Stałem się pełnoprawnym użytkownikiem EV ;) |
Autor |
Wiadomość |
Ekolega
BMW i3 94ah

Wiek: 42 Dołączył: 03 Gru 2019 Posty: 246 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-03-13, 21:07 Stałem się pełnoprawnym użytkownikiem EV ;)
|
|
|
Mialem brac leafa z dopłatą, ale rząd sie wypiał na mnie to ja sie wypiąłem na rząd... i sprowadzilem sobie fajne i3 z niemiec, wyprowadzając trochę euro poza nasze granice, a mogło zostać w Polsce...
Poniewaz są to moje pierwsze kroki z EV to opiszę swoją przygodę z powrotem autem na kołach z Niemiec do Polski.
Mielismy do pokonania 1075km, zalozenie bylo takie ze uzywamy stacji płatnych i nie patrzymy na koszty, i tak powrót na kołach BMW i3 94ah (32kW) miał być przygodą no i był !
Auto dostaliśmy naładowane na 100% choć 6 % baterii zużyliśmy testując auto przed zakupem.
Podpisanie dokumentów, odbiór i ruszamy, bezpieczne tankowania co ok 100-120km cos tam planowalem aplikacja ABRP ale słabo ona sie sprawdza jak ktoś jest nowicjuszem.
- Robimy 120km zostaje zasiegu na 45km, pierwsza stacja ładowania zlokalizowana na stacji shell przy autostradzie, pieknie czysto, duzy parking, nie dzialaja oczywiscie karty platnicze (mamy 5 roznych), nie dziala aplikacja w telefonie zadna z kilku posiadanych.
Przykladam pastylke greenway i TADA ! startuje, piekne ladowanie na poziomie 47kW, 32minuty ładowania minely tak szybko ze naprawde nie wiem jak to sie stalo, ruszamy z poziomem ok 94% dalej.
- przejezdzamy ok 100km i juz szukam stacji, pozostaly zasieg ok 55km, nie ruzykujemy jest drogo (0,79€ za 1 kW) ale jedziemy na stację IONITY przynajmniej bedzie pewnie i szybko. Tam mimo posiadanej aplikacji walka z sama aplikacja ktora dziala słabo, podłączamy, trzeba kartę obciążyć na 80€ i potem rozliczą, kase blokuje, wyswietla error na słupku i tyle. Są cztery słupki wiec mowie zobaczymy drugi, na drugim proponuje mi obciazenie kolejnych 80€ i rozliczenie po naladowaniu... rezygnuję.
- znajdujemy 15km dalej kolejna stację, nie sprawdzam na plugshare ze ludzie tam nie umieja jej odpalic. ja tez nie umiem, marnuje ok 20minut szukajac w necie i odjezdzam.
- zasieg maleje ale zwalniam do max 93km/h i jade z tirami, 15km dalej jest stacja innogy... niestety nie mamy takiej aplikacji, nie da sie zalozyc konta bedac obywatelem Polski, ale odpalam aplikacje NEXITY ktora uruchamia polskie stacje innogy, mimo iz nie mam tam podpietej karty, aplikacja informuje mnie ze ladowanie kosztuje 9,49€ za sesję, daje ok startuje !!! ufff... kamien z serca bo mielismy juz tylko 30km.
Ladujemy sie ok 40 minut do 96%
- kolejne kilometry i po 110km potrzebujemy sie naladowac bo zostalo 51km zasiegu. Ladowarka I.ON na jakims opustoszalym mopie, podlaczam kabel i mysle co tu zrobic zeby to ruszylo... 30 sekund czytam instrukcje (po niemiecku, a ja nie bardzo w tym jezyku) SAMO RUSZA !! i idzie piekne 47kW
- zajarany poprzednia ladowarka sprawdzam na mapie ze kolejna ladowarka I.ON jest za 100km jedziemy do niej... a tam zdziwko, slupek taki sam ale nijak niczym nie mozna go uruchomic. Szukamy innej w poblizu, kolejny slupek wyswietla ERROR i tyle, zostaje zasiegu 28km i serce zaczyna bic mocniej, bo do granicy tylko 85km a robi sie slabo z zasiegiem. Znajdujemy na plugshare jakis super slupek jedziemy. Na miejscu oczywiscie zadna karta ani rfid nie dziala. Odpalam plugsurfing i niby mozna nim zastartowac, daje START, na wyswietlaczu ladowarki z 10 razy wyswietla sie error i nic sie nie dzieje, daje w apce STOP i nagle ladowarka rusza i idzie pelna moca ok 47-48kW...
Nabija po 30 minutach na jakies 90% chce to zatrzymac, a tu zdziwienie, w aplikacji nie ma sladu o moim rozpoczetym ladowaniu, nie da sie rozpoczac ponownego bo wyswietla connection error, na slupku zadnego guzika STOP, zaden z guzikow do obslugi nie reaguje.. ladowarka caly czas laduje mijaja kolejne minuty, szukam w menu auta czy da sie zatrzymac ladowanie, i okazuje sie ze sie nie da... stres jest dość duży, jest godzina ok 21, mowie dzwonie na infolinie ze słupka, tam odbiera niemiec, ale nie mowi ani slowa po angielsku, kilka moich slow po niemiecku tylko go irytuje i sie rozlacza. FUCK ! co teraz... lekka panika. Bateria juz jest naladowana na 95% ale czas pozostaly to ok 25 minut i nie wiem co sie stanie jak dojdzie do 100%. Dzwonie do znajomego Niemca przekazuje mu dane zeby zadzwonil na infolinie i poprosil o odlaczenie. Nadle SRU, chyba naladowalo na 100%... nie wiem czy to napewno to ale ladowanie sie zakonczylo i da sie odlaczyc kabel.
Uciekamy do Polski, az sie boje po takich przygodach w Niemczech co bedzie u nas... po co mi to bylo moglem se wypozyczyc lawete i wrocic bez problemow.
Wjazd do Polski... i tutaj okazuje sie krótko, 5 x ladowania na greenway po przejechaniu ok 100km, kazde ladowanie ok 30-60minut (czasem do 100% bo spalismy w aucie).
Polska mnie zaskoczyla, sieć GW szeroka i jesli o mnie chodzi bezawaryjna.
Niemieckie ladowarki to kazda z innej parafii, kazda trzeba obslugiwac czyms innym, na kazdej jakis problem.
Docieramy do domu z 10% zasiegu (ale ostatnie 100km jechalem srednio 130km/h), z ciekawostek, przez 9 ładowań nie spotkałem na stacji żadnego innego elektryka.
Z całej drogi finalnie jestem zadowolony, ale stresu było. Auto po przejechaniu ponad 1000km mnie jeszcze bardziej oczarowalo.
Mogę się ponownie przywitać na forum, jako pełnoprawny użytkownik |
|
|
|
 |
j123
BMW i3 94Ah REX
Dołączył: 10 Lut 2020 Posty: 29 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2020-03-13, 21:37
|
|
|
Gratuluje. Ja dla ograniczenia emocji mam REXa. |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/TM3AWD/LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 1863 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2020-03-13, 21:39
|
|
|
Gratulacje |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3059 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2020-03-13, 21:40
|
|
|
Gratulacje - w końcu masz upragnione EV
Dobrze że zdążyłeś wrócić przed zamknięciem granic i konieczności 14 dniowej kwarantanny .
Ale teraz nie wiem czy uda Cisię zarejestrować skoro większość urzedów będzie nieczynna.
Ubezpiecz na razie na VIN na 30 dni i jeździj. |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1553
|
Wysłany: 2020-03-14, 00:19
|
|
|
Gratulacje! Tes wyznaje zasade, ze nie ma co czekac, trzeba jezdzic!:) |
_________________ https://www.teslanacodzien.pl - rzetelnie o teslach, ktorymi jezdzimy. Porady, informacje, technika. Warto czytac! |
|
|
|
 |
bodix

Dołączył: 06 Sty 2016 Posty: 357 Skąd: Słupsk
|
Wysłany: 2020-03-14, 06:32
|
|
|
Gratulacje i zadowolenia z zakupu. Co do podróży po Niemczech to mam dokładnie te same doświadczenia i pomimo, że ładowarek jest tam multum to zawsze jest niepewność. W twoim przypadku jest jeszcze lepiej bo masz CCSa, a z chadamo jest tam nieciekawie. Wspomnienia za to pozostają na lata, a jak auto będzie niezawodne to wynagrodzi Ci ten stres. Najważniejsze, że pomimo krętactwa ze strony państwa nie odpuściłeś i masz EV- wielki szacun. |
_________________ Opel Ampera, Nissan e-NV200 |
|
|
|
 |
Ekolega
BMW i3 94ah

Wiek: 42 Dołączył: 03 Gru 2019 Posty: 246 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-03-14, 14:34
|
|
|
A ktos wie jak wyglada procedura w sprawie akcyzy na elektryka ?
Skladam normalny wniosek o zaswiadczenie o zaplate akcyzy i dolaczam do niego wniosek o zwolnienie czy jak ? Gdzies widzialem taki wniosek o zwolnienie, ale nijak nie moge go teraz znalezc, podpowiecie ? |
|
|
|
 |
Cav
Zoe ZE40 2018
Dołączył: 14 Paź 2019 Posty: 840 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2020-03-14, 14:54 Re: Stałem się pełnoprawnym użytkownikiem EV ;)
|
|
|
Ekolega napisał/a: | Mialem brac leafa z dopłatą, ale rząd sie wypiał na mnie to ja sie wypiąłem na rząd... i sprowadzilem sobie fajne i3 z niemiec, wyprowadzając trochę euro poza nasze granice, a mogło zostać w Polsce... |
Fajny kolor.
Jak się tam kształtują ceny i3, i ile Ty zapłaciłeś za jaki rocznik? |
|
|
|
 |
Ekolega
BMW i3 94ah

Wiek: 42 Dołączył: 03 Gru 2019 Posty: 246 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-03-14, 16:06
|
|
|
Rocznik 2017, ceny zaleznie od wyposazenia 20000-24000€
U nas ciezko znalezc cos przyzwoitego za mniej niz 120000, a z takim wyposazeniem jak ja kupilem sa dwa za ponad 128000.-
Mi najbardziej zalezalo na otwieranym dachu, tych jest malo. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1994 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-03-14, 19:33
|
|
|
Ekolega napisał/a: | A ktos wie jak wyglada procedura w sprawie akcyzy na elektryka ?
Skladam normalny wniosek o zaswiadczenie o zaplate akcyzy i dolaczam do niego wniosek o zwolnienie czy jak ? Gdzies widzialem taki wniosek o zwolnienie, ale nijak nie moge go teraz znalezc, podpowiecie ? |
http://forum.samochodyele...opic.php?t=3097 |
|
|
|
 |
Ekolega
BMW i3 94ah

Wiek: 42 Dołączył: 03 Gru 2019 Posty: 246 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-03-16, 11:46
|
|
|
Dla tych co nie wiedza, od zdaje sie 1.03.2020 mozna taki wniosek o zwolnienie z akcyzy zlozyc przez https://puesc.gov.pl/
W e-formularze wypelniamy AKCUS_v3 : Deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego
Tam wypelniamy wszystko i zaznaczamy samochod elektryczny.
Podpisujemy np. kwota z zeznania za ubiegly rok. i wysylamy.
Po paru minuach sprawdzilem i przez ten system dostalem status dla mojego VIN:
"Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód elektryczny/napędzany wodorem" |
|
|
|
 |
tomusy
O-PHEV, BMW i3 94Ah

Dołączył: 04 Lut 2015 Posty: 308 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2020-03-17, 08:35
|
|
|
Cieszę się, że dojechałes na kołach bo już się bałem, że będę miał Ciebie na sumieniu.
Pozdr. Bmwi3citycar |
|
|
|
 |
Yossarian
Nissan Leaf 2019

Dołączył: 05 Sty 2020 Posty: 15 Skąd: Podbeskidzie
|
Wysłany: 2020-03-24, 17:30
|
|
|
Mam EV od dwóch miesięcy, przejechałem 10 000 km i stwierdzam że póki nie wymyśla czegoś lepszego zawsze będę jeździł elektrykiem. Ale nie nadaje się on w trasę. Każdy wyjazd dalej niż jedno ładowanie po drodze to katorga, a to też pod warunkiem że w pobliżu zaplanowanej do ładowania stacji jest jakaś rezerwowa. Nie twierdzę że się nie da, jechałem parę razy trasę 1000 km i nigdy już się nie wybiorę. Diesel wiecznie żywy będzie, na moim podwórku. |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1789 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-03-24, 19:55
|
|
|
Ty zależy jaki elektryk, bo są takie co męczą. |
_________________ Dla chcących zakupić Teslę poniżej link polecający.
https://ts.la/alejan15145 1500 km SC w prezencie. |
|
|
|
 |
KilleR.racer
Wiek: 41 Dołączył: 14 Mar 2016 Posty: 425 Skąd: Zbójna k.Łomży
|
Wysłany: 2020-03-25, 08:28
|
|
|
No sądząc po opisie w avatarze kolegi to NISSAN LEAF czyli kwintesencja tego co najgorsze w EV na trasę ( rapidgate i coldgate ) do tego ładowanie z DC mizerne i zasiegi na dostępnych 36kwh też mizerne ale jak się dobrze kupi jako 2nd hand to fajne auto. Z dopłatami było by najlepsze na rynku . Za cene 120-150 tys są dużo fajniejsze auta w tym przedziale cenowym. |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1789 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-03-25, 09:02
|
|
|
Tez tak myślałem, ale mowa o wadach Leaf wzbudza spore emocje.
Obecnie jeżdżę monitorując temperaturę baterii i widzę te zależności.
Nissanami po ładowaniu i latem należy jeździć bez rekuperacji.
Reno ZE40 zimą, należy ładować przed trasa lub jeździć ostro (przyspieszać
I rekuperować), bo zimą nie dogrzewa baterii (tylko do 5 stopni).
Ŕóżnica w prądzie ładowania może być spora, dla 0 stopni 10 kw dla
25 stopni. 43 kW (nie dotyczy wersji R z baterią 22 kWh moc od 12st) |
|
|
|
 |
Cav
Zoe ZE40 2018
Dołączył: 14 Paź 2019 Posty: 840 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2020-03-25, 10:37
|
|
|
KilleR.racer napisał/a: | No sądząc po opisie w avatarze kolegi to NISSAN LEAF
[...]
Za cene 120-150 tys są dużo fajniejsze auta w tym przedziale cenowym.
|
A konkretniej jakie?
O Soulu wiem, ale coś jeszcze? |
|
|
|
 |
Yossarian
Nissan Leaf 2019

Dołączył: 05 Sty 2020 Posty: 15 Skąd: Podbeskidzie
|
Wysłany: 2020-03-25, 10:50
|
|
|
Problem Leafów to jeszcze nie najgorsze ograniczenie, przynajmniej zimą, nie wiem jak to wygląda w lecie i pewnie się nie dowiem. Dla mnie największym problemem jest niepewność czy w ogóle się załaduje. Jadąc w trasę nigdy nie mam pewności czy stacja ładowania będzie sprawna i wolna. Trzeba planować jak pilot lotnisko zapasowe. Sprowadza się to do tego, że trzeba wyjechać dużo dużo wcześniej aby mieć pewność dotarcia o określonej porze. Trasa Cieszyn - W-wa i powrót którą zrobiłem 4 razy zajmowała wraz z ładowaniami zawsze 13 h, bez wzgledu na to czy jechałem za Tirem z jednym ładowaniem do pełna w Częstochowie, czy szybko z dwoma dodatkowymi doładowywaniami do 80%. Do tego jeszcze trzeba doliczyć z godzinę zapasu na ew. oczekiwanie na zajętej ładowarce. Spalinowym bez pośpiechu i ryzyka przejeżdżam to w 8 godz. Oszczędzam 200 pln jadąc elektrykiem, ale tracę 6 h w aucie. Pewnie, Tesla daje dużo większe możliwości, ale dla mnie nadal zostaje niepewność i nie planowałbym podróży odcinkami zbliżonymi do pełnego zasięgu. |
|
|
|
 |
Yossarian
Nissan Leaf 2019

Dołączył: 05 Sty 2020 Posty: 15 Skąd: Podbeskidzie
|
Wysłany: 2020-03-25, 10:53
|
|
|
A propos jazdy za Tirem, dlaczego oni tego tak nie lubią? |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1994 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-03-25, 11:13
|
|
|
To prawda, leaf jest bardzo fajnym autem, ale zależy do czego. Jeśli ktoś jedzie max 200km w jedną stronę to jest idealnie, bo tyle przeleci bez ładowania. Jeśli już przyjdzie dłuższy wyjazd, to dojdzie strata minimum 40min na chademo (licząc ładowanie tylko do 80%, więc drugich 200km już nie zrobi). Przy dłuższych wyjazdach wszelkie ładowarki typu do 50kW i tak nie mają sensu, bo to zaczyna być zbyt długi czas oczekiwania. Żeby mieć jakiekolwiek sensowne auto na dłuższe trasy to musimy rozmawiać o ładowaniu rzędu 100-150kW. Czyli żadne KIA, Nissany, etc. Na chwilę obecną niestety tylko tesla. |
Ostatnio zmieniony przez vwir 2020-03-25, 13:47, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1789 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-03-25, 13:12
|
|
|
Yossarian napisał/a: | A propos jazdy za Tirem, dlaczego oni tego tak nie lubią? |
Bo muszą bardziej się skoncentrować i nie mają pewności kto i czy nagrywa. |
|
|
|
 |
Cav
Zoe ZE40 2018
Dołączył: 14 Paź 2019 Posty: 840 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2020-03-25, 13:18
|
|
|
vwir napisał/a: |
Żeby mieć jakiekolwiek sensowne auto na dłuższe trasy to musimy rozmawiać o ładowaniu rzędu 100-150kW. Czyli żadne KIA, Nissany, etc. Na chwilę obecną niestety tylko tesla. |
A dlaczego Kia/Hyundai nie?
Niektóre wersje ich mają CCS 100 kW (przynajmniej w teorii - tj. tak jak Leaf Chademo 50 kW). |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1994 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-03-25, 13:39
|
|
|
Popatrz, ile ładują realnie z tych 100kW. Bjorn kiedys to pokazywał.
Leaf u mnie faktycznie ładował jakieś 40min do 80%. Cały czas było w okolicach 43-45kW, dopiero przy ponad 70% zaczął zwalniać poniżej 40kW. Jeśli KIA na podobnej zasadzie utrzymywałaby 80-90kW to byłoby naprawdę dobrze. |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1789 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-03-25, 13:57
|
|
|
Racja, że Tesli Soft jako jedyny, mi znany, myśli o przygotowaniu
baterii do ładowania z maksymalnie dużą mocą.
Za inne auta trzeba myśleć przed ładowaniem o oceniać warunki.
Teraz kiedy obserwuje TM3, okazuje się, że TMY zaczyna być sprytniejszy.
Tak tak, dodali pompę ciepła i nowe wymienniki. |
_________________ Dla chcących zakupić Teslę poniżej link polecający.
https://ts.la/alejan15145 1500 km SC w prezencie. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3731 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-03-25, 13:59
|
|
|
Apolonia napisał/a: | Yossarian napisał/a: | A propos jazdy za Tirem, dlaczego oni tego tak nie lubią? |
Bo muszą bardziej się skoncentrować i nie mają pewności kto i czy nagrywa. | No i zależy jak blisko - też nie lubisz, jak by ktoś tuż za Tobą jechał, on niby nie ma się czego bać jak w niego wjedziesz, ale stłuczone światło czy czekanie na policję też go zatrzyma niepotrzebnie. 30m odległości jest już OK, nie burzą się. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
|