SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Chłodzenie skrzynki z ładowarką
Autor Wiadomość
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 236
  Wysłany: 2020-08-31, 20:23   Chłodzenie skrzynki z ładowarką

Tak moze nietypowo - mam ładowarkę, która w ciepłe dni grzeje się do ok. 65 stopni. Od razu mówię, że nie jest zamontowana od strony słońca, ale sytuację pogarsza (lub co najmniej nie polepsza) fakt, że jest w metalowej skrzynce.
Sprzedawca zapewnia, że ładowarka ma zabezpieczenie termiczne i się wyłączy, jak jej będzie za gorąco, w co wierzę, ale jednocześnie jako były elektronik wiem, że tak wysoka temperatura (mimo że sporadycznie, bo przecież codziennie nie ładuję auta) na pewno na trwałość dobrze wpływać nie będzie.
I tak sobie wymyśliłem, żeby w jakiś sposób chłodzić tę skrzynkę, tylko nie wymyśliłem jak to dokładnie zrobić.
Niby jest to zadaszone miejsce, ale jednak na zewnątrz no i jak zacznie zasiekać deszczem z wiatrem, to takie zadaszenie nic nie da. Dlatego ładowarka jest w skrzynce, a skrzynka zamykana, bo nigdy nic nie wiadomo.
Jakieś pomysły?
Może wentylator, ale najlepiej (naturalnie) byłoby zamontować go na górze skrzynki, żeby wywiewał ciepłe powietrze a z dołu otwory zrobić - ale... jakiś komin osłonięty od deszczu bym musiał raczej zrobić. Czy ktoś widział jakieś gotowce...? Bo z boku to już nie jest naturalna wentylacja...
Jakieś pomysły...? :-D
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3608
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-08-31, 21:26   

Sam wiatrak mieszający powietrze w zamkniętej metalowej skrzynce powinien spowodować ochłodzenie. A wilgoć nie wchodzi tym sposobem do środka.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1839
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-08-31, 21:48   

Otwory od dołu i tak bym zrobił, żeby skraplająca się wilgoć miała jak się wydostać (tak samo są zrobione reflektory samochodowe - nie są szczelne, tylko od dołu maja wentylację).

Nie ma możliwości otwierania skrzynki na czas ładowania?
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 236
Wysłany: 2020-08-31, 21:54   

Tam się nic - póki co - nie skrapla (choć zimą to jeszcze nie wiem), bo otwory na kable od dołu są większe, więc szczelna od dołu skrzynka absolutnie nie jest.
Nie ma możliwości otwierania na czas ładowania - choć technicznie to możliwe, to jednak jest na zewnątrz, więc jak zostawiam np. na noc i będzie deszcz..., więc odpada.
A grzeje się nie tylko ładowarka - kable też się grzeją (choć nie tak bardzo, ale jednak wyraźnie): te 30 A to nawet kable 6 mm2 są ciepłe, ale najbardziej sama ładowarka.
Wymyśliłem, że jakieś wiatraki dam, które będą się załączać razem z ładowarką - tylko najlepiej byłoby dać wywiew na górze, ale jest problem jak go osłonić przed wodą, żeby to jakoś w miarę wyglądało, bo sama metalowa skrzynka wygląda dość elegancko...?
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3608
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-08-31, 22:14   

Hermes napisał/a:
najlepiej byłoby dać wywiew na górze, ale jest problem jak go osłonić przed wodą
Możesz po przekątnej - wlot np. z lewej na dole, wylot z prawej na górze.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 236
Wysłany: 2020-08-31, 22:17   

No właśnie też o tym myślę, jeśli nie wymyślę nic lepszego - generalnie im prostszy patent, tym zwykle lepszy i trwalszy. Boję się trochę, że jak deszcz pozasieka, to porobi zwarcie w wentylatorach, ale... najwyżej bezpiecznik wywali czy coś, choć to faza ta sama, to ładowarce nic nie będzie. Dzięki, że poszedłeś tym samym tokiem myślowym ;)
Ale - jeśli będzie więcej pomysłów, to chętnie rozeznam wszystkie możliwości. :kufel
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3608
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-08-31, 23:20   

Hermes napisał/a:
Boję się trochę, że jak deszcz pozasieka, to porobi zwarcie w wentylatorach
Zawsze kratka może być z poziomych żeberek skośnych na zewnątrz i w dół, wtedy każdy deszcz powinien spłynąć, z wyjątkiem może białego szkwału :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 236
Wysłany: 2020-08-31, 23:28   

Ale nie bardzo wiem, jakby tę kratkę zrobić - otwory to otwornicą, a kratkę... frezem jakimś?
 
 
Henryczek
TMX

Dołączył: 19 Lis 2019
Posty: 82
Skąd: Południe
Wysłany: 2020-08-31, 23:51   

Może taka kratka z nierdzewki po bokach w górnej części.

F1EC2963-3D67-4124-B772-EF42999B1C6D.jpeg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 39,88 KB

 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3608
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-09-01, 00:14   

Hermes napisał/a:
Ale nie bardzo wiem, jakby tę kratkę zrobić - otwory to otwornicą, a kratkę... frezem jakimś?
Można naciąć poziome linie i wygiąć powstałe paski, ale rozwiązanie Henryczka może być dużo łatwiejsze i bardziej estetyczne.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 236
Wysłany: 2020-09-01, 08:24   

O! Jaka ładna kratka! Dzięki wielkie - będę szedł w stronę kratki plus pomysł PatrykS, żeby zrobić to po bokach :) :kufel :kufel
 
 
Apolonia 
Tesla Model 3 i ZOE


Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 1543
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2020-09-01, 09:20   

Daj fotke tej skr,ynki lub opisz ja.
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 236
Wysłany: 2020-09-01, 09:23   

Skrzynka
 
 
Hermes 

Dołączył: 07 Kwi 2020
Posty: 236
Wysłany: 2020-09-16, 15:35   

Zrobiłem chłodzenie i po dzisiejszych testach w warunkach ok. 30*C na zewnątrz w cieniu, uzyskałem spadek temp. wewnątrz skrzynki z poprzednich 63*C do obecnych 51*C.
Dziękuję za sugestie - zamontowałem u góry kratkę podobną jak na zdjęciu (choć inną), a powietrze jest wyrzucane przez dosyć wolnoobrotowy wiatrak komputerowy Zalman 120 mm, a wpada od dołu otworami na kable. :)
I o to chodziło! 8-) :-D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14