładowarki pokładowej sam z siebie ładuje nie na 100%, lecz na te 80% - 90%?
Zdecydowanie - ładowanie ogniw do mniejszego napięcia znacząco wydłuża żywotność ogniw. W Amperze pełne ładowanie kończy się na ok. 4V (do 4,04V nieraz widziałem), w i-MiEVie na 4,1V.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 434
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-08-28, 07:53   

Co więcej, nie słyszałem, żeby jakikolwiek samochód ładował do 4.2V
_________________
https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1193
Wysłany: 2018-08-28, 10:23   

gednet napisał/a:
Napięcie na poszczególnych ogniwach wynosi dokładnie 4,01V.

Z takich pomiarów raczej należy się cieszyć, super zbalansowane.

Żadne ogniwa w EV nie są używane w pełnym zakresie 0-100%. To co do dyspozycji ma użytkownik (100% naładowania) to w istocie na przykład 5-95%, albo 10-90%, albo jeszcze mniej.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
gednet

Dołączył: 31 Lip 2018
Posty: 29
Wysłany: 2018-08-28, 11:17   

Dziękuję. Zaczynam poznawać EV od podszewki.

Czy w takich sytuacjach faktycznie pilnować "ręcznie" ładowania do 80% według wskazań? Wczoraj naładowałem na 80% według wskaźnika, dzisiaj rano sprawdziłem.
Napięcie na ogniwach wynosi 3,88V.
Czy może pozwolić jednak ładować się ogniwom na 100%, bo napięcie 4V dla li-ion będzie zdrowe?. Czy można wydłużyć jeszcze bardziej życie ogniw, jeżeli będę ładował o 0,1V mniej niż pozwala sobie sterownik?
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1193
Wysłany: 2018-08-28, 13:00   

Im bardziej ograniczy się okno ładowania - na przykład ładując do 80% albo 90% tego co pozwala producent (mimo, że on już i tak ograniczył), tym trwałość akumulatorów raczej będzie wyższa (kosztem mniejszej gotowości w razie potrzeby wykorzystania zasięgu w pełnym zakresie). Jeżeli na co dzień nie potrzeba pełnego zasięgu, to lepiej ustawić ładowanie do np. 80%.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-28, 13:56   

RaveN napisał/a:
Im bardziej ograniczy się okno ładowania
Potwierdzam. Warto też ładować jak najszybciej po rozładowaniu do "zera" - te baterie lubią pracować w pobliżu 40% naładowania.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 42
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1206
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2018-08-28, 22:55   

Gdybyś miał naładowane do 4.2v nie mógłbyś odzyskiwać energii z hamowania...o to zapewne także chodzi.
Prąd hamujący jest bardzo duży i mogłoby dojść do przeładowania.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 257
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2018-08-29, 07:33   

RaveN napisał/a:
Im bardziej ograniczy się okno ładowania - na przykład ładując do 80% albo 90% tego co pozwala producent (mimo, że on już i tak ograniczył), tym trwałość akumulatorów raczej będzie wyższa (kosztem mniejszej gotowości w razie potrzeby wykorzystania zasięgu w pełnym zakresie). Jeżeli na co dzień nie potrzeba pełnego zasięgu, to lepiej ustawić ładowanie do np. 80%.


Nieśmiało cytuję dla przypimnienia i jako laik wyczytałem co potwierdza w/w argumenty
http://elektrowoz.pl/pora...-jak-najdluzej/
_________________
Alleluja i do przodu !
 
 
gednet

Dołączył: 31 Lip 2018
Posty: 29
Wysłany: 2018-08-29, 08:38   

Ok Bronek. To jest jasne. Ja raczej pytam czy jeżeli sterownik ładuje do 85% (około) co stanowi 100% na szafie (przypominam: 4V na ogniwie) to czy ładowanie do 80% (według szafy i 3,88V na ogniwie) znacząco wydłuży żywotność baterii. Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).

Do czego zmierzam: ograniczenie ładowania przez producenta (na szafie 100%, na ogniwie 85%) wydłuża życie baterii do np. 2000 cykli ładowań. Jeżeli ja sam ograniczę do 80% na szafie to zwiększę życie ogniw o np 200 cykli. Czyli nieznacznie.
Biorąc pod uwagę, że niektórzy producenci ogniw jako cykl ładowania podają PEŁNY cykl, co w przypadku ładowania z 10 - 80% pojemności ogniwa daje 0,7 cyklu, inni cykl ładowania określają jako minimum powiedzmy 0,8 pełnej pojemności wtłoczonej do ogniwa mamy nieznaczny uzysk, bo przecież z każdego ograniczonego cyklu ładowania przejedziemy mniej km.

O to mi chodzi. Ograniczyć - jasne! Tylko czy poprzestać na ograniczeniu przez sterowniki - większa ilość km z jednego cyklu, czy zatrzymywać ładowanie wcześniej i zmniejszyć km z jednego cyklu.

To nie jest akademicka dyskusja. Jestem pewien, że floty kupujące autobusy czy busy EV mają to policzone doskonale. Ale nie mogą liczyć na jakieś dodatkowe zabiegi pielęgnacyjne swojej floty EV przez pracowników. A w przypadku flot koszt eksploatacji jest znacznie bardziej istotny niż dla nas - użytkowników prywatnych.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-29, 08:47   

Pir-serwis napisał/a:
Gdybyś miał naładowane do 4.2v nie mógłbyś odzyskiwać energii z hamowania...o to zapewne także chodzi.
Prąd hamujący jest bardzo duży i mogłoby dojść do przeładowania.
Zgadza się, ale to też kontroluje samochód - przy pełnym naładowaniu typowego elektryka hamowanie odzyskowe nie działa przez pierwsze kilometry, lub działa z ograniczoną mocą.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
gednet

Dołączył: 31 Lip 2018
Posty: 29
Wysłany: 2018-08-29, 10:01   

Ok Bronek. To jest jasne. Ja raczej pytam czy jeżeli sterownik ładuje do 85% (około) co stanowi 100% na szafie (przypominam: 4V na ogniwie) to czy ładowanie do 80% (według szafy i 3,88V na ogniwie) znacząco wydłuży żywotność baterii. Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).

Do czego zmierzam: ograniczenie ładowania przez producenta (na szafie 100%, na ogniwie 85%) wydłuża życie baterii do np. 2000 cykli ładowań. Jeżeli ja sam ograniczę do 80% na szafie to zwiększę życie ogniw o np 200 cykli. Czyli nieznacznie.
Biorąc pod uwagę, że niektórzy producenci ogniw jako cykl ładowania podają PEŁNY cykl, co w przypadku ładowania z 10 - 80% pojemności ogniwa daje 0,7 cyklu, inni cykl ładowania określają jako minimum powiedzmy 0,8 pełnej pojemności wtłoczonej do ogniwa mamy nieznaczny uzysk, bo przecież z każdego ograniczonego cyklu ładowania przejedziemy mniej km.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-29, 13:57   

gednet napisał/a:
Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).
Są w internecie badania naukowe na ten temat, widziałem jakieś, ale zbyt głęboko się nie wczytywałem i nie pamiętam wyników. Generalnie w Amperze bateria działa w zakresie 20-85%, jest świetnie chłodzona/grzana, i zużycia po setkach tys. km w zasadzie nie widać (ktoś zeznawał 1 czy 2 procent w badaniu w ASO, ale to prawie błąd pomiarowy :-) ).
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1139
Wysłany: 2018-08-29, 14:45   

Pocztac tez mozna o teslach, ktore srednio traca kilka procent do kilkudziesieciu tys km, a pozniej zazwyczaj juz nic, pozostajac powyzej 90%.

Wiadomo, co jest zle: zawsze ladowac do pelna (nie wyjezdzajac od razu), i wyjezdzac do zera. No i ladowanie wolne lepsze od szybkiego.
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 257
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2018-08-29, 15:32   

Szkoda, że np jest timer czasowy a nie ogranicznik procentowy.
_________________
Alleluja i do przodu !
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1139
Wysłany: 2018-08-29, 15:43   

Naprawde w leafie nie mozna ustawic ograniczenia np. aplikacja? Chociaz w ioniqui nie mozna nawet zobaczyc z jaka moca sie laduje... nedznie:(
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-08-29, 16:08   

W leafie 2013 można ustawić ograniczenie ładowania do 80%.
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 257
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2018-08-29, 16:16   

Są dwa timery ładowania godziny on/off i dni tygodnia . Podobnie ze sterowaniem klimą/grzaniem .
Do tego aplikacja ze startem/stopem i timerami .

Nie zauważyłem ograniczenia ładowania . Sprawdzę .. :?:

Aplikacją nie można ustawić %ów , przynajmniej jak jest nie podłączony . Sprawdzone teraz gdy nie jest podłączony , po poleceniu ładowania , odpisał mi ,że nie da rady bo ..... :mrgreen: bo nie z w/w powodów .
_________________
Alleluja i do przodu !
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-08-29, 16:45   

Nawet w leafie I od bodajże 2014 (a 2015 to już na pewno) usunięto opcję ładowania do 80% pojemności. Podobno dlatego, że to zbyt wiele nie zmienia (baterie i tak nie są ładowane do 100% swojej realnej pojemności).
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1139
Wysłany: 2018-08-29, 16:49   

Bzdura jakas... w tesli moge ustawic ile chce, i zawsze.. po prostu przesuwam pasek, i tyle..

83EFC116-E1A5-4981-A385-C1208AD12C14.png
Plik ściągnięto 881 raz(y) 212,13 KB

Ostatnio zmieniony przez wodnik7 2018-08-29, 17:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 846
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-08-29, 17:06   

Ale co bzdura? Że niewiele to daje? Myślę, że nie do końca bzdura, skoro to usunęli. Prościej przecież było zostawić...
 
 
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1139
Wysłany: 2018-08-29, 17:28   

Bzdura, ze nie mozesz sam zdecydowac. Tak samo jak ja decyduje ile benzyny elac, mam prawo zdecydowac jak (i ile) sie ladowac.
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 257
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2018-08-29, 20:23   

Jestem za procentową możliwością ustalania poziomu ładowania. Skoro są niby badania i zalecenia jak i dlaczego by było optymalnie, to dlaczego by nie dać możliwości takiego wyboru.
Chyba, że chodzi o to aby samochód szybciej wymieniać.
Kiedyś Mercedes mało nie zbankrutował, gdy jego samochody okazały się trwałe i mało awaryjne.

Oczywiście nabędzie się, za jakiś czas wprawy, by czasowo m/w ocenić czas/poziom naładowania dla danej ładowarki. Zresztą wskaźnik informuje ile czasu i do jakiego procenta naładowania zostało.
Timerem można wtedy dać stop o określonej godzinie. Ale to półśrodek.

Takie zabawy w optymalne ładowanie to raczej w warunkach domowych, gdzie nie ma ciśnienia na zasięg.

Mam np w tej chwili ok 20% baterii i ok 55km zasięgu i spokojnie jeżdzę do soboty, gdyż wiem iż dalej jak do Lidla się nie wybiorę a w razie czego jest inne auto.
_________________
Alleluja i do przodu !
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1286
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-08-29, 20:59   

Potem Mercedes zaczął produkować szmelc i od kilku lat walczy o powrót marki :-( .
Co do aku, to mają coś takiego jak Rw i ładując szybką ładowarką możemy wyjechać nawet powyżej 4.3 V , ale jak przestaniemy ładować to napięcie spadnie, zależy przy jakim prądzie przerwiemy ładowanie.
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1193
Wysłany: 2018-08-30, 09:17   

vwir napisał/a:
Nawet w leafie I od bodajże 2014 (a 2015 to już na pewno) usunięto opcję ładowania do 80% pojemności.

Z tego co pamiętam, Nissan usunął to z uwagi na testy EPA (biurokracja), które brałyby pod uwagę zalecane ładowanie do 80% i podawały zasięg dla 80%, a więc w katalogach byłoby to niekorzystne względem innych modeli. Tesla chyba z tego wybrnęła najlepiej, stosując płynne procentowe ustawienie, przez co w testach brane pod uwagę jest ładowanie do 100%.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 15