SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak zachęcić powiat do realizacj programu "Gepard II&am
Autor Wiadomość
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-01-10, 13:37   

No dobra, ale silnika elektryczny jest wielokrotnie tańszy w produkcji od spalinowego. Ale nawet licząc 1:1 to tak jak pisałem - takie ZOE bez baterii powinno kosztować 50tys, jak clio (czy tam captur). A nie 100tys. Ja wiem, że skala też robi swoje, ale to też nie do końca prawda. Niektóre konstrukcje, jak elektryczny golf, elektryczna B-klasa, elektryczny fiat 500 to tak naprawdę przeróbka istniejących spalinowozów. Nie ma więc przy nich tak dużego nakładu pracy, jak przy zaprojektowaniu nowego modelu od zera. Więc nadal nie sądzę, żeby to podwajało koszty produkcji elektryka.
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 474
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2019-01-10, 13:43   

No i życie napisało rozwiązanie. Lekko puknięte Zoe 2014 możemy kupić za 15-20 tyś bez baterii.
Baterię 22 kWh za 30 tyś. (lub 41 kWh za 45 tyś) i mamy od 50 tyś Zoe z baterią, co jest kwotą
porównywalną z R Captur diesel o podobnym wyposażeniu (nawigacja, kamera cofania itd.)
Ostatnio zmieniony przez Apolonia 2019-01-10, 13:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-01-10, 13:54   

To nie jest żadne rozwiązanie faktu, że nowe elektryki są nienaturalnie drogie. Tego captura też liczysz powypadkowego pięcioletniego?
Liczyłem na to, że z czasem gdy pojawią się nowi gracze to jednak ceny pospadają. Tymczasem elektryki produkuje już ponad 10 firm (tesla, nissan, renault, citroen, mitsubishi, kia, vw, bmw, mercedes, chevrolet, opel) i kompletnie nie widać spadku ich cen. Właściwie to raczej widać ich wzrost. Większość z tych firm produkuje jakieś homeopatyczne ilości, które mają się nijak do zapotrzebowania. Mam wrażenie, że powodów jest kilka, ale jednym z nich jest to, że na takim elektryku ciężko zarabiać na serwisowaniu. Bo nie licząc tesli to jakie inne elektryki mają jakieś większe przypadłości i wymagają serwisowania? Ciężko takie znaleźć. A z tego co czytałem to producenci aut zarabiają głównie na serwisowaniu, a nie na sprzedaży.

Gdyby nowy Leaf kosztował jak inne kompatowe auta - 60tys za auto + 30 tys za baterię (czyli w sumie 90tys) to już dzisiaj biegłbym do salonu żebu go kupić. No ale 160tys to trochę dużo jak za kompakta.
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 474
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2019-01-10, 14:01   

Z serwisem, to fakt, przez moje ręce przeszły 4 EV i wymieniłem
tylko stabilizatory przód za 50 zł przy 60 tyś km.
A cena, no cóż celem producentów jest zarabiać na autach,
a że nie jest to sprzedaż masowa, to cena jest adekwatna.

Myślę że w tym gronie znamy prawdę i wiemy kto nas wrobił w ropę.
Ja się z tego częściowo wypisałem, a zamierzam całkowicie.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2912
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-01-10, 15:53   

vwir napisał/a:
No dobra, ale silnika elektryczny jest wielokrotnie tańszy w produkcji od spalinowego.
Masz na to jakieś dane? Prostszy w produkcji może tak, ale tańszy niekoniecznie - magnesy trochę kosztują. Do tego energoelektronika w wykonaniu automotive (zakres temperatur chociażby powoduje konieczność wielokrotnego przewymiarowania kondensatorów) też swoje kosztuje.

vwir napisał/a:
Nie ma więc przy nich tak dużego nakładu pracy, jak przy zaprojektowaniu nowego modelu od zera.
Zgadza się, ale patrz ilości sprzedane - koszty opracowania całego nowego spalinowozu (a przecież silnik i inne komponenty można używać z początku ze starego rozwiązania) dzieli się na miliony, a w elektrykach na co najwyżej tysiące. Silnik elektryczny i energoelektronikę musisz opracować jednak, a to kosztuje.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-01-10, 15:57   

PatrykS napisał/a:
Do tego energoelektronika w wykonaniu automotive (zakres temperatur chociażby powoduje konieczność wielokrotnego przewymiarowania kondensatorów) też swoje kosztuje.


A do spaliniaka nie musisz? No i do spaliniaka nie masz sterowników, kontrolerów, itp? Nie ma różnicy. W spaliniakach weź pod uwagę metale szlachetne używane w katalizatorach, filtrach cząstek stałych, itp. Tak, to jest droższe niż jakikolwiek magnes. Dodaj cały silnik spalinowy, turbosprężarkę, skrzynię biegów, sprzęgło dwumasowe, układ wydechowy, wysokociśnieniowe pompy wtryskowe, zbiornik paliwa, itp. Serio uważasz, że to jest tańsze niż produkcja silnika elektrycznego? Nie, nie liczyłem tego i nie mam konkretnej liczby, ale mam zdrowy rozsądek.

Jeśli popatrzysz na spaliniaki to zobaczysz, że już dawno minęły czasy, gdy ten sam silnik był używany przez 3 generacje tego samego auta. Coraz częściej nowa generacja silników pojawia się niemalże tak samo często jak nowy model auta. No i w drugą stronę - nissan ma już opracowany silnik i osprzęt do leafa od 2010 roku. Wiele nie zmienili przez te 9 lat, ceny również. A spróbuj sobie zobaczyć, czy spaliniaki mają te same silniki, co 9 lat temu. Możesz się zdziwić.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2912
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-01-10, 17:25   

vwir napisał/a:
A do spaliniaka nie musisz? No i do spaliniaka nie masz sterowników, kontrolerów, itp?
Nie masz inwertera na moc 100kW+, to jest coś ciut innego niż płytka drukowana z kontrolerem za 5$ zużywająca parę watów.

vwir napisał/a:
W spaliniakach weź pod uwagę metale szlachetne używane w katalizatorach, filtrach cząstek stałych, itp. Tak, to jest droższe niż jakikolwiek magnes.
To weź w jedną rękę cały katalizator, a w drugą silnik 100kW peak, powiesz mi wtedy czy parę gramów platyny pokrywającej siatkę w katalizatorze może być droższe od kilku kg metali ziem rzadkich w mocnych magnesach.

vwir napisał/a:
Dodaj cały silnik spalinowy, turbosprężarkę, skrzynię biegów, sprzęgło dwumasowe, układ wydechowy, wysokociśnieniowe pompy wtryskowe, zbiornik paliwa, itp. Serio uważasz, że to jest tańsze niż produkcja silnika elektrycznego? Nie, nie liczyłem tego i nie mam konkretnej liczby, ale mam zdrowy rozsądek.
Zdrowy rozsądek dziś średnio pomaga, gdy części elektroniczne taniej jest wyciągnąć z chińskiej zabawki niż kupić w sklepie. Kiedy rusza zautomatyzowana produkcja wielkoseryjna to już koszty materiałów mają największy wpływ, a w silnikach w większości to stal i aluminium, dość tanie.

vwir napisał/a:
Jeśli popatrzysz na spaliniaki to zobaczysz, że już dawno minęły czasy, gdy ten sam silnik był używany przez 3 generacje tego samego auta.
I to jest kompletnie inny silnik? Zmiany między kolejnymi przyznasz nie są przełomowe, a przynajmniej rzadko są.

vwir napisał/a:
No i w drugą stronę - nissan ma już opracowany silnik i osprzęt do leafa od 2010 roku. Wiele nie zmienili przez te 9 lat, ceny również.
Dlatego pisałem o 10 producentach i każdy w milionach sztuk - prawdziwa konkurencja czyni cuda z kosztami. Czemu pierwsze telewizory 40-50-60-70 cali kosztowały majątek, a dziś nierzadko 1/10 ceny? Cierpliwości :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-01-10, 17:59   

No to wziąłem "kalkulator" i sprawdziłem. Wszedłem na etkę online. Masz tam ceny części.

Cena silnika elektrycznego do e-golfa? 6`046.55$
Cena modułu ładowania? 1`272.17$

Dla porównania benzyniaki:
Koszt najtańszego silnika 1.2 (silnik BEZ OSPRZĘTU)? 5`670.78$
Koszt czego nieco bardziej porównywalnego, czyli 1.6, bez osprzętu: 8`513.00$
Koszt skrzyni biegów manualnej? 4`782.58$


Czy masz jeszcze jakieś pytania? Nie chce mi sie nawet dodawać osprzętu silnika, DPF-a, układu wydechowego, wtryskowego, itp. To raczej bezcelowe, bo goły silnik ze skrzynią biegów już jest dużo droższy niż elektryczny z układem ładowania.
 
 
wodnik7
teslanacodzien.pl

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1331
Wysłany: 2019-01-10, 18:30   

vwir - cena nie jest miernikiem wartosci. Ze silniki i skrzynie w golfach maja chore ceny, nie znaczy, ze sa tyle warte. Maja sie psuc, maja serwisy zarabiac.
 
 
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 949
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2019-01-10, 18:33   

rafmat napisał/a:
Wszystko ładnie pięknie ale wydaje mi się, że przeciętna gmina (mimo, że jest to 100% dotacja i refundowanie) obawia się raczej tego kto taką stację/takie stacje po uruchomieniu będzie utrzymywał => serwis, przeglądy a przede wszystkim koszty eksploatacji no bo przecież ogólnie prąd nie jest chyba w ramach tego programu dotowany... Znając polskie realia to większość gmin raczej właśnie tym będzie się przejmować i tego będzie się obawiać...


Czy ktoś ma dokładne wyliczenia wszystkich kosztów w okresie 1 roku wolnostojącego punktu ładowania o mocy 11 lub 22kW?

Uważam że pierwsze lata to niebędzie duży koszt (serwis, przeglądy itd ) bo to jest nowa stacja - tak samo jak z nowym autem przez pierwsze 3 lata. Stacja powinna już po roku zarabiać na siebie jeżeli lokalizacja będzie odpowiednia -przede wszystkim blisko centrum.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2303
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2019-01-10, 19:23   

domino napisał/a:
Stacja powinna już po roku zarabiać na siebie jeżeli lokalizacja będzie odpowiednia -przede wszystkim blisko centrum.

Nigdy na siebie nie zarobi - na to nie ma szans. Nawet jeśli będzie jakaś firma zarządzająca i rozliczająca to zje wszystkie zyski ( gdyby się pojawiły) skonsumuje .
Takie stacje muszą być bezpłatne dla mieszkańców i turystów. Wystarczająco wysokim zyskiem dla miasta jest to że tyle kW ile zostanie pobrane nie będzie spalone w benzynie /ON w tym mieście.
Zarabiać można na ładowarkach (DC)
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 321
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2019-01-10, 20:13   

Gdyby państwo dało swobodę w rozliczeniach pomiędzy producentami zielonej energii a klientem docelowym (podobno ma to nastąpić nowa dyrektywa UE Red II) to każdy większy posiadacz PV czy elektrowni wiatrowych sam postawi stacje ładowania i jeszcze ekspres z kawą gratis.
_________________
Opel Ampera, Nissan e-NV200
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-01-10, 20:19   

wodnik7 napisał/a:
vwir - cena nie jest miernikiem wartosci. Ze silniki i skrzynie w golfach maja chore ceny, nie znaczy, ze sa tyle warte. Maja sie psuc, maja serwisy zarabiac.


Oczywiście. A silniki elektryczne vw sprzedaje poniżej kosztów produkcji. Ot, taka charytatywna działalność.
 
 
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 949
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2019-01-10, 20:28   

jas_pik napisał/a:
domino napisał/a:
Stacja powinna już po roku zarabiać na siebie jeżeli lokalizacja będzie odpowiednia -przede wszystkim blisko centrum.

Nigdy na siebie nie zarobi - na to nie ma szans. Nawet jeśli będzie jakaś firma zarządzająca i rozliczająca to zje wszystkie zyski ( gdyby się pojawiły) skonsumuje .
Takie stacje muszą być bezpłatne dla mieszkańców i turystów. Wystarczająco wysokim zyskiem dla miasta jest to że tyle kW ile zostanie pobrane nie będzie spalone w benzynie /ON w tym mieście.
Zarabiać można na ładowarkach (DC)


Ale Powiat czy Gmina może spojrzeć na to krzywym okiem :-/ wiadomo -koszty dlatego może współpraca powiatu i lokalnego sponsora ( galeria, stacja itd) który weźmie opłaty na siebie a zyski na pól w przyszłości. Ale na szukanie tego kogoś już nie ma na to czasu bo 3 tygodnie zostały do złożenia wniosku a czas ucieka.

Dlatego pytam się o koszty.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2303
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2019-01-10, 20:55   

Uderz do firmy ZEPTO.pl
Kontakty : WAWER Waldemar Wawer
ul. Michelsona 3
88-320 Strzleno
NIP 557-145-21-17
REGON 093111193

tel. +48 502 688 999

Jesli miasto udostępni mu lokalizację na stację to on ją tam wybuduje i będzie nią operował .
Miasto nie będzie miało żadnych kosztów a będzie miało się czym chwalić .
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 474
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2019-01-10, 21:58   

vwir napisał/a:
No to wziąłem "kalkulator" i sprawdziłem. Wszedłem na etkę online. Masz tam ceny części.

Cena silnika elektrycznego do e-golfa? 6`046.55$
Cena modułu ładowania? 1`272.17$

Dla porównania benzyniaki:
Koszt najtańszego silnika 1.2 (silnik BEZ OSPRZĘTU)? 5`670.78$
Koszt czego nieco bardziej porównywalnego, czyli 1.6, bez osprzętu: 8`513.00$
Koszt skrzyni biegów manualnej? 4`782.58$
.


Koszt ladowarki Renault 20 tys zl
Koszt silnika continental 12 tys zl
Koszt przekladni 6 tys
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-01-10, 22:17   

Wrzuć dla porównania podstawowego benzyniaka i skrzynię biegów z captura. Tak z czystej ciekawości.
 
 
tomekmisio 

Wiek: 43
Dołączył: 09 Lut 2016
Posty: 75
Skąd: podkarpacie
Wysłany: 2019-01-10, 22:23   

Za waszą inicjatywą wysmarowałem i ja maila do swoich władz miasta w końcu jest po wyborach więc może jakaś świeża krew jest:

Witam

Proszę o zainteresowanie się tematem elektromobilności i przygotowanie miasta na taką rzeczywistość jaka staje się codziennością. W mieście takim jak Łańcut brak jest nawet jednej stacji ładowania aut elektrycznych. Jako mieszkaniec Łańcut i właściciel auta elektrycznego często dostaje zapytania o możliwość ładowania aut elektrycznych od podróżnych i tym samym wstyd jest aby miasto jako nieliczne w regionie nie posiadało publicznej ładowarki aut elektrycznych. Na obecnym etapie mamy okazję na dofinansowanie takich działań z programu "Gepard II" http://nfosigw.gov.pl/ofe...cje-o-naborze-/

Można z niego otrzymać do 100% dotacji, w małych i średnich miastach do 50 tys. zł, co pozwala wybudować nawet kilka punktów ładowania samochodów elektrycznych o mocy 22kW. Wnioski można składać do 4 lutego. Nie wiem czy w Łańcucie takie pojazdy są zarejestrowane (mój jest zarejestrowany w Rzeszowie - parkowanie w strefach gratis), ale to tylko kwestia czasu. Za to przejeżdża ich przez Łańcut (lub częściej pewnie obok) wiele, i dla części z nich taki punkt może być wielkim ułatwieniem w podróży. Dla kolejnej części jest to okazja do zatrzymania się i zwiedzenia naszego pięknego miasta i słynnego nie tylko na cały kraj zamku - wszak ładowanie pojazdu zwykle zajmuje sporo czasu (typowo to 50km zasięgu w godzinę ładowania, w niektórych samochodach nawet 150km w godzinę). W czasie ładowania spokojnie można zjeść obiad i zrobić zakupy, czym gmina powinna być żywo zainteresowana - wszak goście zostawią pieniądze, ale spalin już nie. Dobrymi lokalizacjami dla punktów ładowania są rynek, szpital, galeria handlowa - sklepy, basen, okolice muzeum, zamek - tam gdzie stawia się samochód zwykle na dłużej.

Proszę o zapoznanie się jak Łańcut jako miasto turystyczne wypada na tle innych miejscowości jak Rzeszów ze swoimi stacjami ładowania https://www.plugshare.com/

Pozdrawiam Tomek
_________________
e-nv 200 2016r.
 
 
tomekmisio 

Wiek: 43
Dołączył: 09 Lut 2016
Posty: 75
Skąd: podkarpacie
Wysłany: 2019-01-11, 16:16   

No i szybka odpowiedz z urzędu czyli ten program to wielki pic na wodę i nabijanie kabzy różnego typy firmom no nie źle w tym kraju to chyba nic nie ma normalnego.

Cytat:

Szanowny Panie Tomku,



ponad 21 dni to wystarczający czas na przygotowanie aplikacji do tego typu konkursu, ale nie w terminie tkwi szkopuł, lecz w zakresie działań możliwych do sfinansowania w ramach ogłoszonego konkursu.

W związku z tym, że jest Pan żywo zainteresowany tematem, należy się Panu sprostowanie. Otóż pragnę doprecyzować, że nabór ogłoszony w ramach programu GEPARD II transport niskoemisyjny Część 2) Strategia rozwoju ekomobilności – jak sama nazwa wskazuje – dotyczy możliwości ubiegania się przez gminy o dofinansowanie przygotowania dokumentu o nazwie „Strategia rozwoju elektromobilności”, który w przyszłości być może (ale wcale nie musi tak być, gdyż na ten moment nie ma jeszcze jednoznacznych uregulowań w tym zakresie) ułatwi otrzymanie dofinansowania działań infrastrukturalnych w tym zakresie… W każdym razie nie jest to źródło, z którego można sfinansować budowę punktów ładowania samochodów elektrycznych.

W ostatnich latach pojawił się taki trend, że żeby gmina mogła zawnioskować o jakiekolwiek środki zewnętrzne, musi najpierw sfinansować opracowanie strategii/programu/planu itp. – tak jest m.in. w przypadku rewitalizacji obszarów zdegradowanych, rozwoju turystyki, obniżenia emisji gazów cieplarnianych i wielu innych dziedzin. Teraz ten trend dotknął niestety także elektromobilność. Opracowanie tego typu dokumentacji przez „wykwalifikowanych specjalistów” to koszt rzędu od kilkunastu do kilkuset (sic!) tysięcy złotych, tymczasem chyba wszyscy byśmy sobie życzyli, żeby środki wydawane były bezpośrednio na praktyczne działania infrastrukturalne a nie utrzymywanie firm consultingowych…

Z tego właśnie powodu odpisałem Panu, że rozważymy realizację tego typu inwestycji, bowiem – jak sam Pan słusznie zauważył - za kwotę 50 tys. zł można wybudować nawet kilka podstawowych punktów ładowania samochodów, a inicjatywa bardzo ciekawa, przyszłościowa i na pewno warta rozważenia, dlatego dziękujemy za zgłoszenie.



P.S. W dzisiejszych czasach nie ma nic za darmo ;)

Koniec cytatu.
_________________
e-nv 200 2016r.
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1210
Wysłany: 2019-01-13, 12:25   

tomekmisio napisał/a:
P.S. W dzisiejszych czasach nie ma nic za darmo ;)

:mrgreen:
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
domino

Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 949
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2019-01-29, 11:09   

tomekmisio napisał/a:
No i szybka odpowiedz z urzędu czyli


Czy ktoś jeszcze dostał pisemną odpowiedź bo ja nadal czekam! już niewspominając że miałem umówione spotkanie w Starostwie będąc akurat na chwile w Polsce ale Pan Starosta mnie olał jak i innych interesantów :-( .
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 606
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2019-01-29, 13:03   

Dostałem tego samego dnia co wysłałem :) Z tym że z Panem odpowiedzialnym za te rzeczy znam się o tyle że miałem wcześniej przyjemność "męczyć" go o choćby naklejki :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12