Leaf z mechanicznej strony |
Autor |
Wiadomość |
honda2
Dołączył: 18 Lis 2019 Posty: 17
|
Wysłany: 2019-11-19, 10:40 Leaf z mechanicznej strony
|
|
|
Witam wszystkich to mój pierwszy post na tym forum.
Chciałem się zapytać o kilka nurtujących mnie rzeczy na które trudno znaleźć odpowiedzi:
1) Jak jest przekazywany napęd na koła, czy jest skrzynia biegów czy silnik elektryczny jest bezpośrednio połączony z mechanizmem różnicowym.
2) W którymś z wątków czytałem, że jest chłodnica bo komuś włączały się wentylatory, a z drugiej strony jak akumulatory są chlodzone pasywnie to po co chłodnica.
3) Podgrzewanie/chłodzenie auta przed jazdą ma służyć komfortowi kierowcy czy to bardziej chodzi o warunki pracy akumulatorów (ale jeśli są chłodzone pasywnie to sam nie wiem).
Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2073 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2019-11-19, 11:23
|
|
|
1. Przekładnia o stałym przełożeniu. Czyli nic z tego co wymieniłeś.
2. Chłodzenie silnika i ładowarki.
3. Komfortowi kierowcy (tak jak webasto w spaliniaku). |
|
|
|
 |
honda2
Dołączył: 18 Lis 2019 Posty: 17
|
Wysłany: 2019-11-19, 11:31
|
|
|
Dzięki wielkie za rozjaśnienie tematu. Jeśli chodzi o przekładnię to ma ona jedynie za zadanie rozłączyć silnik (luz) i jazdę do tyłu dobrze myślę? To raczej jest to prosta konstrukcja nie stwarzająca problemów tak jak skrzynia automatyczna. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2073 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2019-11-19, 11:37
|
|
|
Nie. To przekładnia o stałym przełożeniu, mająca za zadanie zredukować obroty silnika. Wsteczny realizuje się przez obroty silnika w przeciwnym kierunku, a luz to po prostu odłączenie zasilania od silnika. Nie wiem tylko, jak jest realizowany tryb parkingowy w elektryku. Silnik jest wtedy jakoś blokowany, ale nie wiem jak. |
|
|
|
 |
Barca
Dołączył: 13 Maj 2019 Posty: 207
|
Wysłany: 2019-11-19, 12:21
|
|
|
vwir napisał/a: | luz to po prostu odłączenie zasilania od silnika. |
Z tym się chyba nie mogę zgodzić. Na amerykańskim forum mynissanleaf.com ktoś stwierdził, że luz to utrzymywanie silnika na takich obrotach żeby nie zużywał prądu. Czyli żeby nie było poboru z baterii trakcyjnej ani regeneracji. Idealny coasting (żeglowanie). Więc tu mamy raczej do czynienia z ciągłym liczeniem jakie obroty powinien mieć silnik żeby nie rozpędzać auta i nie wpaść w regenerację. I to by się zgadzało z moim subiektywnym odczuciem z jazdy (dużo żegluję). |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2019-11-19, 12:58
|
|
|
vwir napisał/a: | . Nie wiem tylko, jak jest realizowany tryb parkingowy w elektryku. Silnik jest wtedy jakoś blokowany, ale nie wiem jak. |
Zębatka i ząbek blokujący w przekładni . |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2019-11-19, 13:03
|
|
|
1) Nie jest to taki prosty mechanizm - to przekładnia planetarna, dwa silniki elektryczne i trzy sprzęgła, jest kilka kombinacji połączeń, np. przy większej prędkości w trybie elektrycznym chodzą oba silniki elektryczne, a w trybie "spalinowym" jeden chodzi jako generator, drugi jako napęd, a spalinowy napędza generator i w pewnych warunkach również koła.
2) Akumulatory są chłodzone (z klimy) lub grzane (grzałką 1kW w baterii) aktywnie - cieczą.
3) Głownie komfort kierowcy, ale podgrzanie/chłodzenie dotyczy też baterii. Oprócz tego jeśli przed wyjazdem jesteś podłączony do prądu to energia na ogrzanie/schłodzenie bedzie wzięta z sieci a nie z baterii, co w pewnym sensie zwiększa zasięg. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2019-11-19, 13:03
|
|
|
vwir napisał/a: | Nie wiem tylko, jak jest realizowany tryb parkingowy w elektryku. | Wydaje się że tak jak w automacie - jest jakiś rygiel. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2073 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2019-11-19, 13:36
|
|
|
PatrykS napisał/a: | 1) Nie jest to taki prosty mechanizm - to przekładnia planetarna, dwa silniki elektryczne i trzy sprzęgła, jest kilka kombinacji połączeń, np. przy większej prędkości w trybie elektrycznym chodzą oba silniki elektryczne, a w trybie "spalinowym" jeden chodzi jako generator, drugi jako napęd, a spalinowy napędza generator i w pewnych warunkach również koła.
2) Akumulatory są chłodzone (z klimy) lub grzane (grzałką 1kW w baterii) aktywnie - cieczą.
3) Głownie komfort kierowcy, ale podgrzanie/chłodzenie dotyczy też baterii. Oprócz tego jeśli przed wyjazdem jesteś podłączony do prądu to energia na ogrzanie/schłodzenie bedzie wzięta z sieci a nie z baterii, co w pewnym sensie zwiększa zasięg. |
Wątek jest o leafie...
Barca napisał/a: | vwir napisał/a: | luz to po prostu odłączenie zasilania od silnika. |
Z tym się chyba nie mogę zgodzić. Na amerykańskim forum mynissanleaf.com ktoś stwierdził, że luz to utrzymywanie silnika na takich obrotach żeby nie zużywał prądu. Czyli żeby nie było poboru z baterii trakcyjnej ani regeneracji. Idealny coasting (żeglowanie). Więc tu mamy raczej do czynienia z ciągłym liczeniem jakie obroty powinien mieć silnik żeby nie rozpędzać auta i nie wpaść w regenerację. I to by się zgadzało z moim subiektywnym odczuciem z jazdy (dużo żegluję). |
No tak, w czasie jazdy to inna bajka i bardzo możliwe, że jest tak, jak piszesz. Ja bardziej myślałem o przypadku 'luz na postoju'. |
Ostatnio zmieniony przez vwir 2019-11-19, 13:44, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
honda2
Dołączył: 18 Lis 2019 Posty: 17
|
Wysłany: 2019-11-19, 14:01
|
|
|
Czyli przy zakupie jedną z ważniejszych rzeczy na jaką zwrócić uwagę to bateria, reszta podzespołów jest raczej dobrze dobrana i nie prawia większych problemów? A co do programowania czasu o której ma się zacząć ładować i zagrzać to ustawia się to w samochodzie czy można po przez aplikację w telefonie. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2073 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2019-11-19, 14:20
|
|
|
Jest gdzieś wątek zakupowy o leafie, gdzie się produkowaliśmy. Jest kilka kwestii do sprawdzenia. Przede wszystkim unikaj przedliftów (rocznik 2011 i 2012). Po drugie - tak jak piszesz - stan baterii. Po trzecie - wyposażenie. Na przykład nie wszystkie wersje mają pompę ciepła, przez co jesienią/wiosną zużywają więcej energii. Jest jeszcze kwestia aut ze stanów - nie działa w nich nawigacja oraz część stacji radiowych (można to przeprogramować, ale koszt jest rzędu kilku tys). |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2019-11-19, 14:31
|
|
|
vwir napisał/a: | Wątek jest o leafie... | Aj, ale mi się pomieszały |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
honda2
Dołączył: 18 Lis 2019 Posty: 17
|
Wysłany: 2019-11-19, 14:47
|
|
|
Dzięki za wyjaśnienia,wątki poczytałem, ja dojeżdzam do pracy 50 km w obie strony + czasami po mieście. Nie jest to duzo i wydaje mi się, że auta z pierwszych lat produkcji też by dały radę (bez pompy ciepła). Chociaż ktoś piasał o szybciej padających bateriach w autach przed liftem. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2073 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2019-11-19, 15:47
|
|
|
Tak, baterie szybciej padają (i z tego też w dużej mierze wynika ich mały zasięg). Mają też mnóstwo innych minusów, które po lifcie zostały poprawione. Auta poliftowe mają mniejszą masę, mniejsze zużycie energii, większy bagażnik, szybszą ładowarkę, pompę ciepła, tryb mocniejszej rekuperacji i mnóstwo detali w stylu osobne przyciski do wyłączenia ogrzewania i klimatyzacji, podświetlenie złącza ładowania, itd. Różnic jest naprawdę sporo. |
|
|
|
 |
krawcu
Dołączył: 23 Cze 2015 Posty: 718 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: 2019-11-19, 15:53
|
|
|
U mnie w rodzinie od dwóch lat Leaf po lifcie bez pompy ciepła codziennie jeździ dom-praca-dom (ok 80km autostradą/ekspresówką). Po powrocie zostaje w zależności od dnia 20-40km zasięgu.
W tym czasie zrobił 50 tyś km. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2073 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2019-11-19, 16:27
|
|
|
U mnie polift z pompą ciepła od dwóch i pól roku, przejechane niecałe 40tys. Codzienny przelot to 30km, czasami 60km (jeśli zdarzy się dodatkowy wyjazd do miasta). Ładuję codziennie do 80%, zasięg wtedy jest szacowany na niecałe 100km (w zależności od zużycia energii w ostatnim czasie). Sporadycznie naładuję do 100%, żeby zbalansować baterie (lub gdy mam planowany dalszy wyjazd). Przy pełnym naładowaniu przejeżdżam ok. 120km i do domu dojeżdżam już na 'rezerwie'. |
|
|
|
 |
Barca
Dołączył: 13 Maj 2019 Posty: 207
|
Wysłany: 2019-11-19, 20:37
|
|
|
No to jak już jedziemy ze statystykami to u mnie polift 2013, posiadam 7 miesięcy, zwiększyłem jego przebieg z 52.000 na 62.000 km. Trasa codzienna 70-80km, ładuję codziennie w nocy na 100%, mam prognozowane 135-140km przebiegu (realnie 110-150km w zależności od stylu i pogody ale założę się o LeafBoksa że jak się uprę to wyczerpię baterię po 40km). |
|
|
|
 |
honda2
Dołączył: 18 Lis 2019 Posty: 17
|
Wysłany: 2019-11-20, 10:43
|
|
|
Wasze odpowiedzi mnine uspokoiły i utwierdziły w przekonaniu, że można jeździć i cieszyć się samochodem na prąd. Najbardzie obaiwiałem się o to, że po zakupie za jakiś czas trzeba będzie wymienić baterię. Ale patrząc po przebiegach jakie pokazujecie to spadek wydajności akumulatorów nie jest taki duży. Myślałem, że jak kupię auto ze stanem baterii np. 80% to po roku użytkowania będzie 50%, ale to jest raczej liniowy spadek rozłożony na lata ekspoatacji. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2073 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2019-11-20, 10:48
|
|
|
Z tego co czytałem i zresztą pokrywa się z moimi doświadczeniami to w naszym klimacie licz się ze spadkiem pojemności na poziomie 2-3% rocznie. U mnie kilka miesięcy temu zgasła pierwsza kreska zasięgu, czyli pojemność baterii spadła poniżej 85%. Gdy ostatnio podłączałem leaf spy to było bodajże 82%. Auto ma ponad 6 lat (niedługo będzie 7), więc wszystko się zgadza. |
|
|
|
 |
Barca
Dołączył: 13 Maj 2019 Posty: 207
|
Wysłany: 2019-11-20, 11:17
|
|
|
Mam podobnie jak vwir. IV.2019 pojemność baterii wg LeafSpy 90%, przez lato spadła do 85% z kawałkiem, w XI.2019 ma 87% (jak pisałem w tym czasie przybyło 10.000 km przebiegu). |
|
|
|
 |
krawcu
Dołączył: 23 Cze 2015 Posty: 718 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: 2019-11-20, 19:59
|
|
|
W omawianym przeze mnie Leafie spadek od 90% przy przebiegu 40 tyś km do 81% przy przebiegu 89 tyś km |
|
|
|
 |
kalex
Dołączył: 11 Gru 2016 Posty: 419 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2019-11-21, 06:39
|
|
|
Bjorn zrobił wywiad z gościem w Tajlandii co ma w Leafie 40 km zasięgu |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/TM3AWD/LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 1863 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2019-11-21, 06:47
|
|
|
Ale tam dzień w dzień 35 st C i to wersja pierwsza 24 kWh a także do tego lądował wiadomo do 100% i często szybko ..Co ciekawe pomijając sprawy elektryczne przez te naście lat posiadania tylko wycieraczki itp wymieniał. Reszta bezawaryjana.
Leaf nie na tropiki . Niemniej facet zadowolony |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD |
|
|
|
 |
Paren1
Dołączył: 20 Sie 2019 Posty: 90
|
Wysłany: 2019-11-21, 08:32
|
|
|
Tajlandzki Leaf przez 5 lat stał w salonie Nissana w Japonii, pewnie przez cały czas naładowany do 100% - to był chyba główny powód degradacji baterii. Najwyraźniej przed sprzedażą zresetowano komputer Leafa żeby pokazywał 100% SOH, potem w kilka miesięcy SOH bardzo szybko spadł do 4-3 kresek. |
|
|
|
 |
honda2
Dołączył: 18 Lis 2019 Posty: 17
|
|
|
|
 |
|