SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Opony Nissan Leaf 2
Autor Wiadomość
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 337
  Wysłany: 2020-04-27, 11:28   Opony Nissan Leaf 2

Co prawda w innym wątku tak trochę OT pytałem - przytaczając jako przykład opony zamontowane fabrycznie dla Acenta czyli 205/55-16 91V - odnośnie niższego indeksu prędkości, ale napiszę tutaj, również dla potomnych. Niektórzy pisali, że "nie można niżej niż V" - otóż można. I to dużo niżej.
Praktyka jest taka, że na kołach przyjeżdżają opony 205/55-91V, a ja zastawiałem się - bo będę zmieniał na całoroczne - czy bez problemów można zmienić na indeks H? Oczywiście ma to swoje plusy i minusy - wszystko zależy od kryteriów jakie obierzemy.
Otóż homologacyjnie auto ma opony 205/55-16 86P :!: Czyli indeks prędkości do 150 km/h. Zamiennie 215/50-R17 86P.
Wnioski: można stosować każdy indeks prędkości od P wzwyż. Homologację mam dla wersji 150 KM
 
 
hsd
Nissan Leaf II

Dołączył: 20 Sie 2020
Posty: 4
Wysłany: 2020-10-11, 20:01   

Właśnie zakupiłem GOODYEAR Ultra Grip 9+ 205/55R16 91T. Czyli jak będę jechał z ostrej góry to może wykorzystam 8-) A tak na poważnie to co jest pakowane w zestawie z autem - letnie opony - już się ślizgałem na nich w deszcz :lol:
 
 
lipsky

Dołączył: 10 Cze 2020
Posty: 3
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-10-13, 11:51   

Czy ktoś z was może zakładał wyższy profil ?
Rozumiem negatywny wpływ na prowadzenie itd., jednak zadupie rządzi się swoimi prawami.
Czytałem u sąsiadów :) , do jedynki wkładali 205/65/16.
https://www.drom.ru/revie...af/83316/81501/
ok 2cm wyżej auto stoi
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 337
Wysłany: 2020-10-13, 12:07   

Nie wiem, czy nie będzie haczyć o nadkole - niemniej jak założysz z niższym indeksem plus całoroczna (ja tak zrobiłem), to opona jest wyraźnie bardziej miękka, choć nie za miękka, rzecz jasna.
Oblicz sobie obwód oryginalnej 16" i porównaj z 17" - a potem porównaj wyniki z tymi niestandardowymi, co chcesz założyć. Przy czym NIE polecam ;)
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1994
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-10-13, 13:06   

Ale co to w zasadzie daje? Silnik elektryczny musi nadal wykonać taką samą pracę i zużyje tyle samo energii. Wprawdzie na jeden obrót silnika przypadnie większy przejechany dystans, ale tenże silnik będzie mocniej obciążony (mniejsze przełożenie w stosunku do drogi), więc zużyje tyle samo energii. Więc na zużyciu raczej nie zyskamy nic. Coś źle kombinuję?

Chyba, że chcesz auto wyżej usadowić, żeby było pseudo-terenowe. To wtedy rozumiem ;)
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 337
Wysłany: 2020-10-13, 13:38   

Koledze chyba właśnie o dziury i jazdę pseudoterenową chodzi ;)
Choć ja uważam to za ryzykowny pomysł - jak przy większym skoku amortyzatorów przyszoruje koło o nadkole lub zderzak, to może być więcej szkód niż potencjalnego pożytku ;)
 
 
Apolonia 
Tesla Model 3 i ZOE


Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 1789
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2020-10-13, 13:51   

Licznik przekłamie, bo jest wyskalowany na fabryczny rozmiar.
Po opisanej zmianie, różnica wskazań prędkościomierza: minus 6.5 % (dla 205/65R16)
Większe koła mają większą średnice i obracają się wolniej zyskasz na zasięgu (tylko wg licznika)
co do rozmiaru, prosty rachunek:
-205 to mm szerokości
-16 cali to felga
-55 to % z profilu

Jak chodzi o dziury to 195/65R15 będzie więcej gumy mniej felgi i minus 0.5 %
Ostatnio zmieniony przez Apolonia 2020-10-13, 14:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 337
Wysłany: 2020-10-13, 14:03   

Ale Kolega pisał o 205/65 czyli profil opony będzie wyższy o jakieś 9%, czyli niecałe 5% na wysokość koła wyżej. Prześwit na pewno będzie większy o tę wartość, ale pytanie czy od góry albo na boki przy skręcie nic nie będzie haczyć...?
 
 
Apolonia 
Tesla Model 3 i ZOE


Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 1789
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2020-10-13, 14:41   

licznik minus 6.5 % dla 205/65R16


Hermes napisał/a:
pytanie czy od góry albo na boki przy skręcie nic nie będzie haczyć...?

niech sprawdzi to się dowiemy
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-10-13, 19:13   

vwir napisał/a:
Ale co to w zasadzie daje?
Większe koło to mniejsze opory toczenia - mniejsze ugięcie opony, popatrz na rowery. Mniejsza prędkość obrotowa to chyba też mniejsze opory łożysk, przekładni w oleju itp.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 337
Wysłany: 2020-10-13, 19:43   

Rower ma cienkie opony jak dwa papierosy, więc stąd niższe opory toczenia. Co do reszty - zgoda.
Ale każdy kij ma dwa końce - to tak jak dopomoować opony zamiast np. zalecanych 2,5 atm do 3 atm, to rzeczywiście opory toczenia będą niższe. Ale jednocześnie wyraźnie mniejsza będzie powierzchnia styku opony z podłożem a tym samym przyczepność. 8-) Coś za coś! I zużycie będzie głównie czoła bieżnika, a nie całej powierzchni bieżnika.

Zasadniczo uważam, że profil dla rozmiaru 205/55 nie jest jakoś strasznie niski - w drugim aucie mam 205/60 i nie ma jakiejś drastycznej różnicy. Jakby miał 50...45 i mniej to już co innego.
 
 
Apolonia 
Tesla Model 3 i ZOE


Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 1789
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2020-10-13, 20:04   

No i trzeba jeszcze wyhamować tą masę auta i roweru.
W obu przypadkach ktos to jakos policzył, aby bylo bezpiecznie.
Wyhamowac auto na oponach roweru bedzie racze trudno.
Ostatnio zmieniony przez Apolonia 2020-10-13, 20:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 337
Wysłany: 2020-10-13, 20:23   

...ale jakie opory będą niskie! :lol: :mrgreen:
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1994
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-10-13, 20:25   

PatrykS napisał/a:
vwir napisał/a:
Ale co to w zasadzie daje?
Większe koło to mniejsze opory toczenia - mniejsze ugięcie opony, popatrz na rowery. Mniejsza prędkość obrotowa to chyba też mniejsze opory łożysk, przekładni w oleju itp.


Mniejsze ugięcie, ale na dłuższym odcinku. Więc wychodzi na jedno - punkt styku z asfaltem (a to tak naprawdę powoduje tarcie i straty) jest taki sam. Z łożyskami się zgodzę, ale to ma znaczenie przy malutkich siłach, jakimi dysponuje rowerzysta. W przypadku samochodu to przestaje mieć aż takie znaczenie. Dużo większy zysk jest z mocniejszego napompowania kół. Zresztą to dobrze widać - straty tak naprawdę emitują się w postaci ciepła. Opony mocno się rozgrzewają w czasie jazdy, a łożyska praktycznie wcale.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-10-13, 21:21   

Hermes napisał/a:
Rower ma cienkie opony jak dwa papierosy, więc stąd niższe opory toczenia.
Że rower ma mniejsze opory niż samochód to oczywiste :-) Ale mi chodziło o porównanie rozmiarów kół w rowerach - ta sama opona na składaku 24" i miejskim 28" daje zupełnie inne prędkości.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 337
Wysłany: 2020-10-13, 21:49   

Zależy od przełożenia i mocy nóg - a raczej nie od samej średnicy kół :)
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-10-14, 22:09   

Hermes napisał/a:
Zależy od przełożenia i mocy nóg - a raczej nie od samej średnicy kół
Tak jak w samochodzie od mocy silnika :-) Przejedź się różnymi rowerami - im większe koła tym lżej.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 12